بنده ی من!
تو به هنگامی که به نماز می ایستی، من آنچنان گوش فرا میدهم، که گویی همین یک بنده را دارم،
ولی تو چنان غافلی که گویا صدها خدا داری...
#نمازاول_وقت
#روح_سالم_دربدن_سالم
راستی از ضماد #سنگ_نمک هم استفاده های زیادی میکنیم😇👇🏻
✨👈🏻 ضماد #نمک با خمیر گندم یا با عسل و روغن زیتون
برای دمل ها (دونه های چرکی)
✨👈🏻 ضماد #نمک با پونه کوهی روغن حیوانی و خمیر نان
برای مشکلات بیضه
✨👈🏻ضماد #نمک با سرکه و عسل
برای جای نیش زنبور و گزیدگی هزارپا و ...
✨👈🏻 ضماد #نمک با تخم کتان
برای گزیدگی عقرب
✨👈🏻 ضماد #نمک با پونه کوهی و عسل و زوفا یا پونه کوهی وروغن حیوانی
برای التیام گزیدگی ها
✨👈🏻 ضماد #نمک با روغن زیتون وعسل
برای بریدگی عضلات ،کوفتگی وضرب خوردگی اعضاء و در رفتگی مفاصل
✨👈🏻 ضماد #نمک و عسل
درمان خون مردگی زیر پوست
✨👈🏻 ضماد #نمک با آرد گندم
برای تقویت اعصاب توصیه میشه.
✨👈🏻 ضماد #نمک با روغن زیتون ؛برای رفع خستگی و درد مفاصل مفیده.
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
4_5983238031463679989.mp3
1.95M
🔸ترتیل صفحه 482 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 41
سوره مبارکه فصلت
صفحه 482
۞ إِلَيْهِ يُرَدُّ عِلْمُ السَّاعَةِ ۚ وَمَا تَخْرُجُ مِنْ ثَمَرَاتٍ مِنْ أَكْمَامِهَا وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنْثَىٰ وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ ۚ وَيَوْمَ يُنَادِيهِمْ أَيْنَ شُرَكَائِي قَالُوا آذَنَّاكَ مَا مِنَّا مِنْ شَهِيدٍ (47)
علم قيامت فقط به خداوند برمى گردد و هيچ يک از ميوه ها از غلافشان بيرون نمى آيند و هيچ ماده اى باردار نمى شود و بارش را نمى نهد مگر با علم او و روزى که مشرکان را ندا مى کند که شريکان من کجايند؟ مى گويند: به تو اعلام مى داريم که هيچ کس از ما [بر شريک داشتن تو] شهادت نمى دهد. (47)
وَضَلَّ عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَدْعُونَ مِنْ قَبْلُ ۖ وَظَنُّوا مَا لَهُمْ مِنْ مَحِيصٍ (48)
و آنچه را قبلاً معبود خود مى خواندند از نظرشان گم مى شود و يقين مى کنند که هيچ گريزگاهى براى آنان نيست. (48)
لَا يَسْأَمُ الْإِنْسَانُ مِنْ دُعَاءِ الْخَيْرِ وَإِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ (49)
انسان از طلب خير به دعا خسته نمى شود و اگر بدى به او برسد بسيار ناميد و افسرده مى گردد. (49)
وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ هَٰذَا لِي وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُجِعْتُ إِلَىٰ رَبِّي إِنَّ لِي عِنْدَهُ لَلْحُسْنَىٰ ۚ فَلَنُنَبِّئَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِمَا عَمِلُوا وَلَنُذِيقَنَّهُمْ مِنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ (50)
و اگر بعد از گزندى که به او رسيده است رحمتى از خود به او بچشانيم، خواهد گفت: اين حقّ من است و گمان نمى کنم قيامت بر پا شود و به فرض اگر به سوى پروردگارم برگردانده شوم حتماً بهترين منزلت را نزد او خواهم داشت، پس به يقين کافران را از آنچه کرده اند باخبر مى کنيم و بى ترديد از عذابى شديد به آنان خواهيم چشانيد. (50)
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ (51)
و هرگاه به انسان نعمت بدهيم روى مى گرداند و تکبّر مىورزد و هرگاه بدى به او برسد دعايى پردامنه دارد. (51)
قُلْ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كَانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ثُمَّ كَفَرْتُمْ بِهِ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ هُوَ فِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ (52)
بگو: به من خبر دهيد که اگر قرآن از نزد خدا باشد و شما به آن کفر ورزيده ايد چه کسى گمراه تر است از آن که در ستيزى دور [از حق] فرو رفته است؟ (52)
سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ (53)
ما پيوسته آيات خود را در آفاق و در وجود خودشان به آنان ارائه مى دهيم تا برايشان روشن شود که خداوند حقّ است، آيا [آيات خدا را را انکار مى کنند و برايشان] کافى نيست که پروردگار تو بر هر چيزى شاهد است؟ (53)
أَلَا إِنَّهُمْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقَاءِ رَبِّهِمْ ۗ أَلَا إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطٌ (54)
آگاه باش که آنان نسبت به لقاى پروردگارشان (معاد) در شکى عميق هستند، آگاه باش که او حتماً بر هر چيزى احاطه دارد. (54)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷نکته تفسیری صفحه ۴۸۲🌷
آخرین سخن با مخالفان:
دین اسلام، دین منطق و استدلال است. قرآن بارها از واژه ی «برهان»(دلیل روشن ) استفاده کرده و از مخالفان خود خواسته که برهان خویش را طرح کنند . قرآن همچنین خود را نیز برهان معرّفی می کند . علّت تأکید اسلام بر این روش، این است که دلایل عقلی، مطمئن ترین راه برای درک حقیقت است و تمام انسان های عاقل می توانند از استدلال و برهان نتیجه گیری کنند. پیامبر اسلام از سوی خدا معجزات آشکار و دلایل عقلی فراوانی به مردم ارایه کرده که هر انسانِ خردمند و منصفی را قانع می کند. با وجود این ممکن است کسی بگوید که هرچند عقل در برابر منطق اسلام تسلیم می شود، شاید اشتباه هم بکند و آنچه پیامبر در مورد خدا، فرشتگان، بهشت و جهنّم که همگی از چشم ها پنهان هستند گفته، ممکن است حقیقت نداشته باشد. خدا در آیهی 35 سوره ی هود در پاسخ چنین ایرادی می فرماید: با همهی این دلایل و معجزات، کافران می گویند: محمّد، قرآن را از خود بافته است؛ ای پیامبر، بگو: اگر من قرآن را به دروغ از خودم بافته باشم و شما به سبب دلایلی که من آورده ام، به آن ایمان آورده باشید، گناه دروغ من به عهده ی خودم است و شما مرتکب اشتباهی نشده اید؛ زیرا راه عقل و منطق را طی کرده اید. البتّه بی شک محال است که مطلبی عقلی حقیقت نداشته باشد؛ ولی در برابر سخنان غیرمنطقیِ مخالفان، بیان این سخن نیز لازم است.
قرآن امّا از این سخن نیز فراتر میرود و با کسانی که با هر نوع منطق و استدلالی سر جنگ دارند، از راه سومی وارد می شود و آخرین سخن را با ایشان چنین می گوید: اگرچه شما خدا، وحی و معاد را به سبب ناپیدا بودنشان انکار می کنید، هیچ دلیلی هم بر ردّ آن ندارید؛ پس احتمال دهید که ادّعای پیامبران حقیقت داشته باشد. در آن صورت، بی شک شما زیان خواهید کرد. امّا به فرضِ محال که سخنان آنان درست نباشد، آنان و پیروانشان در دنیا زیانی نکرده اند؛ چراکه مانند مردم دیگر زندگی کرده و از دنیا نیز بهره برده اند. در حدیثی آمده است که امام صادق به شخصی به نام «ابن ابی العوجاء» که یکی از سران کفر در زمان خود بود پس از بارها بحث و استدلال فرمود:
«اگر مطلب این باشد که تو می گویی [یعنی خدا و قیامتی در کار نباشد] که بی شک چنین نیست ، هم ما اهل نجات ایم و هم تو؛ ولی اگر مطلب این باشد که ما می گوییم که این طور است که ما می گوییم ما اهل نجات خواهیم بود و تو هلاک می شوی.» در این هنگام، ابن ابی العوجاء رو به همراهانش کرد و گفت: درون قلبم دردی احساس کردم؛ مرا بازگردانید. او را باز گرداندند و پس از مدّتی با همان کفر و عناد مرد .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5789742225701209978.mp3
1.28M
🔸زمزم احکام
🔸سلسله احکام مربوط به حق الناس(جلسهی بیست و هشتم)
🔸با موضوع:حق الماره(بخش دوم)
🔸کوتاه،مفید،مختصر
🔸توصیه موکد میشود این مباحث مربوط به حق الناس که خیلی مهم هم هست را گوش کنید تا با وظایف شرعی خود بیشتر و بهتر آشنا شویم(بسیار مهم و کاربردی)
❇️لینک کانال نسیم معنویت و بندگی
https://eitaa.com/nasiemobodiet
🔻تنها موعظه خدا🔻
✍ آیات قرآن، سراسر #موعظه و پند و اندرز است..
خودِ قرآن هم در چند جای مختلف به این موضوع اشاره کرده:
مَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ (آل عمران/۱۳۸)
مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ (یونس/۵۷)
و...
✔ امّا نکته خیلی مهم اینه که، #خدا در سوره سباء میفرماید:
ای پیامبر! به این مردم بگو من یک #موعظه بیشتر ندارم. فقط یک #موعظه.☝️
قبل از اینکه بری پائینتر، ببینی این #تنهاموعظهخدا چیه، چند لحظه فکر کن.
⁉️ خودت فکر میکنی #تنهاموعظهخدا به ما چی میتونه باشه؟
سوره سباء، آیه ۴۶👇
قُلْ إِنَّمٰا أَعِظُكُمْ بِوٰاحِدَة..
💢 ای پیامبر به این مردم بگو: «من شما را تنها به یک چیز اندرز میدهم، من فقط یک #موعظه دارم»
و آن اینکه:
أَنْ تَقُومُوا لِله مَثْنىٰ وَ فُرٰادىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ...
💢 «دو نفر دو نفر، یا یک نفر یک نفر، برای خدا #قیام کنید، سپس #فکر کنید.. و بیندیشید...»
📢 یعنی #تنهاموعظهخدا همین دو کلمه است:
🔹تَقُومُوا لِله 👈 #قیامبرایخدا
🔹ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا 👈 #تفکر
عصاره دین، و خمیرمایه تکامل و پیشرفت بشر همین یک کلمه است: #تفکر
‼️ چطور بعضیها جرات میکنند مسلمونها رو در دنیا، آدمهای جاهل و نادان معرفی کنند، و بگن اسلام دین جهل و خمود و... است، در حالی که صاحبِ این دین، یعنی #خدا، با صدای بلند داره اعلام میکنه:
👈 «برای زنده کردن اندیشههای خفته #قیام کنید»
تازه نمیگه تنهایی، بلکه میگه دو نفری و چند نفری با هم همفکری کنید، همیاری کنید...
اگر #اسلام رو اینطوری به عالم معرّفی کنیم، همه عاشق اسلام میشن.❤️
اگه به جوونامون #اسلام رو اینطوری معرّفی کنیم.. #خدا رو اینطوری معرفی کنیم.. عاشقش میشن.❤️
✍ در روایات هم درباره #تفکر و اندیشه فراوان مطلب داریم، مثلاً:
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
👈 «یک ساعت #تفکر، از هفتاد سال #عبادت بالاتر است»
چون گاهی یک لحظه #تفکر انسان رو هفتاد سال جلو میندازه.
امام رضا (ع) فرمود:
👈 « #عبادت به زیادیِ نماز و روزه نیست. بلکه #عبادتِ واقعی #تفکر در کار خداوند است»
برادرم! خواهرم!
👈 تفکّر... تفکّر... تفکّر...
🗣 هر حرفی، هر مطلبی، از هر گویندهای رو، بدون #فکر قبول نکنیم...
🗣 هیچ عملی رو بدون #فکر انجام ندهیم...
🗣 اصلاً به #تفکر بعنوان یک #عبادتِ جداگانه، مثل نماز و روزه نگاه کنیم. و هر روز، برنامهای برای #تفکر داشته باشیم.
👈 تفکّر... تفکّر... تفکّر...
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #نماز
اینجوری هیچ نمازی قضا نمیشه
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
هدایت شده از نماز کلبه نکات تربیتی نماز
#نکات_تربیتی_نماز
هــر عـمــلی #مــؤدبانهتر باشــه👇
انــجــامــش هـــم #ســـخــتتـره👇
اثر و #اهــمــیـتش هم بیشتره👌
حالا
مهمترین دسـتور به ما #نـمازه👌
پس #سختترین عمل هست☝️
و #مؤدبانهترین تکلیف ماست☝️
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
#روح_سالم_دربدن_سالم
😊گفتم ما که میخوایم پرونده غذاهای جذبی رو ببندیم ✨
بذار حداقل این چند تا مورد رو هم بگم😇
تا کیف کنی و برام دعا کنی 😉
👈🏻 برگ له شده #حنا🌱رو با روغن زیتون قاطی کن و به موهات👩 بزن تا رشدشون زیاد بشه
😉 میخوای تاثیرش دو برابر بشه ؟
آب گشنیز رو به ترکیب بالا اضافه کن
👈🏻 برای تسکین درد اعصاب و مفاصل گل #حنا رو با روغن زیتون بجوشون صافش کن
حالا به صورت ضماد استفاده کن..🙃🙂
👈🏻 راستی واسه اونایی که بدنشون #خال_گوشتی میزنه 😖
اگه نوره رو با حنا به یک اندازه مخلوط کنن و بذارن روی موضع و بعد از چند دقیقه آبکشی کنن یکی از موثرترین راه ها واسه درمانشه
👈🏻 میدونستی #ناف مرکز ثقل بدنه🌀
✨ چند قطره روغن زیتون بریز تو نافت و در جهت عقربه های ساعت ماساژ بده. اینم اثراتش👇🏻
لطافت و نرمی پوست🙂
رفع یبوست🤢
دفع سموم ومواد زائد بدن
تقویت بینایی👀
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
صفحه ۴۸۳ مصحف شریف
انتهای سوره مبارکه شوری
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_5985489831277364749.mp3
1.82M
🔸ترتیل صفحه 483 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 42
سوره مبارکه الشورى
صفحه 483
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
حم (1)
حاء، ميم. (1)
عسق (2)
عين، سين، قاف. (2)
كَذَٰلِكَ يُوحِي إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ اللَّهُ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (3)
خداى عزّتمند حکيم اين گونه به تو و به کسانى که پيش از تو بودند وحى مى کند. (3)
لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ (4)
آنچه در آسمان ها و در زمين است ملک او است و او است بلند مرتبه و بزرگ. (4)
تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْ فَوْقِهِنَّ ۚ وَالْمَلَائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَيَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ ۗ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (5)
نزديک است آسمان ها [بر اثر شرک مشرکان] از بالايشان بشکافند، و فرشتگان پروردگارشان را همراه با ستايش او تنزيه مى کنند و براى کسانى که در زمين اند آمرزش مى طلبند، آگاه باشيد به يقين خداوند است که آمرزگار و رحيم است. (5)
وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ اللَّهُ حَفِيظٌ عَلَيْهِمْ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ (6)
و کسانى که غير او اوليايى (معبودهايى) برگرفته اند خدا مراقب آنان است و تو بر آنها نگهبان نيستى. (6)
وَكَذَٰلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَىٰ وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۚ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ (7)
و بدين گونه قرآنى عربى به تو وحى کرديم تا به مردمِ امّ القُرى ـ مکّه ـ و کسانى که اطراف آن هستند اخطار کنى و از روز جمع (قيامت) که شکّى در آن نيست بيم دهى; گروهى در بهشت اند و گروهى در آتشِ برافروخته. (7)
وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَٰكِنْ يُدْخِلُ مَنْ يَشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ ۚ وَالظَّالِمُونَ مَا لَهُمْ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (8)
و اگر خدا مى خواست آنان را امّتى يگانه (مؤمن) قرار مى داد، ولى هر که را بخواهد در رحمت خود درمى آورد و براى ظالمان هيچ يار و مددکارى نيست. (8)
أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ ۖ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (9)
آيا غير او اوليايى (معبودهايى) برگرفته اند؟! (اگر ولىّ و معبود واقعى را بخواهند) تنها خدا است ولىّ واقعى و او مردگان را زنده مى کند و او بر هر چيزى توانا است. (9)
وَمَا اخْتَلَفْتُمْ فِيهِ مِنْ شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ ۚ ذَٰلِكُمُ اللَّهُ رَبِّي عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ (10)
و هر چيزى که در آن اختلاف کرديد حکمش با خدا است، اين است خدا که پروردگار من است، تنها بر او توکّل کرده ام و تنها به سوى او انابه مى کنم. (10)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۸۳🌷
پاسخ به دو سؤال:
1ـ در این آیه می خوانیم که قرآن به زبان عربی نازل شده است. آیا مخاطبان قرآن فقط عرب زبان ها هستند؟ اگر چنین نیست، چرا بر خواندن قرآن به عربی تأکید شده است؟ در پاسخ این سؤال باید به این نکته توجّه کنیم که پیامبر اسلام در سرزمین حجاز و در میان اعراب مبعوث شد و نخستین مخاطبانِ او، مردم عرب زبان بودند. از این رو کاملاً طبیعی بود که آن حضرت به زبان عربی صحبت کند و قرآن نیز به این زبان نازل شود؛ زیرا در غیر این صورت، هیچ یک از اطرافیان او، از محتوای دعوتش آگاه نمی شد و به او ایمان نمی آورد، و نخستین گام رسالت آن حضرت، با شکست مواجه می شد. ولی بی شک دعوت آن پیامبر الهی، دعوتی جهانی بوده و هست، و قرآن نیز کتابی برای هدایت همه ی انسان هاست. از این رو آیات قرآن و آموزه های دین، به زبان های گوناگون ترجمه شده و خواهد شد تا همه ی مردمِ جهان از آن مطّلع شوند. البته چون تک تک کلمات قرآن مستقیماً از سوی خدا نازل شده و سخن آفریدگار هستی است، قداست و احترام ویژه ای دارد و خواندن اصل آن که به زبان عربی است تأثیر خاصّی بر نورانیّت دل و جان انسان دارد؛ همچنین قرائت متن قرآن توسّط امّت اسلامی، باعث ماندگار شدن آن در طول قرن ها شده و خواهد شد.
به هر حال لازم است تمام مسلمانان و دیگر مردم جهان، با استفاده از ترجمه های خوب قرآن، از محتوای آن آگاه شوند.
2ـ بر اساس این آیه، مأموریّت پیامبر اسلام ، دعوت ساکنان امّ القری (مکّه) و مردم اطراف آن است؛ در حالی که می دانیم گسترهی دعوت پیامبر، همه ی مردم جهان بوده است. مفسّرانِ قرآن در بیان این ابهام نیز گفته اند که واژه ی «اُمّ» به معنای «اصل و اساس و پایه و آغاز» هر چیز است و بدین علت به مادر «اُمّ» گفته می شود که وجود انسان از او سرچشمه می گیرد. علت این که به سرزمین مکّه، ام القری گفته شده نیز این است که بر اساس روایات، زمانی که تمام کره ی زمین در زیر آب قرار داشته، نخستین جایی که از زیر آب سر برآورده، سرزمین مکّه بوده، و پس از آن، سایر خشکی های زمین از آب بیرون آمده، و از این رو مکّه ام القری (آغاز و ابتدای شهرها و آبادی های زمین) نام گرفته است. به همین سبب، این آیه می فرماید که پیامبر وظیفه دارد در ابتدا مردم مکّه را که نخستین مخاطبانِ دعوت پیامبر و نزدیک ترین افراد به آن حضرت بودند دعوت کند، و پس از آنان، سایر افراد زمین را که در گرداگرد مکّه قرار داشتند، به دین اسلام فراخواند .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
1_12942866557.mp3
66.96M
🔸سخنرانی مربوط به مباحث خانواده(جلسه دوم)
🔸سخنران:حجت الاسلام تراشیون(متخصص مباحث خانواده و تربیتی)
🔸توصیه موکد میشود که این مباحث مربوط به خانواده را گوش کنیم ایشان هم حقا و انصافا بیان بسیار شیوایی دارد و مطالب را خیلی زیبا و هنرمندانه بیان می کنند(همه ما نیاز داریم که با این مباحث آشنا شویم مخصوصا والدین )
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841
🔰تقدیر و سرنوشت انسان بدست کیست؟
✍️پاسخ:
✅سرنوشت انسان با دست او رقم میخورد و همو است كه با استفاده از آزادی و اختیار خویش آینده خود را میسازد. مشیت الهی بر این تعلق گرفته كه انسان كارهای خود را با حریت و انتخاب انجام دهد، یعنی انسان طبعاً و ذاتاً در انتخاب و گزینش و یا ترك و رها كردن كاملاً آزاد است و دست او در فعل و ترك هر كاری كاملاً باز میباشد.
سرنوشت انسان توسط خداوند این گونه رقم خورده كه هر انسانی با اختیار و اراده خود، راه سعادت و خوشبختی یا شقاوت و بدبختی را انتخاب كند.
انسان در اثبات این حالت درونی یعنی اختیار داشتن در انجام و ترك كارهای خود به دلیل و گواهی خرد و وجدان خود به چیز دیگری نیاز ندارد، زیرا هر فردی در عین میل و علاقه به انجام عملی، خود را بر ترك آن توانا میبیند. هم چنین است عكس آن. اگر در كارهای خود مانند: خوردن، آشامیدن، خوابیدن، راه رفتن، مطالعه كردن، حرف زدن و... دقت كنید به روشنی و با عمق جان مییابید كه در كارهای خود كاملاً آزادید و عاملی از درون یا بیرون شما را مجبور نمیكند.
قرآن در تأیید داوری فطرت و حكم خرد، آزادی انسان را زیربنای تشریع دانسته و سرنوشت آدمی را در دست خود میداند: "وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى؛[۱] بر آدمی جز نتیجه تلاش وی چیزی نیست". نیز میفرماید: "كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ ؛[۲] هركسى در گرو چيزى است كه كسب كرده است. ". در آیه دیگر به بیان رساتر فرمود: "مَنْ عَمِلَ صَالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَآءَ فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلاَّمٍ لِّلْعَبِيدِ؛[۳] هر كس كار نیكی انجام دهد، به سود خود انجام داده و هر كس كار بد انجام داده است، بر زیان خود او میباشد و خدای تو بر بندگان ستم نمیكند".
از نظر قرآن و عقل، انسان سرنوشت خود را با دست خویش تعیین میكند. این مطلب با علم خدا به این كه عاقبت انسان چگونه خواهد شد، نیز انسان چه كارهایی را انجام خواهد داد ناسازگار نیست، زیرا علم خدا در مورد انسان بدین گونه است كه خدا میداند انسان با اختیار خود چه كارهایی را انجام میدهد و چه كارهایی را ترك میكند. به بیان دیگر علم الهی تعلق گرفته به فعل انسان با شرط اختیار، یعنی خداوند از پیش (ازل) میداند كه انسان با اختیار خود كار خاصی را انجام میدهد، یا آن را با اختیار خود ترك میكند. نیز معلوم است كه این گونه علم تأثیری در معلوم (كار انسان) ندارد، یعنی این گونه نیست كه بگوییم چون خدا میداند انسان در فلان روز نماز میخواند، نماز خواندن از روی اجبار باشد، بلكه بدین نحو است كه خدا آگاه است انسان در فلان روز با اختیار خود نماز خواهد خواند.
برای روشن شدن مطلب مثالی میزنیم: شما در كنار خانواده خود نشستهاید، سفره انداخته و غذاهای لذیذ در سفره چیده شد و همه آماده خوردن شدند. در این جا میدانید اعضای خانواده غذا خواهند خورد.
آیا این كه قبلاً آگاه بودید و به غذا خوردن اعضای خانواده علم پیدا كردید تأثیری در خوردن آنها دارد؟ مسلّماً نه.
برای آگاهی بیشتر از مسئله، كتاب انسان و سرنوشت استاد شهید مطهری را مطالعه فرمایید.
[۱]. نجم(۵۳) آیه ۳۹.
[۲]. مدثّر (۷۴) آیه ۳۸.
[۳]. فصلت (۴۱) آیه ۴۶
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/85983330C7210d6f841