صفحه ۴۱۷ مصحف شریف
سوره مبارکه سجده
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5782691113466857078.mp3
927.7K
🔸ترتیل صفحه ۴۱۷ با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : عجم - کرد
🛑 فایل بدون ترجمه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 32
سوره مبارکه السجده
صفحه 417
وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَىٰ دُونَ الْعَذَابِ الْأَكْبَرِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ (21)
و بى شک از عذاب نزديک تر [در دنيا] غير از عذاب بزرگ تر [در آخرت ]به آنان مى چشانيم، شايد [از عصيان] برگردند. (21)
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآيَاتِ رَبِّهِ ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا ۚ إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُونَ (22)
کيست ستمکارتر از آن که به وسيله آيات پروردگارش به او تذکر داده شود، سپس از آنها روى گرداند؟ بى شک ما از مجرمان انتقام مى گيريم. (22)
وَلَقَدْ آتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ فَلَا تَكُنْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَائِهِ ۖ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ (23)
و همانا ما به موسى کتاب داديم، پس تو در تلقّى موسى آن کتاب را شک نداشته باش و آن را هدايتى براى بنى اسرائيل قرار داديم. (23)
وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ (24)
و برخى از آنان (بنى اسرائيل) را چون صبر پيشه کردند و به آيات ما يقين داشتند، پيشوايانى قرار داديم که به امر ما [مردم را] هدايت مى کردند. (24)
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَفْصِلُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ (25)
همانا پروردگار تو روز قيامت، خود ميان آنان درباره آنچه در آن اختلاف مى کردند قضاوت خواهد کرد. (25)
أَوَلَمْ يَهْدِ لَهُمْ كَمْ أَهْلَكْنَا مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْقُرُونِ يَمْشُونَ فِي مَسَاكِنِهِمْ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ ۖ أَفَلَا يَسْمَعُونَ (26)
آيا [اينان غافل اند] و اين که ما بسيارى از نسل ها را پيش از آنان هلاک کرديم که اينها در مسکن هايشان گام مى زنند برايشان روشن نساخته است [که عاقبت طغيان هلاکت است]؟ همانا در اين [داستان ها] آياتى است [عبرت آور] آيا با اين وصف نمى شنوند؟ (26)
أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا نَسُوقُ الْمَاءَ إِلَى الْأَرْضِ الْجُرُزِ فَنُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا تَأْكُلُ مِنْهُ أَنْعَامُهُمْ وَأَنْفُسُهُمْ ۖ أَفَلَا يُبْصِرُونَ (27)
آيا [توجّه نکرده] و نديده اند که ما آب [باران] را به سوى زمين بى گياه سوق مى دهيم و به وسيله آن، کِشته اى را بيرون مى آوريم که دام هاشان و خودشان از آن مى خورند؟ پس آيا [با چشم بصيرت] نمى بينند؟ (27)
وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (28)
و مى گويند: اگر راست مى گوييد اين فتح (قضاوت ميان ما و شما) چه وقت است؟ (28)
قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ (29)
بگو: [در] روز فتح (قيامت) کسانى که کفر ورزيده اند، نه ايمانشان سودشان مى دهد و نه به آنان مهلت داده مى شود. (29)
فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ (30)
پس، از آنان اعراض کن و منتظر باش [تا به سزاى خود برسند] همانا آنان منتظراند [تا سقوط تو را ببينند]. (30)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۱۷🌷
مجازات های تربیتی:
«چوب معلّم» برای همه ی ما عبارتی آشناست که جدّی یا شوخی آن را دیده یا وصفش را شنیده ایم. هرچند در روش های جدید آموزشی، اثری از چوب و فلک نیست، همیشه و همه جا، «تنبیه» ـ در کنار تشویق ـ یکی از بازوان مؤثر تربیت شمرده شده که در صورت انجامِ درست و بموقع می تواند آثاری مناسب در وجود افراد داشته باشد. این روش تربیتی را در افعال پروردگار حکیم نیز می توان مشاهده کرد. در واقع می توان گفت که خدای بزرگ، چهار نوع مجازات دارد. یک مجازات، مربوط به جهان پس از مرگ و مخصوص دشمنان و کافران لجوج و مغرور می شود که در حقیقت، کیفر انکار حق و ظلم و ستم و تجاوز آنان به بندگان خداست و از خشم و غضب خدا سرچشمه می گیرد و هیچگاه پایان نمی پذیرد. نوع دوّم نیز به جهان پس از مرگ مربوط می شود؛ با این تفاوت که مربوط به افرادی است که با خدا دشمنی نمی ورزیدند؛ بلکه به سبب فریب خوردن از شیطان و هوس های زودگذر، به گناهانی دست زده اند که باید بر اساس عدالت خدا، مجازات آن ها را ببینند و پس از آن وارد بهشت شوند. سوّمین مجازات، مربوط به دنیا و امّت های گنهکار و افرادی است که به عمد و از روی لجاجت و پس از دیدن معجزات پیامبران، با خدا دشمنی می کنند. این افراد پس از تمام شدن مهلت مقرّر زندگی شان و صادر شدن فرمان عذاب از سوی خدا، همچون علفی خشک و بی مصـرف از مزرعه ی دنیا درو و به زباله دان هستی ریخته میشوند؛ افرادی مانند قوم نوح، قوم لوط، قوم عاد و قوم ثمود. چهارمین نوع از مجازات های خدا ـ که آیه ی مورد بحث به آن اشاره می¬کند ـ «مجازات های تربیتی» است؛ مجازات هایی که از لطف او برمی آیند. خدای مهربان برای هدایت بندگان خود، پیامبرانش را به سوی آنان روانه می کند. در این میان، گروهی ایمان می آورند، و گروهی راه انکار را پیش می گیرند. بر اساس آیات قرآن، معمولاً خدا به منکران و کافران مهلت می دهد و آنان را به برخی از مشکلات مبتلا می کند تا شاید این مشکلات باعث شود که از خواب غفلت برخیزند و از راه اشتباه خود بازگردند و به درگاه خدا توبه کنند؛ مشکلاتی مانند بیماری و قحط. آیه ی 130 سورهی اعراف می¬فرماید: «ما فرعونیان را به خشکسالی و کمبود میوه ها گرفتار کردیم تا مگر پند گیرند.» آیه ی 94 همان سوره، در قالب یک قاعده ی کلّی می فرماید: «ما در هیچ شهری پیامبری نفرستادیم مگر اینکه اهالی آن را به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم تا مگر [به پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند.» البتّه این مجازات ها معمولاً آخرین فرصتی است که به انسان ها داده می شود، و در صورت بی توجّهی، به سه نوع مجازات دیگر تبدیل خواهد شد. از روایات استفاده می شود که گاهی افراد باایمان نیز به سبب گناهان و اشتباهاتشان، دچار مشکلاتی می شوند تا متوجّه خطاهایشان شوند و توبه کنند.
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
خودش گفته :
"یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ😇
یعنی بنده ےمن
نگران فردایت نباش☺️
ازاَفعال آدمهای اطرافت دلگیر نباش
اخم نکن😔
کاری ازآنها برنمی آید
تا من نخواهم برگی ازدرخت نمےافتد
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✨سی وهفت دعای قرآنی
۱🔮ربنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ «ابراهیم۴۱»
۲🔮ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً «الفرقان۶۵»
۳🔮ربَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ «الدخان۱۲»
۴🔮ربَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّميعُ الْعَليمُ «البقره۱۲۷»
۵🔮ربَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ «البقره۲۰۰»
۶🔮ربَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «البقره۲۰۱»
۷🔮ربَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ ثَبِّت أَقْدامَنا وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ «البقره۲۵۰»
۸🔮ربَّنا لا تُؤاخِذْنا إِنْ نَسينا أَوْ أَخْطَأْنا «البقره۲۸۶»
۹🔮ربَّنا وَ لا تَحْمِلْ عَلَيْنا إِصْراً كَما حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِنا «البقره۲۸۶»
۱۰🔮ربَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا وَ هَبْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ «آلعمران۸»
۱۱🔮ربَّنا إِنَّكَ جامِعُ النَّاسِ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فيهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُخْلِفُ الْميعادَ «آلعمران۹»
۱۲🔮ربَّنا إِنَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ قِنا عَذابَ النَّارِ «آلعمران۱۶»
۱۳🔮ربَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدينَ «آلعمران۵۳»
۱۴🔮ربَّنا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ وَ ما لِلظَّالِمينَ مِنْ أَنْصارٍ «آلعمران۱۹۲»
۱۵🔮ربَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادي لِلْإيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا «آلعمرانن۱۹۳»
۱۶🔮ربَّنا فَاغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ كَفِّرْ عَنَّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبْرارِ «آلعمران۱۹۳»
۱۷🔮ربَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى رُسُلِكَ وَ لا تُخْزِنا يَوْمَ الْقِيامَةِ إِنَّكَ لا تُخْلِفُ الْميعادَ «آلعمران۱۹۴»
۱۸🔮ربَّنا ظَلَمْنا أَنْفُسَنا وَ إِنْ لَمْ تَغْفِرْ لَنا وَ تَرْحَمْنا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرينَ «الأعراف۲۳»
۱۹🔮ربَّنا أَفْرِغْ عَلَيْنا صَبْراً وَ تَوَفَّنا مُسْلِمينَ «الأعراف۱۲۶»
۲۰🔮ربُّنا وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْنا «الأعراف۸۹»
۲۱🔮ربَّنَا افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفاتِحينَ «الأعراف۸۹»
۲۲🔮ربَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمينَ «یونس۸۵»
۲۳🔮ربَّنا آتِنا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ هَيِّئْ لَنا مِنْ أَمْرِنا رَشَداً «الکهف۱۰»
۲۴🔮ربَّنا إِنَّنا نَخافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنا أَوْ أَنْ يَطْغى «طه۴۵»
۲۵🔮ربَّنا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّاحِمينَ «المؤمنون۱۰۹»
۲۶🔮ربَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً «الفرقان۷۴»
۲۷🔮ربَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها كانَ غَراماً «الفرقان۶۵»
۲۸🔮ربَّنا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْكَ أَنَبْنا وَ إِلَيْكَ الْمَصيرُ «الممتحنة۴»
۲۹🔮ربَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذينَ كَفَرُوا وَ اغْفِرْ لَنا رَبَّنا إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ «الممتحنة۵»
۳۰🔮ربَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ «التحریم۸»
۳۱🔮ربَّنَا اغْفِرْ لي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ «إبراهیم۴۱»
۳۲🔮ربَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ «الدخان۱۲»
۳۳🔮ربَّنا وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْماً فَاغْفِرْ لِلَّذينَ تابُوا وَ اتَّبَعُوا سَبيلَكَ وَ قِهِمْ عَذابَ الْجَحيمِ «غافر۷»
۳۴🔮ربَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتي وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيَّاتِهِمْ إِنَّك َ أَنْتَ الْعَزيزُ الْحَكيمُ «غافر۸»
۳۵🔮ربَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنا الَّذينَ سَبَقُونا بِالْإيمانِ وَ لا تَجْعَلْ في قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذينَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّكَ رَؤُفٌ رَحيمٌ «الحشر۱۰»
۳۶🔮ربَّنا وَ لا تُحَمِّلْنا ما لا طاقَةَ لَنا بِهِ وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا أَنْتَ مَوْلانا فَانْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ «البقرة۲۸۶»
۳۷🔮ربَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ «البقره »
🌺💔التماس دعا🙏🌺
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی کوتاه
بهترین دعا برای قنوت درنماز..
حجت الاسلام دکتر#عالی
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 ذکری با ثواب بینهایت 👌👌
🎙 بیان گوهر بار استاد #رفیعی
🎥 حتما ویدیو رو ببینید
و تا جـای امکان نشر بدید🌹
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5796525314796422044.mp3
1.36M
چگونه ارواحِ مثالی به این عالم میآیند؟
🎙 #استاد_عالی
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
😇 سلام به بنده های خوب خداوند😇
😍دوستان اماده اید بریم مهمانی😍
👚بهترین لباست پوشیدی👕
مسواکت زدی 🚰
🧴خودت خوشبو کردی🧴
🌹🌹🌹
👏🏻پس حسابی اماده اماده ای👏🏻
😍😍😍😍
پس حالا که اماده ای👇👇👇
به وقت نماز اول وقت بریم سر قرار عاشقیمون با خداوند و باتوجه به نمازو اذکارنماز حسابی برای خداوندمهربانمون دلبری کنیم
🌹نماز اول وقت فراموش نشه🌹*
صفحه ۴۱۸ مصحف شریف
سوره مبارکه احزاب
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5785319659221813000.mp3
1.75M
🔸ترتیل صفحه 418 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 33
سوره مبارکه الاحزاب
صفحه 418
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْكَافِرِينَ وَالْمُنَافِقِينَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (1)
اى پيامبر! از خدا پروا داشته باش و از کافران و منافقان اطاعت مکن، همانا خدا دانا و حکيم است. (1)
وَاتَّبِعْ مَا يُوحَىٰ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۚ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (2)
و آنچه را که از پروردگارت به تو وحى مى شود پيروى کن، همانا خدا به آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (2)
وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (3)
و بر خدا توکّل کن و کافى است که خدا وکيل و کارگزار [انسان] باشد. (3)
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ۚ وَمَا جَعَلَ أَزْوَاجَكُمُ اللَّائِي تُظَاهِرُونَ مِنْهُنَّ أُمَّهَاتِكُمْ ۚ وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ۚ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ ۖ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ (4)
خدا براى هيچ کس دو قلب در درون او قرار نداده و همسرانتان را که مورد ظِهار قرار مى دهيد مادران شما نگردانيده و پسرخواندگانتان را پسران شما نکرده است. اين [که همسرانتان را مانند مادر مى خوانيد و پسرخوانده را پسر خود مى ناميد] سخن شما است بر دهان هايتان [که حقيقت ندارد] و خدا حقّ را مى گويد و همو راه را مى نماياند. (4)
ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ ۚ فَإِنْ لَمْ تَعْلَمُوا آبَاءَهُمْ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ وَمَوَالِيكُمْ ۚ وَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ فِيمَا أَخْطَأْتُمْ بِهِ وَلَٰكِنْ مَا تَعَمَّدَتْ قُلُوبُكُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (5)
آنان را به نام پدرانشان بخوانيد که اين نزد خدا عادلانه تر است و اگر نام پدرانشان را نمى دانيد، آنان برادران شما در دين و موالى شما هستند و بر شما در آنچه به خطا انجام داده ايد گناهى نيست; ولى در آنچه قلب هايتان تعمّد داشته است [مسؤوليد] و خدا آمرزگار و رحيم است. (5)
النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ ۗ وَأُولُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَىٰ بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَنْ تَفْعَلُوا إِلَىٰ أَوْلِيَائِكُمْ مَعْرُوفًا ۚ كَانَ ذَٰلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا (6)
پيامبر [در اداره جامعه] نسبت به مؤمنان از خودشان اولى است و همسران او [در حرمت نکاح مانند] مادران آنانند و در کتاب خدا صاحبان قرابت نَسَبى [در ارث بردن ]بعضيشان نسبت به برخى از مؤمنان و مهاجران [که قبلاً براساس ايمان و هجرت ارث مى بردند ]سزاوارترند; مگر اين که درباره اولياى خود احسان کنيد [و با وصيّت چيزى براى آنان منظور داريد] اين در کتاب [خدا] ثبت شده است. (6)
🌸🌸🌸🌸
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۱۸🌷
اطاعت محض از فرمان پیامبر(ص):
بزرگ ترین ویژگی ادیان آسمانی، «تسلیم بودن بندگان در برابر خدا» است. این موضوع چنان مهم است که آیه ی 19 سوره ی آل عمران، محتوای اصلی دین را تسلیم می شناساند. از سوی دیگر می دانیم که خدای بزرگ با همه ی انسان ها ارتباط مستقیم ندارد و پلِ ارتباطی ما با پروردگارمان، پیامبران او هستند. پس تسلیم در برابر خدا، جز با تسلیم در برابر پیامبران او ایجاد نمی شود. از این رو قرآن بارها به مسلمانان یادآوری کرده که باید کامل و بی چون و چرا در برابر پیامبر(ص) تسلیم شوند و از سخنان و دستورهای او اطاعت کنند. برای مثال، در آیه ی 80 سوره ی نساء، اطاعت از پیامبر، مساوی اطاعت از خدا شمرده شده است. همچنین در آیه ی 36 سوره ی احزاب می خوانیم:
«هیچ مرد و زن باایمانی نباید هنگامی که خدا و پیامبرش فرمانی را صادر کرده اند، اختیاری از خود نشان دهند، و هر کس از دستور خدا و پیامبرش سرپیچی کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است.» آیه ی مورد بحث نیز به همین نکته اشاره می کند و به یاد مسلمانان می آورد که تصمیم پیامبر(ص) در مورد تمام امور فردی و اجتماعی آنان، لازمُ الاجراست و او نسبت به آنان از خودشان سزاوارتر است. البتّه نباید از این مطلب تعجّب کنیم؛ زیرا پیامبر(ص)، معصوم و نماینده ی خداست و جز خیر و صلاح جامعه، چیزی را در نظر نمی گیرد و هرگز از هوا و هوس پیروی نمی کند و منافع شخصی و رسیدن به لذّات زودگذر در تصمیم های او هیچ تأثیری ندارد؛ بلکه به عکس، برنامه ی او همواره بر اساس ایثارگری و فداکاری برای مردم است.
در حدیثی از آن حضرت می خوانیم:
«هیچ یک از شما به حقیقت ایمان نمی رسد مگر زمانی که خواستار چیزی باشد که من از سوی خدا آوردهام.» در روایت دیگری از همان حضرت آمده است: «قسم به کسی که جانم در دست اوست، هیچ یک از شما به حقیقت ایمان نمی رسد مگر زمانی که من نزد او محبوب تر از خودش، مالش، فرزندش و تمام مردم باشم.» شایان ذکر است که بر اساس تاریخ، پیامبر اسلام در واقعه ی غدیر خم به مسلمانان فرمود: «آیا من نسبت به مؤمنان از خودشان سزاوارتر نیستم؟» مردم گفتند: آری، ای پیامبر خدا. او فرمود: «هر کس که من سرپرست او هستم، این علی نیز سرپرست اوست.» بر اساس این روایت و روایات فراوان دیگر، امیر مؤمنان علی(ع) و امامان معصوم دیگر نیز مانند پیامبر بر تمام افراد باایمان، ولایت دارند و اطاعت کامل و بدون چون و چرا از آنان لازم است .
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
چرا نبوت از نسل حضرت یوسف قطع شد؟
پاسخ شبهه:
1⃣ در این باره روایاتی نقل شده است
شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود:
✍انگاه که یعقوب بر یوسف وارد شد یوسف ملاحظه عزت پادشاهی👑 را کرد وبرای یعقوب از مرکب خود پیاده نشد🐪
جبرییل بر یوسف نازل شد وگفت ای یوسف دست خود را بگشا واز ان نوری ساطع را خارج کرد و ان نور به جو اسمان منتقل گردید✨
یوسف گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد❓
2⃣ جبرییل پاسخ داد نور نبوت بود که از ذریه تو خارج شد بخاطر عقوبت عدم پیاده شدن برای پدرت لذا از فرزندان تو نبی وپیامبری نخواهد بود❌
📚الکافی ج3 ص760
3⃣ مین مضمون را صدوق در علل الشرایع ج1 ص55 وعلامه مجلسی در بحار الانوار ج12 ص251 نقل می کند
4⃣ اما باید توجه داشت که این جریان منافاتی با عصمت یوسف ندارد وتنها یک ترک اولی بود که ایشان مرتکب گردید
5⃣ چنان که علامه مجلسی چنین می گوید:
نمی توان این جریان را بر #تکبر_یوسف یا تحقیر کردن او نسبت به یعقوب حمل کرد چرا که انبیا از این امور منزه هستند بلکه یوسف ملاحظه مصلحت کرد برای حفظ عزتش نزد مردم جهت تدبیر امور انان وترویج دین چرا که نزد مردم چنین بود که اگر فرمانروا برای غیر خودش از مرکب پیاده شود این را سبب خواری و کوچکی ان فرمانروا می دانستند👇
6⃣ اما شایسته آن بود که یوسف رعایت ادب با پدر را می کرد واین کار اولی بود از رعایت این #مصلحت لذا یوسف مرتکب ترک اولی شد و مورد عتاب قرار گرفت ونور نبوت از او خارج شد چون انبیا بخاطر مقام والایی که دارا هستند بخاطر کوچکترین مساله مواخذه می شوند🕊
📚مراه العقول ج10 ص215
7⃣ البته برخی علما این جریان را قبول ندارند زیرا
اولا: با ایاتی که استقبال یوسف از یعقوب را گزارش میدهد تطبیق ندارد چرا که در ایات چنین امده است که او پدر ومادرش را به اغوش کشید و آن ها را بر تخت سلطنت نشاند
📚یوسف 99،100.
ثانیا : با ایه." هیچ گناهکاری بار گناه دیگران را بدوش نمی کشد تنافی دارد"(فاطر 18)
8⃣ چرا باید بخاطر #عمل_یوسف فرزندانش از نبوت محروم شوند انانکه تقصیری ندارند👫
📚مجمع البیان طبرسی ج5 ص456
📚منشور جاوید, علامه سبحانی ج11 ص472
9⃣ طبق این نظریه باید گفت علت اینکه چرا نبوت در نسل یوسف ادامه نیافت برای ما روشن نیست وخداوند خود بهتر می داند که نبوت را در چه کسانی قرار دهد انعام 124"🎀
#کپی ❌
🎀چادرانه🎀
http://eitaa.com/joinchat/3467706380C77ad27a9a8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یکفراز_یکنفس
🎙یک بار دیگر این نفس بسیار زیبای استاد قاسم مقدمی از تلاوت معروف و ماندگار سوره هــود را بشنوید ...
📟اینبار در قالب یک کار گرافیکی
📖آیه تلاوتشده:
وَ هِيَ تَجْرِي بِهِمْ فِي مَوْجٍ كَالْجِبَالِ وَنَادَىٰ نُوحٌ ابْنَهُ وَ كَانَ فِي مَعْزِلٍ يَا بُنَيَّ ارْكَب مَّعَنَا ﴿۴۲﴾
(سوره مبارکه هــود، آیه ۴۲)
🌺ببینید و بشنوید و لـذّت ببرید...
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ذکر_قوی موقع اذان 💚
فقط یک روز انجامش بده تا در #فرکانس_ثروت قراربگیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹آیت الله مجتهدی
🌸 آیه قران در مواقع گرفتاری
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
درخت طوبی.mp3
2.26M
🎙️#پادکست
✍️درخت طوبی
✅ ویژگیهای شگفت انگیز درخت طوبی، درختی که هم درخانه #پیامبر اکرم و هم خانه #امیرالمؤمنین علیهما السلام ریشه دارد.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd