🏴 رسالتت نه فقط صاحب پسر شدن است 🏴
🏴 تو را کنار علی شأنِ همسفر شدن است 🏴
🏴 بزرگ مادرِ ماهِ همیشه کامل عشق!
🏴 هنوز نور تو در حال بیشتر شدن است 🏴
▪️ وفات فاطمه بنت حِزام *حضرت امّ البنین* (سلاماللهعلیها) مادر قمر بنیهاشم (علیهالسلام)، الگوی مادران شهدا بر شیعیان و آزادگان و وارستگان جهان تسلّیت باد!
﷽؛ 🌸 #نماز هدیه به امّ البنین 🌸
🍎 یکی از علما فرمودند: [برای تحصیل علوم دینی] میخواستم به عراق و نجف اشرف بروم، پدرم حاضر نمی شد، پول هم نمی داد، کتابهای خود را فروختم تا خرج سفر کنم، ولی پدرم حاضر نمی شد.
🍎 خانم برادرم گفت: دو رکعت #نماز برای امّ البنین بخوان و نذر کن که اگر حاجتم برآورده شد، پنج ریال برای #حضرت_عبّاس علیه السلام به عنوان #صدقه میدهم.
🍎 من دو رکعت نماز را خواندم، نماز تمام شد دیدم پدرم آمد گفت: میخواهی بروی برو.
و من [برای حل مشکلات و گرفتاری ها] مکرّر این کار را کردهام و دیدم مجرب و مؤثر است.
📚 روزنه هایی از عالم غیب ؛ آیت الله خرازی؛ ص ۱۱۳
#معارف_نماز #نماز_شب
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
صفحه ۳۱۴ مصحف شریف
سوره مبارکه طه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
4_6003692826095781137.mp3
2.1M
🔸ترتیل صفحه 314 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 20
سوره مبارکه طه
صفحه 314
إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ أُمِّكَ مَا يُوحَىٰ (38)
38 - آن گاه که به مادرت آنچه [بايد] وحى مى شد، وحى کرديم. (38)
أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِي وَعَدُوٌّ لَهُ ۚ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَىٰ عَيْنِي (39)
39 - که او را در صندوق بگذار پس او را به دريا بينداز که دريا او را به ساحل اندازد، تا کسى که دشمن من و دشمن او است بگيردش و محبوبيّتى از جانب خود بر تو افکندم [براى اين که دشمن مجذوبت شود و به تو محبّت کند] و براى اين که زير نظر من ساخته شوى. (39)
إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَىٰ مَنْ يَكْفُلُهُ ۖ فَرَجَعْنَاكَ إِلَىٰ أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ ۚ وَقَتَلْتَ نَفْسًا فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاكَ فُتُونًا ۚ فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَىٰ قَدَرٍ يَا مُوسَىٰ (40)
40 - آن گاه که خواهرت [به سوى کاخ فرعون] رفت، پس گفت: آيا [مى خواهيد ]شما را به کسى راهنمايى کنم که از او سرپرستى کند؟ [و آنان پذيرفتند ]پس تو را به مادرت برگردانديم تا چشمش روشن شود و غم نخورد و کسى را کُشتى و ما تو را از اندوه نجات داديم و چنانکه بايد تو را آزمايش کرديم; پس سال ها در ميان مردم مدين ماندى و سپس اى موسى! بر اساس قرارى مقدّر آمدى. (40)
وَاصْطَنَعْتُكَ لِنَفْسِي (41)
41 - و تو را براى خودم ساختم و برگزيدم. (41)
اذْهَبْ أَنْتَ وَأَخُوكَ بِآيَاتِي وَلَا تَنِيَا فِي ذِكْرِي (42)
42 - تو و برادرت با آيات (معجزات) من برويد و در ذکر من (ابلاغ پيام توحيد) سستى نکنيد. (42)
اذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ (43)
43 - برويد به سوى فرعون که او طغيان کرده است. (43)
فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَىٰ (44)
44 - پس با سخنى نرم با او گفتوگو کنيد شايد هشيار شود [و حق را بپذيرد] و يا بترسد [و از طغيان دست بردارد]. (44)
قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نَخَافُ أَنْ يَفْرُطَ عَلَيْنَا أَوْ أَنْ يَطْغَىٰ (45)
45 - گفتند: پروردگارا! همانا ما مى ترسيم که او بر ضدّ ما پيشدستى کند (به کشتن و. ..) و يا طغيان نمايد. (45)
قَالَ لَا تَخَافَا ۖ إِنَّنِي مَعَكُمَا أَسْمَعُ وَأَرَىٰ (46)
46 - گفت نترسيد که من حتماً با شما هستم [و آنچه را که مى گذرد] مى شنوم و مى بينم. (46)
فَأْتِيَاهُ فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّكَ فَأَرْسِلْ مَعَنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَا تُعَذِّبْهُمْ ۖ قَدْ جِئْنَاكَ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَالسَّلَامُ عَلَىٰ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَىٰ (47)
47 - پس بر او درآييد و بگوييد: ما دو فرستاده خداوندگار تو هستيم، پس بنى اسرائيل را [آزاد کن و ]با ما بفرست و عذابشان نده، به راستى ما با نشانه اى [بزرگ ]از خداوندگارت نزد تو آمده ايم و سلام بر کسى باد که از هدايت [الهى] پيروى کند. (47)
إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنَا أَنَّ الْعَذَابَ عَلَىٰ مَنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّىٰ (48)
48 - يقيناً به ما وحى شده است که عذاب بر کسى است که [حق را] تکذيب کند و [از آن] روى برتابد. (48)
قَالَ فَمَنْ رَبُّكُمَا يَا مُوسَىٰ (49)
49 - [فرعون] گفت: پس پروردگار شما کيست اى موسى! (49)
قَالَ رَبُّنَا الَّذِي أَعْطَىٰ كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَىٰ (50)
50 - گفت: پروردگار ما کسى است که به هر چيزى آفرينش [خاص] آن را اعطا کرده و سپس هدايتش نموده است. (50)
قَالَ فَمَا بَالُ الْقُرُونِ الْأُولَىٰ (51)
51 - گفت: پس وضع نسل هاى پيشين چگونه است؟ (51)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۱۴🌷
نکات مهمّی از داستان حضرت موسی قسمت 1:
آیات این صفحه، بخشی از سرگذشت عبرت آموز حضرت موسی را باز می گوید. در اینجا به چند نکتهی مهم از آن اشاره می شود:
1ـ نوزاد دوست داشتنی: یکی از قدرت نمایی هایی خدا در داستان موسی این بود که چنان محبّتی از موسی در دل های دیگران قرار داده بود که دوست و دشمن با دیدنش به او دل بسته می شدند؛ به طوری که فرعونِ سنگ دل، با دیدن او چنان به او علاقه مند شد که حاضر شد پیشنهاد همسـرش را بپذیرد و از کشتنش صرفنظر کند و حتّی از او مانند فرزند خویش مراقبت کند، و بدین ترتیب، موسی در خانه ی دشمن خود بزرگ شد.
در حدیثی از امام باقر می خوانیم: «موسی چنان بود که هر کس او را می دید، دوستش می داشت.» البتّه هرچند که موسی در خانه ی فرعون بزرگ شد، هیچ گاه از اخلاقِ زشت او سرمشق نگرفت و به طور ویژه ای زیر نظر مستقیم خدا پرورش یافت(وَ لِتُصنَعَ عَلیّْ عَینیِّ).
2ـ ادب و ملایمت، حتّی با دشمن: کسانی که می خواهند به دیگران درس دین بیاموزند و آنان را به سوی خدا دعوت کنند، باید افرادی مؤدّب و نرم خو باشند تا شاید بتوانند بدین وسیله در قلب طرفِ مقابل خود نفوذ کنند. به همین سبب خداوند به حضرت موسی دستور داد که با فرعونِ کافر و طغیانگر، با نرمی و ملایمت سخن بگوید تا شاید در دل و جانش اثر گذارد و او را به خود آورد. در برخی روایات آمده که حتّی موسی مأمور بود فرعون را با بهترین نامش صدا کند. البتّه باید توجّه کنیم که نرمی و ملایمت بدین معنا نبوده که فرمان خدا را تغییر دهد یا با جدّیت با او سخن نگوید؛ بلکه او مأمور بود که در عین قاطعیّت و جدّیت، با آرامش و ادب برخورد کند و پیام خدا را با نرمی و ملایمت به فرعون برساند.
3ـ هدایت موجودات: حضرت موسی در پاسخ فرعون و در معرّفی خدا فرمود: «پروردگار ما، کسی است که آفرینش هر موجودی را به او بخشید و پس از آن هدایتش کرد.»(آیه ی 50). این نوع هدایت، «هدایت تکوینی» است. توضیح اینکه هدایت و راهنمایی خدا، دو نوع است؛ تکوینی و تشریعی. هدایت تکوینی، هدایتی است که در تمام جهان و در تمام موجودات دیده می شود: دانه ای که به درختی تنومند، و تخمی که به پرنده ای زیبا تبدیل می شود؛ همچنین نوزادی که دوران کودکی و جوانی اش را سپری می کند و پیر می شود و ... ، نمودهای برنامه ریزی و هدایتی است که خدا برای تک تک موجودات جهان هستی در نظر گرفته است. در این میان امّا انسان ها به سبب داشتن نعمت عقل و شعور و اختیار، به هدایت ویژه ای نیاز دارند تا به وسیله ی آن، نیروهایشان را در مسیر صحیح به کار گیرند و از هدر دادن آن جلوگیری کنند. این برنامه ریزی و هدایت را پیامبران الهی از جانب خدا برای بشر آورده اند که به «هدایت تشریعی» معروف است.
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #تلنگرهای_قرآنی
ما میدانیم سینهات از آنچه آنها میگویند تنگ میشود و تو را سخت ناراحت میکنند. پس برای رفع ناراحتی، پروردگارت را تسبیح و حمد کن! و از سجدهکنندگان باش!
سوره حجر، آیه ۹۷ الی ۹۹
💥 #تـلـنــــــگرامــــروز:
آری! این است نسخه خدای ما، برای رفع غم و ناراحتی، پس یادمان باشد: هرچقدر رابطهمان با خدا قویتر باشد کمتر غمگین میشویم💪😊
#تلنگر
#ما_با_قرآن_بیدار_میشویم
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
﷽
✋تدبر در قران
🔻موازینِ قسط🔻
✍ در قرآن کریم، بارها صحبت از #میزان شده.
«میزان»👈 یعنی ترازو، یعنی وسیلهی سنجش.
✨قرآن کریم میفرماید: روز قیامت که میشه، ترازوها رو برای سنجشِ #اعمال میارن:👇
🕋 وَ نَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ، فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا (انبیاء/۴۷)
💢 ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا میکنیم.
💢 پس به هیچ کس کمترین ستمی نمیشود.
⁉️ حالا این «موازینِ قسط» چی هستند؟!🤔
هر چیزی وسیلهی سنجشِ مخصوص به خودش رو داره.🔎 مثلاً:
✔ گرمی و سردیِ هوا رو با دماسنج اندازه میگیرند.
✔ وزنِ اشیاء رو با کیلو اندازه میگیرند.
✔ اشیاء رو با متر اندازه میگیرند.
✔ و...
⁉️ حالا سوال اینه که، #اعمالِ ما انسانها رو با چه وسیله، و با چه ترازوئی اندازه میگیرند؟!🤔
⚡️ در روایات داریم که:
«موازینِ قسط»، و ترازوهایِ سنجشِ #اعمالِ انسانها در روز #قیامت، امامان معصوم و انبیا و اوصیا هستند.
📚 اصول کافی، ج۱، ص ۴۶۹.
یعنی معیار، و وسیلهی سنجشِ #اعمالِ انسانهای عادّی در قیامت، انسانهای کامل هستند.✅️
☝️ #اعمالِ ما، به اندازهای که به اعمالِ اولیاء الهی و انسانهای کامل شباهت داشته باشه، وزن داره.
⚡️ حضرت علی (ع) فرمودند:
«حسنات، موجب سنگینی میزان، و سیّئات و گناهان، موجب سبکیِ آن است».
📚 بحار، ج۹۰، ص۱۴۱.
🍃 اولیاء الهی، حتّی در این دنیا هم مقیاس سنجش هستند. هر کس به این انسانهای کامل شبیهتر باشه، پیش خدا ارزش و آبروی بیشتری داره.👌
⚡️ در زیارتنامهی امیرالمؤمنین علی (ع) میخوانیم:
«السَّلامُ عَلَى مِيزانِ الْأَعْمالِ»
📚 مفاتیح الجنان.
☝️ حضرت علی، میزان الاعماله.
ما به عنوان بچّه #شیعه، نگاه کنیم ببینیم چقدر اعمالمون به مولامون شبیه است؟!😔
💯 قیامت هر چقدر که اعمال ما به امیرالمومنین نزدیکتر باشه، ترازوی اعمالِ ما سنگینتره.🤔
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
@babolharam.ir-E3zZ6.mp3
1.21M
#مناسبتی_دانلود_کنید👆🏴
توسل _ ویژۀ وفات حضرت اُم البنین سلام الله علیها
با نفسِ حاج ميثم مطیعی🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بی انصافی در حق نماز ..!) 😳
خدای مهربون ..❤️
هیچ وقت به کسی نگفته
چه عجب بی معرفت ..!)
تا الان کجا بودی .........
🆔 لینک کانال 👇
http://eitaa.com/joinchat/332070913C6cfce71bab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.......
دستور آیتالله بهجت درمان بیماری..!)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
8.PDF
3.87M
تفسیر نمونه
جلد هشتم
جلسات تفسیر قرآن
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
#ادبستان_نماز
نماز راه گشوده ای است که خدا پیش پای بندگان گذاشته تا در هر زمان و زمین ومناسبت وموقعیتی – از شادی واندوه ،سختی و آسایش و ناآرامی و آرامش – شرح حال را به او باز گویند یا راه چاه را از او بجویند.
#نمازاول_وقت
صفحه ۳۱۵ مصحف شریف
سوره مبارکه طه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
4_6007912103183123724.mp3
2.17M
🔸ترتیل صفحه 315 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام بیات - اثرکرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
قرآن ترجمه المیزان
سوره 20
سوره مبارکه طه
صفحه 315
قَالَ عِلْمُهَا عِنْدَ رَبِّي فِي كِتَابٍ ۖ لَا يَضِلُّ رَبِّي وَلَا يَنْسَى (52)
52 - گفت: علم آنان در کتابى نزد پروردگار من است، پروردگارم نه دچار خطا مى شود و نه فراموش مى کند. (52)
الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّىٰ (53)
53 - همان کسى که زمين را براى شما بسترى قرار داد و براى شما در آن راه هايى پديد آورد و از آسمان آبى نازل کرد [و ]به وسيله آن، انواعى از روييدنى هاى گوناگون بيرون آورديم. (53)
كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِأُولِي النُّهَىٰ (54)
54 - بخوريد و چهارپايان خود را بچرانيد، حقّاً در اين امور نشانه هايى است براى صاحبان خرد. (54)
۞ مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَىٰ (55)
55 - شما را از اين [زمين] آفريديم و به آن بازمى گردانيم و بار ديگر از آن بيرونتان مى آوريم. (55)
وَلَقَدْ أَرَيْنَاهُ آيَاتِنَا كُلَّهَا فَكَذَّبَ وَأَبَىٰ (56)
56 - و به راستى ما همه آيات خود را [که در رابطه با رسالت موسى بود] به او (فرعون) ارائه داديم، ولى وى [آنها را ]تکذيب کرد و نپذيرفت. (56)
قَالَ أَجِئْتَنَا لِتُخْرِجَنَا مِنْ أَرْضِنَا بِسِحْرِكَ يَا مُوسَىٰ (57)
57 - گفت: اى موسى! آيا نزد ما آمده اى تا با افسون خود ما را از سرزمينمان بيرون کنى؟ (57)
فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ فَاجْعَلْ بَيْنَنَا وَبَيْنَكَ مَوْعِدًا لَا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَلَا أَنْتَ مَكَانًا سُوًى (58)
58 - ما حتماً سحرى مانند آن براى تو مى آوريم; پس ميان ما و خودت موعدى مقرر کن، در جايى هموار که نه ما از آن تخلّف کنيم و نه تو. (58)
قَالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَأَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى (59)
59 - گفت: موعد شما روز آرايش است و آن [هنگامى است] که مردم را در چاشتگاه بسيج کنند. (59)
فَتَوَلَّىٰ فِرْعَوْنُ فَجَمَعَ كَيْدَهُ ثُمَّ أَتَىٰ (60)
60 - پس فرعون برگشت و [همه] نيرنگ خود را گرد آورد و سپس باز آمد. (60)
قَالَ لَهُمْ مُوسَىٰ وَيْلَكُمْ لَا تَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا فَيُسْحِتَكُمْ بِعَذَابٍ ۖ وَقَدْ خَابَ مَنِ افْتَرَىٰ (61)
61 - موسى به آنان گفت: واى بر شما به خدا افترا نزنيد [و نگوييد: او شريک دارد ]که با عذابى [سخت ]نابودتان [مى]کند و کسى که افترا بزند نااميد [و محروم ]مى شود. (61)
فَتَنَازَعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ وَأَسَرُّوا النَّجْوَىٰ (62)
62 - پس [فرعونيان] در کارشان ميان خود به کشمکش برخاستند و نجوا[ى خود] را پنهان داشتند. (62)
قَالُوا إِنْ هَٰذَانِ لَسَاحِرَانِ يُرِيدَانِ أَنْ يُخْرِجَاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِمَا وَيَذْهَبَا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلَىٰ (63)
63 - گفتند: بى گمان اين دو تن ساحرند و مى خواهند با افسون خود شما را از سرزمينتان بيرون کنند و آيين برتر شما را براندازند. (63)
فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا ۚ وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَىٰ (64)
64 - پس نيرنگ خود را گرد آوريد آن گاه صف کشيده بياييد و راستى که هر کس امروز غالب شود، پيروز است. (64)
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۱۵🌷
نشانه هایی برای خردمندان:
خداوند در این آیات، توجّه انسان را به نکات مهمّی جلب می کند که به دو نکته از آن ها اشاره می شود:
1ـ زمین، گهواره ای نرم: خداوند در آیه ی 53، زمین را یکی از نشانه های لطف و مهربانی خود نامیده و آن را به گهواره ای نرم تشبیه فرموده است. می دانیم که این مخلوق عظیم و چابک با سرعتی سرسام آور (حدود 30 کیلومتر در ثانیه) در فضا حرکت می کند؛ در حالی که کمترین لرزشی برای ساکنان خود ایجاد نمی کند و مردم روی زمین اصلاً از حرکت آن مطّلع نمی شوند. همچنین نیروی جاذبه ی زمین به ما اجازه می دهد که روی آن حرکت کنیم و بخوابیم و خانه بسازیم و کشاورزی کنیم.
به راستی اگر جاذبه ی زمین نبود، همه ی ما و وسایل زندگی مان در یک چشم بر هم زدن به فضا پرتاب و در آسمان سرگردان می شد! پیشوای چهارم ما شیعیان ـ امام سجاد(ع)ـ در سخن زیبایی فرموده است: «خداوند، زمین را متناسب با وضعیّت جسمی و طبیعی شما قرار داد؛ آن را گرم و سوزان نکرد تا از حرارتش بسوزید، و زیاد سرد نیافرید تا منجمد شوید. آن را آن قدر معطّر قرار نداد تا بوی تندش به مغز شما آسیب برساند، و آن را بدبو نیافرید تا مایه ی هلاکت شما شود. آن را همچون آب قرار نداد تا در آن غرق شوید، و چنان سفت و محکم نیافرید تا نتوانید در آن خانه بسازید و مردگان را در آن دفن کنید. آری، خدا این گونه زمین را بستر استراحت شما قرار داد.»
2ـ معرّفی «خردمندان»: پس از آن که خدا به بعضی از نشانه های خود در جهان هستی اشاره می کند، در آیه ی 54 می فرماید: «بی شک در این پدیده ها، نشانه های روشنی برای خردمندان وجود دارد.» در حقیقت، سراسر عالم هستی پر از نشانه های خداست که انسان ها را با علم و قدرت بی پایان پروردگارشان آشنا می کنند؛ امّا تنها کسانی از این نشانه ها بهره می برند که عقل و خرد خود را به کار می گیرند و آن را به فکر و اندیشه وامی دارند. آری، «برگ درختان سبز در نظر هوشیار/ هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار». البتّه منظور از اندیشه و فکر در این آیه و آیات مشابه، فقط تحقیق و مطالعه در آزمایشگاه ها یا پژوهش های زیست شناسی، جانورشناسی و... نیست؛ بلکه علاوه بر این ها، اندیشه ای مورد نظر است که در وجود انسان اثر بگذارد و او را به فرمانبری هر چه بیشتر از خدای بزرگ وا دارد. در حدیثی از پیامبر گرامی اسلام می خوانیم: «بهترین شما، اولوالنهی [خردمندان] هستند.» از پیامبر پرسیدند: اولوالنهی چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: «کسانی که اخلاق نیکو و اندیشه های پرارزش دارند. با خویشاوندانشان پیوند برقرار می کنند و به مادر و پدر خود نیکی می کنند. پیوسته به نیازمندان و همسایگان و یتیمان رسیدگی می کنند و به مردم غذا می دهند و در جهان، صلح و امنیّت می گسترانند. همان ها که [نیمه های شب] در حالی که مردم در خواب اند، به نماز [و راز و نیاز با خدا] مشغول اند.»
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
🟢 علت دادن دیه ...
ـ ـ ـ ـــــــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ
🔻تحلیل آیۀ قصاص 🧐
ـ ـ ـ ـــــــــــــــــــــــ𑁍ـــــــــــــــــــــــ ـ ـ ـ
↫ #زن_شناسی_در_قرآن
↫ #قصاص
↫ #شبهه
↫ #پارت15
ـ
🆔 لینک کانال
https://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd