صفحه ۳۸۴ مصحف شریف
سوره مبارکه نمل
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5924949896418297316.mp3
1.12M
🔸ترتیل صفحه 384 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام بیات
🛑 فایل بدون ترجمه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 27
سوره مبارکه النمل
صفحه 384
وَإِنَّهُ لَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (77)
و بى ترديد آن هدايت و رحمتى براى مؤمنان است. (77)
إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُمْ بِحُكْمِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ (78)
و همانا پروردگار تو به حکم خود ميان آنان قضاوت خواهد کرد و او است عزّتمند دانا. (78)
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۖ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ (79)
پس بر خدا توکّل کن که تو بر حقّ نمايان استوارى. (79)
إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَىٰ وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ (80)
بى گمان تو نمى توانى دعوت را به مردگان بشنوانى و[نيز] نمى توانى [آن را] به کران، که پشت کنان روى مى گردانند، بشنوانى. (80)
وَمَا أَنْتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ (81)
و تو هدايت کننده کوران از گمراهى شان نيستى و نمى توانى [حق را] بشنوانى جز به کسانى که به آيات ما ايمان مى آورند و در نتيجه تسليم [حق ]هستند. (81)
۞ وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ (82)
و هنگامى که قول (عذاب) بر آنان واقع شود، جنبنده اى را از زمين برايشان بيرون مى آوريم که با آنها سخن مى گويد که اين مردم به آيات ما يقين نمى کردند. (82)
وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ (83)
و [ياد کن] زمانى را که از هر امّتى گروهى از آنان را که آيات ما را تکذيب مى کنند، محشور مى کنيم و از پراکندگى بازداشته مى شوند. (83)
حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوا قَالَ أَكَذَّبْتُمْ بِآيَاتِي وَلَمْ تُحِيطُوا بِهَا عِلْمًا أَمَّاذَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (84)
تا آن گاه که بيايند [خدا] مى گويد: آيا آيات مرا تکذيب کرديد در حالى که احاطه علمى به آنها نداشتيد؟ اساساً شما [غير از تکذيب] چکار انجام مى داديد؟ (84)
وَوَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ بِمَا ظَلَمُوا فَهُمْ لَا يَنْطِقُونَ (85)
و به سبب آن که ستم کردند قول (عذاب) بر آنان واقع مى شود پس آنان سخن نمى گويند. (85)
أَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِيَسْكُنُوا فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (86)
آيا نديده اند که ما شب را قرار داده ايم تا در آن آرام گيرند و روز را روشن ساخته ايم [تا در آن به تلاش معاش برخيزند]؟ همانا در اين (گردش شب و روز) نشانه هايى است براى مردمى که ايمان مى آورند. (86)
وَيَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَمَنْ فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَنْ شَاءَ اللَّهُ ۚ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ (87)
و [ياد کن] روزى را که در صور دميده مى شود، پس هر که در آسمان ها و هر که در زمين است وحشت مى کند مگر کسى که خدا بخواهد و همه خاضعانه نزد او مى آيند. (87)
وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ ۚ صُنْعَ اللَّهِ الَّذِي أَتْقَنَ كُلَّ شَيْءٍ ۚ إِنَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَفْعَلُونَ (88)
و کوه ها را مى بينى و آنها را بى حرکت مى پندارى در حالى که مانند ابر عبور مى کنند [اين ]صُنع خدا است، همان که [ساختِ] هر چيزى را محکم کرده است; همانا او به آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (88)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۸۴🌷
رجعت:
جهان هستی، قوانین و مقرّرات خاصّی دارد که با آن ها اداره می شود؛ قانون جاذبه، قانون گریز از مرکز، قانون تبخیر آب در صد درجه و انجماد آن در درجه ی صفر، ولادت و مرگ انسان ها و... . امّا خدایی که این قوانین را وضع کرده، گاهی برای نشان دادن قدرت خود، آن ها را به هم می زند و برخلاف آن ها عمل می کند؛ مانند اینکه آتش سوزان را بر ابراهیم سرد می کند ، اثر چاقوی تیز بر گلوی نرم اسماعیل را از بین می برد و برخی از مردگان را در همین دنیا زنده می کند. آری، یکی از کارهای شگفت انگیز خدا، زنده کردن مردگان در همین دنیاست که در قرآن به صراحت به پنج مورد از آن ها اشاره شده است . این آیه نیز به یکی از حوادث شگفت انگیزی که در پایان دنیا و در آستانه ی قیامت رخ می نماید، اشاره می کند. بر اساس این آیه، زمانی فرا می رسد که خداوند برخی از کافران و تکذیب گران هر امّتی را زنده و در یک جا جمع و آنان را توبیخ و مجازات می فرماید. برخی گمان کرده اند که این زمان، قیامت است؛ در حالی که در قیامت، همه ی مردم زنده خواهند شد، نه برخی از آن ها، و این آیه تنها به زنده شدن برخی از مردم اشاره دارد (نَحشُرُ مِن کُلِّ اُمَّةٍ فَوجاً).
پیشوایان معصوم ما که از معنای آیات قرآن به¬خوبی آگاه اند، توضیح داده اند که این آیه به موضوع «رجعت» اشاره می کند. رجعت، یکی از عقاید ما شیعیان است که بر اساس آن، پس از ظهور حضـرت مهدی و در آستانه ی قیامت، گروهی از مؤمنان که در ایمان و کارهای شایسته ممتاز بوده اند و نیز گروهی از کافران که بسیار گناهکار و ستم پیشه بوده اند، زنده شده، به دنیا باز خواهند گشت و پیش از دریافت پاداش و کیفر اصلی شان در قیامت، در همین دنیا گوشه ای از پاداش و کیفر خود را می بینند. در آن هنگام، مؤمنان با دیدن پیروزی کامل حق بر باطل، به آرزویی که تمام عمرشان را با آن سپری کرده اند، می رسند، و کافرانِ ستم کار هم با دیدن شکست باطل در برابر حق، خیالات واهی و نقشه های شیطانی خود را که عمری را با آن سپری کرده بودند، نقش بر آب می بینند و هر دو گروه با تمام وجود، وعده-های خدا را در می یابند و به قدرت بی پایان او پی می برند. از روایات استفاده می شود که بسیاری از پیامبران و امامان رجعت خواهند کرد. بر اساس روایاتِ فراوانی، امیر مؤمنان علی(ع) و امام حسین(ع)، جزء رجعت کنندگان خواهند بود.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#نکات_قرآنی
پیوند هاے خانوادگے رو محکم کنیم
♥⃢ ☘
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍ پرسش پاسخ
رابطۀ آیۀ ابتدایی سورۀ مبارکۀ مریم (کهیعص) با واقعۀ کربلا چیست؟
✅ پاسخ:
🌼 سعدبن عبداللّه می گوید: روزی تأویل «کهیعص» را از امام زمان سؤال شد. حضرت فرمودند: این حروف از اخبار نهانی است که خداوند به بنده اش زکریا اطلاع داده سپس داستان آن را برای محمّد صلّی اللّه و علیه و آله بیان داشته است.
🍀 آنجا که زکریا از خدا خواسته اسماء خمسه طیبه را به او بیاموزد، جبرئیل بر او نازل شد و آن اسماء را به او آموخت. هنگامی که زکریا نام محمّد و علی و فاطمه و حسن را به زبان جاری کرد دل شاد شده و اندوهش زائل گردید و اما وقتی که نام حسین را به زبان آورد اندوه بر او چیره شد و اشکش جاری گردید. سپس عرضه داشت خدای من! چه شد که امروز وقتی نام آن چهار نفر را به زبان آوردم با ذکر نام آن ها اندوهم برطرف گردید و لکن هنگامی که نام حسین به زبانم جاری شد اشکم جاری و غم دلم زیاد گردید؟!
🌺 خداوند داستان شهادت امام حسین علیه السلام را به او خبر داد و فرمود: «کهیعص» پس «ک» اسم کربلا و «ه» هلاکت عترت طاهره و «ی» یزید (قاتل آن بزرگوار) و «ع» عطش آن حضرت و «ص» (اشاره به) صبر و بردباری او است وقتی که حضرت زکریا این وقایع را شنید، سه روز از مسجد بیرون نیامد و نگذاشت کسی بر آن حضرت وارد شود و به گریه و سوگواری پرداخته و با چشم گریان می گفت: الهی! آیا بهترین خلقت را به مصیبت فرزندش مبتلا خواهی کرد؟ الهی! آیا این مصیبت را بر حسین نازل می کنی؟ الهی! آیا این لباس مصیبت را بر علی و فاطمه می پوشانی؟ الهی! آیا اندوه این مصیبت را بر آن دو بزرگوار روا می داری؟
🍃 سپس عرضه داشت: خدای من! فرزندی به من روزی فرما و هنگامی که بزرگ شد چشم مرا به دیدار او روشن و مرا به دوستی مفتون گردان، آنگاه مرا به داغ او مبتلا فرما چنان که حبیبت محمّد را به داغ فرزندش مبتلا می فرمایی!
🌷 خداوند دعای او را مستجاب کرده، حضرت یحیی را به او عطا فرمود و پس از آن که بزرگ شد با شهادت یحیی آن را داغ دار کرد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#نمازی برای ادای #قرض و بدهی $ و رفع ظلم
از امام صادق (علیه السلام)
جهت مشاهده دستور العمل این نماز روی لینک زیر کلیک کنید.
👇👇👇👇👇
https://qunoot.net/App/reads.item.php?showid=3333
#ادای_دین
#نماز_حاجت
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک جواب ساده و دندان شکن برای منکران قیامت!
🎙#استاد_قرائتی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
💠 تعطیلی غرفه استان هنگام اقامه نماز
هنگام نماز طواف خانه کعبه هم تعطیل است.
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
صفحه ۳۸۵ مصحف شریف
انتهای سوره مبارکه نمل و ابتدای سوره مبارکه قصص
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
385.mp3
1.01M
🔸ترتیل صفحه 385 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
_مقام سه گاه
🛑 فایل بدون ترجمه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 27
سوره مبارکه النمل
صفحه 385
مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْهَا وَهُمْ مِنْ فَزَعٍ يَوْمَئِذٍ آمِنُونَ (89)
کسانى که کار نيکو بياورند [پاداشى] بهتر از آن دارند و آنان در آن روز از وحشتى [بزرگ ]درامان اند. (89)
وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَكُبَّتْ وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (90)
و کسانى که کار بد بياورند به رو در آتش افکنده مى شوند [و به آنان گفته مى شود:] آيا جز آنچه مى کرديد، سزا داده مى شويد؟ (90)
إِنَّمَا أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ رَبَّ هَٰذِهِ الْبَلْدَةِ الَّذِي حَرَّمَهَا وَلَهُ كُلُّ شَيْءٍ ۖ وَأُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ (91)
جز اين نيست که من مأمور شده ام خداوندگار اين شهر را ـ همو که به آن حرمت نهاده و همه چيز از او است ـ پرستش کنم [نه چيز ديگر را] و مأمور شده ام که از اهل تسليم و طاعت باشم. (91)
وَأَنْ أَتْلُوَ الْقُرْآنَ ۖ فَمَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَقُلْ إِنَّمَا أَنَا مِنَ الْمُنْذِرِينَ (92)
و [مأمور شده ام] که قرآن را [بر مردم] بخوانم پس هر که هدايت يافت به سود خود هدايت مى يابد و هر که گمراه شد بگو: [من مسؤول نيستم زيرا] من فقط از اخطارکنندگانم. (92)
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ فَتَعْرِفُونَهَا ۚ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (93)
و بگو: ستايش مختصّ خدا است، زود باشد که آيات خود را ارائه دهد که آنها را بشناسيد و پروردگار تو از آنچه مى کنيد غافل نيست. (93)
سوره 28
سوره مبارکه القصص
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
طسم (1)
طا، سين، ميم. (1)
تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ (2)
اينها آيات کتاب روشنگر است. (2)
نَتْلُو عَلَيْكَ مِنْ نَبَإِ مُوسَىٰ وَفِرْعَوْنَ بِالْحَقِّ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ (3)
بخشى از داستان مهمّ موسى و فرعون را براى [بهره گيرى] مردمى که باور مى دارند به درستى بر تو مى خوانيم. (3)
إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ ۚ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ (4)
همانا فرعون در آن سرزمين (مصر) برترى جويى کرد و اهل آن را فرقه فرقه ساخت، در حالى که طائفه اى از آنان را زبون مى داشت: پسرانشان را سر مى بريد و دخترانشان را زنده مى گذاشت، بى ترديد او از مفسدان بود. (4)
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (5)
و مى خواستيم به آنان که در آن سرزمين به زبونى کشيده شده بودند، نعمت بى زحمت بدهيم و ايشان را پيشوا سازيم و وارث گردانيم. (5)
🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۸۵🌷
پیروزی مستضعفان:
یکی از مسائلی که در نظریات و نتیجه گیری های ما اثر بسیار دارد، «محدود بودن در زمان» است. ما بدین سبب که در حصار زمان محصوریم و گذشته و آینده ی خود را نمی بینیم، معمولاً با توجّه به زمان حال قضاوت می کنیم. تاریخ نشان می دهد که در بسیاری از قرون و اعصار، حکومت و فرمانروایی بر مردمِ زمین، در اختیار افراد ستمگر بوده است و قدرت های بزرگِ جهان معمولاً از عدالت و مهرورزی بویی نبرده اند. مردمی که در سیطره ی فرمان روایی چنین قدرت هایی بوده اند، در هاله ای از یأس و نومیدی قرار داشته و هرگز سقوط قدرتمندان و حاکمان ظالم را باور نمی کرده اند. از طرفی، خود آن حاکمان نیز چنان بر مسند فرمان روایی شان تکیه زده بودند که گویی هیچکس و هیچ چیز جلودار آنان نیست و تا دنیا دنیاست، آنان همچنان بر مرکب قدرت سوارند! یکی از روشن ترین نمونه های این واقعیت تاریخی، حکومت جبّارانه ی فرعون و اسارت مظلومانه ی بنی اسرائیل در چنگال اوست. به فرموده ی قرآن، او مردم مصـر را به دو گروه تقسیم کرده بود: «قبطیان» که بومیان آن سرزمین بودند و «سبطیان» که از نسل یعقوب بودند و پس از مهاجرت خاندان یوسف از کنعان به مصر زیاد شده بودند و بخش بزرگی از مردم آن سرزمین را تشکیل می دادند؛ امّا پس از پشت کردن مردم مصر به تعالیم یوسف ، مورد بی مهری واقع شدند و قبطیان آنان را به بردگی گرفتند.
فرعون با تمام توان به بنی اسرائیل ظلم می کرد و در صورت احساس کوچک ترین خطر، با بی رحمی تمام با آنان رفتار می نمود؛ تا جایی که از ترس شورش ایشان دستور داد که سر پسربچّه هایشان را ببرند و زنانشان را به کنیزی و خدمت بگمارند. شاید تصوّر شدّت ظلم فرعون و مظلومیّت بنی اسرائیل برای ما غیر ممکن باشد و ما نتوانیم به یأسی که بر آن قومِ مظلوم سایه افکنده بود، پی ببریم؛ امّا این چیزی بود که آنان در آن مقطع از زمان حس می کردند، و خواست خدایی که در دایره ی زمان و مکان محدود نیست، چیز دیگری است. آیا هیچ یک از بنی اسرائیل باور می کرد حضرت موسی(ع) که اعجازآمیز در قصر خود فرعون بزرگ شده بود، بر ضد او قیام کند و به خواست خدا و در زمان کوتاهی، فرعون و دار و دسته ی مغرور و متکبّرش را در میان امواج نیل رها کند و داستان فرعون و ظلم هایش را در کمتر از نصف روز برای همیشه پایان دهد؟ به راستی چه کسی گمان می کرد که محمّد(ص) که در قلب شرک و کفر قیام کرده و پس از مدّتی برای حفظ جان خود از مکّه خارج شده بود، پس از ده سال، آنجا را فتح و از بت ها پاک کند و هم اکنون نیز نام مبارکش هر روز چندین بار با احترام تمام بر زبان یک چهارم جمعیّت این کره ی خاکی جاری باشد. آری، آنچه ما می بینیم، با آنچه خدا می خواهد، متفاوت است و همو می خواهد که سرانجام روزی ظلم و تباهی از همه ی زمین رخت بربندد و بندگان شایسته ی خدا که در مظلومیّت و اقلّیّت به سر می برند، بر آن حاکم شوند و به وسیله ی ایشان، نور توحید و عدالت بر سراسر زمین بتابد. پیشوایان معصوم ما فرموده اند که کامل ترین نمونه ی خواست الهی در این آیه، ظهور امام عصـر(عج) است؛ بدین صورت که خدا خاندان پیامبر(ص) و شیعیان ایشان را که همواره در مظلومیت به سر برده اند، به قدرت می رساند و زمین را به وسیله ی آنان از هر ظلم و ستمی نجات می بخشد. به امید آن روز.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
#کشتی_نوح🚢
🎆 با توجه به اینکه آن حضرت مأمور شد که از انواع حیوانات🐑 و پرندگان🦆، از هر زوجی دوتا در کشتی🚢 سوار کند؛ بنابراین باید آذوقه آنها را در مدت زمانی که در کشتی هستند و نیز پس از طوفان که در روی زمین فرود می آیند و هنوز محصولات زمین بار نداده است، در کشتی انبار کند؛ پس معلوم می شود که این کشتی باید یک کشتی بزرگ و مجهز و با ظرفیت بی سابقه ای ساخته شده باشد.
👤 گفته اند وقتی آنها می خواستند کشتی حرکت کند می گفتند: «بسم الله💚»، کشتی حرکت می کرد و هنگامی که می خواستند کشتی متوقف گردد، می گفتند: «بسم الله❤️»، کشتی از حرکت باز می ایستاد.
در برخی روایات آمده است که این کشتی سه ماه یا پنج ماه، و برخی گفته اند: شش ماه روی آب🌊 سرگردان بود، تا اینکه فرمان رسید که زمین به حالت عادی برگردد.
📚 منبع: تفسیر_یک_جلدی_مبین
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd