✅ سه آفت سه راه حل قرآنی
◀️ استاد قرائتی :
👈آفت اول :اگر مبتلا به شهوت شدى
🔹راه حل :در نمازت تجديد نظر كن حتما دچار سهل انگارى در نمازت شده ای.
بدليل آيه:
✳️(فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوة واتبعوا الشهوات...59/مریم،ص309).
👈آفت دوم: اگر احساس بدبختى وعدم توفيق كردى
🔹راه حل :در رابطه ات با مادرت تجديد نظر كن.
دليل -آيه:
✳️ (وبربوالدتى ولم يجعلنى جبارا شقيا...32/مریم،ص307).
👈آفت سوم :اگر احساس تنگى وسخت شدن زندگى كردى
🔹راه حل :رابطه ات با قران درست كن.
دليل -آيه:
✳️ (ومن اعرض عن ذكرى فان له معيشة ضنكا...124/طه،ص320).
✅یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍#تفسیر سوره دخان (۴)
پیام ها:
1- شک باید زمینه ی بررسی و مقدّمه تحقیق و یقین باشد،نه بستر غفلت و بطالت.شک پایدار مورد انتقاد و توبیخ است. «فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»
2- در دلائل توحید ابهام و پیچیدگی نیست و ریشه ی شک کافران،لجاجتی است که در درون خود آنان است. «بَلْ هُمْ فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»
3- منکران وحی،منطق و برهانی ندارند و تلاش و زندگی آنان حرکتی بازیگرانه است. «فِی شَکٍّ یَلْعَبُونَ»
4- بعد از استدلال نوبت تهدید است. رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ... فَارْتَقِبْ ...
5-آسمان ها در آینده به صورت دود و گاز خواهد شد. تَأْتِی السَّماءُ بِدُخانٍ ...
رَبَّنَا اکْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنّا مُؤْمِنُونَ«12»
(مردم می گویند)پروردگارا این عذاب را از ما دفع کن،ما ایمان می آوریم.
أَنّی لَهُمُ الذِّکْری وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِینٌ«13»
این بیداری برای آنان چه سود؟ در حالی که پیامبری روشنگر به سراغشان آمد.(ولی اعتنا نکردند)
✅یاوران قرآن
http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍انواع سفر در قران(۱)
✳️سفر تجاری:
قرآن دربارهی سفر تجاری میفرماید: «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ» (قریش/1)
قوم قریش تابستان و زمستان، سردسیر و گرمسیر برای خرید و فروش میرفتند.
✳️سفر علمی:
قرآن میگوید که موسی به خضر گفت، حضرت موسی(علیهالسلام) به حضرت خضر گفت، اجازه میدهی من در بیابانها پشت سرت راه بیافتم از تو چیز یاد بگیرم؟ گفت: حوصلهات نمیرسد. گفت: نه! سعی میکنم صبر کنم و بالاخره سوار کشتی شدند و قصهاش معروف است.
قٰالَ لَهُ مُوسىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمّٰا عُلِّمْتَ رُشْداً (کهف66)
موسی به او گفت: «آیا تو را-به شرط اینکه از بینشی که آموخته شده ای به من یاد دهی- پیروی کنم؟»
✳️سفر تجربی:
در قرآن شش بار گفته است: «سِيرُوا» شش بار هم گفته است: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا». «سِيرُوا» یعنی بروید و از تجربهها استفاده کنید. اگر هم نرفتید میگوید: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا»(فاطر۴۴) نرفتند بجنبند، پیغمبرمان فرمود: «وَ لَوْ بِالصِّين» (روضهالواعظين، ج 1، ص 11) چین بروید. آن زمان دورترین منطقه چین بوده است. خبری از آمریکا نبوده است. چین بروید و چیز یاد بگیرید. در چین هم که اصول دین نبود، همین علوم مادی بود.
❇️سفر خدمتی:
ذوالقرنین دو سفر رفت، یک سفر میگوید: «مَطْلِعَ الشَّمْسِ» (کهف/90) سمت شرق رفت. یک آیهی دیگر میگوید: «بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ» (کهف/86)
یعنی سفر شرقی داشت، سفر غربی هم داشت، برای اینکه خدمت کند، یک سدی هم ذوالقرنین ساخت.
❇️سفر عبادی، حج!: حج (۲۲)
❇️ سفر امنیتی:
حضرت موسی(علیهالسلام) یک عامل نفوذی در دربار فرعون داشت، گفت: دربار تصمیم گرفته است بگیرد و تو را بکشد. سریع بیرون برو! «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّب» (قصص/21) آن هم از منطقهی فرعونی به منطقه مدین رفت.
❇️سفر مکتبی:
اصحاب کهف! در یک منطقه بودند، دیدند اگر اینجا بمانند، دینشان از بین میرود. گفتند: برویم و از شهر و رفاه شهر بگذریم، در بیابانها یک غاری پیدا کنیم، در غار زندگی کنیم، دینمان را حفظ کنیم، ولی در این شهر ما بیدین میشویم. «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف» (کهف/16)
❇️سفر تفریحی:«السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُون» (توبه/112) «السَّائِحُونَ» یعنی سیر و سفر. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «سَافِرُوا تَصِحُّوا» (منلايحضرهالفقيه، ج 2، ص 265) حدیث داریم مسافرت کنید، برای سلامتیتان خوب است.
❇️سفر مأموریتی:
حضرت سلیمان نامه نوشت به هدهد گفت: «اذْهَبْ بِكِتابِي» (نمل/28) این نامه را پیش بالقیس ببر و برگرد. این سفر تبلیغاتی بود.
سفر برای صلهی رحم، سفر معنوی و انواع سفرها هست.
❇️ سفر برای آموزش و تبلیغ دین
و در سفر تبلیغی همهی اینها هست. «لَوْلَا نَفَرَ» (توبه/ 122) قرآن میگوید چرا از هر طایفهای یک نفر نمیرود ملا شود، منطقهی خودش برگردد و تبلیغ کند.
ادامه دارد...
@yavaranQoran
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫به هیچ وج ازدست ندهید
بسیارآموزنده وتاثیرگذار👌
🌲یاوران قرآن @yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 #درمحضرقرآن
📝آیه ۵۴ ~سوره ۳۰(روم)
📄پیام ها
✔۱) انسان در آغاز خلقت، سراسر ضعف است. «خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ»
✔۲) توجّه كردن به آغاز تولّد، مايهى تذكّر و تشكّر است. خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ...
✔۳) از ضعف و پيرى گلايه نكنيد كه برنامهى حكيمانهى خداوند است. اللَّهُ ...
جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً
✔۴) مراحل ضعف و قدرت انسان، با يك برنامه ريزى حكيمانه طرّاحى شده است. (تكرار «جَعَلَ»)
✔۵) آغاز و پايان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داريم قدردانى كنيم. (يك قوّت ميان دو ضعف) «ضَعْفٍ- قُوَّةً- ضَعْفاً» ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغيير مىكند، ولى ضعف دوم باقى مىماند، زيرا كلمهى «شَيْبَةً» در كنار «ضَعْفٍ»، نشان آن است كه اين ضعف همراه پيرى و ثابت است)
✔۶) كسى كه ميان دو ضعف قرار گرفته، نبايد به چند روز قوّت مغرور شود.
«ضَعْفٍ- قُوَّةً- ضَعْفاً»
✔۷) اگر اهل نظر باشيم، همهى هستى كتاب مطالعه است. (باد و باران و حيات زمين، دوران كودكى و جوانى و پيرى انسان.) «مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً»
✔۸) ضعفِ مخلوق، نشان ضعف خالق نيست. «وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ» 📚تفسیر نور-جلد ۷- صفحه ۲۱۷
--------------------------
🔶یاوران قرآن @yavaranQoran