صفحه ۷۸ مصحف شریف
سوره مبارکه نساء
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5884117981637641235.mp3
1.9M
🔸ترتیل صفحه 78 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 78
لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ ۚ نَصِيبًا مَفْرُوضًا (7)
مردان از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان نزديک ترشان باقى گذاشته اند سهمى دارند، و زنان نيز از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان نزديک ترشان باقى گذاشته اند سهمى دارند، خواه آن مال کم باشد يا زياد، که اين سهمى مقرّر است. (7)
وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُو الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا (8)
و هنگامى که خويشاوندان و يتيمان و مسکينان بر سر تقسيم [ارث ]حاضر شدند چيزى از آن به ايشان عطا کنيد و يا آنان سخنى پسنديده بگوئيد. (8)
وَلْيَخْشَ الَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعَافًا خَافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَلْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا (9)
و کسانى که اگر پس از خود فرزندانى ناتوان برجاى بگذارند بر [تباه شدن ]آنان مى ترسند، بايد [از تضييع حقوق يتيمان ]بيم داشته باشند; پس بايد از خدا پروا کنند و بايد سخنى استوار بگويند. (9)
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا (10)
همانا کسانى که اموال يتيمان را به ستم مى خورند جز اين نيست که شکم خود را از آتش پر مى کنند و به زودى در آتشى برافروخته خواهند سوخت. (10)
يُوصِيكُمُ اللَّهُ فِي أَوْلَادِكُمْ ۖ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ ۚ فَإِنْ كُنَّ نِسَاءً فَوْقَ اثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَكَ ۖ وَإِنْ كَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ ۚ وَلِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَكَ إِنْ كَانَ لَهُ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلِأُمِّهِ الثُّلُثُ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ السُّدُسُ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ لَا تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعًا ۚ فَرِيضَةً مِنَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (11)
خدا به شما درباره فرزندانتان سفارش مى کند که سهم پسر [از ارث ]به قدر سهم دو دختر است. پس اگر فرزندان فقط دختر و بيش از دو تن باشند، دو سوّم ترکه سهم آنان است، و اگر يکى باشد نصف ترکه سهم او است. و سهم هر يک از پدر و مادر متوفىّ اگر فرزندى داشته باشد يک ششم است. پس اگر فرزندى نداشته باشد و فقط پدر و مادرش از او ارث ببرند سهم مادرش يک سوّم است. پس اگر برادرانى داشته باشد سهم مادرش يک ششم است. [اين تقسيم ارث ]بعد از [تنفيذ ]وصيّتى است که او مى کند يا دينى [که استثنا ميشود]. شما نمى دانيد پدران و فرزندانتان [که وفات مى يابند ]کدامشان برايتان نفع بيشترى دارند [ولى بدانيد که در راه خير وصيّت مى کند براى شما نفع معنوى بيشترى دارد. اين سهم بندى ارث حکمى است قطعى از جانب خدا. همانا خدا دانا و حکيم است. (11)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
نکته تفسیری صفحه ۷۸:
وصیت و ارث:
اسلام، دینی است كه برای تمام امور زندگی انسان برنامهریزی كرده است. این برنامه ی كامل، از پیش از ولادت انسان آغاز میشود و تا پس از وفات او ادامه می یابد. یكی از دستورهای مهم اسلام، مربوط به اموالیست كه انسان پس از مرگش به جای میگذارد. به طور كلّی، دو قانون در این مورد وجود دارد:
الفـ وصیت: هر كس میتواند پیش از مرگ خود، در مورد یك سوم اموالش وصیت كند؛ یعنی سفارش كند كه آن را پس از مرگش در راه معینی كه مورد نظر اوست، خرج كنند؛ مثلاً به فقرا بدهند؛ یا با آن، مدرسه، مسجد یا درمانگاه بسازند؛ یا آن را به شخص خاصی از بستگان یا دیگران بدهند. البته وصیت باید عادلانه و دور از هر گونه ظلم و جور باشد. یعنی شخص وصیتكننده در بیش از یك سوم داراییاش وصیت نكند و وصیت او از روی هوا و هوس و دوستیها و دشمنیهای غیرخدایی نباشد. حتی در بعضی موارد كه وارثان نیازمندند، دستور داده شده كه در كمتر از یك سوم دارایی وصیت شود تا بیشتر آن به بازماندگان برسد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد كه در حدیثی میخوانیم: «یكی از مسلمانان مدینه از دنیا رفت و فرزندان كوچكی از خود بر جای گذاشت؛ با اینهمه، پیش از مرگ، تمام اموالش را در راه خدا صرف كرده بود. هنگامی كه پیامبر اکرم صلوات الله علیه از این موضوع آگاه شد، فرمود: اگر من پیشتر آگاه شده بودم، اجازه نمیدادم او را در قبرستان مسلمانان دفن كنید؛ زیرا بچههای كوچك خود را رها كرده تا گدایی كنند!»
ب- ارث: پس از مرگ هر مسلمان، مبلغ مورد وصیت و بدهیهای او را از داراییاش كم میکنند، و باقیمانده ی اموالی كه بر جای گذاشته، طبق قانون خدا تقسیم میشود و به بازماندگان به ارث میرسد. خداوند در این آیه و آیه ی بعد، بخش مهمّی از قانون ارث را توضیح داده است. قانون ارث، بسیار مفصّل است؛ ولی در اینجا فقط به یك نكته اشاره میكنیم، و آن، علّت دو برابر بودن ارث مرد نسبت به زن است. بسیاری از افراد ناآگاه از این مطلب نتیجه گرفتهاند كه اسلام در قانون ارث، از مردها حمایت كرده است؛ در حالی كه اگر نگوییم كه اسلام در این مورد از زنها طرفداری كرده، بی شک باید به تساوی حقوق زن و مرد قائل شویم؛ زیرا طبق قانون شرع، خرج و مخارج زندگی زن، به عهده ی شوهر یا سرپرست اوست. همچنین زنها در ابتدای ازدواج، مبلغی به نام مهریه دریافت میكنند. از این رو معمولاً ارثیه و مهریه ی زن، نوعی پسانداز او محسوب میشود؛ در حالی كه مردها وظیفه دارند خرجی زن و افراد تحت تكفّل خود را بدهند. بدین ترتیب، در بسیاری از مواقع، بیشتر ارثیهای كه به آنان میرسد، خرج زن و فرزندشان میشود؛ نه خودشان.
1 - اين متن از تفسير نمونه، ج1، ص618 و ج3، ص290 اقتباس شده است.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
#تلنگر👌
شیطان میگه: همین یڪ بار #گناه ڪن،
بعدش دیگه خوب شو!
یوسف/9
خــدا میگه: باهمین یڪ گناه ،ممکنه
#دلت بمیره و هرگز توبه نکنی،
وتا ابد جهنمی بشی...!!
بقره/81
#حواستهست؟
❌کار شیطان وسوسه است نه اجبار
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
از صبر و نماز یاری جویید
وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ
بقره | ۴۵🌸
___
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
1_933486960.pdf
26.26M
#آموزش_تجوید
📖 کتاب تحسینالتلاوه
💯 آموزش کامل صفر تا صد تجوید قرآن کریم
✍ حجتالاسلام استاد علی قاسمی
#پیشنهاد_دانلود
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#کلام_بزرگان
✍چه کسانی تا اخر عمر در رفاه هستند؟
✅در بنی اسرائیل عابدی بود. شب خواب دید، در خواب به او گفتند: تو هشتاد،سال عمر می کنی، چهل سال در رفاهی و چهل سال در فشاری. کدام یک را اول می خواهی چهل سال زندگی خوب را یا چهل سال در فشار؟
او گفت : من عیال صالحه ای دارم، از او مشورت می کنم. ببینم او چه می گوید؟ از خواب بیدار شد. رفت پیش عیالش و گفت: «من چنین خوابی دیده ام، تو چه مےگویی؟» زن گفت: بگو من چهل سال اول را در رفاه می خواهم. شب بعد خواب دید و گفت: «من چهل سال اول را در رفاه می خواهم». از آن شب به بعد از در و دیوار برایش مےآمد. به هر چه دست مےزد طلا می شد. زتش هم میگفت: «فلانی خانه ندارد، برایش خانه بخر، فلان جاوبیمارستان ندارد، فلان جا مسجد ندارد، فلان پسر مےخواهد عروسی کند، فلتن دختر مےخواهد شوهر کند ندارد.»
همسرش به او دستور می داد و او هم تا می توانست کمک می کرد. سَرِ چهل سال خواب دید به او گفتند: «خدا مےخواهد از تو تشکر کند. چهل سال اول به تو داد، تو هم به دیگران دادی، مےخواهد چهل سال دوم را هم در رفاه باشی» ما این را تجربه کرده ایم . کسانی که اول عمر کمک مالی به دیگران مےکنند. در آخر عمر هم خوبند. ولی کسانی که اول عمر دارا بودند و کمکی نکردند، آخر عمر ورشکست مےشوند و به گدایی مےافتند. ما این را تجربه کرده ایم.
📚ڪتاب بدیع الحکمة حکمت ۳۵ از مواعظ آیت الله مجتهدے تهرانۍ(ره)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین روز های ماه رجب درحال سپری شدنه و جیب و دست ما خالی
یا کریم الصفح
یا اله العاصین
یا ارحمن الراحمین
صفحه ۷۹ مصحف شریف
سوره مبارکه نساء
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
نکته تفسیری صفحه ۷۹:
جاودانگی:
فرض كنید كه شخصی عمداً خود را از پشتبام خانهاش به زمین پرت كند و به شدت مجروح شود، و در اثر آن، نخاع او قطع شده، تا آخر عمر از نعمت راه رفتن محروم شود. آیا او میتواند اعتراض كند كه «من فقط یك لحظه خودم را پرت كردم. حالا باید یك عمر راه نروم؟ و این عادلانه نیست.»؟ باز فرض كنید كه شخصی در یك لحظه، انسان بیگناهی را به قتل میرساند و به سبب این خلاف، به حبس ابد محكوم میشود. آیا او میتواند اعتراض كند كه «من فقط یك لحظه خلاف كردم. آیا به ازای آن باید هفتاد ـ هشتاد سال در زندان بمانم؟»؟ بی شک هیچ انسان عاقلی، اعتراض این افراد را نمیپذیرد. خدای بزرگ در كتاب خویش فرموده است كه بهشتیان همیشه در نعمت میمانند و برخی از دوزخیان نیز تا ابد در عذاب خواهند ماند. نعمت جاودان بهشت را به راحتی می توان پذیرفت؛ زیرا لطف و رحمت خدا بیپایان است. برخی امّا ممكن است سؤال كنند كه چگونه بعضی افراد در ازای كفر و گناه در عمر كوتاه شصت ـ هفتاد ساله ی خود باید برای همیشه در عذاب بمانند؟ آیا این عذاب با عدالت خدا سازگار است؟ پاسخ این سؤال، با مثالهای پیشین روشن میشود. كسی كه در همه ی عمرش، با اینكه حق را میشناخته و از دستورهای خدا آگاه بوده، از سر لجاجت و تكبّر او را نافرمانی كرده است، هرگز لیاقت ورود به بهشت را نخواهد یافت. حقیقت این است كه كسانی در دوزخ جاودانهاند كه اگر برای همیشه در دنیا میماندند، تا ابد به گناه و نافرمانی خدا مشغول بودند. پیشوای نخست ما امام علی علیه السلام در دعای کمیل به خدا عرض میكند: «من یقین دارم كه اگر دستور تو در مورد عذاب كردن منكرانت و جاودانه بودن دشمنانت در دوزخ نبود، تمام آتش دوزخ را [پس از مدتی] سرد و آرام میكردی و هیچكس از بندگانت در آن، جایگاه [همیشگی] نداشت.» آیا میتوان تصوّر كرد كه قاتل امام حسین علیه السلام روزی به بهشت برود؟؛ یا كسی كه سر امام را نزد یزید آورد و اعتراف كرد كه سر پسر بهترین مادر و پدر دنیا را برای او آورده است؟ این سخن چنان زشت و آلوده بود كه یزید دستور داد خود او را بكشند. آیا جاودانه بودن یزید بن معاویه در آتش دوزخ، خلاف عدالت خداست؟ یا كسی كه در حال مستی با چوب بر لبهای امام حسین علیه السلام میزد و اشعار كفرآمیز میخواند، و در آن حال، پیرمردی به او گفت كه از این اهانت دست بردار؛ زیرا من بارها به چشم خود دیده ام كه پیامبر اکرم صلوات الله علیه بر این لبها بوسه می زند؟! آری، عذاب جاودان برای چنین افرادی آماده شده است كه به هیچوجه لیاقت بهشتی شدن را ندارند. به هر حال،«خلود» و جاودانگی، یكی از بهترین نعمتها برای بهشتیان، و یكی از سخت ترین عذابها برای دوزخیانی است كه همیشه در آن خواهند ماند.
1 - اقتباس از تفسير نمونه ، ج9، ص 240
2 - فرازي از دعاي كميل
3- بحارالانوار، ج45، ص186
4 - اقتباس از روايتي از امام باقر(ع)، بحارالانوار، ج8، ص345
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 79
۞ وَلَكُمْ نِصْفُ مَا تَرَكَ أَزْوَاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْنَ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۚ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُمْ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ وَإِنْ كَانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلَالَةً أَوِ امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ ۚ فَإِنْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذَٰلِكَ فَهُمْ شُرَكَاءُ فِي الثُّلُثِ ۚ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصَىٰ بِهَا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ ۚ وَصِيَّةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ (12)
و سهم شما از آنچه زنانتان باقى گذاشته اند اگر فرزندى نداشته باشند نصف است. پس اگر فرزندى داشته باشند سهم شما يک چهارم ترکه است بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى کنند يا دينى [که استثنا مى شود]. و سهم زنانتان از آنچه باقى گذاشته ايد اگر فرزندى نداشته باشيد يک چهارم است، و اگر فرزندى داشته باشيد سهم آنان يک هشتم است بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى کنيد يا دينى [که استثنا مى شود]. و اگر مرد يا زنى که از او ارث مى برند کلاله باشد (از بالا و پائين وارثى نداشته باشد) و بردار يا خواهرى [مادرى ]داشته باشد سهم هر يک از آن دو، يک ششم است. و اگر بيش از اين باشند [به طور مساوى ]در يک سوّم شريکند بعد از [تنفيذ ]وصيّتى که مى شود يا دينى [که استثنا مى گردد]. اين در حالى است که نبايد [با وصيّت يا اقرار به دين، به وارث ]ضرر بزند. سفارشى است از جانب خدا، و خدا دانا و بردبار است. (12)
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ۚ وَذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (13)
اينها حدود خداست، و کسانى که از خدا و رسول او اطاعت کنند آنان را به بوستان هايى در مى آورد که از پايين آنها نهرها جريان دارد در حالى که جاودانه در آنها خواهند ماند. و اين است آن کاميابى بزرگ. (13)
وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ (14)
و هر کس نافرمانى خدا و رسول او کند و از حدودى تجاوز نمايد او را به آتشى [سوزان ]در مى آورد در حالى که جاودانه در آن خواهد ماند و عذابى خوار کننده خواهد داشت. (14)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️اگردنیابهت پشت کرده اگرگرفتاری این آیه را بخوان
《فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ》
سخنران: دکتر رفیعی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ خمپاره هم بیاد باید نمازمون رو اول وقت بخونیم.
#شهید_حسن_باقری
#نماز_اول_وقت
#شهید
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
#داستانک📝
روزی حضرت سلیمان (ع ) در کنار دریا نشسته بود ، نگاهش به مورچه ای
افتاد که دانه گندمی را باخود به طرف دریا حمل می کرد .سلیمان (ع)
همچنان به او نگاه می کرد که دید او نزدیک آب رسید.در همان لحظه
قورباغه ای سرش را از آب دریا بیرون آورد و دهانش را گشود ، مورچه به
داخل دهان او وارد شد ، و قورباغه به درون آب رفت.
سلیمان مدتی در این مورد به فکر فرو رفت و شگفت زده فکر می کرد ، ناگاه
دید آن قورباغه سرش را از آب بیرون آورد و دهانش را گشود ، آن مورچه آز
دهان او بیرون آمد، ولی دانه ی گندم را همراه خود نداشت .
سلیمان(ع) آن مورچه را طلبید و سرگذشت او را پرسید.
مورچه گفت : " ای پیامبر خدا در قعر این دریا سنگی تو خالی وجود دارد و
کرمی در درون آن زندگی می کند . خداوند آن را در آنجا آفرید او نمی تواند از
آنجا خارج شود و من روزی او را حمل می کنم . خداوند این قورباغه را مامور
کرده مرا درون آب دریا به سوی آن کرم حمل کرده و ببرد .
این قورباغه مرا به کنار سوراخی که در آن سنگ است می برد و دهانش را
به درگاه آن سوراخ می گذارد من از دهان او بیرون آمده و خود را به آن کرم
می رسانم و دانه گندم را نزد او می گذارم و سپس باز می گردم وبه دهان
همان قورباغه که در انتظار من است وارد می شود او در میان آب شناوری
کرده مرا به بیرون آب دریا می آورد و دهانش را باز می کند ومن از دهان او
خارج میشوم ."
سلیمان به مورچه گفت : (( وقتی که دانه گندم را برای آن کرم میبری آیا
سخنی از او شنیده ای ؟ ))
مورچه گفت آری او می گوید :
ای خدایی که رزق و روزی مرا درون این سنگ در قعر این دریا فراموش نمی
کنی رحمتت را نسبت به بندگان با ایمانت فراموش نکن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd