✍ تفسیر سوره فصلت(۲۰)
روش برخورد با مخالفان
مخالفان به چند دسته تقسیم می شوند که باید با هر کدام به نحوی عمل کرد:
*گاهی افرادی به خاطر جهل و نادانی در برابر حقّ قرار می گیرند و دشمنی می کنند که این آیه دستور محبت و برخورد احسن می دهد.
در آیات دیگر نیز در این باره آمده است:
1- و هنگامی که نادانان ایشان را(به سخنی ناروا)مخاطب سازند،سخنی مسالمت آمیز یا سلام گویند. «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً» [33]
2- و چون بر بیهوده و ناپسند بگذرند،با بزرگواری بگذرند. «وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراماً» [34]
*گاهی مخالفت افراد بر اساس شک و تردید است که باید با آنان از طریق استدلال و برطرف کردن شبهات برخورد کرد.
شک در مورد خداوند. أَ فِی اللّهِ شَکٌّ ...[35]
شک و تردید در مورد قیامت و رستاخیز. «إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِنَ الْبَعْثِ»[36]
تردید در مورد نزول وحی وکتب آسمانی بر پیامبر. «إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمّا نَزَّلْنا عَلی عَبْدِنا» [37]
*گاهی مخالفت بر اساس حسادت است که باید با اغماض برخورد کرد.
برادران یوسف اعتراف به حسادت و خطای خود کردند،که با وعده آمرزش حضرت یوسف روبرو شدند. إِنّا کُنّا خاطِئِینَ ... لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ [38]
هابیل،در مقابل حسادت برادرش قابیل گفت:اگر تو قصد کشتن من را داری،من(هرگز) دست به چنین کاری نمی زنم. «لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی ما أَنَا بِباسِطٍ یَدِیَ إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ» [39]
*گاهی مخالفت به خاطر حفظ موقعیّت و رفاه و کامیابی های مادّی است.در این موارد اتمام حجّت کافی است و آیات «ذَرْهُمْ» [40](آنان را به حال خود واگذار)و «فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» [41](از آنان رویگردان و دوری کن)مطرح است.
*گاهی مخالفت،در قالب کارشکنی و هَجو و تضعیف ایمان مردم است که برخورد با این گروه را آیات ذیل در قالب برخورد شدید با آنان و قطع رابطه و دستگیری و گاهی اعدام مشخص می کند:
«وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ» [42]با سختی و شدّت با کفّار برخورد کن.
«إِذا سَمِعْتُمْ آیاتِ اللّهِ یُکْفَرُ بِها وَ یُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّی یَخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیْرِهِ[43]و چون بشنوید که به آیات خدا کفر می ورزند و آنان را به مسخره می گیرند،نباید با آنان بنشینید تا به گفتاری دیگر بپردازند.
«لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ»[44]یهود و نصاری را دوست و سرپرست خود نسازید.
«أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتِیلاً»[45]کفّار را بگیرید و به شدّت به قتل رسانید.
*گاهی دشمنی آنان با دست بردن به اسلحه و مبارزه ی مسلحانه است که قرآن می فرماید:
فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدی عَلَیْکُمْ ... [46]همان گونه آنان بر شما تعدّی کردند باید با آنان مقابله به مثل کنید.
* بعضی در تفسیر آیه ی 40 سوره ی شوری «وَ جَزاءُ سَیِّئَهٍ سَیِّئَهٌ مِثْلُها» گفته اند:مراد این است که اگر بدی کسی را با بدی پاسخ داد شما هم مثل او هستی،چنانکه در آیه ی 43 همان سوره می فرماید: «وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» و کسی که تحمّل بدی مردم را داشته باشد و از آنان بگذرد،این از تصمیمات شایسته است.
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 #درمحضرقرآن
📚 سوره جاثیه/آیه مبارکه 32
✅کانال یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✨﷽✨
🏴داستان مـعـنوی
✍شخصی بود که چندان مقید به احکام شرعی نبود، ولی هر وقت در مسیرش به بیرق و پرچم مجالس عزاداری امام حسین علیهالسّلام برمیخورد، به حضرت سلام میداد. آن شخص از دنیا رفت و در قیامت پروندهی اعمالش را رسیدگی کردند و دیدند جهنّمی تمام عیار است.
لذا حکم صادر شد او را به جهنّم ببرند. ملائکه پروندهی او را گرفتند و او را به سمت جهنّم بردند. در بین راه آن شخص بیرق امام حسین علیهالسّلام را دید. محکم ایستاد و به ملائکهای که او را میبردند گفت من در دنیا هیچ وقت بدون سلام کردن از این بیرقها رد نشدم و الآن هم باید بروم یک سلام بکنم، بعد با شما به جهنّم میآیم.
ملائکه گفتند نمیشود، کار تو تمام است و باید به جهنّم بروی.
تا این گفتگو بین آنها در گرفت، حضرت اباعبدالله علیهالسّلام که پای آن بیرق ایستاده بودند یک نگاه به آنها کردند و با همین نگاه، آن شخص و ملائکهی همراهش، خود را در حضور حضرت مشاهده کردند.حضرت فرمودند گفتگوی شما بر سر چه بود؟ ملائکه پروندهی اعمال آن شخص را تقدیم حضرت کردند. حضرت نگاهی به آن کردند و به آن شخص فرمودند: این چیه؟ (یعنی چیز خوبی نیست) و پرونده را به ملائکه پس دادند.
ملائکه هم راه افتادند تا آن شخص را به جهنّم ببرند امّا در بین راه متوجّه شدند که به سمت بهشت میروند خیلی تعجّب کردند!
به پروندهی آن شخص نگاه کردند، دیدند حضرت با همان نگاهشان زیر نامهی اعمال آن شخص نوشتهاند: یا مُبَدِّلَ السَّیِئاتِ الحَسَناتِای کسی که بدیها را به خوبی تبدیل میکنی. ملائکه هم آن شخص را به بهشت بردند و تحویل دادند.
📚مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب
✅کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
هدایت شده از 🌴 یاوران نماز 🌴
❧🔆✧﷽✧🔆❧
🌙 #نمازشب
🔷در روایتی امام صادق (علیه السلام) در ذیل این آیه شریفه «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»:
▫️ همانا نیکی ها بدی ها را از بین می برد.
🌟 می فرماید:
«صَلَاةُ اللَّیْلِ تَذْهَبُ بِذُنُوبِ النَّهَار»:
🌙نماز شب گناهانی را که در روز انجام گرفته است از بین می برد.
⬅️با توجّه به فرمایش امام صادق (علیه السلام) می توان گفت:
🔺نماز شب همچون باران رحمت می تواند لکه های تاریک گناه را از مملکت باطن پاک نموده و با این اقدام معنوی خانه قلب را با عطر پاکی و پیراستگی عطر آگین نماید.
🖊کانال یاوران نماز
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🖊نماز شب را با ما تجربه کنید.
تلاوت روزانه قرآن کریم صفحه ۵۳۶
هدیه به حضرت رقیه سلام الله علیها
⭕️ یاوران قرآن @yavaranQoran
گفتم: سرت رو بنداز پایین زندگیتو بکن؛ به هیچ چیز و هیچ کس هم فکر نکن، ما بی طرفیم، کار به کسی نداریم …
گفت: زیارت عاشورا را خوانده ای؟
دو دسته جمله دارد یا سلام یا لعن؛ جامعه هم دو دسته دارد: مورد سلام اهل بیت (ع) و مورد لعنشان؛
عاقبت هم دو دسته میشوند، بهشت و جهنم؛ وسط ندارد.
گفتم: حتی بی طرفها؟
گفت در زیارت عاشورا جوابت هست: … و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله
امام صادق (ع) آن بی طرفها را هم لعن کرده...
البته زیاد هم بی طرف نبودند… هر که در لشگر حسین (ع) نباشد؛ در محفل شراب باشد یا نماز؛ یزیدی است.
گفتم زمانه عوض شده، فرق کرده…
گفت: باز زیارت عاشورا جوابت را داده: و آخر تابع له علی ذلک!!
تا آخرالزمان هر کسی مثل اینها باشد لعن شده…
قرار نیست که فامیلیش یزیدی باشد!!
گفتم با این حساب «کل یوم عاشورا» یعنی چه؟
گفت: یعنی حسین زمان و شمر امروزت را بشناسی.
در هیئتی که بوی استکبار ستیزی، نباشد ابن زیاد هم سینه میزند!!
گفتم حسین زمان که در غیبت است؟
گفت: اگر میخواهیم کوفی نباشی باید بدانیم تا حسین نیامده، مسلم ولی امر است.
ببین چقدر گوش به فرمان ولی فقیه هستی…#امام_حسین (ع)
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd