💠 برداشت اشتباه رئیس جمهور از قانون جدید حجاب
بانکیپور نماینده مجلس: مواردی که آقای رئیسجمهور با آن مخالف هستند در این قانون وجود ندارد.
آیا جناب پزشکیان هنوز در حال و هوای انتخابات بوده و قرار نیست خود را بروز کند؟
😳😳😳
💠 در مورد بنزین #کارشناسان باید نظر بدهند.
در مورد ناترازیها #کارشناسان باید نظر بدهند.
در مورد فیلترینگ #کارشناسان باید نظر بدهند.
در مورد قانون حجاب #خودم نظر میدم.
😳😳😳
♦️ حفاظت از آنگلا مرکل، بهعنوان صدراعظم آلمان (از 2005 تا 2021) توسط سازمانهای امنیتی آلمان، بهویژه اداره جنایی فدرال آلمان (BKA) که مسئول حفاظت از شخصیتهای سیاسی برجسته است، انجام میشد. این تدابیر شامل محافظان شخصی، خودروهای ضدگلوله، و تیمهای امنیتی همراه در رویدادهای عمومی و سفرهای خارجی میشد. حتی پس از پایان دوران صدارتش، بخشی از این حفاظت همچنان ادامه دارد.
💠 جناب عبدالکریم سلیمانی! جناب پژوهشگر ادیان! جناب استاد دانشگاه مفید و عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم!
دیگه از موتوری جنس نخر
از شهر لوازم خانگی بخر
تخفیفم داره، تخفیف نهها، تخفیف!
🌵😂🌵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ اظهارات شنیدنی «یاسمین میظر»، سردبیر نشریه کریتیک و پژوهشگر دانشگاه آکسفورد: برای اسرائیل هدف اصلی سوریه نیست؛ هدف اصلی #ایران است!
آنهایی که فکر میکنند مشکل اسرائیل فقط با جمهوری اسلامی است از طرحهای دراز مدت صهیونیستها یا اطلاع ندارند و یا خودشان را به ناآگاهی میزنند!
غرب، مردم ایران را به خاطر انقلاب ۵۷ نمیتواند ببخشد! غرب نه فقط جمهوری اسلامی را بلکه #مردم_ایران را دشمن خود میداند.
📚📚📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دیر آمدم دیر آمدم در داشت میسوخت.
🌷🌷🌷
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻آقای خسروپناه! دوران رهاییست!
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. چند سال پیش در یکی از مدارس، چند جلسهای برای دانشآموزان، اخلاق جنسی تدریس کردم؛ اما از تدریس، پا فراتر نهادم و به دانشآموزان نزدیک شدم و از دنیای درونی آنها مطلع شدم. عجیب بود؛ نسبت به نسل و دهۀ من، انحرافهای جنسی، بسیار گسترده شده و آلودگیهای اخلاقی، ریشه دوانیده بودند. بااینحال، این نوجوانان غوطهور در معصیت، مشاور و راهنمای دلسوزی نداشتند که مسألههای درونیشان را با او در میان بگذارند. یکی از دانشآموزان میگفت مبتلا به خودارضایی است و مشاور رسمی آموزشوپرورش به او گفته هفتهای یکبار انجام این عمل اشکالی ندارد. حجم آفتها و انحرافها آنچنان بود که علاج ریشهای و ساختاری میطلبید.
[دوم]. برای گفتگو با دانشآموزان، به یکی از مدارس دخترانه رفته بودم. مشخص بود که به زور و اجبار به نشست آمده بودند. هرچه میگفتم در ذهنها جا نمیگرفت؛ گویا یک شکاف هویّتیِ بزرگ پدید آمده بود که امکان تفاهم و گفتگو را از میان برده بود. این همه فاصله و زاویه، عجیب بود. پس از برنامه، یکی از دانشآموزان کنارم آمد و گفت فقط میخواهم به شما بگویم که بسیار دیر آمدید. او درست میگفت اما مخاطبش من نبودم؛ نویسندهای که تمام توان خود را در دو دهۀ اخیر، صرف روشنگری و اعتراض و انتقاد و مناظره و تبیین کرده است.
[سوم]. در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که برای اولین بار، دامنۀ کشمکشها و تضادها به مدرسهها هم کشیده شد، دخترم که در یک مدرسۀ دولتی تحصیل میکرد، بهشدت از سوی همکلاسیهایش مورد فشار و تحقیر قرار گرفت. همکلاسیهای او که همگی غیرچادری بودند و ذهنیّت منفی نسبت به انقلاب داشتند، چادریبودن او و عقاید دینی و انقلابیاش را به دستاویزی برای بایکوتکردن وی و سرزنش و ملامتش تبدیل کرده بودند. فشارها و کنایهها به دخترم در حدی بود که در مدت کوتاهی، نشانههای افسردگی در او نمایان گردید. بسیار احساس انزوا و تنهایی میکرد و میگفت در مدرسه، دوستی ندارد که سبک زندگی و تفکرش مانند او باشد. در اینجا بود که من در این اندیشه فرو رفتم که آیا من مقصرم که به دلیل قرار داشتن در طبقۀ متوسط، توان پرداخت شهریۀ مدرسۀ غیردولتی را ندارم، یا نهادهای فرهنگی و از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی که بیخاصیّت و بیکفایت هستند؟!
[چهارم]. از کنار مدرسۀ دولتی پسرم میگذشتم. صدای بلند فحاشیهای ناموسیِ بسیار رکیک دانشآموزان را با یکدیگر شنیدم. گویا با یکدیگر درگیر شده بودند. از پسرم در این باره پرسیدم. پاسخ داد همیشه در مدرسه نزاع هست و هرچه میخواهند میگویند و یکبار هم که معاون مدرسه میخواست اینان را مهار کنند، خودش را کتک زدند. دریافتم مدرسه، رهاست و کنکور و دیوانسالاری و شبکههای اجتماعیِ غربی و بیعملی نهادهای فرهنگی، همهوهمه، هویّت را بر باد دادهاند. نه معاون پرورشی دارند و نه کمترین خبری از کار فرهنگی است و نه معلمان در جهت تربیت تلاشی میکنند و ... . به معنی واقعی کلمه، مدرسه رهاست.
[پنجم]. حجتالاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چندیست که به منتقدان کارنامۀ شورا میتازد و آنها را بیاطلاع و غیرمیدانی و بیادب میخواند و به دفاع از شورا میپردازد. دیگران را نمیدانم اما من از زندگی روزمرّۀ فرهنگی نوشتم، از عینیّتهای محسوس، از واقعیّتهای کنونی، از زیر پوست جامعه، از ذهنیّتهای فرسودهشده، از لیبرالیسم فرهنگی، از اغتشاش معنایی و زوال هویّت، از سرمایهسالاری در نظام آموزشی، از خاموشی و انحطاط شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دوگانگی فرساینده در درون نظام، از منافقان انقلاب و ... . من از آن انقلابیهایی نیستم که فرزندانم را از جامعۀ واقعی جدا کنم و به درون گلخانههای شبهمذهبی که مدرسه نام گرفتهاند ببرم. همین که انقلابیها، فرزندانشان را از مدرسههای دولتی جدا کردهاند، به معنی شکست نظام در انقلاب فرهنگی نیست؟! مگر بنا نبود توحید در ساخت اجتماعی و زندگی روزمره، مستقر شود و جامعه، به بستری برای کمالات معنوی و ایمانی تبدیل گردد؟! آنقدر از واقعیّتهای جامعه احساس خطر کردهاند که برای خود، کلونیهای آموزشی ساختهاند و فقرا و طبقۀ متوسط را در مدارس دولتی رها کردهاند. این وضع، نه عدالت است و نه اخلاق. و من در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک مرد نمیشناسم که این دردهای عمیق و مزمن را فریاد بزند و یقه چاک بدهد و از کارگزاران فرهنگیِ بیکفایت و ضعیفالنفس، پاسخ و عمل بطلبد. همه با هم تعارف دارند. سیاست، حقیقت را بلعیده و قدرتطلبی، خدایی میکند و آرمانها، در دهۀ شصت جا ماندهاند.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻محقق داماد و موضع نامحققانۀ بیبنیاد
🖊مهدی جمشیدی
[یکم]. پیش از این، در نقد مواضع حجتالاسلام محقق داماد نگاشته بودم اما دریغ از پاسخِ معرفتیِ معادل و محکم. او خویش را در پوستینِ مظلومیّت نشانید و تحقیر و تخفیفِ منتقدِ صریح را بر مواجهۀ استدلالی و منطقی ترجیح داد. میگوید بر خوان نعمتِ معرفتِ مرتضی مطهری نشسته است، ولی آنچهکه از سیره و سلوکِ انتقادی و علمیِ مطهری خواندهام، کمترین نسبتی با مشرب و ممشای او ندارد. بیش از ادّعا و انتساب، بهرهای نبرده، وگرنه نیک میدانیم که مطهری، حتی به سراغ مغرضِ جاهلی همچون اکبر گودرزی نیز رفت و با وی به گفتگو پرداخت و زبان به استدلال گشود. محقق داماد، هرگز چنین سعه و بضاعتی نداشته و با منتقد و مخالف خویش، از درِ مباحثه و محاجّه وارد نشده است. گفتگومداری و بلندنظری مطهری کجا و بالانشینی و کوتهنظری اینان کجا؟!
[دوم]. محقق داماد در یادداشتی به نقد قانون حجاب پرداخته و نوشته: «تجربۀ عملی در پیگیری آنچه این قانون در پی آن است نشان داده که رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر، از جمله عدم توهین و رعایت حرمت و کرامت، در عمل ممکن نبوده است.» وقتیکه وی پیش از تفکّر منطقی، تصمیم خویش را گرفته و میخواهد موضع پیشساخته و سیاسی خود را بر واقعیّت و عینیّت تحمیل کند، چنین میشود که دربارۀ طرحی که فاقد پیشینه و تجربه است و در این قانون، برای نخستین بار بناست به اجرا درآید، از «تجربۀ عملی» مینویسد! در این قانون، «منطق مواجهه» تغییر کرده و این قانون، یکی از فضایل خود را طرّاحی جدید برای نحوۀ مواجهه میشمارد؛ درحالیکه محقق داماد، از تجربۀ عملیِ تلخ در گذشته مینویسد و با این شبهاستدلال، میخواهد آن را باطل کند!
[سوم]. محقق داماد میافزاید: «مواد زیادی از این قانون، نهتنها غیرقابل اجرا، که نتیجۀ عکس خواهد داد و موجب تنفر نسل جوان از دین میشود.» وی بهجای استدلال و یا دستکم شبهاستدلال، به طرح ادّعا پرداخته و سخنان بیدلیلی را نگاشته است. کسیکه با وی موافق نیست، میتواند در نوشتهای دیگر، عکس این برداشتها و تفسیرها را از قانون حجاب بیان کند. اگر دعوی او، منطق و برهان و علم و اقناع است، پس استدلال او کجاست؟! چرا او در ادّعا، متوقف مانده است؟! کدام شاهد عینی و مؤیّد موجّه، امتناع عملی این قانون را تأیید میکند؟! این نشدن و انسداد، ریشه در کدام گسستگی با واقعیّت دارد؟! و نیز باید گفت مگر نسل جوان، همگی از حجاب عبور کردهاند و به کشف حجاب و برهنگی رو آوردهاند که این قانون، آنها را در بر بگیرد و به واسطۀ آن، متنفّر از دین بشوند؟! بر اساس کدام پیمایش و مطالعۀ تجربی، وی همۀ نسل جوان را در برابر این قانون نشانده و به صدور حکم عام و کلّی، مایل شده است؟! مگر این قانون، منطق پلکانی و تدریجی و مرتبهای در مجازات ندارد؟! و مگر میان توده و خواص، تمایز ننهاده؟! و مگر بر ترجیح و تقدّم فرهنگ، اصرار نورزیده؟! مگر مطهری نگفته که چهبسا باید برخلاف میل جامعه، عمل کرد تا مصلحت جامعه فراهم آید؛ هرچند در کوتاهمدت، مخالفتهایی صورت بگیرد اما در بلندمدت، حقایق آشکار خواهد شد؟! در اینجاست که روشن میشود منطق روششناختیِ محقق داماد بهعنوان یک فقیه، چه بیاندازه بر باد تکیه داده است. وی بهراستی، قایقی کاغذی ساخته و در آب افکنده.
[چهارم]. محقق داماد، در بخش دیگر نوشته است: «موضوع حجاب باید از طریق فرهنگی پیگیری شود، نه با چوب و فلک». باید بسی تأسّف خورد؛ کسیکه جامۀ رسول بر تن دارد و خویش را فقیه میخواند و بساط درس خارج پهن کرده، اینچنین دربارۀ واقعیّت، به تحریف و وارونهسازی و مبالغه و ناراستنویسی رو میآورد و هیجان و حرارتِ بیپایه برمیانگیزد تا مخاطب را منفعل سازد. در کدام دوره از حیات انقلابی، بیحجابان را به چوب و فلک بستهاند؛ جز آنکه بسیاری از همپیالههای سیاسیِ محقق داماد در جریان اصلاحات – یا همان چپ مذهبی در دهۀ شصت - خودسرانه و جاهلانه و بدون مجوز از امام خمینی، در کوچه و خیابان اینچنین کردهاند و امام خمینی نیز، بیدرنگ، گریبان آنها را گرفت. نیروی انتظامی و قوّۀ قضائیه، در کجا به چوب و فلک رو آوردهاند؟! حبس و جریمه و محرومیّت اجتماعی، چوب و فلک است؛ آن هم برای کسانیکه اصرار بر کشف حجاب و برهنگی دارند و تذکّر به آنها، بیاثر است؟! عجبا که چنین روحانیانی، با این حجم از قضاوتهای مبتنی بر ناواقعیّتها و نااخلاقها، سخن از مواجهۀ فرهنگی نیز میگویند ...
در پایان، آمادگی خود را برای مناظرۀ زنده و عمومی با وی، بر اساس اندیشههای حکمرانانه و فرهنگیِ استاد مطهری اعلام میکنم.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣ مصاحبه رشیدپور با روحانی در صداوسیما (1396):
رشیدپور: پس ما خیالمون از بابت دلار راحت باشه دیگه؟
روحانی: بله
رشیدپور: همین #بله رو می خواستم.
2️⃣ انتقاد رشیدپور از سوالات المیرا شریفیمقدم از رئیس جمهور (1403):
زمانی که شما می پرسید« بنزین گران می شود؟» رئیس جمهور در جواب مجبور است بگوید «بله؛ گران خواهد شد.» که در این صورت فضای جامعه و افکار عمومی مشوش می شود و یا اگر بگوید «خبر؛ گران نخواهد شد.» و مجبور است بنزین را گران کند که در آینده مردم رئیس جمهور را دروغگو خطاب می کنند.
💠 فرق میکنه مصاحبه کننده کی باشه! رشیدپور یا #المیراشریفی_مقدم! شایدم #بله داریم تا بله!
😂😂😂
⛔️ در بخشی از "آیین نامه مکاتبات اداری” یک جایی!! ذکر گردیده:
عبارت «سلام علیکم » برای گیرنده هم سطح و عبارت «باسلام و تحیت» برای گیرنده سطح بالاتر درج گردد.
💠 جنابِ ...!
در سیره پیامبر اکرم (ص) آمده است: "در جمع چنان مینشست که اگر غریبهای بر آنان وارد میشد نمیتوانست تشخیص دهد که پیامبر کدامیک از ایشان است." در حالیکه از این تفکیکِ نحوه سلام، بوی تند تمایز به مشام میرسد.
کجا داری میری اخوی؟!!
📚📚📚
هدایت شده از یک لاقبای پابرهنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ رشید پور در زمان #دولت_روحانی: یک موجی راه انداخته اند که انگار ناامن ترین، مزخرفترین و بدترین خودروی جهان پراید است.
⛔️ رشیدپور در زمان #دولت_رئیسی: مردم ایران باید بدانند که با پولی که در ایران برای پراید می دهند، در امارات می توانند بنز بخرند. این یعنی اینکه یک چیزی از جیب مردم دارد به جیب مافیا می رود.
🌵🌵🌵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ در ماده ۴۰ لایحه «حمایت از خانواده» آمده است: صاحبان حرف مشاغل و کسب و کارهای مجازی و غیر مجازی در صورتی که در محل کسب یا حرفه یا شغل، به هر ترتیب برهنگی بی عفتی کشف حجاب یا بدپوششی را #ترویج یا #تبلیغ کنند در مرتبه اول ....
در ماده ۴۱ آمده است: در صورتی که در محل کسب حرفه یا شغل مجازی یا غیر مجازی، صاحبان یا کارکنان آنها به هر ترتیب مرتکب برهنگی، بی عفتی کشف حجاب یا بدپوششی شوند ...
💠 جناب اصغرآقا نبیل!
قانون میگه: در صورت #ترویج یا #تبلیغ بی حجابی و بد پوششی یا در صورتی که نتونی کارکنانت رو کنترل کنی مجازات حقته! مگه قانونگذار برای هر یک از کارکنانت مأمور گذاشته که تو میخوای برای کنترلشون بپا بگذاری؟
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی یزد!
جنابعالی یا مثل مدیرمسئول وبگاه انتخاب مرض داری یا مثل بعضیا قانون رو درست نخوندی!
🌵🌵🌵
1️⃣ ایالات متحده جایزهای به مبلغ ۱۰ میلیون دلار برای اطلاعات درباره رهبر سابق شاخه القاعده تعیین کرده است.
وزارت خارجه آمریکا از طریق برنامه «پاداش برای عدالت» اعلام کرده که این جایزه برای شناسایی یا پیدا کردن ابومحمد الجولانی، رهبر این گروه است.
2️⃣ شبکه CNN آمریکا در حال مصاحبه با جولانی
💠 تو خود حدیث مفصل بخوان از این ...!
🌵🌵🌵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 هشدار رهبر انقلاب به بشار اسد:
👈 مراقب نقشه جدید غرب برای سوریه باشید
✏️ رهبر انقلاب: غربیها و دنبالههای آنها در منطقه قصد داشتند با جنگ علیه سوریه، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوههای دیگر و از جمله وعدههایی که هیچگاه به آنها عمل نخواهند کرد، سوریه را از معادلات منطقه خارج کنند.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیسجمهور سوریه. ۱۴۰۳/۳/۱۰
💻 Farsi.Khamenei.ir
💠 شکستهای ظاهری در تاریخ صدر اسلام، همواره بخشی از سنت الهی برای #آزمودن_ایمان و صبر و #پایداری_مؤمنان و آمادگی برای پیروزیهای بزرگتر بوده است. این شکستها در واقع به عنوان آزمونهایی تربیتی و حکمتآمیز برای پالایش صفوف مسلمانان و تقویت روحیه توکل بر خداوند عمل کردهاند. نمونههای تاریخی در تبیین فلسفه این سنت الهی:
الف) #جنگ_احد یکی از مشهورترین شکستهای ظاهری مسلمانان است. در ابتدا، مسلمانان پیروز میدان بودند، اما به دلیل نافرمانی برخی تیراندازان که از دستور پیامبر (ص) سرپیچی کردند و موضع خود را برای جمعآوری غنائم ترک نمودند، مشرکان به مسلمانان حمله کردند و آنها را شکست دادند. در این جنگ، ۷۰ تن از مسلمانان از جمله حمزه عموی پیامبر (ص) شهید شدند و خود پیامبر نیز مجروح گشت.
خداوند در قرآن به این موضوع اشاره میکند که شکست در احد برای آزمون ایمان واقعی مؤمنان بود:
"وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکَافِرِینَ" (سوره آلعمران، آیه ۱۴۱)
"تا خداوند، مؤمنان را خالص گرداند و کافران را نابود سازد."
شکست در احد به مسلمانان نشان داد که عدم اطاعت از دستور پیامبر (ص) و حب دنیا (مانند جمعآوری غنیمت) میتواند عواقب سنگینی داشته باشد. این تجربه باعث شد مسلمانان در جنگهای بعدی، انضباط بیشتری داشته باشند.
ب) در #غزوه_احزاب (سال پنجم هجری)، مشرکان قریش و دیگر قبایل عرب، همراه با یهودیان بنیقریظه، سپاه عظیمی را برای حمله به مدینه جمعآوری کردند. مسلمانان، که از نظر تعداد و امکانات در ضعف بودند، مجبور شدند برای دفاع از شهر خندقی حفر کنند. این محاصره حدود یک ماه طول کشید و مسلمانان در شرایط بسیارسخت و دلهره آوری قرار گرفتند.
خداوند در قرآن از این آزمون به عنوان لحظهای یاد میکند که ایمان مسلمانان به شدت محک خورد:
"هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِیدًا" (سوره احزاب، آیه ۱۱)
"در آنجا مؤمنان آزموده شدند و سخت به لرزه افتادند."
این آزمون نشان داد که تنها امید به خدا و صبر میتواند در شرایط سخت راهگشا باشد. در نهایت، خداوند سپاه مشرکان را با طوفانی پراکنده ساخت و مسلمانان بدون درگیری پیروز شدند.
💠 قرآن تأکید میکند که شکستهای ظاهری بخشی از #سنت_الهی است تا:
1. مؤمنان واقعی از منافقان جدا شوند:
"مَا کَانَ اللَّهُ لِیَذَرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَىٰ مَا أَنتُمْ عَلَیْهِ حَتَّىٰ یَمِیزَ الْخَبِیثَ مِنَ الطَّیِّبِ..." (سوره آلعمران، آیه ۱۷۹)
"خداوند مؤمنان را در همان حال که هستید رها نمیکند، مگر آنکه پلید را از پاک جدا کند."
2. مسلمانان بیاموزند که #قدرت واقعی از آن #خداوند است و #پیروزی تنها در سایه #ایمان به این امر امکانپذیر است:
"إِن تَنصُرُوا اللَّهَ یَنصُرْکُمْ..." (سوره محمد، آیه ۷)
"اگر خدا را یاری کنید، او نیز شما را یاری خواهد کرد."
📚📚📚
1️⃣ تجارت نیوز (19 آبان 1403): ظرفیت اسمی #تولید_برق کشور در میانه امسال به ۹۳ هزار و ۷۹۸ مگاوات رسید که نسبت به آمار پایان سال ۱۴۰۲، رشدی ۱.۵ درصدی داشته است.
2️⃣ یک مصرف برق در ایران در آذر ماه ۱۴۰۳ به حدود ۴۳,۰۰۰ مگاوات در روز ۵ آذر رسید که نسبت به #پیک_مصرف تابستانی کمتر بوده است.
3️⃣ معاون هماهنگی توزیع شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) گفت: اطلاعرسانی درباره جدول زمانبندی #خاموشیها از روز شنبه، ۲۴ آذرماه انجام میشود.
💠 جناب سخنگوی دولت محترم چهاردهم!
میشه یکبار دیگه #ناترازی_برق رو توضیح بدین؟
😳😳😳
💠 نظر آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان در مصاحبه با بی بی سی از رویارویی با دونالد ترامپ: "ترامپ اعتقادی به شرایط #برد_برد ندارد و اعتقاد دارد فقط یک نفر است که میتواند برنده باشد که هر گفتگویی با او را سخت میکند"
🌵🌵🌵
🔺 شش پرده از محاصره مدینه در جنگ احزاب
1️⃣ آیه 10 سوره احزاب اوج ترس و دلهره مسلمانان را توصیف میکند. محاصره شهر از سوی احزاب (قریش، یهود بنینضیر و سایر قبایل) فشار روانی عظیمی را بر آنان تحمیل کرده بود. در چنین شرایطی، برخی از مسلمانان دچار #تزلزل و شک شدند و به #وعدههای_الهی بدگمان گشتند.
«إِذْ جَاءُوكُم مِّن فَوْقِكُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنكُمْ وَإِذْ زَاغَتِ ٱلْأَبْصَـٰرُ وَبَلَغَتِ ٱلْقُلُوبُ ٱلْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِٱللَّهِ ٱلظُّنُونَا»
«هنگامی که [دشمنان] از بالا و پایین [شهر] به سوی شما آمدند و [در آن حال] دیدگان [از شدّت ترس] خیره شده بود و جانها به گلو رسیده بود و به خدا گمانهای [ناشایست] میبردید.»
2️⃣ آیه 11 بیان میکند که این محاصره آزمونی الهی برای #سنجش_ایمان و پایداری مؤمنان بود. مسلمانان با تهدیدات شدید نظامی و کمبود امکانات روبهرو بودند و همین امر آنان را به شدت در معرض فشار روحی قرار داد.
«هُنَالِكَ ٱبْتُلِىَ ٱلْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا۟ زِلْزَالًۭا شَدِيدًا»
«آنجا بود که مؤمنان آزمایش شدند و سخت به لرزه درآمدند.»
3️⃣ آیه 12 بیان میدارد که #منافقان در این بحران، به جای تقویت روحیه مسلمانان، #شک و #تردید ایجاد کردند و سعی داشتند با #القای_ناامیدی، جبهه مؤمنان را تضعیف کنند.
«وَإِذْ يَقُولُ ٱلْمُنَـٰفِقُونَ وَٱلَّذِينَ فِى قُلُوبِهِم مَّرَضٌۭ مَّا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥٓ إِلَّا غُرُورًۭا»
«و [به یاد آورید] زمانی که منافقان و کسانی که در دلهایشان بیماری [شک و تردید] بود، میگفتند: خدا و پیامبرش جز وعدههای فریبنده به ما ندادند.»
4️⃣ در آیه 13 اشاره میشود که گروهی از منافقان و افراد ضعیفالایمان در شرایط سخت محاصره، برای رها کردن میدان جنگ بهانهجویی کردند. آنها به دروغ ادعا کردند که خانههایشان در خطر است و نیاز به محافظت دارد، در حالی که خداوند تأکید میکند این ادعا صرفاً بهانهای برای فرار بود.
«وَإِذْ قَالَت طَّآئِفَةٌۭ مِّنْهُمْ يَـٰٓأَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَٱرْجِعُوا۟ ۚ وَيَسْتَـْٔذِنُ فَرِيقٌۭ مِّنْهُمُ ٱلنَّبِىَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌۭ وَمَا هِىَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَارًۭا»
«و هنگامی که گروهی از آنان گفتند: ای اهل یثرب! اینجا جای ماندن برای شما نیست، پس بازگردید [به خانههایتان]. و گروهی دیگر از آنان از پیامبر اجازه [بازگشت] میخواستند و میگفتند: خانههای ما بیحفاظ است [و نیاز به مراقبت دارد]، در حالی که [خانههایشان] بیحفاظ نبود. آنان جز فرار [از میدان] قصدی نداشتند.»
5️⃣ آیه 22 اشاره دارد که مؤمنان واقعی در این شدیدترین بحران با ایمان قوی و #اعتماد_به_وعدههای _الهی استوار ماندند. میفرماید:
«وَلَمَّا رَءَا ٱلْمُؤْمِنُونَ ٱلْأَحْزَابَ قَالُوا۟ هَـٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّآ إِيمَـٰنًۭا وَتَسْلِيمًا»
«و هنگامی که مؤمنان [واقعی] احزاب را دیدند، گفتند: این همان است که خدا و رسولش به ما وعده داده بودند، و خدا و رسولش راست گفتند؛ و این [حادثه] چیزی جز ایمان و تسلیم آنان نیفزود.»
6️⃣ آیه 9 نشان میدهد که مسلمانان در اوج فشار، با #امداد_الهی مواجه شدند؛ طوفان شدیدی بر سپاه احزاب فرود آمد و آنان ناچار به عقبنشینی شدند.
«يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱذْكُرُوا۟ نِعْمَةَ ٱللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَآءَتْكُمْ جُنُودٌۭ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًۭا وَجُنُودًۭا لَّمْ تَرَوْهَاۚ»
«ای کسانی که ایمان آوردهاید! نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آنگاه که لشکرهایی [عظیم] به سوی شما آمدند؛ پس ما بر آنان باد سخت و لشکریانی که نمیدیدید فرستادیم.»
💠 وضعیت روحی مسلمانان در جنگ احزاب از اوج ترس و دلهره تا #ایمان و تسلیم در برابر اراده الهی متغیر بود. این واقعه نشان داد که بحرانها و سختیها ابزار آزمونی برای تقویت ایمان و تفکیک #مؤمنان واقعی از #منافقان است. قرآن با بیان واقعه، الگوی پایداری و #اعتماد_به_خداوند را برای مسلمانان در تمام دورانها ارائه میدهد.
📚📚📚
هدایت شده از یک لاقبای پابرهنه
💠 وفات ام الادب، ام الوفاء، ام الغیرة، حضرت #ام_البنین (س)
مادر رشید حضرت #عباس_بن_علی (س) بر ام البنین های دوران تسلیت باد
🏴🏴🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 از گرای روحانی به غرب با دروغِ "خزانه خالی تحویل گرفتیم"
تا گرای پزشکیان به غرب با گاف "ناترازی انرژی" خودساخته!
🌵😳🌵