#درمحضرقرآن
😰تا بوده نمک خورده، نمکدان شکسته ایم ای سفره دار! آنقدر زیاد که صدایت را درآورده ایم به گلایه!
⬅️ چقدر کم قدردان و شکرگزارید!!👈«قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ»📖[اعراف/۱۰]
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌹شهید حسن باقری:
آن نیرویی که نمازش را اول وقت نخواند، خوب هم نمی تواند بجنگد.
#شاخصه_ایمان_بغیبت
#همهمقاطع
50.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آموزش قرائت قرآنکریم ۲
تجوید و وقف و ابتدا در قرائت قرآن کریم
مدرس: علی قاسمی
درس ۲
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکتهها:
1- آیا بسم اللّه جزء سوره است؟
در میان دانشمندان و علماء شیعه اختلافی نیست که بسم اللّه جزء سوره حمد و همه سورههای قرآن است، اصولا ثبت «بسم اللّه» در آغاز همه سورهها، خود گواه زنده این امر است، زیرا میدانیم در متن قرآن چیزی اضافه نوشته نشده است، و ذکر «بسم اللّه» در آغاز سورهها از زمان پیامبر صلّی اللّه علیه و اله تاکنون معمول بوده است. به علاوه سیره مسلمین همواره بر این بوده که هنگام تلاوت قرآن بسم اللّه را در آغاز هر سورهای میخواندند، و متواترا نیز ثابت شده که پیامبر صلّی اللّه علیه و اله آن را تلاوت میفرمود، چگونه ممکن است چیزی جزء قرآن نباشد و پیامبر و مسلمانان همواره آن را ضمن قرآن بخوانند و بر آن مداومت کنند.
به هر حال مسأله آنقدر روشن است که میگویند: یک روز معاویه در دوران حکومتش در نماز جماعت بسم اللّه را نگفت، بعد از نماز جمعی از مهاجران و انصار فریاد زدند أسرقت أم نسیت؟ آیا بسم اللّه را دزدیدی یا فراموش کردی!
2- اللّه جامعترین نام خداست:
زیرا بررسی نامهای خدا که در قرآن مجید و یا سایر منابع اسلامی آمده نشان میدهد که هر کدام از آن یک بخش خاص از صفات خدا را منعکس میسازد، تنها نامی که جامع صفات جلال و جمال است همان «اللّه» میباشد. به همین دلیل اسماء دیگر خداوند غالبا به عنوان صفت برای کلمه «اللّه» گفته میشود به عنوان نمونه: «غفور» و «رحیم» که به جنبه آمرزش خداوند اشاره میکند (فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ)- سوره بقره آیه 266.
«سمیع» اشاره به آگاهی او از مسموعات، و «علیم» اشاره به آگاهی او از همه چیز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ)- بقره: 227.
و در یک آیه بسیاری از این اسماء، وصف «اللّه» قرار میگیرند. هُوَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ:
«اوست اللّه که معبودی جز وی نیست، اوست حاکم مطلق، منزه از ناپاکیها، از هر گونه ظلم و بیدادگری، ایمنی بخش، نگاهبان همه چیز، توانا و شکست ناپذیر، قاهر بر همه موجودات، و با عظمت».
یکی از شواهد جامعیت این نام آن است که ابراز ایمان و توصیه تنها با جمله لا اله الّا اللّه میتوان کرد.
3- رحمت عام و خاص خدا:
مشهور در میان گروهی از مفسران این است که صفت «رحمان» اشاره به رحمت عام خداست که شامل دوست و دشمن، مؤمن و کافر و نیکوکار و بدکار میباشد، زیرا «باران رحمت بیحسابش همه را رسیده، و خوان نعمت بیدریغش همه جا کشیده».
ولی «رحیم» اشاره به رحمت خاص پروردگار است که ویژه بندگان مطیع
و صالح و فرمانبردار است. و تنها چیزی که ممکن است اشاره به این مطلب باشد آن است که «الرَّحْمنِ» در همه جا در قرآن به صورت مطلق آمده است که نشانه عمومیت آن است، در حالی که «الرَّحِیمِ» گاهی به صورت مقید ذکر شده که دلیل بر خصوصیت آن است مانند (وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً) «خداوند نسبت به مؤمنان رحیم است» (احزاب: 43).
در روایتی نیز از امام صادق علیه السّلام میخوانیم: «خداوند معبود همه چیز است، نسبت به تمام مخلوقاتش رحمان، و نسبت به خصوص مؤمنان رحیم است»
4- چرا صفات دیگر خدا در «بسم اللّه» نیامده است؟
و تنها روی صفت «رحمانیت و رحیمیّت» او تکیه میشود. امّا با توجه به یک نکته، پاسخ این سؤال روشن میشود و آن اینکه در آغاز هر کار لازم است از صفتی استمداد کنیم که آثارش بر سراسر جهان پرتوافکن است، همه موجودات را فرا گرفته و گرفتاران را در لحظات بحرانی نجات بخشیده است.
بهتر است این حقیقت را از زبان قرآن بشنوید آنجا که میگوید: وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ «رحمت من همه چیز را فرا گرفته است» (اعراف- 156).
از سوی دیگر میبینیم پیامبران برای نجات خود از چنگال حوادث سخت و دشمنان خطرناک دست به دامن رحمت خدا میزدند، در مورد «هود» و پیروانش میخوانیم: فَأَنْجَیْناهُ وَ الَّذِینَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا: «هود و پیروانش را به وسیله رحمت خویش (از چنگال دشمنان) رهائی بخشیدیم» (اعراف- 72).
پس اساس کار خداوند بر رحمت است و مجازات جنبه استثنائی دارد چنانکه در دعا میخوانیم: یا من سبقت رحمته غضبه «ای خدائی که رحمتت بر غضبت پیشی گرفته است». انسانها نیز باید در برنامه زندگی اساس و پایه کار را بر رحمت و محبت قرار دهند و توسل به خشونت را برای مواقع ضرورت بگذارند.
خلاصه تفسیر نمونه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#دقایقی_باقرآن
🔳 کارهای بزرگ توسط ماموران کوچک 🔳
1⃣ حفظ جان پیغمبر با تار عنکبوت 🕸🕷
«إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ...» (۴۰)توبه
خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آنگاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آنگاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) میگفت: مترس که خدا با ماست...
2⃣ سرنگونی سپاه ابرهه با پرندگان ابابیل🦅
«فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ»(۵)فیل
و تنشان را چون علفی زیر دندان حیوان خرد گردانید.
3⃣ آموزش دفن میت توسط کلاغ🦇
«فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ»(۳۱)مائده
آن گاه خدا کلاغی را برانگیخت که زمین را به چنگال حفر نماید تا به او بنماید چگونه بدن مرده برادر را زیر خاک پنهان کند. (قابیل) گفت: وای (بر من) آیا من از آن عاجزترم که مانند این کلاغ باشم تا جسد برادر را زیر خاک پنهان کنم؟ پس (برادر را به خاک سپرد و) از این کار سخت پشیمان گردید.
4⃣ اثبات پاکی مریم سلام الله علیها با سخن گفتن نوزاد👶
«قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»(۳۰)مریم
آن طفل (به امر خدا به زبان آمد و) گفت: همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.
5⃣ ایمان آوردن یک کشور با سفر هدهد🕊
«وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ»(۲۰)نمل
و سلیمان (از میان سپاه خود) جویای حال مرغان شد (هدهد را در مجمع مرغان نیافت، به رئیس مرغان) گفت: هدهد کجا شد که به حضور نمیبینمش؟ بلکه (بیاجازه من) غیبت کرده است؟
6⃣ اثبات بی گناهی حضرت یوسف با تکلم نوزاد 👶
شَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ
ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮤ ﺯﻟﻴﺨﺎ ﻫﻢ ﺍﻳﻦﻃﻮﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺩ: «ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺮﺍﻫﻦ ﻳﻮﺳﻒ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﭘﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺯﻟﻴﺨﺎ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﻳﻮﺳﻒ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﺳﺖ (یوسف ٢٦)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
صفحه ۶۳ مصحف شریف
سوره مبارکه آل عمران
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5839344184527422613.mp3
1.99M
🔸ترتیل صفحه 63 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۶۳:
ریسمان خدا:
مطالعه ی وضع اَعرابِ پیش از بعثت پیامبر، به آشنایی ما با معجزه ی اسلام بیشتر كمك می كند. خداوند، در این آیات، احوال اسفناك پیش از اسلام را به یاد مردم می آورد و وضع جامعه ی آن روز را به وضع كسانی تشبیه می كند كه بر لبه ی پرتگاه عمیقی پر از آتش ایستاده اند و چیزی به سقوط آنان در آن پرتگاه نمانده است. مورّخان معتقدند که عرب پیش از اسلام، از لحاظ ناهنجاری های اجتماعی، در وضع بسیار فلاکت باری به سر میبرد. جنس زن ـ که نیمی از هر جامعه را تشکیل می دهد ـ در مظلومیّت و فشار بسیار شدیدی قرار داشت؛ همچون کالایی خرید و فروش می شد و از هر گونه حقوق اجتماعی و فردی ـ حتّی حق ارث ـ محروم بود. روشنفکران عرب، زن را در را در شمار حیوانات قرار می دادند و آنان را جزء لوازم و اثاث زندگی می شمردند. در بسیاری از موارد، از ترس قحط یا به خاطر افکار خرافی، دختران خود را در روز اوّل تولّد سر می بریدند، یا از بالای کوهی بلند به درهای عمیق پرتاب می کردند، یا در میان آب غرق می کردند، یا حتّی زنده زنده به خاک می سپردند! جهل و نادانی، وحشی گری و درنده خویی و تنبلی و بی حالی، کم کم امور شرم آوری را در میان آنان معمول کرده بود؛ به طوری که غارت و چپاول، قمار، مِیگساری، ناپاکدامنی، ربا و اسیر گرفتن افراد بیگناه، در میان آنها کاری متداول شده بود.[1] تغییر احوال این اقوام ابتدایی پس از بعثت پیامبر، آنقدر جالب توجه بوده كه برخی از دانشمندان غیرمسلمان نیز به آن اشاره كرده و از تحوّل ناگهانی مسلمانان پس از بعثت پیامبر، انگشت حیرت به دهان گرفته اند.[2]
مهم امّا این است كه بدانیم علّت این تحول و پیشرفت فوق العاده چه بوده است. خدا در این آیات در باره ی این علّت سخن می گوید. از نظر قرآن، مردم به خودی خود در چاه هواپرستی، جهل، خشم و خشونت و گناه اسیر هستند، و خدا ریسمانی از آسمان ملكوت به داخل این چاه تاریك فرو فرستاده، و هر كس كه به آن چنگ زند و از آن جدا نشود، از آن چاه بیرون میآید و در آسمان سعادت و خوشبختی پرواز می کند. این ریسمان محكم، از دو رشته ی به هم پیچیده تشكیل شده است: اولین رشته، قرآن كریم، و دیگری، پیامبر و خاندان معصوم اوست. آری، مسلمانانِ صدر اسلام، با اخلاص و پاكی به این ریسمان چنگ زدند و به سرعت از بدبختی و عقب ماندگی نجات پیدا كردند و تا مدتها در جهان، صاحب قدرت و سروری بودند؛ ولی به علت رها كردن این ریسمان و نافرمانی از دستورهای قرآن و اهلبیت، دوباره به چاه تاریك نادانی و ناتوانی سقوط كردند. این وعده ی پیامبر راستگوی ماست كه انسانها تا هر زمان كه از قرآن و اهلبیت پیروی كنند، گمراه نخواهند شد.[3] هم اكنون نیز امّت اسلامی به چنگ زدن به این ریسمان محکم نیاز دارد تا همچون صدر اسلام، شکوه خود را باز یابد.
[1] - اقتباس از فروغ ابدیّت، اثر استاد جعفر سبحانی، ص 30، نشر بوستان کتاب
[2] - براي اطلاع بيشتر ر.ك. به: تفسير نمونه، ج3، ص30
[3] - اقتباس از حديث متواتر ثقلين
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 3
سوره مبارکه آل عمران
صفحه 63
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ (101)
و چگونه کفر مىورزيد در حالى که آيات خدا بر شما خوانده مى شود و رسول او در ميان شماست؟ و هر کس به خدا تمسّک جويد حتماً به راهى راست هدايت شده است. (101)
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ (102)
اى کسانى که ايمان آورده ايد! از خدا آن گونه که حقّ پروا کردن از او است پروا کنيد، و نميريد مگر در حالى که تسليم [فرمان او ]باشيد. (102)
وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (103)
و همگى به ريسمان خدا تمسّک جوئيد و پراکنده نشويد، و نعمت خدا را بر خودتان به ياد آوريد وقتى که با هم دشمن بوديد پس ميان دلهاى شما الفت انداخت و در سايه نعمت او با هم برادر شديد. و بر لب گودالى از آتش بوديد پس شما را از آن رهانيد. خدا اين گونه آيات خود را براى شما بيان مى کند باشد که هدايت يابيد. (103)
وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ ۚ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (104)
و بايد از ميان شما گروهى باشند که [مردم را ]به خوبى ها دعوت کنند و به کارهاى پسنديده وا دارند و از کارهاى ناروا باز دارند. و اينان خود ظفرمندان اند. (104)
وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ ۚ وَأُولَٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (105)
و مانند کسانى نباشيد که بعد از آن که دليل هاى روشن برايشان آمد پراکنده شدند و با هم اختلاف کردند. و اينانند که عذابى بزرگ خواهند داشت، (105)
يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ (106)
در روزى که گروهى رو سياه اند و گروهى روسفيد، اما کسانى که روسياه اند [به آنان گفته شود:] آيا بعد از ايمانتان کافر شديد؟ پس به سبب کفرتان اين عذاب را بچشيد. (106)
وَأَمَّا الَّذِينَ ابْيَضَّتْ وُجُوهُهُمْ فَفِي رَحْمَةِ اللَّهِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (107)
و امّا کسانى که رو سفيداند در رحمت خدايند و جاودانه در آن خواهند بود. (107)
تِلْكَ آيَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَيْكَ بِالْحَقِّ ۗ وَمَا اللَّهُ يُرِيدُ ظُلْمًا لِلْعَالَمِينَ (108)
اين ها آيات خداست که آنها را به حق بر تو مى خوانيم. و خدا هيچ ظلمى را براى جهانيان نمى خواهد. (108)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 برای عاقبت بخیری فرزندت بر این ذکر مداومت داشته باش
#عاقبت_به_خیری
__#برای_دیگران_ارسال_کنید
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
02 Man Namaz Ra Doost Daram (1394-07-24) Tehran.mp3
28.6M
( استاد امینی خواه )
من نماز را دوست دارم ...
* تاثیرگذاری نماز بر اعمال ما
* فرق نماز با کارهای دیگر چیست؟
* تکمله چند روایت ناقصی که همه شنیدهایم!
* عمود خیمه، لذت دین
* دو ماجرای جالب از بینمازهای پولدار
* از نماز خود خجالت نمیکشیم!؟
* نماز با نماز درست میگردد
* نمازهای بر باد رفته
* چرا به نماز ستون دین میگویند؟
* بهترین سپر تدافعی و سلاح تهاجمی در برابر دشمن
* سرطان تکبر وجود ما را فرا گرفته است؟
* دلیل شیطان شدن شیطان، در کلام امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
#تمثیلات
مثل شیر مادر
شیر مادر براي بچه تا یک زمانی سودمند است و زمینه ي رشد و استعداد او را فراهم میکند✅
〽️ ولی از یک زمانی به بعد باید او را ازشیر گرفت و گرنه زیانبار است و آثار معکوس دارد. 🙃
👈این را مادرها خوب میفهمند، ✔️اما بچه ها نه و براي همین هم شیون و فریادمیکنند،😫
ولی مادرها با وجود اینکه کانون مهر و محبت اند، به فریاد و ناله ي آنها اهمیت نمیدهند.↪️
♥️خداوند هم نسبت به ما همینطور است.
💫🌷نعمتهایی مثل سلامت و آرامش به مامیدهد، که تا یک زمانی براي ما خوب ومایه
سعادت است؛✔️
⚠️ ولی از یک مقطعی به بعد زیانبار و خطرناك است،‼️ از اینرو آنها را از ما میگیرد.
ولی یادمان باشد؛ میگیرد تا بیشتر بدهد.✅
🔆همانطور که یک مادرغذا یی به نام شیر را میگیرد تا سفره هاي از غذاهاي متنوع پیش روي فرزند خود بگشاید.🍱
✅ کانال یاوران قران
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺نماهنگ|جَوادُ الأَئِمة⚜
🔸جدید ترین اثر عیدانه:
💠گروه تواشیح نوجوانان تسنیم💠
🌀همخوانی اشعار فارسی و عربی
🌼به مناسبت میلاد خجسته حضرت امام جواد علیه السلام🌼
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
صفحه ۶۴ مصحف شریف
سوره مبارکه آل عمران
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5841591191157605460.mp3
1.85M
🔸ترتیل صفحه 64 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd