eitaa logo
🌴 یاوران قرآن
5.8هزار دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
484 فایل
جهت هرگونه انتقاد و پیشنهاد و تبادل @Yazahra8054 سایر کانالهای ما یاوران نماز @yavarannamaz ره توشه معلمان @rahtoosheh12
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹مقام معظم رهبری: «... آنها نمي دانند؛ من رزق سال كشور را در شب‌هاي فاطميه مي‌گيرم ...» 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
صفحه ۲۸۸ مصحف شریف سوره مبارکه اسرا 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5927187638804022635.mp3
1.73M
🔸ترتیل صفحه ۲۸۸ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان سوره 17 سوره مبارکه الاسراء صفحه ۲۸۸ وَمَا مَنَعَنَا أَنْ نُرْسِلَ بِالْآيَاتِ إِلَّا أَنْ كَذَّبَ بِهَا الْأَوَّلُونَ ۚ وَآتَيْنَا ثَمُودَ النَّاقَةَ مُبْصِرَةً فَظَلَمُوا بِهَا ۚ وَمَا نُرْسِلُ بِالْآيَاتِ إِلَّا تَخْوِيفًا (59) و [هيچ چيزى] ما را از فرستادن معجزات [درخواستى آنان] باز نداشت مگر اين که گذشتگان، آنها را تکذيب کردند[و هلاک شدند]، و به ثمود[قوم صالح ]ماده شتر[در خواستى آنان را] ـ که [معجزه اى] روشنگر بود ـ داديم; پس به آن ستم کردند[و آن را کشتند]و معجزات[درخواستى] را جز براى بيم دادن[مردم ]نمى فرستيم. (59) وَإِذْ قُلْنَا لَكَ إِنَّ رَبَّكَ أَحَاطَ بِالنَّاسِ ۚ وَمَا جَعَلْنَا الرُّؤْيَا الَّتِي أَرَيْنَاكَ إِلَّا فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَالشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ ۚ وَنُخَوِّفُهُمْ فَمَا يَزِيدُهُمْ إِلَّا طُغْيَانًا كَبِيرًا (60) و[ياد کن]هنگامى را که به تو گفتيم: همانا پروردگارت به مردم احاطه دارد. و آن رؤيايى را که به تو نمايانديم و [نيز]آن درخت نفرين شده در قرآن را جز براى آزمايش مردم قرار نداديم. و آنان را مى ترسانيم، ولى جز به طغيان بزرگ آنها نمى افزايد. (60) وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قَالَ أَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِينًا (61) و [ياد کن]هنگامى را که به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده کنيد، پس [همه ]سجده کردند مگر ابليس [که] گفت: آيا براى کسى سجده کنم که او را از گِل آفريده اى؟! (61) قَالَ أَرَأَيْتَكَ هَٰذَا الَّذِي كَرَّمْتَ عَلَيَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّيَّتَهُ إِلَّا قَلِيلًا (62) [ابليس] گفت: به من خبر ده، اين موجودى که بر من برترى دادى [ براى چه بود؟]اگر تا روز قيامت مهلتم دهى، فرزندانش را - جز اندکى - افسار مى زنم [و به دنبال خود مى کشانم]. (62) قَالَ اذْهَبْ فَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَاؤُكُمْ جَزَاءً مَوْفُورًا (63) [خدا] گفت: برو [دور شو] هر کس از آنان از تو پيروى کند، حتماً حهنّم کيفر شما خواهد بود کيفرى تمام. (63) وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ ۚ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا (64) و هر کس از آنان را توانستى با آوازت از جاى بکَن و سواره نظام و پياده نظامت را بر ضدّشان بسيج کن و با آنان در اموال و اولاد شريک شو و به ايشان وعده بده; و شيطان جز از روى فريب به آنان وعده نمى دهد. (64) إِنَّ عِبَادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطَانٌ ۚ وَكَفَىٰ بِرَبِّكَ وَكِيلًا (65) [ولى بدان که] قطعاً هيچ گونه تسلّطى بر بندگان [خالص] من ندارى و کافى است که پروردگارت نگهبان [آنان] باشد. (65) رَبُّكُمُ الَّذِي يُزْجِي لَكُمُ الْفُلْكَ فِي الْبَحْرِ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا (66) پروردگار شما کسى است که کشتى ها را در دريا براى شما روان مى سازد تا از فضل او با تلاش [خود] طلب [معيشت] کنيد که او نسبت به شما رحيم است. (66) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۸🌷 خواب عجیب پیامبر(ص): این آیه از دو قصه ی شگفت انگیز که مردم با آن دو آزمایش شدند، سخن می گوید. نخست، خوابی است که خدا به پیامبرش نشان داد، و دوم، درختی است که در قرآن لعنت شده است. ما در قرآن آیه ای که این دو پدیده را تفسیر کند، پیدا نمی‏کنیم؛ ولی پیشوایان معصوم دین ـ که مفسران اصلی و حقیقی قرآن هستند ـ این دو را برای ما توضیح داده اند. بر اساس روایات اهلبیت، پیامبر(ص)شبی در خواب دید که بوزینه هایی از منبرش بالا و پایین می روند و مردم را از راه خدا باز داشته، به سوی آتش هدایت می کنند. از این‏ رو پیامبر با اندوه و ناراحتی از خواب برخاست. در این هنگام، جبرئیل بر پیامبر نازل شد و او را از معنای خوابش آگاه کرد و گفت که به زودی افراد نااهل و گمراهی بر جای تو می نشینند و مردم را از راه راست منحرف می کنند. در روایات می خوانیم که روی کار آمدن سلسله‏ ی پلید بنی امیّه، تعبیر اصلی خواب پیامبر بوده است. همچنین در روایات اهلبیت می-خوانیم که منظور از «درخت لعنت شده‏ ی در قرآن» که در این آیه آمده نیز بنی امیّه هستند. آیه‏ ی 26 سوره‏ ی ابراهیم هم به درخت ناپاک اشاره کرده و فرموده است: «سخن ناپاک و اعتقاد آلوده، مانند درخت ناپاکی است که از زمین ریشه‏ کن شده و هیچ ثباتی ندارد.» در روایات پیشوایان دین می خوانیم که سلسله‏ ی بنی امیّه، نمونه‏ ی روشنی از این درخت پلیدند؛ افرادی که هیچ گاه به خدا و پیامبرش ایمان نداشتند و همواره برای خاموش کردن نور خدا و نابودی رهبران الهی تلاش می کردند. آری، پیامبر معنای آن خواب را برای مردم بیان کرد و به آنان در مورد آن درخت نفرین شده هشدار داد و بارها به مسلمانان نهیب زد که اگر مسیر خلافتِ او و رهبری جامعه به سمتی غیر از آنچه خدا مشخّص کرده، برود، بدون هیچ تردیدی جامعه به انحراف و نابودی کشیده خواهد شد؛ امّا اسف انگیز اینکه بیشتر مسلمانان از این فرمان حیات بخش پیامبر پیروی نکردند و پس از رحلت آن حضرت، به جای قبول ولایت و رهبری امیر مؤمنان علی، ولایت کسانی را پذیرفتند که به ‏هیچ‏ وجه شایستگی این مقام را نداشتند. در پی این انحراف بزرگ، در زمان خلیفه‏ ی دوّم، حکومت شام به معاویة ‏بن ‏ابی سفیان سپرده شد؛ کسی که به نقل شیعه و اهل سنّت، خودش و پدرش را پیامبر لعنت کرده بود. قدرت گرفتن معاویه در شام باعث شد که در زمان حکومت امام علی ، او از دستور آن حضرت برای کناره گیری از حکومت شام سرپیچی کند و جنگ های خونینی را در جامعه‏ ی اسلامی به راه اندازد. پس از شهادت امیر مؤمنان علی، معاویه خود را خلیفه‏ ی مسلمانان اعلام کرد و پس از ده سال، دوّمین خلیفه‏ ی راستین پیامبر یعنی امام حسن را به شهادت رساند. پس از معاویه، یزید فرزند منحوس او به خلافت منصوب شد و بزرگ ترین جنایت تاریخ اسلام یعنی کشتار خاندان پیامبر و ریختن خون امام حسین را مرتکب شد و پس از آن به قتل عام و جنایت ردّه در مدینه و سنگ باران خانه‏ ی خدا رو آورد . بیهوده نیست که پس از دیدن آن خواب عجیب، پیامبر کمتر خندان دیده شد. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 اگه زن نان‌آور خانواده باشه چی؟🤔 ـ ـ ـ ـــــــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ 🔻تحلیل آیۀ قصاص 🧐 ـ ـ ـ ـــــــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ ↫ ـ ـ ـ ــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــ ـ ـ ـ 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔴کارهای خود را تبدیل به عبادت کنیم... ✍استاد ماندگاری: در آخرين آيه ي سوره ي النّبأ مي فرمايد: روز ، روز نيت ها است. وقتي که ما مي توانيم کارهايي که به طور کامل مربوط به زندگي است را با يک نيت تبديل به کنيم، چرا اين کار را نکنيم؟! تا در روز قيامت به خاطر کفران اين نعمت بگوييم اي کاش ما خاک بوديم. زماني که نيت ما از کار کردن فقط تحصيل مال باشد، نمي توانيم آن را بعنوان عبادت انجام دهيم. اين کار آسيب هاي جدي هم دارد. افرادي که پول دارند کار نمي کنند. و ارزش گذاري مردم در کارها براساس پولي است که از آن راه بدست مي آيد. در نتيجه برخي از کارها داراي ارزش کم و برخي داراي ارزش زياد است. اولاً کار يک انجام وظيفه و عبادت است. خدا گفته که شما حرکت کنيد تا من برکت بدهم. کار مجاهدت است حتي يک پله از تکليف هم بالاتر است. کار عبوديت است. چون خدا دائماً در حال فيض است من هم که بنده ي او هستم بايد دائماً در حال تلاش باشم تا شبيه به او بشوم. کار باعث نااميد کردن شيطان مي شود. چون بي کاري معصيت است. با اين نگاه هاي ديني ما مي توانيم کار خود را تبديل به عبادت کنيم. در اين صورت با دست پر در روز قيامت حاضر مي شويم. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ؛ درمانگری معنوی با نماز اول💊 📌 ویژگی های آدم سالم چیه؟ 📌تعریف شما از سلامت چیه؟ 📌 اصلا من چه جوری می توانم به سلامت کامل در زندگی برسم؟ 🔬 حجت الاسلام مهدی دهشتی در 4 قسمت با بهره گیری از روز به تمام سئوالات پاسخ خواهند داد 📽 فیلم با کیفیت در لینک زیر 👇👇👇👇👇 https://qunoot.net/App/views.item.php?showid=2079 👆👆👆👆👆 🆔 لینک کانال 👇 http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز، عين هدايت، مغز ولايت، بهترين عنايت، برترين کفايت، محکم ترين وصايت، عالي ترين روايت، ريشه ي درايت، قابل رعايت، از عذاب الهي، هر کس را کفايت، قرآن مجيد را شديدترين آيت، رساننده ي انسان به حقيقت بي نهايت، بر پادارنده اش براي گرفتن فيض الهي قابل.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢داستان کوتاه مردی که مسلمان شد بهش گفته بودن سجده کردن کار تحقیرآمیزیه بعد دیده حضرت عیسی هم سجده کرده میگه تا قرآن رو باز کردم، شروع به گریه کردن کردم🥺 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
اجاره کمتر به شرط قرائت قرآن بیشتر 💠 شهید حسن رجایی‌فر اگر خانه‌اش را اجاره می‌داد، نرخ اجاره را پایین می‌آورد و با مستأجرش شرط می‌کرد که در خانه‌اش قرآن خوانده شود. ✅ این شهید عزیز به نورانیت قرآن دخیل بسته بود. 📎 📎 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج قاسم سلیمانی، خطاب به مادران شهدا: وقتی شما مادرها نبودید و بچه‌هایتان در خون دست و پا میزدند، حضرت زهرا (س) را دیدم... . .
صفحه 289 مصحف شریف سوره مبارکه اسرا 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5929439438617707937.mp3
1.81M
🔸ترتیل صفحه ۲۸۹ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام سه گاه 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
سوره 17 سوره مبارکه الاسراء صفحه ۲۸۹ وَإِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ ۖ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ كَفُورًا (67) و هنگامى که در دريا به شما سختى برسد، هر که را جز او مى خوانيد،[همه] گم و محو مى شوند; پس چون شما را برهاند و به خشکى رساند[از او ]روى مى گردانيد! و انسان بسيار ناسپاس است. (67) أَفَأَمِنْتُمْ أَنْ يَخْسِفَ بِكُمْ جَانِبَ الْبَرِّ أَوْ يُرْسِلَ عَلَيْكُمْ حَاصِبًا ثُمَّ لَا تَجِدُوا لَكُمْ وَكِيلًا (68) با اين وصف آيا در امانيد از اين که در ناحيه خشکى شما را [در زمين] فرو برد يا طوفانى از سنگريزه بر شما بفرستد، آن گاه نگاهبانى براى خود نيابيد؟! (68) أَمْ أَمِنْتُمْ أَنْ يُعِيدَكُمْ فِيهِ تَارَةً أُخْرَىٰ فَيُرْسِلَ عَلَيْكُمْ قَاصِفًا مِنَ الرِّيحِ فَيُغْرِقَكُمْ بِمَا كَفَرْتُمْ ۙ ثُمَّ لَا تَجِدُوا لَكُمْ عَلَيْنَا بِهِ تَبِيعًا (69) يا در امانيد از اين که شما را بار ديگر در آن [دريا ]برگرداند، پس تندبادى شکننده بر شما بفرستد و شما را به سزاى کفرتان غرق کند; پس کسى را نيابيد که براى شما درباره آن از ما بازخواست کند؟! (69) ۞ وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا (70) و همانا فرزندان آدم را کرامت داديم و در خشکى و دريا[بر مرکب ها و کشتى ها ]سوارشان کرديم و از چيزهاى دلپذير روزيشان داديم و آنان را بر بسيارى از آفريده هاى خود برترى کامل بخشيديم. (70) يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا (71) [ياد کن]روزى را که هر گروهى از مردم را با پيشوايشان مى خوانيم; پس کسانى که نامه آنان به دست راستشان داده شود، آنان نامه خود را مى خوانند و به قدر نخکِ هسته خرمايى ستم نمى بينند. (71) وَمَنْ كَانَ فِي هَٰذِهِ أَعْمَىٰ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَىٰ وَأَضَلُّ سَبِيلًا (72) و هر که در اين [جهان] کور [دل] باشد، او در آخرت [نيز] کور و گمراه تر [از کور]خواهد بود. (72) وَإِنْ كَادُوا لَيَفْتِنُونَكَ عَنِ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ لِتَفْتَرِيَ عَلَيْنَا غَيْرَهُ ۖ وَإِذًا لَاتَّخَذُوكَ خَلِيلًا (73) و به راستى نزديک بود که از آنچه به تو وحى نموديم منحرفت کنند تا غير آن را به دروغ بر ما ببندى و آن گاه تو را دوست مى گرفتند. (73) وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا (74) و اگر تو را ثابت [قدم] نمى داشتيم، به راستى نزديک بود اندکى به سوى آنان متمايل شوى. (74) إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا (75) در آن صورت دو برابر در زندگى و دو برابر پس از مرگ [عذاب را] به تو مى چشانديم; آن گاه ياورى در برابر ما براى خود نمى يافتى. (75) 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۲۸۹🌷 انسان؛ گل سرسبد آفرینش: علمِ «زیست شناسی»، یکی از گسترده ترین و شگفت انگیزترین علوم در میان دانش‌هاست. پرشماری موجودات زنده ای که فقط در روی زمین وجود دارند و ما انسان ها به آن ها دسترسی داریم، این سؤال را در ذهن پدید می آورد که به راستی شمار مخلوقات خدا چقدر است. بدون‏ شک پاسخ درست دادن به این سؤال، از عهده‏ ی انسان ها خارج است؛ امّا آفریدگار هستی در کتاب خود به پیامبرش فرموده است: «بگو: اگر تمام دریاها برای نوشتن شمار مخلوقات پروردگارم مرکّب شوند، پیش از آن که مخلوقات پروردگارم پایان یابد، آب دریاها تمام می‌شود؛ حتّی اگر همانند آن دریاها را به آن اضافه کنیم.» (کهف ـ 109). در میان میلیاردها مخلوق خدا امّا ما انسان ها متفاوت خلق شده ایم، و به فرموده ی این آیه، خداوند، ما را به طور ویژه گرامی داشته است (لَقَد کَرَّمنا بَنی آدَم). آری، به فرموده‏ ی قرآن، انسان، گل سرسبد جهان آفرینش است و تمام هستی برای کمال این موجود شگفت انگیز تلاش می کنند. در آیه‏ ی 13 سوره‏ی جاثیه می خوانیم: «خداوند آنچه را که در آسمان ها و زمین است، در اختیار شما قرار داد [تا به سعادت و کمال خود برسید].» آفریدگار والامقام هستی در آیه‏ی مورد بحث (70 اِسراء) با احترام ویژه ای از ما سخن می گوید، و برای نمونه، از دو نعمت ویژه‏ ی خود به ما انسان ها یاد می کند؛ نخست این که برای سیر و سفر در روی زمین، برایمان مرکب هایی قرار داد تا بتوانیم به راحت در هر جای زمین سیر کنیم و مانند جانداران دیگر، به پاهایمان رنج سیر و سفر را ندهیم(حَمَلناهُم فِی البَرِّ وَ البَحر). اسب های تیزرو، شتران بااستقامت و چهارپایان قوی، همچنین پدیده هایی که با فکر خودِ انسان ها به ‏وجود آمده است، نمونه‏ های روشنی از لطف خاص خدا به انسان هاست. به راستی چه کسی به انسان نیروی ساختن کشتی های غول پیکر و هواپیماهای سریع السیر و اتومبیل های راهوار و قطارهای استوار را داده است؟ دوّمین لطف خاص خدا به انسان ها که در این آیه بیان شده، روزی های پاکیزه است (رَزَقناهُم مِنَ الطَّیِّبات). بدون‏ شک تنها جانداری که غذای خود را کاملاً پاکیزه می کند و آن را با روش های گوناگونی از آلودگی می زداید و سپس با آداب و رسوم خاصّی می خورد، ما انسان ها هستیم. مثال انسان در این آیه، مانند کسی است که او را با کمال احترام به یک میهمانی دعوت کنند، سپس بهترین مرکب را برایش مهیّا کرده، با بهترین غذاها از او پذیرایی کنند؛ آیا از این بهتر می توان کسی را گرامی داشت؟ این موجود ویژه امّا می تواند در دو سیر صعودی یا نزولی بی پایان قدم گذارد، و در صورت یکم، از فرشتگان والامقام برتری یابد، و در حالت دوّم، از حیوانات پست و بی مقدار، پست تر شود . در روایتی می خوانیم که شخصی از امام صادق (ع)پرسید: فرشتگان برترند یا انسان ها؟ حضرت در پاسخ او، به این سخن امیر مؤمنان علی(ع) اشاره کرد و فرمود: «خداوند در وجود فرشتگان، تنها عقل قرار داده و هیچ شهوتی در آن ها وجود ندارد، و در وجود حیوانات فقط شهوت قرار داده و هیچ عقلی در آن ها وجود ندارد، و در وجود انسان ها، هم عقل قرار داده و هم شهوت. پس هر کس که عقلش بر شهوتش پیروز شود، از فرشتگان بهتر است، و هر کس که شهوتش بر عقلش پیروز شود، از حیوانات پست تر است.» به راستی چقدر حیف است انسانی که چنین مورد عنایت خدا قرار گرفته و می تواند به چنان مقام والایی برسد، خودش را به لذّات زودگذر دنیا بفروشد. پیشوای آزادگان جهان، علی، چه زیبا فرموده است: «برای جان های شما هیچ بهایی جز بهشت وجود ندارد؛ پس خودتان را فقط در برابر آن بفروشید.» «غلام همّت آنم که زیر چرخ کبود/ ز هر چه رنگ تعلّق پذیرد، آزاد است/ تو را ز کنگره‏ ی عرش می زنند صفیر/ ندانمت که در این دامگه چه افتاده است». 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💢 | تقوا؛ موجب آسانی مشکلات 🔹 «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْراً»؛ 🔶 «و هر که متّقی و خداترس باشد، خدا کار او را آسان می‌گرداند». 📚 طلاق:4. 📎 📎 📎 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💠 اهمیت و ضرورت ذکر خدا: 1⃣ شایستگی افراط در ذکر و یاد خداوند: «‌یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللهَ ذِکْراً کثیراً»؛ (۱) «‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را بسیار یاد کنید.» ‌ 2⃣ ذکر خدا در همه حالات: «‌وَاذْکُرْ رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعاً وَخِیفَةً»؛ (۲) «‌پروردگارت را در نفس خود از روی زاری و ترس یاد کن.» ‌ 3⃣ ذکر خدا در هر شکل: «‌اَلَّذینَ یذکُرُونَ اللهَ قِیاماً وَقُعُوداً وَعَلَی جُنُوبِهِم وَیتَفَکَّرُونَ فی خَلقِ السَّموات وَالاَرْضِ» (۳) ؛ «‌کسانی که خداوند را یاد می‌کنند درحالی که ایستاده، نشسته و خوابیده‌اند و در خلقت آسمانها و زمین تفکر می‌کنند.» ‌ 💠 آثار ذکر خدا: 1⃣ آرامش دلها: «‌ألا بِذِکْرِ اللهِ تَطمَئِنُّ القُلوبُ» (۴) ؛ «‌آگاه باشید که با یاد خدا دلها آرام می‌گیرد.» ‌ 2⃣ نیکو شدن اعمال: عن امیر المؤمنین علیه السلام أنَّهُ قالَ: «‌مَنْ عَمَرَ قَلبَهُ بِدَوامِ ذِکْرِهِ حَسُنَتْ أفْعالُهُ فِی السِرِّ وَالجَهْرِ (۵) ؛ هر کس دلش را به دوام یاد خداوند معمور دارد، رفتار و کردارش در پنهان و آشکار نیکو می شود.» ‌ 3⃣ دژی مستحکم در برابر شیطان: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌ذِکرُ اللهِ عَلَمُ الایمانِ وَبُرْءٌ مِنَ النِّفاقِ وَ حِصْنٌ مِنَ الشَّیطانِ وَحِرزٌ مِنَ النَّارِ؛ (۶) یاد خدا نشانة ایمان و بیزاری از نفاق و حصاری محکم در برابر شیطان وحافظی است از آتش.» ‌ 4⃣ مغفرت و حسنات: عن النبی صلی الله علیه و آله أنَّهُ قالَ: «‌مَن ذَکَرَ اللهَ فِی السُّوقِ مُخلِصاً عِندَ غَفلَةِ النّاسِ وَشُغْلِهِم بِما فیه کَتَبَ اللهُ لَهُ ألفَ حَسَنَةٍ وَیغفِرُ اللهُ لَهُ یومَ القِیامَةِ مَغْفِرَةً لَمْ تَخطُرْ عَلَی قَلبِ بَشَرٍ؛ (۷) هر کس از روی اخلاص، خدا را در بازار آن هنگام که مردم از یاد خدا غافلند و به کار خویش مشغول‌اند، یاد نماید، خدا برایش هزار حسنه می‌نویسد و در روز قیامت او را می‌آمرزد به گونه‌ای که به قلب هیچ کسی خطور نکرده است.» ‌ 5⃣ تبدیل شدن گناهان به حسنات: عن النبی صلی الله علیه وآله أنَّهُ قالَ: «‌مَا جَلَسَ قَومٌ یذکُرُونَ اللهَ إِلاّ ناداهُم مُنادٍ مِنَ السَّماءِ قُومُوا فَقَد بُدِّلَتْ سَیئاتِکُمْ حَسَناتٍ وَغَفَرتُ لَکُم جمیعاً؛ (۸) هر گروهی برای یاد خدا در مجلسی بنشینند، یک منادی از آسمان به آنها ندا می‌دهد که برخیزید، گناهان‌تان تبدیل به حسنات گردیده و همه شما را بخشیدم.» ‌ 🍃 دوش مرغی به صبح می‌نالید عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش یکی از دوستان مخلص را مگر آواز من رسید به گوش گفت باور نداشتم که تو را بانگ مرغی چنین کند مدهوش گفتم این شرط آدمیت نیست مرغ تسبیح گوی و من خاموش 💠 کاخ بهشتی: رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: «‌ [در شب معراج] وقتی به عرش خدا رفتم وارد بهشت برین شدم. در آنجا فرشتگانی را دیدم که با خشتهای طلا و نقره ساختمانی بزرگ می‌سازند، ولی گاهی دست از کار می-کشند. از آنان پرسیدم: چرا این چنین می‌کنید؟ گفتند: هر گاه به ما خشتهای این ساختمان برسد مشغول ساختن می‌شویم و هر گاه نرسد دست از کار می‌کشیم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: این خشتها چیستند؟ عرض کردند: سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر. وقتی که مؤمن این ذکرها را می‌گوید، ما ساختمان را برای او می‌سازیم و وقتی که ساکت می‌شود ما نیز از کار دست می‌کشیم.» (۹) 📚 پی نوشت: [۱]. احزاب / 41. [۲]. اعراف / 205. [۳]. آل عمران / 191. [۴]. رعد / 28. [۵]. غرر الحکم، ص 690 (یک جلدی). [۶]. مستدرک الوسائل، ج5، ص285. [۷]. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، قم، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، 1409ق، ج7، ص166. [۸]. همان. [۹]. بحار الانوار، ج18، صص 292 و 409؛ ج73، ص 346. 🆔 لینک کانال https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd