بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ما در کتاب به بنی اسرائیل اعلام کردیم که شما بزودی در زمین (یعنی سرزمین فلسطین و اطراف آن) فساد خواهید کرد و این فساد را در دو نوبت مرتکب میشوید و راه طغیان و برتریجویی بزرگی را در پیش میگیرید.
وقتی در برابر ظلم و فساد اولتان، وعده عذاب ما فرا رسد از میان مردم، بندگانی نیرومند را علیه شما برمیانگیزیم تا به کیفر اعمالتان شما را در هم بکوبند و آنچنان بر شما هجوم آورند که حتی برای یافتن نفراتتان، هر خانه و دیاری را جستجو کنید و به این ترتیب شما را خوار سازند و آقایی و استقلالتان را تباه کنند، این وعدهای حتمی و گریز ناپذیر است.
از آیه معلوم نمیشود که این قوم نیرومند، مومن بودند یعنی مجازات الهی میتواند به دست خود کفار باشد.
اسراء آیه ۴ و ۵
یکشنبه۱۴۰۲/۱۲/۱۳
16.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نهج_البلاغه
📿عِنْدَ تَنَاهِی الشِّدَّةِ تَکُونُ الْفَرْجَةُ وَ عِنْدَ تَضَایُقِ حَلَقِ الْبَلَاءِ یَکُونُ الرَّخَاءُ.
🟤هنگامى كه سختى ها به آخرين درجه شدت برسد گشايش روى مى دهد و در آن هنگام كه حلقه هاى بلا تنگ مى شود نوبت آسايش و راحتى فرا مى رسد.
✍اين حقيقت به كرار تجربه شده كه پايان شبهاى سياه سپيد است و عاقبت گرفتارى ها راحتى و استراحت است. به همين دليل انسان هرگز نبايد به هنگام هجوم مشكلات و درد و رنجها مأيوس گردد و دست به كارهاى نامعقول بزند ويا زبان به ناشكرى بگشايد و بى تابى كند، بلكه پيوسته اميدوار باشد كه به دنبال اين شدتها و تنگى حلقه هاى بلا گشايش حاصل مى شود، طوفان بلا فرو مى نشيند و ابرهاى نوميدى كنار مى رود و آفتاب شفاف اميد آشكار مى گردد.
#حکمت_351
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
بگو به بندگان من، آنها که ایمان آوردهاند، نماز را برپا دارند و از آنچه به آنها روزی داده ایم پنهان و آشکار انفاق کنند، قبل از آنکه روزی فرا رسد که نه در آن خرید و فروش و نه دوستی است. در واقع خدا به وسیله پیامبرش به بندگان خود سفارش می کند که تا روز قیامت او را رها نکنند و به ریسمان الهی چنگ بزنند چون در روز قیامت امکان جبران گذشته با هیچ وسیله ای وجود ندارد زیرا آن روز، فقط روز حسابرسی و جزا است، در آن روز نمی توان خرید و فروش کرد و سعادت و نجات را خرید و نه دوستی به درد میخورد. البته در ان روز هرگونه دوستی که رنگ تقوا داشته باشد و بخاطر خدا باشد وجود دارد و نافع هم هست همانطور که آیه ۷ زخرف اشاره میکند اما دوستی های مادی و غیر الهی منتفی است آیه برای معرفی راه و ریسمان خدا دو وظیفه مهم را بیان می دارد یکی نماز که تحکیم کننده پیوند بنده و خالق است و دیگری انفاق که پیوند با سایر بندگان را محکم و اصلاح میکند. اگر انفاق سبب تشویق می گردد باید آن را آشکار و اگر سبب آبروداری می گردد باید پنهان کرد.
ابراهیم آیه ۳۱
دوشنبه۱۴۰۲/۱۲/۱۴
☄آغاز قيامت و پايان دنيا
══💝══════ ✾ ✾ ✾
#نهج_البلاغه
▫️فَاللّهَ اللّهَ عِبَادَ اللّهِ! فَإِنَّ الدُّنْيَا مَاضِيَةٌ بِکُمْ عَلَى سَنَن وَ أَنْتُمْ وَ السَّاعَةُ فِي قَرَن وَ کَأَنَّهَا قَدْ جَاءَتْ بِأَشْرَاطِهَا، وَ أَزِفَتْ بِأَفْرَاطِهَا، وَ وَقَفَتْ بِکُمْ عَلَى صِرَاطِهَا. وَ کَأَنَّهَا قَدْ أَشْرَفَتْ بِزَلازِلِهَا، وَ أَنَاخَتْ بِکَلاَکِلِهَا
🟤از خدا بترسيد از خدا بترسيد اى بندگان خدا! (بدانيد) که دنيا شما را به همان راه خود مى برد (که ديگران را برد، و سرنوشتى همچون سرنوشت آنها داريد) شما و قيامت را با يک رشته بسته اند (و کاملا به يکديگر نزديک هستيد) گويا نشانه هاى آن فرا رسيده و علائم آن نزديک شده، و شما را در مسير خود قرار داده است، گويا زلزله هايش در شرف وقوع است و مانند شتر سينه بر زمين نهاده است
✍جمله «أنتم و الساعة في قرن» با توجه به اينکه «قرن» به معناى طنابى است که چند شتر را با آن مى بندند، اشاره به اين است که فاصله شما از قيامت دور نيست. اين تعبير ممکن است اشاره به قيامت صغرا، يعنى مرگ باشد يا قيامت کبرا، يعنى روز رستاخيز، زيرا عمر دنيا هر قدر باشد ناچيز است و قيامت فرا مى رسد.
تفاوت جمله «و کأنّها قد جاءت بأشراطها» و جمله «و أزفت بأفراطها» در اين است که در جمله اوّل مى گويد: نشانه هاى قيامت فرا رسيده و در جمله دوم سخن از فراهم شدن مقدّمات آن است.
جمله «وَ أَنَاخَتْ بِکَلاَکِلِهَا» را بعضى اشاره به سختيهاى قيامت دانسته اند، زيرا هنگامى که شتر مى خوابد و سينه به زمين مى چسباند سنگينى خود را بر زمين مى افکند; ولى بعيد نيست که اشاره به آن باشد که برنامه مرگ و قيامت همچون شترى است که بر در خانه همه مى خوابد. کنايه از اينکه هيچ کس از آن رها نییست
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
#نهج_البلاغه
▫️فَلاَ تَحْمِلَنَّ عَلَى ظَهْرِکَ فَوْقَ طَاقَتِکَ، فَيَکُونَ ثِقْلُ ذَلِکَ وَبَالاً عَلَيْکَ
🟤بنابراين بيش از حدِ توانت مسئوليت اموال دنيا را بر دوش مگير، زيرا سنگينى آن مايه مشقت و وبال تو خواهد بود.
✍اشاره به اينکه آنقدر ذخيره کن که براى نياز تو کافى باشد و بتوانى فرداى قيامت پاسخگوى آن باشى و گرنه همچون بار سنگينى بر دوش تو خواهد بود; بارى که از آن استفاده نمى کنى و فقط رنج آن را مى کشى.
📘#نامه_31
🕊 #نهج_البلاغه ای شویم
@nahjolbalaghe5
📣 منتظران بدانند اگر با آمدن خورشید قرار است بیدار شویم ، نماز قضا است !
ما اگر الان کاری برای اسلام انجام ندیم ، چه طور مطمئنیم که وقتی آقا بیاد یاریشون میکنیم⁉️