eitaa logo
ذاکرین حضرت اُمُ البَنین سلام الله علیها
1.7هزار دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
9.9هزار ویدیو
1.8هزار فایل
به عشق چهارده نور مقدس و خانم حضرت اُمُ البَنین سلام الله علیها ❤️ کلاس تخصصی مداحی حضرت اُمُ البَنین (س) ارتباط با مدیر👇 @th_taghizadeh آدرس کانال : https://eitaa.com/zakerinehomolbanins http://mtaghizade.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تو از آل نجابت ها، تو از ایل طهورایی تو معراج اهل البیت، از آیات قرآنی تو گلزار پیمبر، گل زهرا گل حیدر تو جان موسی جعفر عزیز قلب سلطانی 🎙مدیحه سرایی حاج احمد واعظی 🔻مقدمتان را به این کانال 19 هزارنفری 🟩⬜🟥امامتفاوت وعالی گرامی می داریم          ‌╔═💎💫═══╗    ➡️  www.mesf.ir/s          ╚═══💫💎═╝ ╭┅───────────┅╮ 🕌 http://eitaa.com/maddahanesf ╰┅───────────┅╯
تحلیل توسط📌 : شهادت امام صادق علیه السلام سینه زنی: نوحه موضوع: خصوصیات نوحه 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇👇 صادق آل مصطفی رفته از دنیا رخت عزا شد بر تن مادرش زهرا واویلتا واویلتا آه و واویلا ای آسمان خون گریه کن درغم صادق عالم شد حسینیه ی ماتم صادق واویلتا واویلتا آه و واویلا به فاطمه نوردوعین حضرت صادق بانی روضه ی حسین حضرت صادق جانم حسین جانم حسین جانم حسین جان خیمه های آل عبا آتش گرفته دامان طفلی بی نوا آتش گرفته ما بین حرم تا میدان لاله ها پرپر آن طرفتر در قتلگاه پیکر بی سر جانم حسین جانم حسین جانم حسین جان 🔹🔷🔹🔸🔶🔸🔹🔷🔹 📌خصوصيات نوحه📌 1⃣ : فاصله هر ضرب در نوحه معمولا كمتر از واحد و بيشتر از زمینة جدید است. 2⃣ : در نوحه مستمع ايستاده و معمولا دست را بالا برده و به سينه مي زند. 3⃣ : محتواي نوحه معمولا مرثيه مي باشد. 4⃣ : نوحه همواره با جواب مستمع همراه است؛ اما گاهي يك بخش كوتاه آخر بند به عنوان جواب انتخاب مي شود و گاهي بند اول به طور كامل. 5⃣ : اشعارهربند نوحه معمولاً داراي طول مصراعهاي كوتاه و بلند است. 6⃣ : نوحه از جهت سبكي متنوع است ومعمولاً يك چهارچوب كلي مشخص سبكي در هر بند تكرار مي شود ؛ و در حقيقت بندها با هم يك سبك دارند اما درون هر بند ابيات داراي سبكهاي متنوعي هستند. 6⃣ : نوحه داراي چند قسمت ميباشد که به آن «بند» گفته ميشود و هر بند، با «جواب» به اتمام ميرسد. هر بند نوحه معمولاً داراي سه بخش است: 7⃣ : بيت آغازين هر بند از نوحه که بايد توسط سينه زن پاسخ داده شود را «سربند» گويند که يک يا دو بيت شعر کامل است. 8⃣ : قسمت دوم از هر بند نوحه «گوشواره» ميباشد که در واقع چند کلمة هم قافيه است که معمولاً با ريتم سينه زني هماهنگي بهتري دارد و محل نواختن سينه، از وزن اين کلمات به خوبي هويداست. 9⃣ : کلمهاي است که در آخر هر بند از نوحه،‌چند بار با يک سبک تکرار مي گردد و معمولاً نام همان معصومي است که نوحه راجع به اوست. : اين گونه اصطلاحات عرفي هستند و تعريف مشخص و دقيقي ندارند. ممکن است در بعضي مناطق، طور ديگري استفاده شوند. 🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎 @yase133 💡💡بشنوید👇👇👇👇👇
توسط📌 موضوع: روضه شهادت امام صادق علیه السلام 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇 گوشه ای از حرای حجره ی خویش نیمه شبها خدا خدا میکرد طبق رسمی که ارث مادر بود مردم شهر را دعا میکرد هر ملک در دل آرزویش بود بشنود سوز ربنایش را آرزو داشت لحظه ای بوسد مهر و تسبیح کربلایش را هر زمان دل شکسته تر میشد فاطمه اشفعی لنا میخواند زیر لب با صدای بغض آلود روضه ی تلخ کوچه را میخواند عاقبت در یکی از آن شبها دل او را به درد آوردند بی نمازان شهر پیغمبر سر سجاده دوره اش کردند پیرمرد قبیله ی ما را در دل شب کشان کشان بردند با طنابی که دور دستش بود پشت مرکب کشان کشان بردند ناجوانمردهای بی انصاف سن و سالی گذشته از آقا میشود لااقل نگهدارید حرمت گیسوی سپیدش را ریختن خونه ی امام صادق. نگم دستاشُ بستن. حرمت ریش سفیدش رو نگه نداشتن. ابن ربیع ملعون سوار بر اسب هی میتازید این پیرمرد زمین میخورد. هزارتا جوون زمین بخورن، اما یه پیرمرد زمین نخوره. هزار تا پیر و جوون زمین بخوره اما یه زن زمین نخوره. هزار زن و مرد زمین بخورن، اما یه زن جلو شوهر کتک نخوره. هزار زن زمین بخوره اما یه دختر نصفه شب از رو ناقه زمین نیفته.پابرهنه و بی عمامه آوردنش بیرون. گفتن بذارید عبا به تن کنه گفتن نه نمیشه. در خونشُ آتش زدن. آقاجان پا برهنه آوردنت بیرون در خونتم آتش زدن، اما کسی به ناموست نگاه نکرد. من بمیرم برا اون آقایی که از صبح تشنه بوده، بدن زخمیه، علمدارشُ کشتن، علی اکبرشُ اربا اربا کردن. حسین جان تو گودال بودی همه از ترست گفتن تا سرشُ بالا نیزه نزدید سمت خیمه ها نرید. آخه حسین غیرتییه. اگه زنده باشه بلند شه دمار از روزگارتون در میاره. چهار هزار تا شاگرد اومدن تشیع جنازه امام صادق. کفن آوردن. بهترین تشیع جنازه شد. گفتن آقامونه، اماممونه. همه اومدن اما قربونت برم یه وقت نگی آقای ما کفن نداره، کفنم بود نمیشد حسینُ کفن کرد؛ انقدر بدن پاره پاره بود. زین العابدین فرمود بوریا بیارید... 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 ✅دو بیتی های به هم پیوسته – چهارپاره شعری که در این جلسه خوانده شده است، قالب چهارپاره یا دو بیتی های به هم پیوسته است و خوب است ذاکرین اهل بیت (ع) قالب های شعری را بشناسند. این قالب قالبی است که مقارن با شعر نو به وجود امد و آن مرکب از بندهای دو بیتی است که با هم قافیه متفاوت و معنای به هم پیوسته دارند . به عبارت ساده تر آن که این شعر شامل چند دوبیتی است با قافیه های متفاوت ولی کل شعر از نظر معنا با هم در ارتباط است و به هم مربوط است . معمولا مصرع های زوج (سمت چپ) هم قافیه اند . ✅ذکر مبارک حسین(ع) در بین روضه معصومین (ع) گاهی بین روضه معصومین (ع) غیر از امام حسین(ع)، مستمع ذکر مبارک «حسین (ع) » را دم می دهد، در این جلسه آقای بنی فاطمه یک «حُسن تعلیلِ» زیبایی را به عنوان فلسفه این کار بیان می کنند و به مکاشفه حضرت سکینه (س) در گودی قتلگاه اشاره می کنند: که امام حسین (ع) به آن حضرت فرمودند: به شیعیان من بگو: «شیعتی مَهْما شَرِبْتُم ماءِ عَذْبٍ فاذکرونی ـ اَوْ سَمِعْتُم بِغَریبٍ اَوْ شَهیدٍ فَانْدُبُونی» (شیعیان من! هنگامی که آب گوارا نوشیدید، مرا یاد کنید ویاهنگامی که از غریبی یا شهیدی خبری شنیدید، برمن ندبه کنید) به نوعی گفتن ذکر مبارک «حسین(ع)» در روضه را به عنوان سفارش آن حضرت بیان می کنند. ☑️نکات ناب در روضه👌 اگر ذاکرین اهل بیت (ع) در روضه های آل الله با تدبر، به نکات ناب دسترسی پیدا کنند و برای مخاطب بیان کنند، اثر گذاری بیشتری خواهند داشت. به عنوان نمونه در این جلسه یکی از نکات ناب عبارت است از:« هزارتا جوون زمین بخورن، اما یه پیرمرد زمین نخوره. هزار تا پیر و جوون زمین بخوره اما یه زن زمین نخوره. هزار زن و مرد زمین بخورن، اما یه زن جلو شوهر کتک نخوره. هزار زن زمین بخوره اما یه دختر نصفه شب از رو ناقه زمین نیفته» نکته ناب دیگر در گریز: «یه وقت نگی آقای ما کفن نداره، کفنم بود نمیشد حسینُ کفن کرد؛ انقدر بدن پاره پاره بود. زین العابدین فرمود بوریا بیارید...» 🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆🔆 ✅ مداحی مطلوب، آن است که پیامی را نیز به مخاطب منتقل کند، در این جلسه آقای بنی فاطمه، به عاطفه، محبت و حق مادر اشاره می کنند و می گویند : «مادری که با دست پینه بسته اش، لباسام و می شوره، می گه بچه م بپوشه، مؤدب تو روضه بره، مادری که همیشه نگران منه» بعد از این مقدمات، با این جمله اثر گذار به روضه بر می گردند که : «الهی مادرم فدات آقا» 📌📌📌📌📌📌📌📌 @yase133 🔗🔗بشنوید👇👇
توسط🔗 : شهادت امام صادق علیه السلام روضه خوانی سید مهدی میرداماد گریز با حلقه ارتباطی شباهت 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇 به قلب روشن یک مرد زخم ناسزا افتاد شبیه چادر زهرا که بر آن رد پا افتاد در و دیوار میشد روضه ی تصویری این مرد زمان روضه خوانی اشک از چشم خدا افتاد یقین دارم خودش میخواست این نوع غریبی را به یاد مرتضی خم شد به یاد مرتضی افتاد علی شد آنچنان که دست بسته کوچه را طی کرد سپس محض هواداری زهرا بی هوا افتاد حسن شد کوچه را میگشت با دقتبه خود می گفت خدایا گوشوار مادرم زهرا کجا افتاد به خود میگفت من مردم اگر افتاده ام اینجا ولیکن فاطمه زن بود پیش چشمها افتاد مدینه گرچه آتش بود و میسوزاند قلبش را ولی در آخرِ این روضه یاد کربلا افتاد بزن آتش بزن این خانه را من زینبی هستم امان از شعله هایی که به جان خیمه ها افتاد امان از اون وقتی که عمه های من دامنشون و چادراشون آتیش گرفت. خونه ی امام صادقُ آتش زدن. نوشتن بچه هاش از این حجره به اون حجره فرار میکردن. بالاخره رفتن تو حجره ای از خانه و دهلیز عقب خانه امان گرفتن و آتیش خاموش شد. اما کربلا زینب اومد پیش زین العابدین. آقا چه کنم؟ بچه ها دارن میسوزن. یکی تازیانه میزنه، یکی سیلی میزنه، یکی گوشواره میکشه. گفت عمه بگو همه فرار کنن. همه فرار کردن فقط یه نفر فرار نکرد .دیدن یه زنی هی جلوی خیمه راه میره. خانوم چرا نمیری؟ گفت امام من تو خیمه است... 🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎🔎 در فایل پیوستی، اگر به شعر دقت کنید به نحوی تحقیقی، شباهت روضه های امام صادق(ع) با روضه های معصومین علیهم السلام، ذکر شده است. ابتدا به مصائب امیرالمؤمنین (ع) بعد روضه حضرت زهرا (س) و در نهایت روضه امام حسین(ع). ذاکرین اهل بیت(ع) می توانند از این فایل به عنوان نمونه ای برای فهرست روضه ها و گریزهای امام صادق(ع) استفاده کنند. در روضه بعد از شعر هم، یکی از شاخص ترین روضه های امام صادق(ع) اشاره می شود و سپس گریز به روضه آتش زدن خیمه های امام حسین(ع). این فایل برای جلساتی که می خواهید مختصر بخوانید، قابل استفاده است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 @yase133 👇👇🔸گریز🔸بشنوید👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراحلی که باید در مرحله تقلید و مستقل خوانی طی کنیم‼️ آیا همه میتونن به صورت مستقل متن روضه ایجاد کنن⁉️ 📙📘📗📕📒📔📓📚📙📘📗 🔜 @yase133 🔚 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
نکات فنی کوتاه 🔴 اگر مطالب انتخابی مداح زیاد باشد ممکن است مجبور شود سرعت خواندن خود را در پایان برنامه افزایش دهد و کیفیت فدای کمیت گردد . در مواقع محدودیت زمان مداح باید تعدادی از ابیات یا متن روضه را حذف نماید @yase133
نکته آموزشی 🔴در مجالس روضه نباید بیشتر محور خواندن مصائب سنگین اهل بیت علیهم السلام باشد بلکه مناسب است بیشتر از اشعار عاطفی استفاده شود و از خواندن مصائب سنگین (اسارت، غارت معجر، مجلس شراب، کنیزی و ...) پرهیز نمود مگر در مناسبتهای ویژه مانند شب و روز عاشورا ، شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و جلساتی که مستمع آن آماده و اهل بکاء باشد که در آن هم میتوان به یکی از مصائب اشاره کرد. @yase133
🎤 توسط🔚 🎤 : انتخاب پرده مناسب ـ نوآوری در ضرب 📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇👇👇👇 شکوفه های خنده روی هرلب آخه خبر رسیده که از امشب برا امام رضا یه خواهر اومد شبیه زینب چه خبره حالا میون مدینه ماهُ ببین امشب که روی زمینه هرچی که بگم از وصفش کمه دنیا اومده بازم فاطمه مولاتی حضرت معصومه حال و هوای حرمت بارونه قم به کرامت شما مدیونه نیمه شبا میون صحنت انگار خدا مهمونه نگاه به دلم کن میدونی خزونم مسیر بهشتُ تو دادی نشونم رویای منه شبهای حرم دستم را بگیر بانوی کرم مولاتی حضرت معصومه مثل امام رضا تو رأفت داری ملیکه ای و کلی رعیت داری گدا همیشه دورته ازبس که کرامت داری تو آسمون دل بارون امیده برات شفاعت دوباره رسیده صحنت قصره و از دل میبره خاکه این حرم عالِم پروره مولاتی حضرت معصومه 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 👇👇 ⁉️انتخاب پرده مناسب: یکی از نکات محوری در خواندن سرود، انتخاب پرده مناسب است، اگر پرده محوری خواندن بالا باشد مستمع برای جواب دادن دچار مشکل می شود و به خود مداح نیز زیاد فشار وارد می شود؛ اگر پرده محوری پایین باشد، خواندن بدون احساس و شور لازم خواهد بود و مستمع خموده می شود. در این جلسه آقای بنی فاطمه سرود را در پرده ای بالاتر از آنچه که باید شروع کردند و چون دیدند جواب دادن برای مستمع مشکل است بلافاصله پرده را پایین آوردند. لازم به ذکر است نحوه پایین آوردن پرده باید به نحوی باشد که در جلسه سکته ایجاد نکند، مثلا ذکری گرفته شود یا فضیلتی از شخصیت صاحب مجلس گفته شود و بعد از یک فاصله، سرود در پرده مناسب دم داده شود. ⁉️نوآوری در ضرب: نوآوری در خواندن بسیار مهم است و برای آن بایستی از ابزار مباح و مناسب استفاده کرد، در این جلسه یک نوآوری در ضرب کف زدن مستمع دیده شد، به این صورت که خط اول هر بند، بعد از هر مصراع سه ضرب کف زده شد و خط دوم با کف زدن بدون ضرب و خط سوم با ضرب تک و جواب با ضرب شور. به این طریق در هر بند چهار نوع ضرب به کار رفته است که نوعی تنوع و نوآوری است. 🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋 @yase133 بشنوید📌🎧🎧🎧📌
تحلیل توسط📌 موضوع: ولادت حضرت معصومه(س) 🔎موضوع: متوقف کردن کف زدن ـ جواب سرود 👇👇👇👇👇👇👇👇👇 👇📝📝 دل یه دنیا آرومه شب میلاد خانومه نیگا کنید تو آغوش امام رضا داره میخنده معصومه باز دوباره چشماتُ ببند تامدینه بزن بال و پری یا امام رضا مبارکه خدا داده بهت چه خواهری کیه که امشب اومد دنیا دوباره زینب اومد دنیا تموم هستی برادر و نور دل امام کاظمه عالمه آل علیه و به زیر دینش هرچی عالِمه دلارو میبره شبیه مادره می ذارن اسمشُ فاطمه دوباره وقت پروازه خدا براما میسازه درخونه کریمۀ آل علی همیشه روی ما بازه هرکسی میاد زیارتش تموم حاجتش شفاعته این شبا فقط گدایی کن همه میگن دهه کرامته زندگیمُ به پاش می ریزم آخه غلام این دوشیزم تاروز محشر آب وخاکمون آبروداره از پاقدمش زیارت مزار فاطمه ست زیارت میون حرمش فقیه و عارف و عالم و مجتهد میسازه تنها با یک دمش میشینی روبرو گنبد اگه یه وقت دلت پر زد دل هواییتُ روونه کن بیا بیا با هم بریم مشهد هرکی این حرم دلشُ برد محاله دیگه دلبریدنش هرکسی بره زیارتش آقا سه جامیاد به دیدنش پاشوکه موقع پابوسه رئوفیِ آقا محسوسه مثل خونه امام رضا کجا گدا شبانه روز میره میاد کسیکه اسم مادرشُ برد یه جاتموم حاجتاشُ داد گدای این درم نباشه تو حرم دری شبیه باب الجواد 🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋🖋 📌متوقف کردن کف زدن: در سرود گاهی خوب است کف زدن متوقف شود و بندهای سرود بدون آن خوانده شود. در این جلسه این کار چند مرتبه اتفاق افتاد. در بند دوم توقف به جهت نفس گرفتن مستمع بود ولی در بند سوم برای جا انداختن کامل محتوای شعر بود. ذاکرینی که در حال کسب تجربه هستند باید دقت کنند که توقف کف زدن را نباید به جهت تقلید از مداحان پیشکسوت و الگوها انجام داد، حتما باید دلیلی از این قبیل که گفتیم داشته باشد. 📌جواب سرود: جواب سرود در فایلی که ارائه داده ایم، بند اول سرود است؛ چراکه مستمع جلسه، ظرفیت و توانایی یادگرفتن و جواب دادن یک بند را داشت؛ در جلساتی که می خوانید دقت کنید اگر مستمع این توانایی را ندارد، یک جواب ساده و مختصر انتخاب کنید مثل «یا حضرت معصومه». 📌📌📌📌📌📌📌📌📌 @yase133 بشنوید🔰🔰🔰🔰