صفحه ۶۱ مصحف شریف
سوره مبارکه آل عمران
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5832398664064042636.mp3
1.88M
🔸ترتیل صفحه 61 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 3
سوره مبارکه آلعمران
صفحه 61
قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ عَلَيْنَا وَمَا أُنْزِلَ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَالنَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ (84)
بگو: ما به خدا و به آنچه برما و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و اسباط نازل شده و آنچه به موسى و عيسى و [ديگر ]پيامبران از جانب پروردگارتان داده شده است ايمان آورده ايم. ميان هيچ يک از آنان فرق نمى گذاريم و ما تسليم [فرمان ]او هستيم. (84)
وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ (85)
و هر کس غير از اسلام دينى بجويد هرگز از او قبول نمى شود، و او در آخرت از زيانکاران خواهد بود. (85)
كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (86)
چگونه خدا قومى را که بعد از ايمانشان کافر شدند هدايت مى کند در حالى که قبلا به حقانيّت اين پيامبر شهادت داده اند و دليل هاى روشن براى آنان آمده است؟ و خدا گروه ستمکار را هدايت نمى کند. (86)
أُولَٰئِكَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ (87)
اينان سزايشان اين است که لعنت خدا و فرشتگان و مردم، همگى بر آنان خواهد بود. (87)
خَالِدِينَ فِيهَا لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ (88)
که جاودانه در آن مى مانندلا نه عذاب از آنان تخفيف مى يابد و نه مهلت داده مى شوند. (88)
إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (89)
مگر کسانى که بعد از آن، توبه کنند و به اصلاح بپردازند که يقيناً خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (89)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ (90)
همانا کسانى که بعد از ايمانشان کافر شدند، سپس به کفرشان افزودند هرگز توبه شان قبول نمى شود، و اينان خود گمراهند. (90)
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَمَاتُوا وَهُمْ كُفَّارٌ فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَبًا وَلَوِ افْتَدَىٰ بِهِ ۗ أُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِينَ (91)
بى گمان کسانى که کافر شدند و در حال کفر مردند اگر چه به قدر ظرفيّت زمين طلا [براى نجات خود ]فديه دهند هرگز از هيچ يک از آنان قبول نمى شود. اينان عذابى دردآور خواهند داشت، و هيچ ياورى ندارند. (91)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۶۱:
تنها راه نجات:
«دين»راه و روشي است كه هر كسي در زندگي انتخاب مي كند و براساس آن برنامه، زندگي اش را تنظيم مي نمايد.[1] به همين خاطر اگر بگوييم«انسان بي دين» وجود ندارد، سخن گزافي نگفته ايم؛ زيرا هر انسانی ـ هر چند خدا را قبول نداشته باشد ـ براساس راه و روشي زندگي مي كند و اين همان دين اوست. ولي خداوند در اين آيات با كمال صراحت به همة انسانها اعلام مي كند تنها راه نجات، پذيرش«اسلام» است و هر كس در جستجوي ديني غير از آن باشد، از او پذيرفته نمي شود و در جهان آخرت به سعادت نخواهد رسيد. اسلام به معناي تسليم شدن در برابر فرامين خدا و اطاعت از دستورات اوست. اين راه و روش، دين همة پيامبران خدا بوده است. نوح، ابراهيم، موسي، عيسي و محمد(عليهم السّلام) همگي«مُسلِم»بوده اند و تمام عمر خود را به فرمانبرداري از دستورات خدا سپري كردند. به همين خاطر خدا در آيات قبل به پيامبر خود مي فرمايد:«بگو:به خداوند و آنچه بر ما نازل شده و آنچه بر ابراهيم و اسماعيل و اسحاق و يعقوب و(پيامبران از)نوادگان(يعقوب)نازل شده و آنچه(از كتاب آسماني و حكمت و معجزه) كه به موسي و عيسي و(ديگر)پيامبران از جانب پروردگارشان داده شده است، ايمان آورديم و(در اعتقاد به نبوت)بين هيچ يك از آنان فرق نميگذاريم و(همه)ما تسليم خدا هستيم.»سپس در اين آيه بيان مي دارد كه تنها راه نجات و سعادت، اسلام و تسليم شدن در برابر خداست. بنابراين هر كس آگاهانه و با اطلاع از دين خدا، در جستجوي دين و راه و روشي غير از اسلام باشد، قطعاً سعادتمند نخواهد شد. البته كساني كه به طور كل از دين خدا بي خبرند، سرنوشت ديگري دارند كه در جايي ديگر به آن خواهيم پرداخت. اما نكتة مهم اين است كه دين اسلام در هر زمان، توسّط پيامبر خدا كه به سوي مردم آن زمان فرستاده شده، عرضه مي شود. در دوران پيش از حضرت محمد(ص)، مردم وظيفه داشتندكه از پيامبران زمان خود و در دوران پس از آن حضرت، وظيفه دارند كه از آن بزرگوار پيروي كنند. آري؛ تنها راه نجات در اين دوران ، پيروي از دين حضرت محمد(ص)است. پس از پيامبر نيز دين اسلام توسط امامان دوازده گانه به ما رسیده است. به همين خاطر در رواياتي از معصومين (عليهم السّلام) مي خوانيم كه اسلام حقيقي، فقط با پيروي از آن بزرگواران به دست مي آيد.[2]
[1] اقتباس از الميزان، ج8، ص134
[2] بحارالانوار، ج23، ص99
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
طهارت داشتن برای مسح جلد و حاشیه و ترجمه قرآن واجب است یا مستحب؟
#احکام_نماز
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نمازی به جهت افزایش رزق و روزی
پیشنهاد دانلود👌
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
🌸چهار وظایف رهبرانو مبلغان🌸
🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴
1⃣پذیرفتن عذر مردم ومدارا کردن✴️
خُذِ الْعَفْوَ
ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻦ.(اعراف١٩٩)
2⃣امر به کار نیک و منطقی ✴️
وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ
ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻩ.(اعراف١٩٩)
3⃣گلاویز نشدن با جاهلان ✴️
وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ
ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ .(اعراف١٩٩)
4⃣پناه بردن به خداازوسوسه های شیاطین✴️
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ] ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺗﺮﻙِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻭ ﻣﻠﺎﻃﻔﺖ ] ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺟﻮﻱ.(اعراف ۲۰۰)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همه نعمت های خدا به کنار
فقط همین یک نعمت را حساب کن
💧 آبی که مینوشیم
🌧 اگر قرار بود نازل شدنش
😔 به خودمان واگذار شود، چه میشد؟!
سوره واقعه ۶۸-۷۰
#یادآوری_نعمتهای_خدا_انسان_را_عاشق_خدا_میکند
📖 #درمحضرقرآن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
صفحه ۶۲ مصحف شریف
سوره مبارکه آل عمران
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5834840584900052448.mp3
1.95M
🔸ترتیل صفحه 62 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۶۲:
. نخستین عبادتگاه:
دو آیه از این صفحه، در باره ی كعبه، تاریخچهی آن و اهمیت عبادت در آن سخن میگویند. از میان نكاتِ این دو آیه، دو نکته به اختصار بیان می شود:
1ـ تاریخچه ی كعبه: علم ثابت كرده كه در گذشته، تمام كره ی زمین زیر آب قرار داشته است. بر اساس فرمایش معصومین، نخستین زمینی كه از آب خارج شده، محلّی است كه خانه ی خدا بر آن بنا شده است.[1] طبق این آیات، اولین خانه ای كه برای عبادت خدا برای مردم در نظر گرفته شده، کعبه بوده است. بر اساس تاریخ، كعبـه را حضـرت آدم علیه السلام ساخت. این خانه از توفان نوح آسیب دید و حضرت ابراهیم آن را بازسازی کرد[2]. گفتنی اینكه كعبه از دیرباز مورد توجّه همه ی ادیان بوده است؛ چنانكه محققان گفته اند كه هندوها، صائبان فارسی زبان، كلدانیان، زرتشتیان، یهودیان، مسیحیان و عرب جاهلی، هر یک به دلیل و عقیده ای خاص، كعبه را محترم می شمردند و آن را ارج می نهادند.[3]
2ـ ویژگی های مكّه: مكّه دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردیست. اگرچه این شهر در بیابان قرار دارد، از دیرباز تاكنون همیشه مورد توجه مردم قرار داشته و سرشار از نعمتها و خیر و بركت بوده است. مكّه برای همه ی مردم، مایه ی هدایت است. به راستی كه حج، یك دوره ی تكامل انسان است و انجام اعمال آن با توجه و حضور قلب، تأثیر بی نظیری در زندگی معنوی انسان می گذارد. مكّه، پر از نشانه های روشن خداست. یکی از نشانه های عبادت خدا در مکّه، مقام ابراهیم است؛ جایگاهی که آن پیامبر والامقام بر آن ایستاد و جای پایش معجزه آسا بر صخره ای سخت باقی ماند و پس از هزاران سال، هنوز در آن دیده می شود.[4] البته برخی معتقدند که مقام ابراهیم، جایگاه عبادت او در کنار کعبه بوده که همگان را به یاد راز و نیاز او با خدا می اندازد،[5] و شاید هر دو احتمال درست باشد. یکی دیگر از نشانه های خدا در مکّه، وجود حجرالاسود(سنگ سیاه) در ضلع کعبه است؛ سنگی که به گفته ی روایات، از بهشت به زمین فرستاده شده و به فرمان خدا و توسّط حضرت ابراهیم و اسماعیل، در آن مکان قرار داده شده است. بر اساس روایات، این سنگ در ابتدا سفید بوده و به سبب تماس بدن افراد گنهکار با آن، سیاه شده است. همچنین در روایات آمده که این سنگ در قیامت حاضر می شود و به نفع کسانی که حق آن را ادا کردند و حرمت اش را نگه داشتند و بر ضد کسانی که آن را و حرمت کعبه را انکار کردند، گواهی می دهد.[6]
وجود این خانه پس از هزاران سال، خود یكی از نشانه های بزرگ خداست. داستان ابرهه و اصحاب فیل نیز سند بزرگی برای اثبات عظمت این سرزمین محترم است. همچنین جای جای این شهر، پر از نشانه ها و آثاری است كه هر یک خاطره ای مهم از فرمانبرداری از خدا، ایثار و فداكاری، مبارزه با شیطان و توجه به فقرا را در اذهان زنده می كند.
[1]- آلاء الرحمن، ج1، ص313
[2] - نمونه، ج3، ص10
[3] - الميزان،ج3، ص361
[4] - آلاء الرحمن، ذیل آیات مورد بحث
[5] - تفسیر الکاشف، ذیل آیات مورد بحث
[6] - تفاسیر صافی و اطیب البیان، ذیل آیات مورد بحث
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 3
سوره مبارکه آلعمران
صفحه 62
لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (92)
هرگز به نيکى نخواهد رسيد تا از آنچه دوست مى داريد انفاق کنيد. و هر چيزى را انفاق کنيد قطعاً خدا به آن داناست. (92)
۞ كُلُّ الطَّعَامِ كَانَ حِلًّا لِبَنِي إِسْرَائِيلَ إِلَّا مَا حَرَّمَ إِسْرَائِيلُ عَلَىٰ نَفْسِهِ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ ۗ قُلْ فَأْتُوا بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (93)
همه خوراک ها پيش از آن که تورات نازل شد براى بنى اسرائيل حلال بود جز آنچه اسرائيل (يعقوب) بر خود حرام کرده بود. بگو: اگر راست مى گوئيد تورات را بياوريد و آن را بخوانيد [تا معلوم شود آنچه بر اثر ظلم يهود تحريم شد قبلا بر آنان حلال بوده است]. (93)
فَمَنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ (94)
پس کسانى که بعد از اين بر خدا دروغ بندند اينان خود ستمکار خواهند بود. (94)
قُلْ صَدَقَ اللَّهُ ۗ فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (95)
بگو: خدا راست گفت. پس شما از آئين ابراهيم که حق گرا بود و از مشرکان نبود پيروى کنيد. (95)
إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (96)
همانا اولين خانه اى که براى [عبادت ]مردم نهاده شد همان است که در مکّه قرار دارد که با برکت و مايه هدايت جهانيان است. (96)
فِيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَقَامُ إِبْرَاهِيمَ ۖ وَمَنْ دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا ۗ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ (97)
در آن، نشانه هائى روشن [و از جمله ]مقام ابراهيم است. و هر کس به آن درآمد در امان خواهد بود. و حجّ اين خانه براى خدا به عهده مردمى است که بتوانند راهى به آن بيابند; و هر کس کفر ورزد [بداند که ]قطعاً خدا از جهانيان بى نياز است. (97)
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ (98)
بگو: اى اهل کتاب! چرا به آيات خدا کفر مىورزيد در حالى که خدا بر آنچه مى کنيد گواه است؟ (98)
قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنْتُمْ شُهَدَاءُ ۗ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (99)
بگو: اى اهل کتاب! چرا کسانى را که ايمان آورده اند از راه خدا باز مى داريد و براى آن کجى مى خواهيد در حالى که خود [به راست بودن آن ]گواهيد؟ و خدا هرگز از آنچه مى کنيد غافل نيست. (99)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ (100)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! اگر از گروهى از کسانى که کتاب به آنان داده شده است اطاعت کنيد شما را بعد از ايمانتان به کفر بر مى گردانند. (100)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌕 یک راز از قرآن 🌕
خیلی ها میگن، ما ساعت کوک میکنیم، شب ها غذای سبک میخوریم، گناه نمی کنیم و... اما نمی تونیم برای نمازشب بلند بشیم...
باید چکار کنیم؟
برای پاسخ این سوال
این ویدیو رو تا آخر ببینید👆🏻
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#درمحضرقرآن
😰تا بوده نمک خورده، نمکدان شکسته ایم ای سفره دار! آنقدر زیاد که صدایت را درآورده ایم به گلایه!
⬅️ چقدر کم قدردان و شکرگزارید!!👈«قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ»📖[اعراف/۱۰]
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌹شهید حسن باقری:
آن نیرویی که نمازش را اول وقت نخواند، خوب هم نمی تواند بجنگد.
#شاخصه_ایمان_بغیبت
#همهمقاطع
50.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش قرائت قرآنکریم ۲
تجوید و وقف و ابتدا در قرائت قرآن کریم
مدرس: علی قاسمی
درس ۲
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکتهها:
1- آیا بسم اللّه جزء سوره است؟
در میان دانشمندان و علماء شیعه اختلافی نیست که بسم اللّه جزء سوره حمد و همه سورههای قرآن است، اصولا ثبت «بسم اللّه» در آغاز همه سورهها، خود گواه زنده این امر است، زیرا میدانیم در متن قرآن چیزی اضافه نوشته نشده است، و ذکر «بسم اللّه» در آغاز سورهها از زمان پیامبر صلّی اللّه علیه و اله تاکنون معمول بوده است. به علاوه سیره مسلمین همواره بر این بوده که هنگام تلاوت قرآن بسم اللّه را در آغاز هر سورهای میخواندند، و متواترا نیز ثابت شده که پیامبر صلّی اللّه علیه و اله آن را تلاوت میفرمود، چگونه ممکن است چیزی جزء قرآن نباشد و پیامبر و مسلمانان همواره آن را ضمن قرآن بخوانند و بر آن مداومت کنند.
به هر حال مسأله آنقدر روشن است که میگویند: یک روز معاویه در دوران حکومتش در نماز جماعت بسم اللّه را نگفت، بعد از نماز جمعی از مهاجران و انصار فریاد زدند أسرقت أم نسیت؟ آیا بسم اللّه را دزدیدی یا فراموش کردی!
2- اللّه جامعترین نام خداست:
زیرا بررسی نامهای خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی آمده نشان میدهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس میسازد، تنها نامی که جامع صفات جلال و جمال است همان «اللّه» میباشد. به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه «اللّه» گفته میشود به عنوان نمونه: «غفور» و «رحیم» که به جنبه آمرزش خداوند اشاره میکند (فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ)- سوره بقره آیه 266.
«سمیع» اشاره به آگاهی او از مسموعات، و «علیم» اشاره به آگاهی او از همه چیز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)- بقره: 227.
و در یک آیه بسیاری از این اسماء، وصف «اللّه» قرار میگیرند. هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ:
«اوست اللّه که معبودی جز وی نیست، اوست حاکم مطلق، منزه از ناپاکیها، از هر گونه ظلم و بیدادگری، ایمنی بخش، نگاهبان همه چیز، توانا و شکست ناپذیر، قاهر بر همه موجودات، و با عظمت».
یکی از شواهد جامعیت این نام آن است که ابراز ایمان و توصیه تنها با جمله لا اله الّا اللّه میتوان کرد.
3- رحمت عام و خاص خدا:
مشهور در میان گروهی از مفسران این است که صفت «رحمان» اشاره به رحمت عام خداست که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر و نیکوکار و بدکار میباشد، زیرا «باران رحمت بیحسابش همه را رسیده، و خوان نعمت بیدریغش همه جا کشیده».
ولی «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع
و صالح و فرمانبردار است. و تنها چیزی که ممکن است اشاره به این مطلب باشد آن است که «الرَّحْمنِ» در همه جا در قرآن به صورت مطلق آمده است که نشانه عمومیت آن است، در حالی که «الرَّحِیمِ» گاهی به صورت مقید ذکر شده که دلیل بر خصوصیت آن است مانند (وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً) «خداوند نسبت به مؤمنان رحیم است» (احزاب: 43).
در روایتی نیز از امام صادق علیه السّلام میخوانیم: «خداوند معبود همه چیز است، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان، و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است»
4- چرا صفات دیگر خدا در «بسم اللّه» نیامده است؟
و تنها روی صفت «رحمانیت و رحیمیّت» او تکیه میشود. امّا با توجه به یک نکته، پاسخ این سؤال روشن میشود و آن اینکه در آغاز هر کار لازم است از صفتی استمداد کنیم که آثارش بر سراسر جهان پرتوافکن است، همه موجودات را فرا گرفته و گرفتاران را در لحظات بحرانی نجات بخشیده است.
بهتر است این حقیقت را از زبان قرآن بشنوید آنجا که میگوید: وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ «رحمت من همه چیز را فرا گرفته است» (اعراف- 156).
از سوی دیگر میبینیم پیامبران برای نجات خود از چنگال حوادث سخت و دشمنان خطرناک دست به دامن رحمت خدا میزدند، در مورد «هود» و پیروانش میخوانیم: فَأَنْجَیْناهُ وَ الَّذِینَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا: «هود و پیروانش را به وسیله رحمت خویش (از چنگال دشمنان) رهائی بخشیدیم» (اعراف- 72).
پس اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائی دارد چنانکه در دعا میخوانیم: یا من سبقت رحمته غضبه «ای خدائی که رحمتت بر غضبت پیشی گرفته است». انسانها نیز باید در برنامه زندگی اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را برای مواقع ضرورت بگذارند.
خلاصه تفسیر نمونه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd