eitaa logo
نوࢪالھدے﴿زهراے‌اطهر﴾
252 دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
653 فایل
💌ـ ﷽♡ * مدرسه علمیه زهرای اطهر سلام الله علیها 🌸 🏢 آدرس: خیابان وحدت اسلامی، کوچه پهلوان حسن، پلاک۲۵ تلفن : ☎️ ۰۲۱ ۵۵۶۰۰۶۹۶ بیسیمچی. saei13a@
مشاهده در ایتا
دانلود
*♦️سیاست مبتنی بر عدالت*‏ *⭕عدالت و حکومت در نهج البلاغه(2)* *🔻...از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً از طرز عملى كه در دوره زعامت و حكومت خود انجام داد، معلوم مى‏ شود كه عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه مولاى متقيان بوده و آن را ناموس بزرگ اسلامى تلقى مى‏ كرده و از هر چيزى بالاتر مى ‏دانسته، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود،* *🔻ممكن نبود به خاطر هيچ منظورى و هدفى كوچك‏ترين انحراف و انعطافى از آن پيدا كند. و همين امرْ يگانه چيزى، بلى يگانه چيزى بود كه مشكلاتى زياد برايش ايجاد كرد و ضمناً همين مطلب يك مفتاح و كليدى است براى يك نفر مورخ و محقق كه بخواهد حوادث خلافت على را تحليل كند.* *🔻على عليه السلام فوق‏ العاده در اين امر تصلّب و تعصب و انعطاف‏ ناپذيرى به خرج مى‏ داد.* *🔻درباره تصلّب على عليه السلام در امر عدالت- كه از نظر و تعبيرى بايد گفت عدالت و از نظر و تعبيرى بايد گفت حقوق بشر- همين بس كه فلسفه پذيرفتن خلافت را بعد از عثمان، بهم خوردن عدالت اجتماعى و منقسم شدن مردم به دو طبقه سيرِ سير و گرسنه گرسنه ذكر مى ‏كند و مى‏ فرمايد:* *🔻...در چنين اوضاع و احوالى، اين دانايان و روشن‏ ضميران نمى ‏توانند بنشينند و تماشاچى و حد اكثر متأسف باشند.* *اگر چنين وظيفه ‏اى را در حال حاضر احساس نمى‏ كردم، كنار مى ‏رفتم و افسار خلافت را در دست نمى‏ گرفتم و مانند روز اول پهلو تهى مى‏ كردم.(قسمتی ازخطبه 3نهج البلاغه).* *🔻-برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود - كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه ‏اش اين بود كه حقوق پايمال ‏شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى ‏دانستند برگرداند، روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى‏ دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد.(ادامه دارد)* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج‏25، ص: 231-230- با تلخیص و ویرایش جزئی
⭕️ تقابل طب مدرن با طب سنّتی 🔺یکی از مسائل مهم و البته پرحاشیه که بعد از بیماری کرونا، خود را بیشتر نشان داد، تقابل طب مدرن با طب سنّتی است. صرف‌نظر از همۀ حاشیه‌ها، نکتۀ قابل تأمل این است که با وجود اینکه بسیاری از پزشکان طب مدرن، از نتیجه‌بخش بودن برخی از داروهای طب سنّتی و از تجربیات خود روی بیماران کرونایی گفتند، اما باز هم وزارت بهداشت روی خوشی به این طب نشان نداد که هیچ، بلکه در مواردی اقدام به تمسخر و تخریب نیز کرد. وقتی مسئولی از وزارت بهداشت فوت یک پزشک طب سنّتی را زمینه‌ای برای تمسخر و تخریب آن قرار می‌دهد یعنی از مسیر علمی و منطقی دور شده و نگاهی عالمانه و تخصصی به این موضوع وجود ندارد. این در حالی است که بسیاری از کادر درمان و پزشکان طب مدرن نیز با این بیماری جان خود را از دست دادند. 🔺وقتی بسیاری از اطبای طب سنّتی و همین‌طور پزشکان طب مدرن، واقف به تأثیر مثبت داروهای گیاهی هستند و از طرفی مرگ و میر ناشی از این بیماری نیز بیشتر است و همین‌طور در مورد داروهای طب مدرن حرف و حدیث بسیار است و درماندگی آن نیز تا حدودی روشن شده است، این تقابل و رویارویی برخلاف عقل بوده و احتیاط عقلایی بر این است که دست‌کم امکاناتی را برای متخصصین طب سنّتی فراهم کرده تا زیر نظر قانون و همینطور استانداردهای لازم بتوانند با سایر پزشکان همراهی کنند. 📌 آنچه روشن است اینکه وزارت بهداشت در این مورد تدبیر درستی اتخاذ نکرد و نتوانست با همراه کردن این قشر، مدیریتی منطقی در مهار این بیماری داشته باشد. این در حالی است که برخی از کشورهای دیگر با کمک گرفتن از این طب، در مدیریت کرونا موفقیت‌هایی را به دست آورده‌اند. اگر با سوءظن نیز به این قضیه نگاه نکنیم، حداقل چیزی که می‌توان گفت این است که وزارت بهداشت و درمان که می‌توانست با تدبیر و همکاری‌های خود چه‌بسا جان بسیاری از هم‌وطنان را نجات دهد، کوتاهی کرد و بسیاری از فرصت‌ها را از دست داد. 🖋عبدالله حسین‌زاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕ابطال اصل «قانون، عطف‏ به ما سبق نمى ‏كند»* *♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه(3)* *🔻مى ‏دانيم كه عثمان بن عفّان قسمتى از اموال عمومى مسلمين را در دوره خلافتش تيول خويشاوندان و نزديكانش قرار داد. بعد از عثمان، على عليه السلام زمام‏ امور را به دست گرفت.* *🔻از آن حضرت خواستند كه «عطف به ما سبق» نكند و كارى به گذشته نداشته باشد، كوشش خود را محدود كند به حوادثى كه از اين به بعد در زمان خلافت خودش پيش مى ‏آيد،* *🔹اما او جواب مى‏ داد كه: الْحَقُّ الْقَديمُ لا يُبْطِلُهُ شَىْ‏ءٌ.(قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :* *حق كهن به هيچ وجه باطل نمى ‏شود.* *🔻نمى‏ گفت بر گذشته ‏ها صلوات، مى‏ گفت به گذشته‏ ها هم كار دارم، گذشته است كه سازنده حال و استقبال است،* *بر روى پايه خراب و منحرف و فرسوده بنايى عالى و محكم نمى ‏توان ساخت.* *🔻فرمود به خدا قسم اگر با آن اموال براى خود زن گرفته باشند و يا كنيزكان خريده باشند، باز هم آن را به بيت المال بر مى‏ گردانم.* *🔻-ابن ابی الحدید در شرح این بخش از سخنان امام مى‏ گويد-:* *همان طورى كه گفته بود همه اموال را ضبط كرد مگر آنهايى كه حاضر نبودند و فرار كرده بودند و از تحت اختيارش خارج شده بودند.* *🔻اصل «قانون ، عطف‏ به ما سبق نمى‏ كند» را در زمينه حقوق اجتماعى با اين جمله كه مى‏ گفت: انَّ الْحَقَّ الْقَديمَ لا يُبْطِلُهُ شَىْ‏ءٌ (حق قديم را هيچ چيزى از بين نمى‏ برد؛ حقِ مسلّمِ ثابت، مشمول مرور زمان نمى ‏شود) باطل خواند.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج‏16، ص: 438-437 و ج‏25( بيست گفتار )، ص: 231و235-با تلخیص و ویرایش جزئی -*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*⭕دنیای وسیع عدالت و دنیای تنگ ظلم* *♦️عدالت و حکومت در نهج البلاغه(4)* *🔻از نظر على عليه السلام آن اصلى كه مى‏ تواند تعادل اجتماع را حفظ كند و همه را راضى نگه دارد، به پيكر اجتماع سلامت و به روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است.* *🔻ظلم و جور و تبعيض قادر نيست حتى روح خود ستمگر و روح آن كسى كه به نفع او ستمگرى مى ‏شود، راضى و آرام نگه دارد تا چه رسد به ستمديدگان و پايمال‏ شدگان.* *🔻عدالت بزرگراهى است عمومى كه همه را مى‏ تواند در خود بگنجاند و بدون مشكلى عبور دهد،* *اما ظلم و جور ، كوره راهى است كه حتى فرد ستمگر را به مقصد نمى ‏رساند.* *🔻امام علی علیه السلام فرمود :* *🔸« انَّ فِى الْعَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضاقَ عَلَيْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَيْهِ أضْيَقُ»‏ ( قسمتی از خطبه 15 نهج البلاغه ) :* *عدالت بيش از هر چيز ديگر گنجايش دارد كه همه را راضى كند؛* *اگر كسى در اثر انحراف طبيعت و در اثر حرص و آز، به حق خود و حد خود قانع نباشد و قناعت‏ به حق بر او فشار بياورد، جور و ظلم به او بيشتر فشار خواهد آورد.* *🔻زيرا دو نوع فشار به روح آدمى وارد مى‏ شود :* *يكى فشار و ضغطه‏ اى است كه عوامل محيط و اجتماع وارد مى‏ آورند،* *تنه‏ اى است كه ديگرى به انسان مى‏ زند،* *ضربه و شلّاقى است كه ديگرى وارد مى‏ آورد،* *حبس و زندانى است كه ديگرى او را گرفتار كرده است؛* *🔻يك نوع ديگر فشارها و ضغطه‏ هايى است كه از داخل روح بر آدمى وارد مى‏ آيد،* *مثل فشار حسد، فشار كينه، فشار انتقام‏جويى، فشار حرص و آز و طمع.* *🔻اگر عدالت اجتماعى برقرار شود، از لحاظ عوامل خارجى تأمين پديد مى ‏آيد،* *زيرا در آن صورت كسى نمى‏ تواند به حق ديگرى تجاوز كند،* *ازاين‏جهت كسى نمى‏ تواند روح او را در تنگى و فشار قرار دهد.* *🔻اما اگر عدالت برقرار نشد و ميدان، ميدان زور و ظلم و غارت و چپاول شد،* *آنها كه تحت فشار عوامل روحى حرص و طمع هستند مطامع شان بيشتر تحريك مى‏ شود* *و بيشتر تحت فشار قوى اين عاملها قرار مى‏ گيرند و رنج مى‏ برند.* *🔻پس كسى كه محيط عدالت بر او فشار آورد، محيط ظلم بيشتر او را مى‏ فشارد.* *▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (سيرى در نهج البلاغه)، ج‏16، ص: 438-437 و ج‏25، ص: 232-231 (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، - با تلخیص و ویرایش جزئی