✍انواع سفر در قران(۱)
✳️سفر تجاری:
قرآن دربارهی سفر تجاری میفرماید: «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ» (قریش/1)
قوم قریش تابستان و زمستان، سردسیر و گرمسیر برای خرید و فروش میرفتند.
✳️سفر علمی:
قرآن میگوید که موسی به خضر گفت، حضرت موسی(علیهالسلام) به حضرت خضر گفت، اجازه میدهی من در بیابانها پشت سرت راه بیافتم از تو چیز یاد بگیرم؟ گفت: حوصلهات نمیرسد. گفت: نه! سعی میکنم صبر کنم و بالاخره سوار کشتی شدند و قصهاش معروف است.
قٰالَ لَهُ مُوسىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمّٰا عُلِّمْتَ رُشْداً (کهف66)
موسی به او گفت: «آیا تو را-به شرط اینکه از بینشی که آموخته شده ای به من یاد دهی- پیروی کنم؟»
✳️سفر تجربی:
در قرآن شش بار گفته است: «سِيرُوا» شش بار هم گفته است: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا». «سِيرُوا» یعنی بروید و از تجربهها استفاده کنید. اگر هم نرفتید میگوید: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا»(فاطر۴۴) نرفتند بجنبند، پیغمبرمان فرمود: «وَ لَوْ بِالصِّين» (روضهالواعظين، ج 1، ص 11) چین بروید. آن زمان دورترین منطقه چین بوده است. خبری از آمریکا نبوده است. چین بروید و چیز یاد بگیرید. در چین هم که اصول دین نبود، همین علوم مادی بود.
❇️سفر خدمتی:
ذوالقرنین دو سفر رفت، یک سفر میگوید: «مَطْلِعَ الشَّمْسِ» (کهف/90) سمت شرق رفت. یک آیهی دیگر میگوید: «بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ» (کهف/86)
یعنی سفر شرقی داشت، سفر غربی هم داشت، برای اینکه خدمت کند، یک سدی هم ذوالقرنین ساخت.
❇️سفر عبادی، حج!: حج (۲۲)
❇️ سفر امنیتی:
حضرت موسی(علیهالسلام) یک عامل نفوذی در دربار فرعون داشت، گفت: دربار تصمیم گرفته است بگیرد و تو را بکشد. سریع بیرون برو! «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّب» (قصص/21) آن هم از منطقهی فرعونی به منطقه مدین رفت.
❇️سفر مکتبی:
اصحاب کهف! در یک منطقه بودند، دیدند اگر اینجا بمانند، دینشان از بین میرود. گفتند: برویم و از شهر و رفاه شهر بگذریم، در بیابانها یک غاری پیدا کنیم، در غار زندگی کنیم، دینمان را حفظ کنیم، ولی در این شهر ما بیدین میشویم. «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف» (کهف/16)
❇️سفر تفریحی:«السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُون» (توبه/112) «السَّائِحُونَ» یعنی سیر و سفر. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «سَافِرُوا تَصِحُّوا» (منلايحضرهالفقيه، ج 2، ص 265) حدیث داریم مسافرت کنید، برای سلامتیتان خوب است.
❇️سفر مأموریتی:
حضرت سلیمان نامه نوشت به هدهد گفت: «اذْهَبْ بِكِتابِي» (نمل/28) این نامه را پیش بالقیس ببر و برگرد. این سفر تبلیغاتی بود.
سفر برای صلهی رحم، سفر معنوی و انواع سفرها هست.
❇️ سفر برای آموزش و تبلیغ دین
و در سفر تبلیغی همهی اینها هست. «لَوْلَا نَفَرَ» (توبه/ 122) قرآن میگوید چرا از هر طایفهای یک نفر نمیرود ملا شود، منطقهی خودش برگردد و تبلیغ کند.
ادامه دارد...
@yavaranQoran
10M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫به هیچ وج ازدست ندهید
بسیارآموزنده وتاثیرگذار👌
🌲یاوران قرآن @yavaranQoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 #درمحضرقرآن
📝آیه ۵۴ ~سوره ۳۰(روم)
📄پیام ها
✔۱) انسان در آغاز خلقت، سراسر ضعف است. «خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ»
✔۲) توجّه كردن به آغاز تولّد، مايهى تذكّر و تشكّر است. خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ...
✔۳) از ضعف و پيرى گلايه نكنيد كه برنامهى حكيمانهى خداوند است. اللَّهُ ...
جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً
✔۴) مراحل ضعف و قدرت انسان، با يك برنامه ريزى حكيمانه طرّاحى شده است. (تكرار «جَعَلَ»)
✔۵) آغاز و پايان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داريم قدردانى كنيم. (يك قوّت ميان دو ضعف) «ضَعْفٍ- قُوَّةً- ضَعْفاً» ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغيير مىكند، ولى ضعف دوم باقى مىماند، زيرا كلمهى «شَيْبَةً» در كنار «ضَعْفٍ»، نشان آن است كه اين ضعف همراه پيرى و ثابت است)
✔۶) كسى كه ميان دو ضعف قرار گرفته، نبايد به چند روز قوّت مغرور شود.
«ضَعْفٍ- قُوَّةً- ضَعْفاً»
✔۷) اگر اهل نظر باشيم، همهى هستى كتاب مطالعه است. (باد و باران و حيات زمين، دوران كودكى و جوانى و پيرى انسان.) «مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً»
✔۸) ضعفِ مخلوق، نشان ضعف خالق نيست. «وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ» 📚تفسیر نور-جلد ۷- صفحه ۲۱۷
--------------------------
🔶یاوران قرآن @yavaranQoran
✍قرآن درمورد کافری که مومن شود،
👈میگه:یبدل الله سیئاتهم حسنات....۷۰فرقان
گناهانش به حسنات تبدیل میشه
🌷درمورد مومنی که کافربشه ،
👈میگه:لن تقبل توبتهم....۹۰ آل عمران
هرگز توبه شون قبول نمیشه
🌺یاوران قرآن @yavaranQoran
✅ارزش شغل پرستاری
✍حاج آقا قرائتی: شغل شما خيلى مقدس است. اگر شما با قرص، آمپول، محبت، تلاش و پرستاری يك نفر را از مرگ نجات داديد، این شخصی كه نجات پيدا كرد، تا آخر عمر هركار خوبى انجام دهد، شما هم در ثوابش شريك هستيد. قرآن میفرماید: «وَ مَنْ أَحْياها فَكَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعا» (مائده/ 32) هر كه انسانى را زنده كند (و از مرگ يا انحراف نجات دهد) گويا همهى مردم را زنده كرده است. يك نفر را زنده كنى انگار همه مردم كره زمين را زنده كردهاى!!!
🍑یاوران قرآن @yavaranQoran