eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
488 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 درس چهارم : مخارج حروف در این درس به مخارج تعدادی از حروف و نحوه ی ادا آن ها پرداخته شده است. 🔰 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4ـ مخارج حروف.mp3
5.65M
💠 ۴- مخارج حروف
4⃣ در این درس به مخارج حروف و نحوه ی ادا آن ها اشاره شده است. حروف : همزه / عین / حاء / غین قاف / کاف / آموزش داده شده اند.📚 . حروف را همراه قرائت استاد، تکرار نمایید تا در ذهن و بیان نهادینه شود.♻️ .
✳️ حتی گیاهان را آتش نزنیم اسلام برای هر موجود زنده‌ای حرمت و حقی قرار داده است و به آزار نرساندن به آن‌ها سفارش کرده است، لذا نباید از روی هوس و خوش‌گذرانی جان حیوانات را گرفت و این شیوه که بعضی برای تفریح به آزار و اذیت آن‌ها می‌پردازند، مذموم است. 💠آیه: فَلَيُبَتِّکُنَ‌ آذَانَ‌ الْأَنْعَامِ‌ نساء/ ۱۱۹ شیطان می گوید به آنان دستور می‌دهم که گوش چهار پایان را بشکافند 💠 حکایت؛ شیوه مرحوم نجم‌ آبادی مهربانی و محبت با هرکسی بود، راه آدمیت را چنین می‌دانست که به همه نیکی رساند و خدمت کند. موبد بیدگلی گوید: روزی بر روی یک گیاه آتشی افکندم، شیخ به من اعتراض کرد و گفت: این گیاه روح نباتی دارد و از آتش متألم می‌شود چرا چنین کردی؟ گاهی اتفاق می‌افتاد که گربه‌ای در دامن پوستین ایشان می‌خفت، چون در حال خواب یا چرت بود آقا صبر می‌کرد تا بیدار شود و اگر بیدار نمی‌شد پوستین را می‌گذاشت و خود می‌رفت. همچنین نقل کرده‌اند سگ ولگردی در گوشه باغچه خانه ایشان، زاییده بود، یکی از هم صحبت‌های آقا توله سگ‌ها را برده بود و به جای دوری انداخته بود، سگ ماده از دوری توله سگ‌ها بیتابی می‌کرد و شیخ بارها به آن شخص گفت: کار خوبی نکردی که بچه‌ها را از مادر جدا کردی و کسی را فرستاد تا توله سگ‌ها را پیداکرده و آورد و در دامن مادرشان رها کرد. 📚 با اقتباس و ویراست از کتاب مردان علم در میدان عمل 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شگفتی و عظمت خلقت ❌ 🎞 فیلمی‌که قبل از هر نماز و قبل از ایستادن در برابر پرودگار خوبه آنرا ببینیم 👌👌👌 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📹کلیپ 🌏 مستند داستان آفرینش جهان (از دیدگاه قرآن و اهل بیت ع) 🎬 قسمت اول (آفرینش جهان) ✨فوق العاده زیبا👌👌👌 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
حسابرسی ادیان دیگر در قیامت.mp3
447.1K
⁉️حسابرسی ادیان دیگر در قیامت چگونه انجام میشود ؟ ⭕️پاسخ: 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اگـه نـمـاز درک بشه محاله که ترک بشه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نماهنگ | «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه» ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: اسرائیل نه یک کشور، که یک پادگان تروریستی علیه ملّت فلسطین و دیگر ملّتهای مسلمان است. 📢 من قاطعانه میگویم: حرکت نزولی و رو به زوالِ رژیم دشمن صهیونیستی آغاز شده و وقفه نخواهد داشت. 👈 تحرّکوا باسم الله إلى الأمام و اعلموا أنّه «وَلَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه» 🏷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صفحه ۲۴۴ مصحف شریف سوره مبارکه یوسف 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5798889281976010325.mp3
1.87M
🔸ترتیل صفحه 244 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان سوره 12 سوره مبارکه يوسف صفحه 244 فَلَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهَازِهِمْ جَعَلَ السِّقَايَةَ فِي رَحْلِ أَخِيهِ ثُمَّ أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَيَّتُهَا الْعِيرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ (70) پس آن گاه که زاد و توشه آنان را برايشان مهيّا ساخت ، آبخورى را در بار برادرش نهاد. سپس ندا دهنده اى بانگ برآورد که: <اى کاروان همانا شما دزدانيد!> (70) قَالُوا وَأَقْبَلُوا عَلَيْهِمْ مَاذَا تَفْقِدُونَ (71) گفتند: - در حالى که روى به آنان کردند - <چه چيزى گم کرده ايد [که در پى آنيد]؟> (71) قَالُوا نَفْقِدُ صُوَاعَ الْمَلِكِ وَلِمَنْ جَاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِيرٍ وَأَنَا بِهِ زَعِيمٌ (72) گفتند: <پيمانه پادشاه را گم کرده ايم [و در پى آنيم] و براى هر کس که آن را بياورد بار شترى است و من آن را ضامنم>. (72) قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُمْ مَا جِئْنَا لِنُفْسِدَ فِي الْأَرْضِ وَمَا كُنَّا سَارِقِينَ (73) گفتند: <به خدا سوگند! شما به روشنى دانستيد که نيامده ايم تا در اين سرزمين فساد کنيم و دزد [هم ]نبوده ايم> (73) قَالُوا فَمَا جَزَاؤُهُ إِنْ كُنْتُمْ كَاذِبِينَ (74) گفتند: <پس اگر دروغگو باشيد ، سزاى او چيست؟> (74) قَالُوا جَزَاؤُهُ مَنْ وُجِدَ فِي رَحْلِهِ فَهُوَ جَزَاؤُهُ ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ (75) گفتند: <سزاى او ، کسى که [جام] در بار و بنه اش يافت شود همو سزاى آن است. ما ستمکاران را اين گونه سزا مى دهيم>. (75) فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعَاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِنْ وِعَاءِ أَخِيهِ ۚ كَذَٰلِكَ كِدْنَا لِيُوسُفَ ۖ مَا كَانَ لِيَأْخُذَ أَخَاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ ۗ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ (76) آن گاه [يوسف] نخست به ظروف آنان ، پيش از ظرف برادرش پرداخت. سپس آن را از ظرف برادرش بيرون آورد. اين گونه براى يوسف نقشه کشيديم ; زيرا بر اساس آيين پادشاه نمى توانست برادرش را بازداشت کند مگر اينکه خداوند بخواهد. بالا مى بريم چندين درجه هر کس را که بخواهيم و برتر از هر دانشمندى ، دانايى هست. (76) ۞ قَالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ ۚ فَأَسَرَّهَا يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَلَمْ يُبْدِهَا لَهُمْ ۚ قَالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكَانًا ۖ وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَصِفُونَ (77) گفتند: <اگر دزدى مى کند [دور از انتظار نيست ; زيرا] برادرى که پيشتر داشت دزدى کرد!> پس يوسف آن [اظهارات ]را در نهاد خويش نهان داشت و بر آنان آشکارش نساخت. گفت: <جايگاه شما بدتر است و خداوند به آنچه بيان مى کنيد داناتر است>. (77) قَالُوا يَا أَيُّهَا الْعَزِيزُ إِنَّ لَهُ أَبًا شَيْخًا كَبِيرًا فَخُذْ أَحَدَنَا مَكَانَهُ ۖ إِنَّا نَرَاكَ مِنَ الْمُحْسِنِينَ (78) گفتند: <اى عزيز! همانا او پدرى پير و سالخورده دارد. پس يکى از ما را به جاى او بازداشت کن. به راستى که ما تو را از نيکوکاران مى بينيم>. (78) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه 🌷244 پیمانه‏ ی پادشاه: پسران یعقوب كه از احترام و پذیرایی عزیز مصر یعنی برادر كوچكشان یوسف كه البته او را نشناخته بودند به وجد آمده بودند، با باری از گندم ،حتی بیش از آنچه گمان می كردند به سرزمین خود كنعان بازگشتند؛ امّا پس از مدّتی كه دوباره خواستند برای گرفتن بار گندم به مصر بروند، سخن عزیز را به یاد آوردند كه گرفتن گندم را مشروط به آوردن برادر كوچكترشان یعنی بنیامین ،كه برادر تنی اش بود، كرده بود. به‏ همین‏ سبب نزد پدر رفتند و با اصرار و پافشاری از او خواستند كه بنیامین را با آنان بفرستد. یعقوبِ پیامبر كه هنوز خاطره‏ ی تلخ یوسف را از یاد نبرده بود، ابتدا نپذیرفت؛ امّا پس از اصرار فراوان فرزندان، پس از گرفتن پیمان از آنان، بدین کار رضایت داد. آنگاه پسـرانش به سوی مصر روانه شدند و نزد عزیز رفتند. یوسف با دیدن بنیامین، مخفیانه خود را به وی معرّفی كرد و او را - كه از آزار و اذیت برادران دیگر، سخت رنجیده بود ـ آرام كرد و به او دلگرمی داد. پس از راضی شدن بنیامین به ماندن نزد برادر، یوسف نقشه‏ ی دقیقی طراحی كرد؛ بدین ‏صورت كه پیمانه‏ ی آبخوری پادشاه را در میان اسباب و وسایل بنیامین قرار داد. پس از خارج شدن برادران یوسف از قصر، مأموران كاخ كه از مفقود شدن جام پادشاه خبردار شده بودند، كاروان كنعان را نگه داشتند و فریاد برآوردند كه شما دزد هستید! پسران یعقوب كه از حیرت و وحشت خشكشان زده بود، ترسان و لرزان، علّت آن اتّهام را سؤال كردند و پاسخ مأموران را شنیدند. برادران یوسف گفتند كه ما دزد نیستیم و حتماً اشتباهی رخ داده است. مأموران قصر به آنان گفتند: ما به روش خودتان با دزد برخورد می‏ كنیم. شما بگویید که اگر حرفتان راست نبود و پیمانه‏ ی پادشاه نزد شما بود، با دزد چه‏ کار کنیم. آنان گفتند: راه و رسم ما این است كه دزد، خدمتكار كسی می شود كه از او دزدی كرده، و نزد او می ماند. در این هنگام، حضرت یوسف شروع به بازرسی اسباب و وسایل برادران خود كرد، و برای این كه به او شك نبرند، ابتدا اسباب و وسایل برادرانِ دیگر را وارسید، و پس از آن، وسایل بنیامین را وارسی کرد و جام پادشاه را از میان آن بیرون آورد. بدین ‏ترتیب، یوسف با نقشه و تدبیری كه خدا به او آموخته بود، بدون اینكه به بنیامین آسیبی برساند، او را نزد خود نگه داشت. بر اساس قوانین مصر در آن روزگار، مجازات دزد، تنبیه بدنی و زندان بود؛ ولی یوسف می خواست برادرش را بدون هیچ آسیبی نزد خود نگه دارد تا اوّلاً به او دلگرمی بدهد و ناآرامی و بی قراری او را كه از دوری و جدایی چندده ساله ی او از یوسف ایجاد شده بود، برطرف کند؛ ثانیاً آزمودن یعقوب و سنجش میزان صبر و تحمّل او پس از جدایی از یوسف كامل شود؛ و ثالثاً مقدّمه‏ ی دیدار یوسف با پدر و خانواده اش فراهم شود و كدورت های میان او و برادرانش از بین برود. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
31.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درس نهم : بزرگی روح 2 در این درس به بحث پیرامون وجود ناملایمات در دنیا و روش برخورد با آن پرداخته شده است. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
▪️ عکس نوشته درس نهم ▪️
9ـ بزرگی روح 2.mp3
7.32M
▪️ صوت درس نهم ▪️
9ـ بزرگی روح 2.pdf
409K
▪️ پی دی اف درس نهم ▪️
💠 پرسش: آیا همه افرادی که دین اسلام را ندارند به جهنم می‌روند؟پاسخ: در نظرگاه قرآنی، همه ادیان الهی در یک راستا و یک جهت قرار داشته(۱) و هرکدام به‌نوعی کامل‌کننده و تمام‌کننده دین قبل بوده و درنهایت، این جریان الهی به اسلام ختم شده است که مصون از تحریف است. ازاین‌رو قرآن کریم، دین حق را تنها، اسلام، دانسته و این‌گونه می‌فرماید که «هر که جز اسلام، دینی [دیگر] جوید، هرگز از وی پذیرفته نشود و وی در آخرت از زیانکاران است».(۲) حال، در اینجا این سؤال پیش می‌آید که تکلیف باقی ادیان و پیروان ایشان چه خواهد شد؟ آیا آن‌ها نیز صرفاً به جهت عدم پذیرش اسلام، در آتش قهر خداوند خواهند سوخت؟ نکته اول: در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که مسئله مخالفت و عدم مخالفت خداوند تبارک‌وتعالی با یک دین، مبتنی بر حقانیت یا عدم حقانیت آن موضوع بوده، ولی مسئله مجازات و عدم مجازات خداوند، صرفاً دائر­مدار حقانیت یک دین نیست، بلکه مسائل دیگری نیز در این میان وجود دارد که باید بررسی شود؛ به عبارت دیگر، باید بین مسئله «حقانیتِ» یک دین و مسئله «سعادت و نجات اخروی» آن دین تفاوت قائل شد. یعنی ممکن است کسی در عین حال که اسلام را دین کامل و حق دانسته و حقانیت را منحصر در آموزه‌های این دین مبین می‌بیند، اما پیروان باقی ادیان را به جهاتی که در ادامه خواهد آمد، اهل نجات اخروی به‌حساب آورد. در حالی که یقین دارد، آیین و دینی که ایشان بدان متصف هستند، آیینی باطل است. این باور (نجات حداکثری) می‌تواند بر مبانی بسیاری همچون قبول تشکیک در نجات، فطرت توحیدی، غلبه رحمت خداوند بر غضب و... شکل‌گرفته باشد؛ ولی بی‌شک یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در باور به نجات حداکثری، تفکیک جاهلان قاصر (مستضعفان فکری) از جاهلان مقصر و معاندان است. امام خمینی در این زمینه سخنی خواندنی دارند: سبب اینکه عمل بسیاری از کافران، گناه و عصیان نیست و درنتیجه، بر کار خود عقاب نمی‌شوند این است که بیشترشان جز مقداری کم و اندک، نسبت به حقیقت جاهل بوده و در جهل خود مقصّر نیستند، بلکه قاصرند.(۳) نکته دوم: اما ممکن است سؤال شود که «مستضعف فکری» و «جاهل قاصر» کیست که درعین‌حالی که پیرو یک دین باطل است، اما امید به نجات او در آخرت وجود دارد؟ «استضعاف» از ماده «ضعف» و از باب استفعال، به معنای ضعیف یافتن کسی است. خاستگاه بحث مستضعف، قرآن کریم است. قرآن کریم در آیات متعددی، از گروهی به‌عنوان «مستضعفان» نام می‌برد.(۴) در روایات نیز ابواب خاصی مانند «باب المستضعف»(۵) و «باب المستضعفین و مُرْجَون لامراللّه»(۶) وجود دارد که به همین مسئله پرداخته است.از سوی دیگر به دنبال طرح این بحث در آیات و روایات، در کتب تفسیری و کلامی نیز مباحث مبسوطی درباره مستضعفان مطرح‌شده است.(۷) علّامه طباطبائی در تفسیر آیه ۹۸ سوره نساء، در تعریف «مستضعف»، بر این اعتقاد است که کسی که در راه فهم و معارف الهی و عمل به آن، نسبت به دفع مشکلات فکری و عملی از خود ناتوان است، «مستضعف» شمرده می‌شود. بر این اساس، کسی که در سرزمینی ساکن است که امکان فراگیری معارف دینی در آنجا نیست، یا به دلیل شدّت عمل حاکمان ظالم آن دیار و ممکن نبودن هجرت از آنجا، امکان عمل به معارف دینی ندارد، کسی که بدون عناد با حق و استکبار ورزیدن، به دلیل عوامل مختلف غیر اختیاری، حقیقت بر او پوشیده مانده و فکر و ذهن او به حقایق دینی راه نیافته است، اینان مصادیق «مستضعف» شمرده می‌شوند. آیات دیگری مانند: یلاَ یکَلِّفُ اللّهُ نَفْسا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَ عَلَیهَا مَا اکْتَسَبَتْی؛(۸) بیانگر همین نکته است.(۹) نکته سوم: برای توضیح بیشتر و تفکیک جاهل قاصر از دیگران، می‌توان این مسئله را از زاویه‌ای دیگر هم مورد بررسی قرار داد و آن این است که کسانی که تابع دین اسلام (به‌عنوان دین حق) نیستند چند گروهند: 1⃣«جاهل معاند»، یعنی عدّه‌ای که آگاهانه با حق مخالفت می‌کنند و با توجّه و علم و آگاهی با حقیقت سر ستیز دارند. در حقیقت این گروه اهل لجبازی و عناد هستند و با علم به اشتباه خود باز برای حفظ منافع و یا تعصّبات و احساسات بیجا، حاضر به پذیرش حق نیستند. قرآن کریم در وصف این گروه می‌فرماید: «از روی ستم و عصیان منکر آن‌ها شدند، اما درونشان بدان یقین داشت».(۱۰) درواقع، این گروه حقیقتاً جاهل نیستند بلکه خودشان را به تجاهل زده‌اند؛ شبیه به کسی که بیدار است اما خودش را به خواب زده است. روشن است که این گروه اگر بر همین حال از دنیا بروند، در قیامت گرفتار قهر و عذاب الهی خواهند شد. 2⃣ «جاهلان مقصّر»، یعنی کسانی که به حقانیت اسلام جاهل‌اند و به همین جهت، تابع اسلام نیستند، اما این جهالت و عدم پیروی از اسلام، به سبب کوتاهی خودشان در کشف حقیقت است.