🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۷۰🌷
مؤمن آل فرعون:
آیات 28 تا 44 این سوره، از مردی سخن می گوید که در ظاهر از خویشاوندان فرعون، و در باطن از پیروان موسی بود. او ایمان خود را پنهان می کرد و در کنار فرعونیان به زندگی خود ادامه می داد؛ ولی هنگامی که فرعون فرمان قتل موسی را صادر کرد، دیگر سکوت را جایز نشمرد و به دفاع از موسی برخاست. او مردی هوشیار، دقیق، وقت شناس، بامنطق و سخنور بود که در لحظات حساسی به یاری موسی شتافت و او را از یک توطئه ی خطرناک رهایی بخشید.
بر اساس روایات، او پسرعمو یا پسرخاله ی فرعون بود و در حکومت او، منصب والایی داشت. از آیات این سوره استفاده می شود که او برای نفود در قلب تیره ی فرعونیان و نجات آنان از باتلاق کبر و غرور، سخنان خود را در پنج بخش مطرح کرد:
1ـ به آنان یادآوری کرد که سخنان موسی منطقی است و او برای اثبات پیامبری خود، معجزه آورده است. بنابراین، عقل سالم حکم می کند که از او پیروی کنیم. در این حال، اگر او دروغ بگوید، بر عهده ی خودش است و ما اشتباهی نکرده ایم؛ ولی اگر راست بگوید، تهدید های او در مورد ما عملی خواهد شد.
2ـ آنان را به مطالعه ی سرگذشت اقوامی دعوت کرد که در گذشته به سبب مخالفت کورکورانه با پیامبرانشان از بین رفته بودند؛ اقوامی مانند قوم نوح، عاد و ثمود.
3ـ عذاب اقوام گذشته و هول و هراس از قیامت را به آنان یادآوری کرد. همچنین به نبوّت حضرت یوسف در مصر اشاره کرد و این دعوت موسی، کاملاً شبیه دعوت اوست و اجداد آنان نیز مانند برخورد ایشان با موسی، با دعوت یوسف برخورد کردند و دچار گمراهی و انحراف شدند.
4ـ آنان را به ناپایداری زندگی دنیا، جاودانگی آخرت، کیفر بدی و پاداش چند برابر خوبی ها در قیامت متوجّه کرد.
5ـ در آخرین بخش از سخنانش، پرده ها را کنار زد و دیگر نتوانست ایمان خود را پنهان کند. آنچه را گفتنی بود، گفت، و دشمنان نیز تصمیم خطرناکی درباره ی او گرفتند. در روایات اسلامی، برای او مقام و منزلت بسیار والایی نزد خدا بیان شده است. داستان او، یکی از دلایل قرآنی «تقیّه» است. تقیّه به معنای پنهان کردن ایمان خود نزد دشمنان خدا و در جایی است که افشاگری بی نتیجه است تا از سوی آنان آسیبی به انسان نرسد و بتواند نیروی خود را برای مبارزه و ضربه زدن به دشمن حفظ کند . بر اساس آیات قرآن و روایات، تقیّه، امری جایز، و در برخی موارد، واجب است. در حدیثی از امام صادق می خوانیم:
«تقیّه، راه و روش من، و راه و روش پدران من است. کسی که تقیّه ندارد، دین ندارد. تقیّه، سپر خدا در روی زمین است؛ چراکه اگر مؤمنِ آل فرعون ایمان خود را آشکار می کرد، کشته می شد.»
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
✍حضور اين همه آدم با گذشتگان و آيندگان چطور در قيامت و بهشت وجهنم جا مي شود؟
✍️پاسخ:
✅خداوند متعال درباره گستره بهشت مى فرمايد: (وَ سارِعُوا اِلى مَغفِرَه مِن رَبِّكُمْ وجَنَّه عَرضُهَا السَّمـوتُ والاَرضُ اُعِدَّت لِلمُتَّقين) [1] ؛ و شتاب كنيد براى رسيدن به آمرزش پروردگارتان و بهشتى كه وسعت آن، آسمان ها و زمين است كه براى پرهيزگاران آماده شده است. مراد از «عرض» در آيه شريف، پهنا و گستره است. در زبان عربى، هنگامى كه مى خواهند بگويند فلان شئ از وسعت برخوردار است. واژه «عرض» را به كار مى برند.
عبارت (جَنَّه عَرْضُهَا السَّمواتُ وَ الاَرْضُ) كنايه از اين است كه بهشت از نظر گستره، به اندازه اى وسيع است كه به نهايت وسعت رسيده است و يا به قدرى است كه قوه واهمه بشرى از درك گستره آن ناتوان است. هر چند معاد جسمانى است و بهشتيان و جهنميان با وجود جسمانى، پاداش و كيفر داده مى شوند، ولى بهشت و جهنم ويژگى هاى اين جهان مادى را ندارد، زيرا با برچيده شدن اين جهان مادى و تمام كرات آسمانى و ويران شدن آنها، قيامت آغاز مى شود:
(يَومَ تُبَدَّلُ الاَرضُ غَيرَ الاَرضِ والسَّمـوتُ وبَرَزوا لِلّهِ الو حِدِ القَهّار) [2] ؛ در آن روز كه اين زمين به زمين ديگر و آسمان ها [به آسمان هاى ديگر] مبدّل مى شود و آنان در پيشگاه خداوند واحد قهّار ظاهر مى گردند؛ (اِذَا الشَّمسُ كُوِّرَت * واِذَا النُّجُومُ انكَدَرَت) [3] ؛ هنگامى كه خورشيد در هم پيچيده شود و هنگامى كه ستارگان بى فروغ شوند؛ (اِذَا السَّماءُ انفَطَرَت * واِذَا الكَواكِبُ انتَثَرَت) [4] ؛ هنگامى كه آسمان از هم شكافته شود و هنگامى كه ستارگان پراكنده شوند و فرو ريزند.
بنابراين بهشت و جهنم در عالَم ديگرى فوق اين جهان مادى است و ويژگى هاى اين جهان مادى را ندارد. آن عالَم از نظر گستره به اندازه اى است كه وسعت بهشت به مقدار آسمان ها و زمين است و جهنم نيز از وسعتى برخوردار است كه همه گنه كاران در آن جاى مى گيرند. [5]
در روايت است كه پيامبراكرم(ص) و حضرت على(ع) در پاسخ اين پرسش كه اگر وسعت بهشت، آسمان ها و زمين است، پس دوزخ كجاست؟ فرمودند: چون شب آيد، روز كجاست؟ [6]
ب) منظور از «نزديك كردن» (ازلِفَت) يعنى در پيش رويشان باشد و داخل شدنشان در آن زحمتى نداشته باشد. و اين كه بهشت را به آنها نزديك مى كنند، نه آنها را به بهشت، دَرك آن در شرايط اين دنيا قابل تصور نيست، امّا از آن جا كه اصول حاكم بر قيامت و آخرت، اصولى است كه با شرايط اين جهان بسيار تفاوت دارد، پس جاى شگفتى نيست. [7]
پي نوشتها:
[1] . آل عمران، آيه 133.
[2] . ابراهيم، آيه 48.
[3] . تكوير، آيه 1و2.
[4] . انفطار، آيه 1و2.
[5] . ر.ك: الميزان، ج 4، ص 20؛ بحارالأنوار، ج 8، ص 83 و ج 66، ص 57؛ سيد شريف رضى، حقايق التأويل فى متشابه التنزيل، ص 241.
[6] . عبد على عروسى حويزى، تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 463؛ فضل بن شاذان قمى، الفضائل، ص 150.
[7] . الميزان، ج 4، ص 32 ـ 43.
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_5789742225701209948.mp3
11.04M
🔸زمزم احکام
🔸سلسله احکام مربوط به حق الناس(جلسهی نوزدهم)
🔸کوتاه،مفید،مختصر
🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا در قیامت حتی اعمال مثبت و خوب انسان بی نماز پذیرفته نمیشود؟(حتما ببینید)
پاسخ استاد قرائتی
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ذکرگرهگشا☝️
🎞این کلیپ رو نگه دارید هر وقت به مشکل برخوردی نگاه کن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🔅 چه خدای مهربونی!
حاج آقا قرائتی میگفت خداوند در قرآن نگفته: یحب التائبین بلکه گفته: «یحب التوابین»
تائب یعنی کسیکه فقط یکبار توبه کنه ولی توّاب یعنی کسیکه بارها گناه کنه و دوباره توبه بکنه. خدای مهربون گفته من تو رو دوست دارم. کجا میری؟
💢 بعضی میگن ما بارها توبه شکستیم. دیگه به درد نمیخوریم. خدای مهربون میگه من نه تنها توبهات رو میپذیرم بلکه دوستت هم دارم!
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#توئیت
#تلنگر
نمـــــاز
اولین چیزی است که از تو درباره آن سوال خواهند کرد. پس حواست باشد
🟡 آخرین چیزی که به آن فکر میکنی نماز نباشد