🍁🍂 آب ليمو و عسل نوشیدنی بسیار خوب که در پاییز توصیه میشود که علت آن اعتدال بخشیدن بدن در آغاز فصل میباشد
❄ در هر فصلی قابل استفاده است اما در فصول سرد بهتر است سرد مزاجان قسمت عسل را بيشتر نموده ♨️ و در فصول گرم، گرم مزاجان قسمت آبليمو يا ليموترش را بيشتر و سهم عسل را كمتر نمايند
🍯🍋 این نوشیدنی مخصوصا برای مزاجهای سرد و خشک و فصل پاييز يا افرادی كه صبحگاهان احساس ضعف و تهوع و يا تشنگی دارند میتواند مفيد باشد.
💧در كل مصرف مايعات بصورت ناشتا مخصوصا آب سرد ناشتا مضر میباشد و در صورت لزوم (تشنگی زیاد صبحگاهی که باید علت یابی شود و معمولا به دلیل غذای نامناسب شب گذشته است) میتوان از مقادير كم و آب یا نوشیدنی شیرین یا ملس ولرم و دمای اتاق استفاده کرد.
🧠 تركيب عسل و ليمو چون مزاج نسبتا معتدلی داشته، هم تا حدی غذائیت دارد و هم تشنگی را رفع کرده و مورد پسند طبع اکثر انسانها است، برای اعضای بدن از جمله اعضای حياتی نظير مغز و قلب و كبد مفید است.
🌺🌿🌸🌷🌻🌴🌾❤️
🖤🍃
اَتَزعَمُ اَنَّكَ جِرمٌ صَغِيرٌ
وَفِيكَ انطَوَي العَالَمُ الاَكبَرُ
وَ اَنتَ الكِتَابُ المُبِينُ الَّذِي
بِاَحرُفِهِ يُظَهُر المُضمَرُ🌱
دَوَائُكَ فِيكَ وَ لاَتَعلَمُ
وَ دَائُكَ مِنكَ وَ لاَ تَشعُرُ...
اے انسان، تو گمان میكنی
كه جِرم كوچكی هستی، حالآنكه
درون تو عالم بزرگی است؛
كتاب مبينی هستی كه با
حروفِ آن، پنهانیها آشكار میشود!
داروے تو در خودت است و نمیدانی؛
و ناآگاهی و دردِ تو هم
از خود است و نمیانديشی...
از اشعار منتسب
به امیرالمؤمنین علیهالسّلام
💜 الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج یا الله 💜
جانشین پیامبر(ص)
روزی قاضی عبدالجبّار در مجلس درس خود نشسته بود، شاگردانش از سنّی و شیعه حاضر بودند و در آن روز شیخ مفید (ره) نیز به آن مجلس وارد شد و دم در نشست،
قاضی تا آن روز شیخ مفید را ندیده بود، ولی وصفش را شنیده بود.
پس از لحظهای، شیخ مفید به قاضی رو كرد و گفت: «آیا اجازه میدهی، در حضور این دانشمندان، سؤالی از شما كنم؟»
قاضی: بپرس
شیخ مفید: این حدیثی كه شیعیان روایت میكنند كه پیامبر (ص) در صحرای غدیر، درباره علی(ع) فرمود:
«مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ: هر كس كه من مولای اویم، پس علی مولای اوست»
آیا این حدیث صحیح است و یا اینكه شیعه آن را به دروغ ساخته است؟
قاضی: این روایت،صحیح است.
شیخ مفید: منظور از كلمه «مولی» در این روایت چیست؟
قاضی: منظور، آقائی و اولویت است.
شیخ مفید: اگر چنین است، پس طبق این فرموده، پیامبر (ص) و علی (ع) آقائی و اولویت بر دیگران دارد، بنابراین، این همه اختلاف و دشمنیها بین شیعه و سنّی برای چیست؟
قاضی: ای برادر! این حدیث (غدیر) روایت (و مطلب نقل شده) است، ولی خلافت ابوبكر، «درایت» و امری مسلّم است، و آدم عاقل، به خاطر روایتی، درایت را ترك نمیكند!!
شیخ مفید: شما دربارة این حدیث چه میگویید كه پیامبر (ص)، در شأن علی(ع) فرمود:
«یا عَلی حَرْبُكَ حَرْبِی وَ سِلْمُكَ سِلمِی»: «ای علی! جنگ تو،جنگ من است، و صلح تو، صلح من است»
قاضی: این حدیث،صحیح است.
شیخ مفید: بنابراین آنانكه جنگ جَمَل را به راه انداختند مانند طلحه و زبیر و عایشه و...و با علی (ع) جنگیدند، طبق حدیث فوق و اعتراف شما به صحّت آن، باید (با شخص رسول خدا (ص) جنگیده باشند) و كافر باشند.
قاضی: ای برادر! آنها (طلحه و زبیر و ...) توبه كردند.
شیخ مفید: جنگ جمل، درایت و قطعی است، ولی در اینكه پدید آورندگان جنگ توبه كردهاند، روایت و شنیدنی است، و به گفته تو نباید درایت را فدای روایت كرد، و مرد عاقل به خاطر روایت، درایت را ترك نمیكند.
قاضی، در پاسخ این سؤال فرومانده، پس از ساعتی درنگ ، سرش را بلند كرد و گفت : «تو كیستی؟»
شیخ مفید: من خادم شما محمّدبن محمّدبن نعمان هستم.
قاضی وقتی که فهمید او شیخ مفید است ، هماندم برخاست و دست شیخ مفید را گرفت و بر جای خود نشانید و به او گفت: «اَنْتَ الْمُفِیدُ حقّاً»: «تو در حقیقت، مفید (فایده بخش) هستی»
علمای مجلس از رفتار قاضی رنجیده خاطر شدند و همهمه كردند، قاضی به آنها گفت: من در پاسخ این شیخ (مفید)، درمانده شدم، اگر هر یك از شما پاسخی دارد، برخیزد و بیان كند.
هیچ كس برنخواست، به این ترتیب، شیخ مفید،پیروز شد و لقب «مفید» در این مجلس، برای او بر سر زبانهای مردم افتاد.[1]
[1]. مجالس المؤمنین، ج 1، ص 200 و 201
چرا که سیدالشهدا (ع) هرچند مظلومانه به شهادت رسید
ولی نامش وارمانش جاودانه ماند وقاتلانش به هلاکت رسیدند و به سرنوشت محتومی گرفتار شدند از این رو در فراز پنجم زیارتنامه می خوانیم :
(۱)اشهدانک امین الله و ابن امینه: گواهی می دهم که توبه یقین امین خدا وفرزند امین اوهستی.
(۲) عشت سعیدا ومضیت حمیدا ومت فقیدا مظلوما شهیدا: باسعادت زندگی کردی وبه نیکی ازدنیا رفتی ومظلومانه با شهادت در گذشتی.
(۳)واشهدان الله منجز ما وعدک ومهلک من خذلک، ومعذب من قتلک: گواهی می دهم که خداوند به آنچه به تو وعده داده وفا نمود و ان که دست از یاریت کشید هلاک کرد وانکه تورا به شهادت رساند، عذاب نمود.
منزل ششم:(تولاوتبرا مشخصه ولایت مداری)
منزل ششم در زیارت اربعین به زائر تعلیم داده می شود که ولایی بودن به تبرا یعنی نفرت داشتن به جریان باطل مقابل امام حسین(ع) و تولی یعنی عشق ورزید ن به سیدالشهدا(ع) به عنوان محور حق است ولی این تبرا و لعن و نفرین بر دشمنان اهل بیت مقدمه و زمینه برای ورود به تولی و دوست داشتن به اهلبیت است همان گونه که گفتن (لااله) ونفی اله رسیدن به توحید خالص و (الا الله) است. از همین رو در زیارت اربعین پس از شناخت دشمنان سیدالشهدا(ع) دستور به ابراز برائت از انان و نیز ابراز به ولایت مداری به آن حضرت داده می شود که می خوانیم:
(۱)اللهم فالعنهم لعنا وبیلا وعذبهم عذابا الیما: خدایا آنان ( دشمنان امام حسین ) رابسیارلعنت کن، و به عذاب دردناکی گرفتار کن.
( ۲)فلعن الله من قتلک ولعن الله من ظلمک ولعن الله من سمعت بذالک فرضیت به: خداوند به قاتلان تو وکسانی که به توستم کردند وکسانی که این واقعه را شنیدند و به آن راضی شدند لعنت کند.
(۳)اللهم انی اشهدک آنی ولی لمن والاه وعدو لمن عاداه :خدایا گواهی می دهم که من دوستانش را دوست دارم و با دشمنانش دشمنم.
منزل هفتم:(امام حسین علیه السلام مظهر همه کمالات)
دراین منزل هفتم به زائر تعلیم داده می شود، ولایت مداری وعشق به امام (ع) چیزی جز پاسخ دادن به خواست فطری خویش نخواهد بود، چرا که بشر ذاتا میل به خوبیها، کمالات و زیباییها دارد.
امام حسین (ع)در راس همه کمالات وخوبیهاست، برای اینکه برخواسته از شجره طیبه جدی چون رسول خدا(ص)، پدری و مادری چون علی و فاطمه سلام الله علیهما دارد و خود نیز شجره طیبه است که ازنسل وی نه امام برخواسته اند و نیزدارای عصمت علمی وعملی است و هرگز دامنش به گناه آلوده نشده است و از نظر شخصیت فردی نیز ستون و تکیه گاه دین و پناه گاه موؤمنان و پیشوایی شایسته با کارنامه پر از خوبی هاست. چگونه می شود انسان انسان باشد ولی ولایت وعشق اورا درقلب نداشته باشد؟ از همین رو می خوانیم:
(۱)بابی انت وامی یابن رسول الله اشهد انک کنت نورا فی الاصلاب الشامخه و الار حام المطهره: پدرومادرم فدای تو ای فرزند رسول خدا گواهی میدهم که تو نوری درصلب بلند مرتبه و رحم ها پاکیزه بودی.
(۲)لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها،ولم تلبسک المدلهمات من ثیابها: دوران جاهلیت با ناپاکیهایش تو را آلوده نساخت و با لباس های آلوده اش تو را نپوشانید.
(۳)واشهد انک من دعایم الذین ، وارکان المسلمین، ومعقل المؤمنین: گواهی میدهم که تو پایه های دین، وتکیه گاه مسلمانان و پناهگاه مؤمنان هستی.
(۴) واشهد انک آلامام البرالتقی الرضی الزکی ، الهادی المهدی:گواهی می دهم که تو پیشوای نیکوکار پرهیزکار و پسندیده پاکیزه و راهنمای هدایت یافته ای.
(۵)واشهد ان الائمه من ولدک کلمه التقوا ، واعلام المهدی ،والعروه الوثقی، والحجه علی اهل الدنیا: گواهی می دهم که امامان از فرزندان تو اساس پرهیزکاری، ونشانه های هدایت و ریسمان محکم (هدایت) وحجت(خدا) بر جهانیان هستند.
منزل هشتم:(میثاق وپیمان بستن باامام حسین علیه السلام)
دراین منزل زائر نه با سید الشهدا(ع) بلکه با همه اهل بیت میثاق و پیمان می بندد که متعبد و تسلیم قلبی وعملی دربرابر دستورات آنها باشد و خود را همیشه سرباز در رکاب آنها بداند و جانش را در دست گرفته و آماده فداکاری و جانبازی در یاری رساندن قطب عالم امکان حضرت مهدی خواهد بود چرا که می خوانیم:
(واشهد انی بکم مؤمن وبایابکم موقن ، بشرایع دینی وخواتیم عملی و قلبی لقلبکم سلم ، وامری لامرکم متبع، ونصرتی لکم معده ، حتی یاذن الله لکم، فمعکم، لا مع عدوکم صلوات الله علیکم وعلی ارواحکم و اجسادکم وشاهدکم وغایبکم وظاهرکم وباطنکم آمین رب العالمین: وگواهی می دهم که به شما ایمان دارم و به واسطه قوانین دینم وعواقب همان به بازگشت شما مطمئنم. دلم تسلیم دل شما، وعملم پیروعمل شماست و آماده یاری شمایم تا این که خدا به شما اجازه دهد، پس آنکه با شماست باشماست نه با دشمنان شما درود خدا برشما و بر ارواح و بدن های شما و برحاضر وغایبتان و بر ظاهر و باطنتان.)
#خاطرات
■ نماز اول وقت شهید صیاد
در آسمان کردستان بودیم و سوار بر هلیکوپتر. دیدم شهید صیاد مدام به ساعتشان نگاه میکردند.
علت را پرسیدم،
گفتند: وقت نماز است و همان لحظه به خلبان اشاره کردند که همینجا فرود بیا تا نمازمان را اول وقت بخوانیم.
خلبان گفت: این منطقه زیاد امن نیست، اگر صلاح میدانید تا رسیدن به مقصد صبر کنیم.
شهید صیاد گفتند: هیچ اشکالی ندارد! ما باید همینجا نمازمان را بخوانیم.
خلبان اطاعت کرد و هلیکوپتر نشست. با آب قمقمهای که داشتند وضو گرفتیم و نماز را به امامت ایشان اقامه کردیم...
... وقتی طلبههای شیراز از آیتالله بهاءالدینی درس اخلاق خواستند؛ ایشان فرمودند: بروید از صیاد شیرازی درس زندگی بگیرید. اگر صیاد شیرازی شدید، هم دنیا را دارید و هم آخرت را...
#باشهداتاشهادت🍃🌸