eitaa logo
آموزش تخصصی مداحی
340 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.7هزار ویدیو
202 فایل
ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/MAHDI_EHTESHAMI شماره تماس: ۰۹۱۳۲۲۷۵۹۲۲ مهدی احتشامی
مشاهده در ایتا
دانلود
معنی عبارت وتر الموتور در زیارت عاشورا چیست؟ یکی از اوصافی که برای امام حسین (ع) در بعضی از زیارت‌نامه‌ها ذکرشده «الوتر الموتور» است. «وتر» به معنای فرد و طاق است؛ به معنای کنیه و خون هم ذکرشده، ولی بیش‌تر به معنای اوّل می‌آید. نماز وتر را وتر می‌گویند، چون فرد و طاق است و نماز یک‌ رکعتی غیر از آن نداریم. اگر به معنای خون باشد، باز به معنای فرد برمی‌گردد، زیرا اگر کسی در بین گروهی کشته شود، او را «فرد وتر» می‌گویند، یعنی بین ده یا صد نفر، یکی کشته‌شده و به‌ ناحق خونش ریخته شده است. «موتور» به چند معنا است: 1ـ طاق و فرد شده 2ـ کسی از وابستگان او کشته‌شده باشد. 3ـ کسی که کشته شود و انتقام خون او گرفته نشود؛ بنابراین «وتر موتور» را می‌توان به سه صورت معنا کرد: 1ـ وتر به معنای یگانه و فرد باشد و «موتور» تأکید آن باشد، مثل «حجر محجور». 2ـ وتر به معنای فرد و «موتور» به معنای کسی که افرادی از او کشته‌شده باشد، یعنی‌ای حسین یگانه‌ای که یاران تو کشته‌شده‌اند. 3ـ وتر به معنای خون ریخته باشد، یعنی‌ای کشته‌ای که اصحاب تو را کشته‌اند. شاید در بین این سه احتمال، معنای دوم مناسب‌تر باشد، زیرا حضرت در مقام شهادت، مانندی ندارد. از آغاز دنیا تاکنون مثل او، کسی مظلومانه چنین به قتل نرسیده و این‌ همه مصیبت ندیده است. همچنین همه افراد او در کربلا کشته شدند، حتی طفل شیرخوار او، پس همه اصحاب و یارانش در کربلا و روز عاشورا کشته شده‌اند، از این‌ رو حضرت «موتور» است. ممکن است گفته شود «الوتر الموتور» به معنای فرد و تنهای بی‌همتا و به زبان فارسی خودمانی «دُردانه» است و به ویژگی خاص سیدالشهدا (ع) اشاره دارد. با توجه به اینکه عده‌ای به زیارت عاشورا ایراد وارد می‌کنند که این دعا سرتاسر لعنت است و دین اسلام دین رأفت و مهربانی است و با توجه به اینکه پیغمبر بزرگوار ما همواره حتی با دشمنان خود هم مهربانی می‌کردند خواستم سؤال کنم آیا واقعاً به زیارت عاشورا ایراد وارد است؟ آیا با توجه به رأفت دین اسلام این‌همه لعن و نفرین جایز است؟ دین حق و اعتقاد صحیح، آن است که به انسان بگوید از خوبی و پاکی و صداقت و عدل پیروی و با بدی و پلیدی و دروغ و خیانت و ظلم دشمنی کن. اگر معتقدیم عده‌ای دانسته و از روی عناد و کینه‌ورزی راه باطل را برگزیده‌اند و حق را منکوب کردند و بر مهم‌ترین ارزش‌های اخلاقی پا گذاشته‌اند، چرا لعن نه؟! اسلام دین محبت و تولی است، ولی در ارتباط با خوب‌ها و خوبی‌ها؛ والا از بدی و پلیدی نه‌تنها باید دوری کرد، باید بر سر او فریاد کشید. لعن فریادی است که انسان بر بدی و عاملان آن می‌کشد. در روایات ما به این تبری می‌گویند. مؤمن در کنار تولی باید تبری داشته باشد. خشونت باکسانی که امید هدایت آن‌ها می‌رود و اگر بدی‌ای دارند نه از روی عناد و لجاج است، صحیح نیست، ولی در مقابل کسی که از روی عناد بدی می‌کند، خوب و لازم است.باغبان همان‌طور که به درخت کود و آب‌وخاک مناسب می‌دهد، شاخه‌های زائد را می‌برد و در پای گیاه سم می‌ریزد تا حشرات موذی بمیرند و توان گیاه را نگیرند. آیا انسان عاقلی گمان می‌کند که مهربانی این است که پلیدی را هم دوست داشته باشیم؟! علاوه بر این بدانید که وجود لعن در مدارک و منابع دینی تنها مختص به زیارت عاشورا نیست، بلکه در قرآن هم ظالمان و دشمنان مؤمنان راستین لعن شده‌اند. بله لعن خاص کسی است که حق را می‌داند و لجاج و عناد با آن دارد و هر سرگشته‌ای مستحق لعن نیست. باید با او مهربان بود تا راه را بیابد. کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
آیا منظور از السلام علیک یا علی بن الحسین در زیارت عاشورا، حضرت علی‌اکبر (ع) است؟ در این زمینه دو نظریه عمده وجود دارد: عده‌ای معتقدند که مراد از علی بن الحسین امام سجاد (ع) است و برخی دیگر قائل‌اند که جناب علی‌اکبر (ع) مراد این فقره زیارت عاشورا است. هرکدام از این دو گروه برای نظریه خود توجیه و استدلال‌هایی دارند که در اینجا به موارد مهم آن اشاره می‌شود. ما بدون آن‌که اصرار برطرف خاصی از این اقوال داشته باشیم به نظرمان ترجیح با قول کسانی است که علی بن الحسین در زیارت عاشورا را به امام سجاد (ع) تفسیر می‌کنند. کسانی که قائل هستند مراد جناب علی‌اکبر (ع) است چنین استدلال می‌کنند: 1. این دعا در مقام ذکر شهدای کربلا است؛ لذا مراد از علی بن الحسین همان علی‌اکبر است که در آن روز به شهادت رسیدند. در مقابل این استدلال بایستی متذکر شویم اگرچه این قسمت دعا در مقام ذکر شهدای کربلا است، ولی به خاطر اشاره به مقام امامت و جایگاه ویژه امام سجاد (ع) و امامت آن حضرت پس از امام حسین (ع) و با توجه به این که امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا حضور داشته‌اند، بعید به نظر نمی‌رسد که در این قسمت زیارت عاشورا تصریح به نام آن امام شده باشد، وگرنه با تعبیر و علی أولاد الحسین اشاره به جناب علی‌اکبر (ع) می‌شود و نیازی به ذکر جداگانه نام ایشان با این امتیاز نیست؛ به‌عبارت‌دیگر به نظر می‌رسد که امتیاز در ذکر این نام، بیشتر برازنده مقام عصمت باشد. مگر حضرت ابوالفضل هم فرزند امام علی (ع) و برادر امام حسین (ع) نیستند؟ چرا نام ایشان به‌طور مستقل نیامده است؟! در حالی که نمی‌توان گفت ایشان از نظر مراتب و درجات از جناب علی‌اکبر (ع) پایین‌تر هستند. 2. به قرینه زیارات دیگر امام حسین (ع)، از جمله زیارت آن حضرت در اول و نیمه رجب، نیمه شعبان و... که پس از سلام دادن بر امام حسین (ع)، جناب علی‌اکبر را خطاب قرار داده و به ایشان سلام می‌دهند، پس اینجا هم مراد جناب علی‌اکبر است. در جواب از این استدلال، لازم به ذکر است که از یک نکته مهم در این استدلال غفلت شده و آن این‌که آن زیارات دیگر، زیارات از نزدیک است؛ یعنی کسی که داخل حرم مطهر امام حسین (ع) است، بایستی این‌گونه زیارت کند؛ برخلاف زیارت عاشورا که زیارت از راه دور است و برای کسانی که نمی‌توانند در حرم مطهر آن امام حاضر شوند و می‌خواهند به ثواب زیارت برسند؛ بنابراین متصور است که زیارت از نزدیک با زیارت از راه دور تفاوت داشته باشد، به خصوص حضرت علی‌اکبر (ع) در کنار پدر بزرگوارشان امام حسین (ع) مدفون هستند. به علاوه که می‌بینیم در آن زیارات دیگر امام حسین (ع) که زیارت از نزدیک است، بعد از زیارت خود امام (ع)، زیارت جناب علی‌اکبر و پس از آن زیارت سایر شهدای کربلا و سپس زیارت حضرت ابوالفضل (ع) آمده است؛ درست به همان شکلی که عملاً زیارت از نزدیک آن مقامات ممکن است. چراکه امام حسین (ع) و جناب علی‌اکبر (ع) و جمع شهدا در مجموعه حرم امام حسین (ع) مدفون‌اند و حضرت ابوالفضل (ع) در فاصله چند ده متری حرم مستقل دارند. این در حالی است که در زیارت عاشورا که زیارت از راه دور است پس از سلام دادن بر خود امام، با تعبیر "و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین" به همه شهدا با این تعبیر اشاره‌شده است؛ فقط می‌ماند تعبیر "و علی علی بن الحسین" که آن‌هم ظاهراً تصریح به امامت امام سجاد (ع) است که در عاشورا حضور داشته‌اند. علاوه بر این، همان‌طور که گذشت همین‌که تصریح به نام حضرت ابوالفضل (ع) نشده و ایشان در زمره اصحاب ذکر شده‌اند، ظاهر در مطلب فوق در زیارت از راه دور است. به همین بیان معلوم می‌شود که استدلال دیگری هم که به آن استناد می‌شود شاید تمام نباشد. استدلال سوم برای اثبات این‌که مراد جناب علی‌اکبر (ع) است، این است که ایشان در پایین پای امام حسین (ع) و در یک ضریح دفن شده‌اند، لذا مراد از علی بن الحسین نیز ایشان است. همچنان که گذشت، این نظم برای زیارت از نزدیک خوب است، ولی زیارت عاشورا به قرائنی که در بالا به آن اشاره شد، زیارتی از راه دور یا لااقل اعم از دور و نزدیک است. در زیارت از دور ترتیب مکانی مورد لحاظ نیست و تنها ترتیب در فضیلت ملحوظ خواهد بود. در ترتیب به حسب افضلیت مقامی و رتبه‌ای اگر نام حضرت علی‌اکبر (ع) بیاید، به نظر می‌رسد نام حضرت ابوالفضل (ع) هم می‌بایست می‌آمد. این برخلاف زیارت‌هایی است که ناظر به زیارت از نزدیک هستند. در آنجا ترتیب می‌تواند، بلکه طبیعی است که به‌حسب مکان دفن شهدا باشد. نگارنده گمان دارد که مراد از "علی بن الحسین" در زیارت عاشورا امام سجاد (ع) است که در واقعه کربلا در روز عاشورا حضور داشته و پس امام حسین (ع) مقام والای امامت به ایشان رسیده و به همین خاطر با تصریح به امامت امام سجاد (ع) پس از امام حسین (ع)، پس از سلام بر امام حسین (ع) به آن بزرگوار سلام داده می‌شود و پس‌ازآن به اولاد و فرزندان امام حسین (ع
) که به شهادت رسیده‌اند و سپس به شهدای اصحاب امام. نکته پایانی این‌که چه‌بسا تصریح به امام سج اد (ع)، در این فراز از دعا و زیارت عاشورا، خود تذکری به این مطلب داشته باشد که به دستگاه بنی‌امیه و به همه ستمگران و ظالمان به حقوق اهل‌بیت (ع) بفهماند که با این‌که همه تلاش شما بر این بود که خط امامت و رهبری اهل‌بیت (ع) و اولاد امام علی (ع) را از بین ببرید و به همین خاطر آن فاجعه خون‌بار عاشورا را به راه انداختید، ولی بدانید که این خط امامت باقی است و پس از امام حسین (ع) مقام امامت و رهبری به امام سجاد (ع) منتقل‌شده و درواقع تلاش شما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
معناى «ثارالله» چیست و چرا به امام حسین ثار الله می گویند؟ «ثار» از ریشه «ثَأر» و «ثُؤرة» به معناى انتقام و خونخواهى و نیز به معناى خون آمده است.(1) براى «ثارالله» بودن امام حسین معانى و وجوه مختلفى ذکر شده که هر یک تفسیر خاص خود را مى‏طلبد. در مجموع به این معنا است که: خداوند، ولىّ دم آن حضرت است و خود او خون آن بزرگوار را از دشمنانش طلب مى‏کند؛ چرا که ریختن خون سیدالشهدا در کربلا، تجاوز به حریم و حرمت الهى و طرف شدن با خداوند است. به طور کلى از آن جهت که اهل بیت(ع) «آل الله» هستند، شهادت این امامان، ریخته شدن خونِ متعلق به خداوند است.(2)توضیح این که :ثار به معنای مطلق دم و خون نیست ، بلکه به آن خونی گفته می شود که قابل قصاص باشد و مورد خون خواهی قرار گیرد و اضافه شدن آن به خدا (ثارالله ) بر این اساس است که ولی حقیقی امام حسین خدا است و مطالبه خون حسین ،مخصوص اوست( که توسط اولیای خدا محقق می شود).(3) اگر چه این واژه در قرآن نیامده است؛ لیکن مى‏توان آن را با آیات قرآنى این گونه توجیه نمود. خداوند مى‏فرماید: «من قتل مظلومًا فقد جعلنا لولیه‏سلطَنًا(3)«آن کس که مظلوم کشته شده، براى ولى‏اش سلطه (و حق قصاص) قرار دادیم». هر کسى (صرف نظر از مسلک و مذهبش)، اگر مظلومانه کشته شود، اولیاى دم او، حق خون‏خواهى دارند و از آن جا که اهل بیت(ع) - به ویژه امام حسین(ع) - مظلومانه و در راه ایمان و حق و خداوند کشته شده‏اند و جان به جان آفرین تسلیم کرده‏اند، در واقع «ولىّ دم» و خون خواه آنان، خود خداوند است. بنابراین «ثارالله» به این معنا است که خون بهاى امام حسین(ع)، متعلق به خدا است و او کسى است که خون بهاى امام حسین(ع) را خواهد گرفت. این واژه حاکى از شدت همبستگى و پیوند سیدالشهدا(ع) با خداوند است که شهادتش همچون ریخته شدن خونى از قبیله خدا مى‏ماند که جز با انتقام‏گیرى و خون‏خواهى خدا، تقاص نخواهد شد.(4) اگر «ثار» به معناى خون باشد، قطعاً مراد از «ثارالله» معناى حقیقى نیست؛ بلکه یک نوع تشبیه، کنایه و مجاز است. چون مسلّم است که خدا موجودى مادى نیست تا داراى جسم و خون باشد؛ پس این تعبیر از باب تشبیه معقول به محسوس است؛ یعنى، همان گونه که نقش خون در بدن آدمى نقش حیاتى است، وجود مقدس امام حسین(ع) نسبت به دین خدا چنین نقشى دارد و احیاى اسلام با نهضت عاشورا بوده است. شاید بتوان در این باره با نگاه عرفانى مستند به روایات نیز به نتیجه‏اى نورانى دست یافت. از امام على(ع) نیز به «اسدالله الغالب» و «یدالله» تعبیر شده است و در حدیث «قرب نوافل» از پیامبر(ص) روایت شده است که خداوند فرمود: «ما تحبب الى عبدى بشى‏ء احب الىّ مما افترضته علیه و انه لیتحبب الىّ بالنافله حتى احبه فاذا احببته کنت سمعه الذى یسمع به و بصره الذى یبصر به و لسانه الذى ینطق به و یده التى یبطش بها و رجله التى یمشى بها اذا دعانى احببته و اذا سألتنى اعطیته»؛(5) «بنده من به چیزى دوست داشتنى تر از واجبات، نزد من اظهار دوستى نمى‏کند و همانا او با نوافل نیز به سوى من اظهار دوستى مى‏کند. آن گاه که او را دوست بدارم گوش او مى‏شوم که با آن مى‏شنود و دیده او مى‏شوم که با آن مى‏بیند و زبان او مى‏شوم که با آن سخن مى‏گوید و دست او مى‏شوم که با آن ضربه مى‏زند و پاى او مى‏شوم که با آن راه مى‏رود. اگر به درگاه من دعا کند، او را دوست خواهم داشت و اگر از من درخواست کند به او عطا مى کنم». از این روایت به خوبى آشکار مى‏شود که اولیاى خداوند، «خلیفه» او بر روى زمین و مظهر افعال الهى‏اند. خداوند جسم نیست، اما آن چه را که اراده مى‏کند انجام بدهد، از طریق دست اولیاى خود به ظهور مى‏رساند و کمکى را که مى‏خواهد به سوى بنده‏اى بفرستد، با پاى اولیاى خود مى‏رساند. و خونى را که مى‏خواهد از سوى خود براى احیاى دین خودش ریخته شود، از طریق شهادت اولیاى خودش ظاهر مى‏سازد. از این رو همان طور که دست امام على(ع) دست قدرت خدا و «یدالله» است؛ خون امام حسین(ع) نیز خون خدا و «ثارالله» است. از این رو در زیارت عاشورا مى‏خوانیم: «السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره والو تر الموتور»؛ «سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او! سلام بر تو اى یگانه دوران!» نیز در زیارتی دیگر می خوانیم : «و انک ثار الله فى الأرض و الدم الذى‏ لا یدرک ثاره أحد من أهل الأرض و لا یدرکه الا الله وحده».(6) همان گونه که نقش خون در بدن آدمى نقش حیاتى است و بود و نبودش، مرگ و زندگى او را رقم مى‏زند، وجود مقدّس امام على و امام حسین(ع) نزد خدا و در دین او چنین نقشى دارند که اگر آن حضرت نبود، اسلام نبود و اگر حسین(ع) نبود، اسلام و تشیّع نبود. آرى! تا یاد و نام سیّدالشّهدا(ع) زنده و بر سر زبان‏ها است، تا عشق حسین(ع) در دل‏ها مى‏تپد، تا آتش محبت و ولایت او در قلوب انسان‏ها مشتعل است، تا فریاد «یا حسین» بر بلنداى آسمان‏ها و زمین طنین انداز
است؛ نام و یاد خدا زنده و پایدار است؛ چون او همه هستى خود را در راه خدا انفاق و ایثار کرد، سیماى ننگین ریاکاران و تحریف‏گران زمان را آشکار نمود و نقاب از چهره زشت آنان برداشت و اسلام ناب نبوى و علوى را بر مردم نمایاند. خون او شرافت «ثارالله» را گرفت. --------------------------------------------------------------------------------------------------------- پی نوشت: .ر.ک: الطریحى، مجمع البحرین، ج 1، ص 237، معین، محمد، فرهنگ فارسى، ج 1، ص 1185، مفردات راغب، ص 81. محدثى، جواد، درسهایى از زیارات عاشورا، ص 14، عزیزى تهرانى، اصغر؛ شرح زیارت عاشورا، ص 35. »؛ اسراء (17)، آیه 33. 3- حاج میرزا ابوالفضل تهرانی ، شفاء الصدور فی شرح زیارةالعاشور،ج1،ص228-229. .ر.ک. فرهنگ عاشورا، واژه «ثار». محاسن برقى، ج 1، ص 291. ترجمه کامل الزیارات، ص 683، زیارت 16. کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
جامعه، دوزخی از مردم افراطی بود عقل، قربانی یک قوم خرافاتی بود بشر از لطف خداوند مکدّر می‌شد شرم می‌کرد اگر صاحب دختر می‌شد اشک لالایی بی‌واژۀ مادرها بود گورِ بی‌فاتحه گهوارۀ دخترها بود ناگهان یک نفر این غائله را بر هم زد «عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد» آن‌که بر شانۀ خود پرچم اسلام گرفت دخترش فاطمه بانوی جهان نام گرفت عشق را طبع خداوند به توصیف آورد شَرفِ هر دو جهان فاطمه تشریف آورد سَیِّده، مُحتَرَمه، مُمتَحَنه، حَنّانه حانیه، عالِمه، اُم النُّجَباء، ریحانه عطر او آمد و عالم نفسی تازه گرفت و به یُمن قدمش نام زن آوازه گرفت شهر با آمدنش عاطفه را باور کرد زن به شکرانۀ او چادر شوکت سر کرد خواست تا خیر کثیرش به دو عالم برسد تا عقیقِ شرفُ الشمس به خاتم برسد مادرانه به طرفداری احمد برخاست تا ابوجهل سَرِ عقل بیاید برخاست جلوه‌ای کرد و دلیل زهق الباطل شد و از آن نور سه آیه به زمین نازل شد بی‌گمان بولهب آن‌روز پر از واهمه بود دامن پاک خدیجه ثمرش فاطمه بود بنویسید که معصومۀ عصمت زهراست سند محکم اثبات نبوّت زهراست دختری که لقب اُم اَبیها دارد پدرش بوسه به دستش بزند جا دارد و خداوند اگر وَاعتصموا می‌گوید از کرامت نخ چادر او می‌گوید سورۀ دَهر چنین گفته به مدحش سخنی تا ابد دَهر نبیند به خود این‌گونه زنی نه فقط جلوۀ او سورۀ انسان آورد چادرش یک‌شبه هفتاد مسلمان آورد راه عرفان خداوند به او وابسته‌ست جز در خانۀ زهرا همه درها بسته‌ست زُهد با دیدن او حسِّ تفاخر دارد قُرة العین نبی وصله به چادر دارد همه در خدمت بانوی دو عالم بودند ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم بودند فضه هم بود، ولی باز خودش نان می‌پخت نان برای دل بی‌تاب فقیران می‌پخت بارها خادمه‌اش گفت: به لطفت شادم «من از آن روز که در بند توام آزادم» فاطمه مرکز پیوند دو دریا شده بود یعنی آیینۀ پیغمبر و مولا شده بود غیر زهرا که به جز حق به کسی راغب نیست اَحدی کفو علی بن ابی‌طالب نیست عشق باید که پس از این سخن آغاز کند مرتضی در بزند فاطمه در باز کند آفتاب از افق خانه‌شان سر می‌زد هر زمان فاطمه لبخند به حیدر می‌زد کار او عشق علی بود چه خیرُالعملی کیست خوشبخت‌ترین مرد جهان غیر علی وقت آن شد بنویسید که حجت، زهراست سند محکم اثبات ولایت زهراست اولین شیعۀ بی‌تابِ علی، زهرا بود که سراپای وجودش سپر مولا بود یک جهان هم اگر از بیعت خود برمی‌گشت باز هم فاطمه دور سر حیدر می‌گشت نسل زهرا و علی سلسلۀ طوبی شد میوۀ این شجره نایبةُ الزهرا شد آسمان‌ها پس از او یکسره کوکب دیدند چادر فاطمه را بر سر زینب دیدند زینب آن زن که علمدار دفاع از حرم است خطبۀ دم‌به‌دمش وارث تیغ دو دم است او که چون مادر خود پای ولایت مانده یک‌تنه فاتحۀ کاخ ستم را خوانده تا ابد در دل ما هست غم عاشورا این خبر را برسانید به تکفیری‌ها «یا علی» از لبِ سردار نیفتاده هنوز علم از دستِ علمدار نیفتاده هنوز کیست دشمن که در این معرکه جولان بدهد؟ پسر فاطمه کافی‌ست که فَرمان بدهد همه از خاتمۀ معرکه آگاه شوند فاتحان با خبر از «نَصرُ مِنَ الله» شوند باز طوفان هدفش وادی شن خواهد بود شیعه عکس‌العملش سخت و خشن خواهد بود ننگ بادا به ابوجهل، به همدستِ یهود لعنِ تاریخ به موذی‌گری آل سعود سپر خویش کنم غیرت سرداران را به جهانی ندهم یک وجب از ایران را پس چه شد دبدبه و کبکبۀ نادان‌ها داغ شد بر دلشان داغی تابستان‌ها چشم بَد دور که این دشت پُر از لاله شده‌ست سرو خوش قامتمان تازه چهل ساله شده‌ست سربلندیم اگر تکیه به دنیا نکنیم آنچه داریم ز بیگانه تمنا نکنیم غرق زخمیم ولی قامتمان خم نشده سایۀ چادر او از سرمان کم نشده بنویسید امیدِ دل زهرا مهدی‌ست چارۀ کار همه مردم دنیا مهدی‌ست مجید تال
مهدی احتشامی: ✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️ خلاصه مطالب آموزشی کلاس مهدیه اصفهان مورخه ۱۴۰۱/۰۹/۲۵ ✍️آشنایی با اشعار و نوحه ثابت پیش زمینه، خواص و تاثیر آن برای شروع سینه زنی. ✍️آشنایی با سرود و نوحه ثابت پایانی، خواص و تاثیر آن در اتمام جلسه. ✍️بررسی چند مورد شبهات فاطمیه. ✍️تشریح مبانی ظرف زمان و ظرف مکان در ولادت و شهادت معصومین. ✍️بررسی اقوال مختلف در تاریخ شهادت و مخل خاکسپاری حضرت زهرا سلام الله علیها. ارائه عملی چند نمونه شعر پیش زمینه و سرود پایانی. کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
ابوعطا درامد اول.mp3
1.84M
الگوی صدای آموزشی آواز ابوعطا درآمد اول http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️✍️ 🎙🎙سخنی با شما خوبان؛ ✨️اگر چند مهارت را با تمرین و دقت بخوبی بیاموزیم بهتر است تا اینکه حجم انبوهی از مطالب را با کیفیت پایین بیاموزیم. آنچه را بصورت موفق و قائل قبول بتوانیم ارائه دهیم، علم و هنر ماست. وگرنه دانستن مهارت بصورت تئوری و عدم توانایی در اجرا برای مداح خوب نیست.... سعی ما بر تمرکز و یادگیری نکات آموزشی و ارائه عملکرد مطلوب توسط هنرجویان گرانقدر است. لذا گاهی مجبور به تکرار مطالب قبل هستیم تا همه هنرجویان گرامی با سطح قابل قبول وارد مراحل بعد شوند. ✨️بنده شخصا با برگزاری مسابقات مداحی بشدت مخالفم. اینکه در رشته های قرآنی( حفظ، قرائت تحقیق و ترتیل، مفاهیم و تفسیر، اذان، همخوانی و تواشیح و.... ) مسابقه برگزار شود و افرادی با تمرکز برمهارت و استعداد خود رتبه ای کسب کنند خوب است. اما مداحی و دعا خوانی علاوه بر مهارت فنی، یک کار دلی و وابسته به حال مستمع است. لذا با وجود سالها شرکت در مسابقات قرانی، هرگز در مسابقات مداحی حضور نیافته و دوستان عزیزم را توصیه به پرهیز از این مساله می نمایم. مسابقات مداحی آفات زیادی دارد، از جمله پخش رسانه ای و ایجاد غرور کاذب و پرهیز از استاد ، تمرکز بر فنون و غفلت از حس و حال معنوی ، دور شدن مداح از ارتباط با مخاطب حاضر و گرایش به مخاطب غایب در رسانه و.... البته این نظر شخصی بنده است و ممکن است شما نظر متفاوتی داشته باشید اما چون در هر دو حوزه سالها فعالیت کردم، تبعات و اثرات آنها را با شما به اشتراک گذاشتم. تا یار که را خواهد و میلش به که باشد... مهدی احتشامی کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻اگر میخواین پیشرفت کنین باید جلسه ثابت داشته باشین 🔸شاید خیلی ها بعد از این که وارد عرصه مداحی میشن ، فقط دنبال دیده شدن و دعوت شدن هستن.. 🔸در حالی که به قول استاد بیوکافی ، شما اگر هم جایی دعوت بشی مستاجر هستی و باید یه روزی بری🚶🏻‍♂️.. ✅ راه درست ایجاد یک جلسه ثابت هست.. ✅ با هم این نکته مهم رو از زبان 🔹حاج ابوذر بیوکافی 👤از اساتید باتجربه آموزش مداحی بشنویم کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
🎤میهمان هفته، باموضوع ترجمه وتفسیر حدیث شریف کسا ✍️استاد سیدمهدی ترکان 👇ساعت شروع کلاسهای مداحی ویژه برادران وخواهران به سبک قدیم وجدید بصورت رایگان باتقدیم اشعارو تقدیم هدیه معنوی🌹ازکربلای معلی همراه با قرعه کشی مشهد مقدس به همه شرکت کنندگان‌9صبح جمعه شروع درس استاد سیدمهدی ترکان 10ونیم صبح جمعه 👇نشانی ما اصفهان، خیابان سروش، نبش چهارراه عسکریه، کوچه مهدیه اصفهان، 200متر که واردشدید دقیقامقابل مهدیه، حسینیه فرهنگی قرآنی صرافان مقدمتان را به این کانال چندهزارنفری خوب، پرمحتوا وارزشمندگرامی می داریم ‌╔═💎💫═══╗ https://zil.ink/maddahanesf ╚═══💫💎═╝ ╭┅─────┅╮ 🌺شما هم مبلغ این کانال خوب باشید ╰┅─────┅╯ 💠اللّٰهمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّكَ ٱلْفَرَجَ💠 کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
۵ روز مانده تا سوگواره نمایشیِ ندای غریبی کودکی که هرگز به دنیا نیامد...😭 📆 یکم تا دهم دی ماه ۱۴۰۱ ⏰ هر روز در ۲ اجرا ساعت های ۱۸:۱۵ و ۲۰:۱۵ 📍میدان لاله، تالار هنر اصفهان 📞 تلفن های پاسخگویی : ۰۳۱۳۴۴۶۴۴۶۹ ۰۹۹۱۶۶۸۴۴۸۰ ✔️ رزرو بلیط رایگان : https://formafzar.com/form/namayesh ┈•✾◆ موسسه مهرتابان مهدوی ◆✾•┈ آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
خلاصه دروس امروز: جمعه ۲ دیماه ۱۴۰۱ مهدیه اصفهان ✨️آموزش و نکات فنی در سبک سازی و ساخت نوحه سینه زنی در دستگاههای حجاز، رست و عجم، ماهور و چهارگاه ✨️ لحن حجاز در نوحه : حزن و پریشانی و مناسب با حال و هوای روضه، مناسب برای زمینه و واحد اول و شور پایانی، ۰ ✨️لحن عجم،چهارگاه و ماهور، مناسب برای اشعار و نوحه مدیحه و تمثیلات. ✨️لحن رست: مناسب برای حماسی خوانی و شور آفرینی و انتقال به فضای شور. ✨️معرفی کتاب : کرامات الفاطمیه، نویسنده علی میر خلف زاده ✨️القطره، نویسنده: علامه سید احمد مستنبط ✨️فاطمه ، فاطمه است، نویسنده دکتر علی شریعتی موفق باشید مهدی احتشامی کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
602-fa-karamate-fatemiyeh.pdf
1.12M
کتاب کرامات الفاطمیه بصورت نسخه پی دی اف به همت برادر عزیز، آقای مهدی محمدی جهت استفاده شما خوبان تقدیم میگردد. بشدت توصیه میکنم مطالعه فرمایید. کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مادر شدی تا نام مادر جان بگیرد در چشم‌های عاشقش باران بگیرد مادر شدی تا در پناه نام پاکت بی‌حرمتی بر نام زن پایان بگیرد تسبیح‌ بار از دوش‌های خسته برداشت تا کار از کردار تو فرمان بگیرد مادر شدی تا شیعه بی‌مادر نماند تا عشق از دست تو قرص نان بگیرد باشد شفیع ما شوی در روز محشر باشد خدا بر عاشقان آسان بگیرد مادر! دعای تو اثر دارد، دعا کن تا انتظار سبز ما پایان بگیرد زهرایی و زهرایی نام تو زیباست خورشید عالم‌تاب در تاریک دنیاست... کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
اگر می توانی بمانی بمان عزیزم تو خیلی جوانی بمان تو هم مثل من نیمه جانی بمان زمین‌گیر من,آسمانی,بمان اگر می‌شود می توانی بمان برای علی بی تو بد میشود بدون تو غم بی عدد میشود نرو که غرورم لگد میشود و این سقف,سنگ لحد میشود تو باید غمم را بدانی بمان تو نیلوفرانه ترین یاس شهر وجود تو کانون احساس شهر دعا گوی هر قدر نشناس شهر نکش دست از دست دستاس شهر نباشی, چه آبی چه نانی بمان چه شد با علی همسفر ماندنت چه شد پای حرف پدر ماندنـت چه شد ماجرای سپر ماندنـت پس از غصه ی پشت در ماندنت ندارد علی همزبانی بمان چرا اشک را آبرو میکنی چرا چادرت را رفو میکنی چرا استخوان درگلو میکنی چرا مرگ را آرزو میکنی چه کم دارد این زندگانی بمان الهی بمیرم پرت سوخته دلم با دل دخترت سوخته تو که نیمی از معجرت سوخته بگو محسنم در برت سوخته تو یک کوه آتشفشانی بمان بمیرم که آتش به گیسوت خورد و تیزی در هم به پهلوت خورد و دست کسی نیز به روت خورد اگر چه نگاهت به تابوت خورد کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نوحه واحد، دستگاه دشتی در بین آن دیوار و در یارب شده محشر به پا بهر حمایت از علی زهرا شده جانش فدا یا فاطمه ، یا فاطمه ، یا فاطمه **** آتش زبانه می‌کشد از خانه ی خیرالنسا پرپر شده در پشت در ریحانه ی خیرالنسا یا فاطمه ، یا فاطمه ، یا فاطمه ****** ای کافران بی‌حیا دست خدا را بسته‌اید پهلوی زهرا را زِ کین در پشت در بشکسته‌اید یا فاطمه ، یا فاطمه ، یا فاطمه ******* با تازیانه و غلاف دیگر مَزَن بر پیکرش اینجا نگاهش میکند با چشم گریان دخترش برحالتِ محزون تو من مضطرم شب تا سحر گه بر تو گریه میکنم گه بر غریبی پدر یا فاطمه ، یا فاطمه ، یا فاطمه ******** تاریخ باشد شاهدِ ، شرح عزای فاطمه شد کوچه های بیکسی، کرببلای فاطمه ای مادر ارباب ما با غم، عجین گشتی چرا در پیش چشمان حسن نقش زمين گشتی چرا یا فاطمه یا فاطمه
نوحه واحد ، بیات کرد و ماهور ...................................................... فاطمیه شدوغم داریم مجلس اشک وماتم داریم/ ازدل ودیده شبنم داریم غم داریم غم داریم پرچم عزاتو خدابپامیکنه همه ی عالمو غرق عزامیکنه انبیا اولیا مستمع روضه هات با صدای مهدی دم میگیره نوحه هات *پرزده دوباره سمت مدینه قلبم زائرتومیشم تاچشمامو میبندم ای یارحیدر غمخوار حیدر رفتی ورفته قرار حیدر السلام علیک یازهرا 3 یازهرا ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، شیعه از تربتت محرومه میره پیش بی بی معصومه مادر شیعه ها مظلومه مظلومه *قبرتو میون دلای شیدائیه ساکن بهشته دلی که زهرائیه داغ فاطمیه، داغ دل شیعه هاست روضه ی غربت حضرت خیرالنساست *دختر نبوت ای همسر ولایت مادر امامت ای کوثر هدایت ای یارحیدر غمخوار حیدر رفتی ورفته قرار حیدر السلام علیک یازهرا 3 یازهرا ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،، فاطمه جلوه گاه پاکی نسل وذریه ات افلاکی/ پس چرا چادرت خاکی شد خاکی شد خاکی سایه لطف تو بردلها ای کلید همه مشکلها/ حجت کامله،، یازهرا *آمده ریزه خوار سفره ی خوان تو دست این گدا بر دامن احسان تو گرچه ناقابلم صاحب من قابل است کی شوم نوکر خرده غلامان تو *جان ما فدای ذره ای از خاک تو سرِ ما فدای ذریه ی پاک تو هر دم میسوزم در شور و شینم گریان زهرا مثل حسینم ای یارحیدر غمخوار حیدر/ رفتی ورفته قرار حیدر السلام علیک یا زهرا...... ،،،،،،،، شعر و سبک: مهدی احتشامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 این پست رو مداح ها بهتر متوجه میشن❗️ ⁉️ تا حالا شده وسط روضه خوندن و صحبت کردن ، کلمه مناسب پیدا نکنی ؟ ⁉️ یا اینکه از جمله ای استفاده کنی که بعد از جلسه بگن جمله‌ی خوبی نبود و میتونستی جمله بهتری استفاده کنی؟ ✅ برای حل این مشکل،راه حل قطعی وجود داره.. ⭕️ حجت الاسلام علی فخری 🔹 کانال آموزش تخصصی مداحی کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
🔴 از دست یک مداح چه کارهایی برمیاد؟ ⁉️ تاحالا شده ببینید که فلان مداح کار خوبی رو انجام داده و بعد به ذهتون به برسه ما هم میتونیم اون کار رو بکنیم.. یا اصلا چرا این کار به ذهمون نرسیده بود؟؟ 🔻این جملات رهبرمون میتونه خیلی به ما کمک کنه👇🏻 ✅ مداحی یک هنر منحصربه فرد اســـت؛ یعنی ما شـــبیه این را نداریم در جاهای دیگـــر. جاهای دیگر، ابتهال و از این چیزها هســـت اما با مداحی فرق دارد؛ 💠 {مداحی} دل را صفا میدهد؛ دل مخاطب را صفا میدهد و روشـــن میکند دل او را؛ این اشکی که میبینید جاری میشود، این اشـــک از دل برمیخیزد... این اشکها از دل برمیخیزد، مال دل است، دل را صفا میدهد. بعد مستمع را به عمق تاریخ میبرد، مستمع را در حال حاضر نگه نمیدارد؛ مداح میبرد این دل را به عمق تاریخ، حقایق تاریخی را برایش مشخص میکند. بعد به او معرفت دینی و اخلاقی و سیاســـی میبخشد. 💠 {مداحی} هم معرفت دینی است، هم معرفت اخلاقی اســـت، هم معرفت سیاسی است. 💢 مکرر عرض کرده ایم این شـــعرهایی که اول منبر میخوانید، اگر شـــعرهای اخلاقی باشـــد، خیلی باارزش است. کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ یه مداح چقدر باید از شعر بدونه؟! 🤔 به نظرتون برای پیشرفت در مداحی، چقدر باید در زمینه شعر تسلط داشته باشیم؟! 😔 متاسفانه بعضی از افرادی که وارد عرصه مداحی میشن، هیچ اهمیتی به این بحث نمیدن.. 🤦‍♂و وقتی پیشرفت نمیکنن و خوندنشون به دل مستمع نمیشینه، سرخورده میشن و بعضی ها این مسیر پربرکت رو رها میکنن.. 🔴 یکی از نکاتی که خیلی باید بهش دقت کرد، دقیقا همین نکته هست 🔸این نکته طلایی رو از زبان ✅ استاد محمد جواد شرافت از شاعران و اساتید باتجربه بشنوید آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 روضه هارو یک شکل نخونید! ✅ یکی از نکاتی که در تاثیرگذاری روضه، خیلی اهمیت داره، دقیقا همین نکته هست 🔸باید بین روضه حماسی و روضه عاطفی فرق گذاشت ⭕️ این نکته مهم رو از زبان استاد حاج اسماعیلی بشنوید کانال آموزش تخصصی مداحی http://eitaa.com/zakerin1401