🔹وَ الْفَجْرِ
قبلا بیان شد که
▪️ماده «فجر» در اصل به معنای گشودگی در چیزی، و یا شکافتن و حصول شکاف گسترده در چیزی میباشد.
▫️برخی توضیح دادهاند که «فجر» شکافی است که همراه با آشکار شدن چیزی باشد.
▪️به صبح «فجر» میگویند (يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ؛ بقره/۱۸۷)، چون شب را میشکافد و از این شکاف نور آشکار میشود.
▪️«فَجَرَ یَفجُرُ» (شکافت) به خودی خود فعل متعدی است (تَفْجُرَ لَنا مِنَ الْأَرْضِ يَنْبُوعاً؛ إسراء/۹۰) که پذیرش این فعل، به صورت «انفجر» فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً؛ بقرة/۶۰) میباشد (شکُفت، شکاف خورد) و میگویند «فَجَرْتُهُ فَانْفَجَرَ»؛
▫️و به جوشش چشمه هم از این جهت که زمین را میشکافد و بیرون میزند، «فَجَرَ» گویند و وقتی این کلمه به صورت مشدد «فَجَّرَ» به کار میرود دلالت بر تکثیر دارد (جوشش فراوان).
🔖جلسه 782 http://yekaye.ir/ya-seen-36-34/
@Yekaye
1) ☀️ الف. جابر جعفی از امام باقر ع درباره تفسیر باطنیِ آیات «وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْرٍ...» روایت میکند که فرمودند:
ای جابر! «والفجر» جدّم [= پیامبر اکرم ص] است؛ و شبهای دهگانه، ده امام است؛ و «شَفع» امیرالمومنین ع است؛ و «وتر» قائم [عجل الله تعالی فرجه] است.
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج1، ص281
جَابِرٌ الْجُعْفِيُّ عَن الباقر ع فِي تَفْسِيرِ قَوْلِهِ «وَ الْفَجْرِ وَ لَيالٍ عَشْرٍ» يَا جَابِرُ وَ الْفَجْرِ جَدِّي وَ لَيالٍ عَشْرٍ عَشْرَةُ أَئِمَّةٍ وَ الشَّفْعِ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْوَتْرِ اسْمُ الْقَائِمِ.
☀️ب. همین جابر جعفی شبیه این روایت را (با اندکی تفاوت در تطبیق) از امام صادق ع روایت کرده که فرمودند:
اینکه خداوند عز و جل میفرماید «والفجر: سوگند به فجر» همان قائم [عجل الله تعالی فرجه] است؛ و «لیالٍ عشر: شبهایی دهگانه» امامان هستند از امام حسن [مجتبی] تا امام حسن [عسکری] و «الشفع: جفت» امیرالمومنین ع و حضرت زهرا س میباشند؛ و «الوتر: فرد» خداوند واحد است که شریکی ندارد.
📚تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص766
رُوِيَ بِالْإِسْنَادِ مَرْفُوعاً عَنْ عَمْرِو بْنِ شِمْرٍ عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ الْجُعْفِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ:
قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ الْفَجْرِ» وَ الْفَجْرُ هُوَ الْقَائِمُ ع وَ اللَّيَالِي الْعَشْرُ الْأَئِمَّةُ ع مِنَ الْحَسَنِ إِلَى الْحَسَنِ وَ الشَّفْعُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ فَاطِمَةُ ع وَ الْوَتْرُ هُوَ اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ.
✅این روایت ادامهای دارد که ان شاء الله در بحث از آیه 4 خواهد آمد.
✳️ضمنا در آیات بعد خواهیم دید که تطبیقهای دیگری نیز از این آیات توسط ائمه ع انجام شده است؛ که با توجه به امکان استفاده از یک لفظ در چند معنا، صحت همگیِ آنها محتمل است. در تدبر1 بند ب توضیحی درباره وجه احتمالیِ این تطبیق خواهد آمد، ان شاءالله.
@Yekaye
یک آیه در روز
872) 📖 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛ وَ الْفَجْرِ 📖 💢ترجمه به نام الله دارای رحمت گسترده و
.
1⃣ «وَ الْفَجْرِ»
مقصود از «فجر» که خداوند بدان سوگند یاد کرده، چیست؟
🍃الف. معنای رایج کلمه «فجر» #سپیده_دم_صبح است، از این جهت که گویی نوری است که آسمان را میشکافد؛
اغلب مفسران آن را در همین معنا دانستهاند؛
آنگاه با توجه به حرف «الـ»:
🌱الف.1. برخی آن را «الف و لام» جنس دانسته، و گفتهاند که این سوگند به شکافته شدن #مطلقِ_صبح است.
📚(عکرمه و حسن و جبائی و ابنعباس، به نقل از مجمع البيان، ج10، ص736؛ و امیرالمومنین ع به نقل از البحر المحيط، ج10، ص469)
🌱الف.2. برخی آن را «الف و لام» دانستهاند که اشاره به #صبح_خاصی است؛ آنگاه این کدام صبح است که مورد اهتمام و توجه ویژه خداوند بوده، گفتهاند:
🔸صبح آغازین ماه ذیالحجه است، بدین جهت که خداوند بلافاصله به «شبهای دهگانه» اشاره کرده، که منظور، دهه اول ذیالحجه میباشد.
📚(مجاهد و ضحاک، به نقل از مجمع البيان، ج10، ص736)
🔸صبح اول محرم است، از این جهت که شروع سال قمری است.
📚(قتاده، به نقل از مجمع البيان، ج10، ص736)
🔸صبح روز عید قربان است، به خاطر عظمتی که این روز دارد و بلافاصله در انتهای ده شب ذیالحجه قرار گرفته است.
📚(ابومسلم، به نقل از مجمع البيان، ج10، ص736) (ابنعباس و مجاهد، به نقل از البحر المحيط، ج10، ص469)
🔸صبح روز جمعه است
📚(عکرمه، به نقل از البحر المحيط، ج10، ص469)
🔸صبح «یوم الجمع» است
📚(مقاتل، به نقل از البحر المحيط، ج10، ص470)
ظاهرا مقصود وی روز عرفه است که آخرین روزی است که به شبهای دهگانه ختم میشود (چهبسا بتوان منظور را روز قیامت دانست چرا که تعبیر «یوم الجمع در قرآن برای آن روز به کار رفته است.)
🍃ب. چهبسا اشاره باشد با شکافی که در ظلمات جهان میافتد،
و شاید به همین مناسبت است که
🔸در روایات اهل بیت ع این «فجر» هم
▫️ بر #پیامبر_اکرم ص (از این جهت که ظلمت جاهلیت را شکافت و دینی آورد که همهجا را فراخواهد گرفت) و هم
▫️ بر #امام_زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف (که با قیام جهانی خود پرده ظلمات جهل و ظلم را میشکافد) تطبیق شده است؛
🔖حدیث1 https://eitaa.com/yekaye/4214
🔸و در کلمات بزرگانی همچون ابنشهرآشوب📚 (مناقب آل أبي طالب ع، ج3، ص261) ،
▫️بر #امیرالمومنین ع (که اذعان به ولایت او شرط شکافته شدن ظلمات دنیا و رسیدن به نور آخرت است) نیز تطبیق شده است.
🍃ج. مقصود از «فجر» #کل_روز است،
📚(ابنعباس، به نقل از مجمع البيان، ج10، ص736 و البحر المحيط، ج10، ص470)
ظاهرا از این جهت که شکاف افتادن در شب صرفا به لحظه ابتدایی صبح ختم نمیشود بلکه این شکاف در تاریکی تا مغرب ادامه دارد.
🍃د. مقصود از «فجر» که خدا بدان سوگند یاد کرده، #نماز_صبح است به خاطر اهمیتی که دارد؛ و شاهد بر آن تعبیر «قرآن الفجر» (أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّيْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُودا؛ اسراء/78) است.
📚 (زید بن اسلم، به نقل از البحر المحيط، ج10، ص470)
🍃ه. مقصود #جوشیدن_چشمهها (فجر العیون) از دل سنگها و ... است.
📚 (به نقل از البحر المحيط، ج10، ص470)
🍃و. ...
@Yekaye
یک آیه در روز
872) 📖 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ؛ وَ الْفَجْرِ 📖 💢ترجمه به نام الله دارای رحمت گسترده و
.
2⃣ «وَ الْفَجْرِ»
چرا خداوند به «سپیده دم صبح» سوگند یاد کرده است؟
🍃الف. قبلا بارها اشاره شد سوگند خوردن خداوند به چیزی نشاندهنده عظمت و اهمیت آن چیز در نظام عالم است. خداوند اشاره میکند به واقعهای عظیم که هر روز در پیش روی ما رخ میدهد: شب تاریکی که همهجا را فراگرفته بناگاه شکافته میشود و ظرف چند دقیقه، از وضعیتی که چشم چشم را نمی دید به وضعیتی منتقل میشویم که همه چیز نمایان میگردد.
🍃ب. چون سپیدهدم، شروع روز و شروع کار و تلاش و تکاپوی زندگی است.
🍃ج. ...
@Yekaye
873) 📖 وَ لَيالٍ عَشْرٍ 📖
💢ترجمه
و [سوگند] به شبهای دهگانه؛
سوره فجر (89) آیه2
1397/11/1
14 جمادیالاولی 1440
@Yekaye
🔹ليالٍ
▪️از ماده «لیل» ظاهرا تنها همین کلمه «لیل» به معنای «شب» به کار رفته که نقطه مقابل «نهار: روز» است.
📚(معجم مقاييس اللغة، ج5، ص225)
▫️البته در زبان عربی دو کلمه هست: یکی «نهار» (از ابتدای طلوع خورشید تا غروب آن) که دقیقا نقطه مقابل شب (لیل) است؛ و دیگری «یوم» که اعم از «نهار» است و گاه به معنای کل شبانهروز هم به کار میرود
📚(التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج10، ص305)
که در زبان فارسی، برای هردوی اینها کلمه «روز» را به کار میبریم.
البته باید گفت که اگرچه عموما در عربی «نهار» در مقابل «لیل» است؛ اما گاهی «یوم» در مقابل «لیل» هم به کار میرود: «سيرُوا فيها لَيالِيَ وَ أَيَّاماً آمِنينَ» (سبأ/18) یا «سَخَّرَها عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً» (حاقة/7)
▪️برخی در معنای «لیل» سیاهی و ظلمت را دخیل دانستهاند و شاهد بر ادعای آنان تعابیری نظیر «لَيْلَةٌ لَيْلَاء» یا «لَيْلُهُمُ الْأَلْيَل» است که به معنای شب بشدت تاریک و ظلمانی میباشد.
📚(كتاب العين، ج8، ص363)
▫️کلمه «لیل» را مفرد در معنای جمع دانستهاند که مفرد آن «لیلة» (شبیه تمر و تمرة) و جمع آن «لیال» بوده که حرف «ی» به آخر آن اضافه شده و غالبا به صورت «لیالی» تعبیر میشود (شبیه اهل و اهالی) (صحاح، ج5، ص1815) (و جمع آن به صورت «لیائل» و «لیلات» هم وجود دارد که در قرآن نیامده است.
📚(مفردات ألفاظ القرآن، ص751)
▫️بدین ترتیب، چهبسا به جای اینکه بگوییم «لیل» کلمه جمع است که به صورت مفرد آمده، بهتر باشد که بگوییم
🔸«لیل» اسم جنس است، به معنای مطلق شب (اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهار، بقره/164؛ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَ النَّهار، بقره/274؛ يَتْلُونَ آياتِ اللَّهِ آناءَ اللَّيْلِ، آل عمران/113؛ فَأَسْرِ بِعِبادي لَيْلاً، دخان/23)؛
🔸ولی «لیلة» به معنای «یک شب» است (لَيْلَةُ الْقَدْر، قدر/1؛ وَ واعَدْنا مُوسى ثَلاثينَ لَيْلَة، اعراف/142؛ إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةٍ مُبارَكَة، دخان/3)،
🔸و «لیالی» به معنای «شبها» (ثَلاثَ لَيالٍ سَوِيًّا، مریم/10؛ وَ لَيالٍ عَشْرٍ، فجر/2).
@Yekaye