فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▬▬➰🌸🍃۩﷽۩🍃🌸➰▬▬
🎞داستان زندگی به روایت قرآن وحدیث
✍بی خبری انسان
@yavaranQoran
📖تفسیر سوره ضحی
بسم الله الرحمن الرحيم
💢فراز اول :
وَالضُّحَى (1) وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى (2) مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى (3) وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى (4) وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (5)
قسم به روز (۱)وقسم به شب زمانی که ساکن وارام شد (۲)رها نکرد تورا پروردگارت وخشم نگرفت (۳)وهرآینه اخرت بهترین است برای تو از دنیا(۴)وهرآینه به زودی عطا خواهد کرد تورا پرواردگارت پس تا خشنود شوی(۵)
💢💢درب فراز اول:
ای پیامبر قسم به روز وشب که از پی هم بی انقطاع روانند حمایت من از تو در دنیا واخرت در بالاترین حد بدون قطع خواهد بود
💢فراز دوم:
أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَى (6)وَوَجَدَكَ ضَالّاً فَهَدَى (7) وَوَجَدَكَ عَائِلاً فَأَغْنَى (8) فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ (9) وَأَمَّا السَّائِلَ فَلَا تَنْهَرْ (10) وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّث(۱۱)
ْ ایا نیافت تورا یتیمی پس پناه داد(۶)ویافت تورا گمگشته پس هدایت کرد (۷) ویافت تورا فقیر بی چیز پس بی نیاز کرد(۸)پس اما یتیمان را ،پس خوار مکن (۹)واما فقیرراپس مران (۱۰)واما به نعمت پروردگارت پس بازگو کن
💢💢درب فراز دوم:
یاداوری حمایتهای خدا از پیامبرص قبل از بعثت ودرخواست بازگویی آنها از پیامبر ص بعد بعثت که همان شکر عملی وزبانی ان نعمتهاست
🔰درس سوره :
تسلی وحمایت خدا از فرستاده اش حضرت محمد صلی الله علیه واله
♻️بیان نکات سوره ضحي:
۱_). قسم به دو ایه " شب وروز" از ایات الهی نشان از اهمیت موضوع قابل طرح در این سوره دارد
۲-)از پی هم بودن روز وشب وبی انقطاع بودن این جریان هماهنگ با پی درپی بودن حمایت خداوند از فرستادگانش می باشد اعم از نزول ایات قران وحمایتهادر مقابل دشمنان
۳-) این حمایتها همواره قبل وبعد بعثت انبیا ادامه داشته چنانچه در این سوره به آن تاکید شده است
۴-) این حمایتها چه مادی وچه معنوی در جهت هدایت انبیا وبه تبع هدایت پیروان انبیاست لذا این سوره هم که در ظاهر مخاطبش رسول الله هست انحصار محتوای ایاتش را برای پیامبر اکرم ص محدود نمی کند
۵-) پس همانگونه که پیامبر ص موظف به بازگو کردن این نعمتها هستند بر هر مخاطب دیگر هم لازم هست همواره نعمتهای الهی را بازگو کند
۶-) اثر مفید بازگویی نعمتها زیاد است ؛ یاداوری نعمت سختیهای زندگی را هموار وتحملش را اسانتر می نماید ، یک نوع شکرگذاری زبانی هست که موجبات افزایش نعمتها را فراهم می کند،
۷- )البته بازگویی نعمت فقط منحصر بر شکر زبانی نیست وشکر عملی را هم شامل میشود چنانچه در ایات به ان اشاره شده ؛ (یتیم نوازی مسکین نوازی ، هدایت گری) ، به پاس یتیم نوازی وهدایت الهی از پیامبر ص که شکر زبانی وعملیش از پیامبر درخواست شده
@yavaranQoran
درسی از زنبور 🐝🐝
زنبور، دلبستۀ هیچ گُلی نمی شود. از انواع گلها شهد جمع می کند، اما دلبسته نمی شود. اگرچه زنبور از گلهای بسیاری شهد جمع می کند، اما هیچ گلی را نابود نمی کند. گلها وقتی زنبور به رویشان می نشیند، خوشحال می شوند و به خود می بالند. زنبور هیچگاه تخریب نمی کند، آنچه را نیاز دارد جمع می کند، اما با چنان مهارتی که هیچ آسیبی به گل نمی زند. به گونه ای زندگی کن که به هیچکس آسیب نرسانی، سازنده، ملاحظه گر و هنرمندانه زندگی کن و هیچگاه دلبسته نشو. از تمام گلهای زندگی لذت ببر، اما در هیچ جا توقف نکن تا به مقصد نهایی زندگی (خدا) برسی.
از کتاب "من و ما"
@yavaranQoran
@Hamyare_Hafez آموزش قرآن به کودکان.apk
2.85M
📱 #معرفی_نرمافزار
✅ #آموزش_قرآن_به_کودکان
➕ در این برنامه آموزشی ۵ سوره از جزء سی قرآن کریم به صورت صوتی برای کودکان خوانده شده و از آنان خواسته میشود بعد از شنیدن هر آیه آن را تکرار کنند و به این ترتیب روال به خاطر سپردن سورهها را به انجام برسانند. جهت جذابیت بیشتر هر سوره با تصاویر کودکانه، تصویرسازی شده است.
#تربیت #کودک_قرآنی #تدبر #حفظ
@yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم مستند تخریب بارگاه ائمه بقیع علیهم السلام به دست وهابیون سعودی
۸ شوال سالروز تخریب قبرستان بقیع به دست وهابیون پست تسلیت باد.
✍معارف قرانی
گاهی در توجیه کارهایمان می گوییم:
اکثر مردم همین کار را می کنند..ولی اگر
به کلمه ی اکثرالناس در قرآن نگاه کنیم
می بینیم:
➕لایعلمون(نمی دانند)
➕لایشکرون(شکرگذاری نمی کنند)
➕لایومنون(ایمان نمی آورند)
💢 و اگر کلمه ی اکثرهم را بنگریم:
➖فاسقون(فاسقند)
➖یجهلون(جهل می ورزند)
➖معرضون(روی برگردانند)
➖لایعقلون(اندیشه نمی کنند)
➖لایسمعون(نمی شنوند)
💢اما بندگان صالح از افراد
قلیل و اندک میباشند که خدای بلندمرتبه فرمود:
🔺و قلیل من عبادی الشکور
(اندکی از بندگانم سپاسگزارند)
🔺و ما آمن معه الا قلیل
(و همراه او جز عده ای قلیل ایمان نیاوردند)
ثلة من الاولین و قلیل من الآخرين
(گروه کثیری از امت های نخستین هستند
و گروه اندکی از امت آخرین)
👈بنابراین برای بنده ی خب خدا بودن
باید بدانیم:"زیاد بودن" معیار حق بودن نیست.
@yavaranQoran
🔻 پویش #کودک_قرآنی
⛔️ به جای نابغه، خوشبخت تربیت کنید.
✅👈خانوادهها میخواهند کودکشان را فلان کلاس و موسسه ثبتنام کنند تا نابغه شود و بعد از کلی رفت و آمد، نتیجهای جز #خشم و #اضطراب و #افسردگی برای کودکشان ندارد.
✅👈گیریم که کودک شما بتواند یک عدد 8 رقمی را در یک عدد 5 رقمی ضرب کند و جوابش را در یک صدم ثانیه بگوید، یا بتواند در 15 سالگی لیسانس بگیرد، یا...
❓آیا آن وقت میتواند درست زندگی کند؟ از زندگی لذت ببرد؟ مسائلش را حل کند؟ درست تصمیم بگیرد؟ دوست پیدا کند؟ اصلا میتواند بخندد؟
✅👈 کودکان ما نیازی به نابغه شدن ندارند، اما نیاز دارند که بدانند چگونه زندگی کنند.
@yavaranQoran
بسم الله الرحمن الرحيم
«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»
در جلسهي قبل مطالبي گفته شد. «بسم الله الرحمن الرحيم» «و الشَّمْسِ وَضُحَاهَا، وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا، وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا»
عرض کنم در جلسهي قبل مطلبي را گفتم و اين که بعضي از مطالب با يک قسم آمده است «وَالْعَصْرِ» (عصر/1) قسم به زمان يکبار آمده است
در بعضي آيات دو قسم «وَضُحَاهَا» (شمس/1) «وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى» (ضحى/2)
در جايي ديگر سه قسم «وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا، فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا، فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا» (عاديات/1-3)
در بعضي آيات چهار قسم «وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ وَطُورِ سِينِينَ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ» (تين/1-3)
و در آيهاي پنج قسم «وَالْفَجْرِ، وَلَيَالٍ عَشْرٍ، وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ، وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ» (فجر/1-4)
قسمي ديگر نداريم تا سوره شمس که يازده قسم دارد.
چرا يازده بار، وقتي شما ميگويي به پيغمبر قسم به فاطمه قسم به امير المؤمنين قسم به حسن قسم به حسين قسم اگر يازده قسم بخوري ميگويند چه خبر است؟ چه شده که اينقدر قسم ميخوري؟
اين به خاطر اين است که ما باور نميکنيم که رستگاري در تزکيه است «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا» (شمس/9) ما رستگاري را در خانه ماشين پول مقام و شهرت و ما رستگاري را در اينها ميدانيم. دنيا رستگاري را در اين ميبيند. قرآن يازده قسم خورده که بگويد رستگاري در انسانيت است، انسان کامل رستگار است.
يک سؤال: چرا خداوند گاهي به کوچک قسم ميخورد گاهي به بزرگ «وَالشَّمْسِ» قسم به خورشيدي که از عظمت نميتوان به آن نگاه کرد «وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ» (تين/1) و قسم به انجير که 1 کيلوي آن چند صد تا ميشود. چرا خداوند يکبار به انجير کوچک قسم ميخورد يکبار به خورشيد بزرگ، جواب: براي خدا کوچک و بزرگ فرق ندارد. مگر ميشود؟ بله مثل چشم شما چه ميخ ببيند چه کوه، ديدن ميخ و کوه براي چشم يک جور است. اينطور نيست ميخ که ميخواهد ببيند انرژي کم مصرف کند و کوه که ميبيند انرژي بيشتري مصرف کند. يعني ديدن ميخ و کوه براي چشم يک جور است همينطور که براي چشم شما ميخ و کوه فرق نميکند براي قدرت خداوند کاه و کوه فرقي ندارد. يکبار ميگويد والشمس و يکبار والتين ميگويد.
@yavaranQoran
✍آیهای که فقط نیمۀ اولش را بلدیم
☝️ یه آیۀ قرآن هست، که نیمۀ اولش رو همه شنیدیم و بلدیم:
اُدْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ... (غافر/۶۰)
💢 مرا بخوانید، جوابتان را میدهم.
❣️↶ این قسمت از آیه رو همه بلدیم، چون پُر از لطف و مهربانی است.😌😊 معمولاً همۀ ما، هرچی آیۀ محبتآمیز هست بلدیم.😉
❗️ امّا بقیۀ این آیه رو خیلیها بلد نیستند.☜❌
⁉️ چرا؟!
👈 چون بقیۀ آیه، از عظمت خدا صحبت میکنه، و میفرماید:
...إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرينَ (غافر/۶۰)
💢 کسانی که نسبت به عبادتِ من تکبّر ورزند، به زودی با کمال ذلّت و خواری داخل جهنم خواهند شد.
🔔 حالا دوباره به معنای این آیه توجّه کنیم: ⇟ ⇟
خدا ابتدا میفرماید:↶
✅ «#دعا کنید، و مرا بخوانید، من جوابتان را میدهم.»😊
بعد بلافاصله میفرماید:↶
❌ «کسانی که تکبّر کنند، و درِ خانهی من نیایند، و از من چیزی نخواهند، اگر دیگران را عادی به جهنّم میبرم، اینها را به خاطر تکبّرشان، با ذلّت و خواری به جهنّم میبرم.»😱😰
♻️ در واقع معنای خیلی سادۀ آیه این میشه:↶
❗️❗️ «بندهی من! من خدایِ تو هستم، که دارم به تو میگم منو صدا بزن تا جوابت رو بدم. اونوقت تو سرت رو پایین انداختی و لال شدی؟! و اصلاً اعتنایی نمیکنی، و داری میری؟!»🚶🚶
⛔️ این نوع برخود، نشانۀ تکبّرِ انسان نسبت به خداست.
💥 یه مثالِ خیلی ساده:
فرض کن رفتی مجلس ختم، و یه بچه سینیِ خرما رو جلوی شما گرفته و میگه:
☜ «بفرمایید».
بیاعتنا از کنارش رد نمیشی🚶☜❌، چون بیادبی حساب میشه. هرچند طرف مقابلِ شما یه بچّه است.⚠️
اگر هم خرما نخوای، برمیگردی میگی:
☜ «خیلی ممنون. میل ندارم. تشکر.»
بالاخره یه جوابی میدی!!
😳😦 حالا خداوندِ عالم، با اون همه عظمت و جلال، اومده جلوی شما و میفرماید:
☜«بندۀ من! از من چیزی بخواه، تا بهت بدم!»☝️
❗️ اما تو سرت رو پایین انداختی و بیاعتنا داری رد میشی؟؟!🚶
❗️ یعنی داری نسبت به خدا تکبّر میکنی؟؟!
❗️ محبّت خدا رو پس میزنی؟؟!
❗️ بینیازیِ خودت رو اعلام میکنی؟؟!
☝️ خدا هم با کسی شوخی نداره. کسی جلوش تکبّر بکنه، با ذلّت و خواری میبرتش جهنّم. ☜🔥
⁉️ اصلاً میدونی چرا انقدر روی تعقیباتِ بعد از نماز تاکید شده، و میگن نماز بدون تعقیبات بالا نمیره؟؟!
✍ چون در روایت داریم که مومن بعد از هر نمازی یک دعای مستجاب داره.👌👌
یعنی خدا بعد از هر #نماز به تو میفرماید:
☜ «بندۀ من! نماز خوندی؟ از من حساب بردی؟ امر منو اجرا کردی؟ احسنت! حالا تو یه دعای مستجاب پیش من داری، از من بخواه تا به تو بدم.»👌
❌ بعد یه دفعهای خدا نگاه میکنه، میبینه که بندهاش بدون اینکه چیزی بخواد، داره از سر سجّاده بلند میشه و میره! 🚶
⁉️ این کار معنایش چیه؟
⁉️ آیا بیاعتنایی به خدا نیست؟
⁉️ آیا تکبّر و اعلانِ بینیازی از خدا نیست؟
🔷 رسول اکرم(ص) فرمود:
👈 خداوند در مورد کسی که بعد از نماز تعقیبات نمیخواند، و از خدا چیزی نمیخواهد، به ملائکهاش چنین میفرماید:
«ملائکۀ من، این بندۀ مرا نگاه کنید. امر مرا انجام داد، ولی از من حاجتی نخواست. انگار از من بینیاز است. نمازش را بگیرید و به صورتش بزنید»👉
❗️ اصلاً بندهای که به من نیاز نداره، برای چی اومده امر منو اجرا کنه؟
نکنه با این کارش میخواد بگه:
👈 «نه تو خدا هستی، و نه من بندۀ تو هستم»؟!
خلاصه اینکه:↶
👈 دعا نکردن، و حاجت نخواستن، در جایی که خداوند به ما فرموده «اگر حاجتی بخواهید، جوابتان را میدهم»، بیادبی نسبت به پرودگار عالم است.📛
#معارفقرآن، #دعاکردن، #نماز، #آیهایکهفقطنیمهاولشرابلدیم
@yavaranQoran