🌸🍃﷽🍃🌸
✋بمناسبت شهادت
✍خداوند، دوستى و مودت خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله را در قرآن، اجر رسالت آن حضرت قرار داده و واجب ساخته است: «قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ» (سوره شورى، آیه ۲۳.)؛
🔸 بگو من برای رسالت خود از شما مزدی نمی خواهم مگر محبت اهل بیتم. بر این اساس وجوب محبت اهل البیت علیهم السلام اعتقاد مشترک شیعه و اهل سنت است.
🔸محبت اهل بیت در برخی از روایات، اساس اسلام یا ایمان معرفی شده است.
✅محبت در روایت
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : «حُبّي و حُبُّ أهلِ بَيْتي نافِعٌ في سَبعةِ مَواطِنَ أهْوالُهنَّ عظيمةٌ : عِند الوَفاةِ ، و في القَبرِ ، و عِند النُّشورِ، و عِند الكِتابِ ، و عِند الحِسابِ ، و عِند الميزانِ ، و عِند الصِّراطِ»
دوست داشتن من و دوست داشتن خاندان من در هفت جاى بسيار وحشتناك به كار آيد: هنگام مردن، در گور، هنگام رستاخيز، هنگام ديدن نامه اعمال، هنگام حسابرسى [اعمال]، نزد ترازو[ى اعمال ]و صراط
👌حکایت غلام امام صادق عليه السلام
“مرحوم شيخ عباس قمي نقل مي كند:
🔸امام صادق عليه السلام غلامي داشت، وظيفه اش اين بود كه مركب امام را نگه مي داشت. البته بعضي افراد هم خودشان مي آمدند، مثل كساني كه مي روند حرم علي بن موسي الرضا عليه السلام التماس مي كنند خادم و خدمتگذار باشند. در آن زمان هم افرادي بودند كه از در خانه ي اهل بيت نمي رفتند، با اصرار مي ماندند تا خدمتگذاري اهل بيت را بكنند.
🔸مرحوم شيخ عباس قمي در منازل الاخرة می فرمايد: اين غلام استر امام را نگه مي داشت. چندين نفر از خراساني ها مدينه آمدند؛ آن كساني كه وضع شان خوب بود. يكي از آن ها به اين غلام گفت:مي آيي يك معامله با هم بكنيم؟
🔸من در خراسان باغ و خانه و امكاناتي دارم، همه را به نام تو مي كنم اين كار را به من بده تا به جاي تو خدمتكار امام صادق بشوم. همه ي آن پول ها و امكاناتي را كه جمع كرده ام براي تو باشد.
غلام در فكر رفت، اين كار ممكن و ساده اي به نظر مي رسد اما در مقابل، آن همه پول و امكانات بدست مي آورم. گفت: باشد، اين كار مال شما و آن پول ها مال من.
🔸من فقط خدمت امام بروم اجازه بگيرم و برگردم.غلام خدمت امام صادق عليه السلام آمد و عرضه داشت: اگر كسي بخواهد به من نيكي برساند ايا شما مانع مي شويد؟ فرمود: نه، براي چه مانع بشوم؟ شيوه و روش ما احسان است.
🔸امام فرمود: كجا مي خواهي بروي؟ عرضه داشت: يا بن رسول الله، چنين پيشنهادي كرده اند كه اين خدمتگزاري را بدهم و در مقابل، ثروتش را به من بدهد.
امام فرمود: خودت مي داني، اشكال ندارد. خدمتگزار راه افتاد كه برود، آقا صدايش زد، فرمود: يك چيزي به تو بگويم بعد برو.
فرداي قيامت پيغمبر گرامي اسلام صلي الله عليه و آله وسلم در هاله اي از نور خدا وارد صحراي محشر مي شود، در پرتو نور رسول خدا، اميرالمؤمنين كنارش قرار مي گيرد، و در پرتو نور اميرالمؤمنين، فرزندانش قرار مي گيرند، و در مرتبه سوم و چهارم در پرتو نور ما شيعيان و محبان و علاقه مندان ما قرار مي گيرند. و در دنيا هر كس كه به ما نزديك تر است نورانيت بيشتري دارد. حالا برو. خدمتگزار ايستاد. گفت: با اين حرفي كه شما زديد و با اين مطلبي كه شما فرموديد كجا بروم؟
🔸اكنون خراساني ها منتظرند كه اين غلام برگردد. غلام آمد و گفت: پشيمان شدم. آقايم را رها نمي كنم. من از در خانه ي امام صادق نمي روم.
آن شخص خراساني گفت: اين هزار دينار پول پاداش تو. من مي دانستم اگر تو بروي و برگردي به اين سادگي اين جايگاه را به من تحويل نمي دهي، اما خوشا به حالت كه تو خدمتگزار امام صادق هستي.
افتخار ما اين است كه يك عمر در ولادت و وفات شان در كنار اهل بيت و در ارتباط با اهل بيت هستيم. امام صادق فرمود: در پرتو نور ما وارد صحراي محشر خواهيد شد. چقدر اين غلام فهميده عمل كرد!
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍امام صادق (ع):
(اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلوةِ).
📚منتهی الامال/ج۲/ص۲
❌« به يقين، #شفاعت ما نمي رسد به كسي كه نماز را #سبك بشمارد! »
⚠️توجّه داريد كه نفرمود، #تارك_الصّلوة و بينماز مشمول شفاعت نميشود، بلكه فرمود، نمازخواني كه نماز را سبك بشمارد!
⭕️مثلاً گاهي بخواند و گاهي نخواند! يا از اوّل وقت #تأخير بياندازد و رعايت احترام و #ادب به هنگام اداي نماز را ننمايد، از شفاعت ما محروم ميگردد!
🔰کانال یاوران نماز
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
message-1703875935-21.mp3
694.9K
⭕️ سوال
⁉️ آیا این درسته که حضرت حوا از دنده آدم آفریده شده است؟
این که زن از مرد آفریده شده نشانه ی این است که مردان برتر هستند و زنان محتاج مردان ؟
🔰 پاسخ
💢 نخیر ، زن و مرد ، هر دو آنها مستقل هستند و از همان جنس (گِل) هستند. «وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا» یعنی از همان جنس (گِل) زن او را خلق کردیم ، نه (این که) از دنده آدم خلق شده است.
🔸 عرض کنم از همان جنس (گِل، خلق شده است) اگر گفته شده از زیادی گِل آدم، یعنی از همان گِل آدم، در واقع می خواهد بگوید جنسشان یکی است و هر دو آدم هستند.
و هر دو هم مستقل اند. هر دو با هم در مسیر کمال انسان را پیش می برند.
✍️ نه زن می تواند تنهایی به کمال برسد و نه مرد به تنهایی.
یکی از آنها اگر بودند نسل بشر مُنقَطِع می شد و ادامه نسلی نبود هر دوی آنها انسان هستند و اصلاً اِنسانیَّت که به نفس انسان باشد، مذکر و مؤنث برنمی دارد.
📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیا با هم کمی قرآن گوش بدیم💠
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#ادبستان_نماز
✿⊱نماز مهر تایید اعمال انسان است ،نماز بسیج همگانی انسان های وارسته است،✿⊱
نماز قدم گذاشتن در راه سلوک الهی است .نمازعطر یاس است✿⊱
نماز چون شیرجه ای است که انسان در انبوهی از نیکی ها می زند وتن خویش را با بوی خوش ونسیم دلنواز بهشتی عطر اگین می کند،✿⊱
#نمازاول_وقت
صفحه ۳۸۲ مصحف شریف
سوره مبارکه نمل
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5918261923668821555.mp3
1.12M
🔸ترتیل صفحه 382 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام حجاز
🛑 فایل بدون ترجمه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 27
سوره مبارکه النمل
صفحه 382
۞ فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَنْ قَالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْيَتِكُمْ ۖ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ (56)
و پاسخ قوم او غير از اين نبود که گفتند: خاندان لوط را از شهرتان بيرون کنيد، زيرا آنان مردمى اند که پاکيزگى مى جويند. (56)
فَأَنْجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَاهَا مِنَ الْغَابِرِينَ (57)
پس او و اهلش را نجات داديم غير از زنش را که وى را در زمره باقى ماندگان قرار داديم. (57)
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرًا ۖ فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ (58)
و بارانى [از سجّيل] بر آنان بارانديم و چه بد بود باران اخطارشدگان! (58)
قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَىٰ عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَىٰ ۗ آللَّهُ خَيْرٌ أَمَّا يُشْرِكُونَ (59)
بگو: ستايش مختصّ خدا است و سلام بر آن بندگانش که آنان را برگزيده است آيا خدا بهتر است يا آنچه شريک [او] مى گيرند؟ (59)
أَمَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَأَنْزَلَ لَكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَةٍ مَا كَانَ لَكُمْ أَنْ تُنْبِتُوا شَجَرَهَا ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ بَلْ هُمْ قَوْمٌ يَعْدِلُونَ (60)
آيا کيست آن که آسمان ها و زمين را آفريد و براى شما از آسمان آبى نازل کرد که به وسيله آن بوستان هايى خرّم رويانديم؟ در توان شما نيست که درختان آنها را برويانيد، آيا با خدا معبودى ديگر هست؟ [نه] بلکه آنان مردمى دچار انحراف اند. (60)
أَمَّنْ جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَارًا وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَارًا وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزًا ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (61)
يا کيست آن که زمين را قرارگاهى ساخت و در خلال آن نهرهايى به وجود آورد و براى آن کوه هايى پابرجا قرار داد [که مانع جنبيدنش هستند] و ميان دو درياى [شور و شيرين ]حايلى پديد آورد [که مخلوط نمى شوند]؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست؟ [نه] بلکه بيشترشان معرفت ندارند. (61)
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ (62)
يا کيست که وقتى بيچاره اى او را بخواند پاسخش مى دهد و رنجش را برطرف مى سازد و [کيست که ]شما را جانشينان زمين مى کند؟ آيا با خدا معبود ديگرى هست؟ چه اندک هشيار مى شويد! (62)
أَمَّنْ يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَنْ يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (63)
يا کيست که شما را در تاريکى هاى خشکى و دريا [به وسيله ستاره ها] راهنمايى مى کند؟ و کيست که پيش از [باران] رحمتش، بادها را به مژده مى فرستد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست؟ خدا برتر است از شرک ورزى آنان. (63)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷نکته تفسیری صفحه ۳۸۲ 🌷
خدایی که دعای درماندگان را اجابت می کند:
می دانیم که خداوند با حواس پنجگانه درک نمی شود؛ زیرا او جسم نیست. همچنین ما نمی توانیم حقیقت وجود خدا را دریابیم. از این رو خدا برای آشنا کردن بندگانش با خود، به آن ها نشانه داده است؛ نشانه هایی که برخی از آن ها در جهانِ بیرون مشاهده می شود و بعضی دیگر در وجود خود انسان درک می شود. این آیه، به یکی از نشانه های خدا که در وجود همه ی انسان ها یافت می شود، اشاره می کند. شاید همه ی ما در زندگی خود در احوالی قرار گرفته باشیم که در کارمان گره افتاده باشد و تمام درها را به روی خود بسته دیده ایم؛ زمانی که دیگر از هیچکس و هیچ چیزی کاری برنمی آید و تمام اسباب و علل از کار افتاده است. در این هنگام، در اعماق وجود خویش احساس می کنیم که قدرتی می تواند با دست نیرومند خود و فراتر از اسباب و علل ظاهری، گره از کار ما بگشاید. از این رو با دل کندن از هر علّت و سببی، به دامان او چنگ می زنیم و با زاری و درماندگی، و بی آن که به شخص و چیز دیگری بیندیشیم، از او می خواهیم که به فریادمان برسد. حتّی اگر خود ما تاکنون چنین حالتی را تجربه نکرده باشیم، بدون شک افرادی را دیده ایم که برای شفای بیمار و نجات زندانی خود یا حل مشکلاتشان چگونه به درگاه خدا زاری می کنند.
در حدیثی می خوانیم که شخصی از امام صادق(ع) درخواست کرد خدا را برای او معرّفی کند. امام ـ که می دانست حادثه ی عجیبی در زندگی او رخ نموده ـ فرمود: آیا تا به حال بر کشتی سوار شده ای؟ او گفت: آری. حضرت فرمود: و کشتی در جایی شکسته که هیچ کشتی دیگری نبوده که تو را نجات دهد، و شنا کردن نیز برایت فایده ای نداشته؟ گفت: آری. امام فرمود: و در آن هنگام، دلت به جایی گره خورده که چیزی از چیزها می تواند تو را از این ورطه نجات دهد؟ شخص گفت: آری. امام فرمود: آن چیز، خدایی است که می تواند آنگاه که هیچ نجات بخشی نیست، نجات بخشد، و آنجا که هیچ فریادرسی نیست، به فریاد رسد . از آیات قرآن فهمیده می شود که خدا دعای دعاکنندگان را اجابت می کند؛ ولی استجابت دعا، شروطی دارد. بر اساس این آیه، یکی از مهم ترین شروط دعا، «مضطر بودن» است؛ یعنی شخص دعاکننده در هنگام دعا، از همه چیز و همه کس دل کنده و تنها به خدای توانا امیدوار باشد. البتّه این مطلب به معنای تنبلی و تلاش نکردن نیست؛ بلکه بدین معناست که انسان هیچ کس و هیچ چیز را به خودی خود مؤثّر نداند و تأثیر همه چیز را از خدای بزرگ بشمارد. در این صورت، در عین استفاده از اسباب و علل، ایمان دارد که این خداست که به هر چیز اثر خاصّی بخشیده، و همو به یاری و گره گشایی از بندگانش تواناست. در روایات معصومین ذکر شده که یکی از نمونه های روشن این آیه، دعای امام زمان در هنگامی است که ظلم و بی عدالتی بر تمام زمین سایه افکنده و دیگر از هیچ کس کاری بر نمی آید. در آن هنگام، بهترین انسان روی زمین در کنار مقدّس ترین مکان زمین ـ یعنی کعبه ـ دست به دعا می گشاید و از خدا می خواهد که مشکلات زمینیان را برطرف فرماید. خدا نیز دعایش را اجابت می کند و او را نجات بخش زمینیان قرار می دهد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔸اعجاب و اهمیت خواندن سوره توحید هنگام خواب!
1⃣مرحوم آیتالله_علی_سعادتپرور فرموده بودند: «مردنم را به من نشان دادند، واضح دیدم که انبیا و اولیای الهی در تشییع جنازه ام شرکت کرده اند واین به خاطر آن است که بنده چهل سال در وقت سحر ،صد مرتبه سوره «قل هو الله احد» را با توجه می خواندم و به روح یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر هدیه کرده ام»
2⃣از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل مینماید تا در آن شب #حراستش کنند».
3⃣امیرالمؤمنین علیه السّلام نقل مینماید که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم فرمودند: «کسی که به هنگام خواب صد بار سوره #توحید را بخواند، خداوند گناهان پنجاه سال او را میبخشد.»
4⃣امام صادق علیه السلام فرموده اند:
«هر که دچار مرض و یا گرفتاری شود و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ نخواند و در آن بیماری و شدّت بمیرد از اهل آتش است.»
5⃣و«هر که به #بستر رود و (توحید) را یازده بار بخواند خانه او و همسایگانش مصون است.»
📘وسائل الشیعه، ج6، ص224
📗ثواب الأعمال و عقاب الاعمال، ص128
📕الکافی، ج2، ص620 و...
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐 #درس_اخـــلاق
🤔 مگه در قرآن نیومده نماز انسان را از زشتی و منکر باز میدارد، پس چرا بعضی از نماز خوانها گناه و معصیت هم میکنند؟
✅ پاسخ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم را بشنوید.
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استاد_عالی
اگر کسی بعد از نماز #قرآن بخواند سختی های هنگام جان دادن را نمی کشد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#نمازاول_وقت
التماس دعا 🙏
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
صفحه ۳۸۳ مصحف شریف
سوره مبارکه نمل
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5922765523296192069.mp3
1.98M
🔸ترتیل صفحه 383 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 27
سوره مبارکه النمل
صفحه 383
أَمَّنْ يَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ يُعِيدُهُ وَمَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (64)
يا کيست که آفرينش [انسان] را آغاز مى کند، سپس آن را [در قيامت] بازمى گرداند و کيست که از آسمان و زمين به شما رزق مى دهد؟ آيا با خدا معبودى ديگر هست؟ بگو: اگر راست مى گوييد برهان خود را بياوريد. (64)
قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (65)
بگو: در آسمان ها و زمين هيچ کس جز خدا غيب نمى داند و آنان خبر ندارند چه وقت برانگيخته مى شوند. (65)
بَلِ ادَّارَكَ عِلْمُهُمْ فِي الْآخِرَةِ ۚ بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْهَا ۖ بَلْ هُمْ مِنْهَا عَمُونَ (66)
ولى علمشان [به قيامت] در آخرت کامل مى شود امّا [فعلاً] آنها از آن در شکّ اند; بلکه آنان از [درک] آن کوراند. (66)
وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَإِذَا كُنَّا تُرَابًا وَآبَاؤُنَا أَئِنَّا لَمُخْرَجُونَ (67)
و آنان که کفر ورزيدند گفتند: آيا وقتى که ما و پدرانمان خاک شديم، به راستى [از خاک] بيرون آورده خواهيم شد؟ (67)
لَقَدْ وُعِدْنَا هَٰذَا نَحْنُ وَآبَاؤُنَا مِنْ قَبْلُ إِنْ هَٰذَا إِلَّا أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ (68)
همانا اين به ما و به پدرانمان پيش از اين، وعده داده شده است، اين نيست مگر افسانه هاى پيشينيان. (68)
قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ (69)
بگو: در زمين سير کنيد پس بنگريد که فرجام مجرمان چگونه بود؟ (69)
وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَلَا تَكُنْ فِي ضَيْقٍ مِمَّا يَمْكُرُونَ (70)
و بر [بدبختى] آنان غصّه مخور و از نيرنگى که به کار مى برند دلتنگ مباش. (70)
وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (71)
و مى گويند: اگر راست مى گوييد اين وعده [عذاب] کى خواهد بود؟ (71)
قُلْ عَسَىٰ أَنْ يَكُونَ رَدِفَ لَكُمْ بَعْضُ الَّذِي تَسْتَعْجِلُونَ (72)
بگو: شايد بخشى از آن [عذابى] که شتاب در آن را طلب مى کنيد، در پى شما باشد. (72)
وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ (73)
و همانا پروردگار تو داراى فضلى [بزرگ ]بر مردم است، ولى بيشتر آنان شکر نمى کنند. (73)
وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ (74)
و بى شک پروردگار تو آنچه را سينه هايشان پنهان مى دارد و آنچه را آشکار مى کند مى داند. (74)
وَمَا مِنْ غَائِبَةٍ فِي السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ (75)
و هيچ ناپيدايى در آسمان و زمين نيست، مگر اين که در کتابى نمايان [نزد خدا ثبت] است. (75)
إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (76)
همانا اين قرآن بيشتر آنچه را بنى اسرائيل در آن اختلاف دارند [صحيح آن را] بر آنان حکايت مى کند. (76)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۸۳🌷
جز خدا کسی از غیب آگاه نیست:
از آیات قرآن استفاده می شود که جهان هستی به دو بخش «غیب» و «شهود» تقسیم می شود . غیب، بخشی پوشیده از ماست که ما با حواس پنجگانه ی خویش نمی توانیم به آن راهی داشته باشیم؛ امّا شهود، قسمتی از جهان است که با حواس پنجگانه درک می شود. بر اساس برخی از آیات قرآن ـ مانند این آیه ـ آگاهی از عالم غیب، تنها به خدا اختصاص دارد و هیچ کس جز او از آن آگاه نیست؛ امّا از آیات دیگری از کتاب خدا و نیز روایات فراوانی که از معصومین به ما رسیده ، فهمیده می شود که پیامبر(ص) و اهل بیت(ص) از بسیاری از علوم غیبی آگاه بوده اند. در اینجا این سؤال پیش می آید که چگونه خدا در آیاتی آگاهی از غیب را تنها به خود نسبت داده است، و در آیاتی دیگر، برخی از مخلوقات دیگر را نیز بدان آگاه خوانده است. در پاسخ باید گفت که این دو گروه از آیات قرآن، هیچ اختلافی با هم ندارند؛ بلکه هر یک به واقعیتی اشاره می کند که مکمّل بخش دیگر است.
توضیح این پاسخ این است که گروه یکم از آیات، بیانگر این است که هیچ کس به خودی خود و بدون یاد گرفتن از خدا، از علم غیب آگاه نیست، و تنها خدای یکتاست که به طور مستقل و بدون این که از منبع دیگری آموخته باشد، از علم غیب آگاهی دارد؛ امّا گروه دوّم آیات به این واقعیت اشاره می کند که خدا هر کس را که بخواهد، از علم غیب آگاه می کند؛ همانطور که فرشتگانی را که پیام هایش را برای پیامبران می آوردند، از وحی غیبی خود آگاه می کرد و به وسیله ی آنان، پیامبران خدا نیز از برخی از علوم غیبی آگاه می شدند. به همین ترتیب، امامان معصوم نیز به سبب لطف ویژه ی خدا به ایشان، از بخش وسیعی از علوم غیبی آگاه بوده و هستند، و البته این آگاهی، تنها به خواست خدا ایجاد شده و آن انسان های بزرگ هیچ گاه ادعا نکرده اند که به خودی خود، علم غیب دارند. در روایتی می خوانیم که شخصی به نام «عمّار ساباطی» از امام صادق پرسید: «آیا امام [به خودی خود] از غیب آگاه است؟» حضرت فرمود: «خیر؛ ولی هنگامی که بخواهد چیزی را بداند، خدا آن را به او می آموزد.»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#نکات_قرآنی
#موفقیت
👌 قرآن ميگويد: اگر کاري را خواستيد انجام بدهيد، حق آن را انجام بدهيد.
«اتَّقُوا اللَّهَ حَقَ تُقاتِه»
«يَتْلُونَهُ حَقَ تِلاوَتِه»
«وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَ جِهادِه»
يعني براي نمره 19/5 کار نکنيد.
آيات زيادي داريم ميگويد: نمره من بيست است. نمره تو هم #بيست باشد.
«أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ»
«أَحْسَنُ الْخالِقِينَ»
«أَحْسَنَ الْقَصَصِ»
«أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ»
✍ استاد قرائتی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd