انسانصادقکسـےاستکھحـامۍدورانِ
نادانیخودنباشـد !'
‹ نادرابراهیمے ›
تنها دلیل برای بیشتر ما که رویاهایمان را زندگی نمی کنیم این است که زیادی به ترسهایمان راه دادهایم
@zamanetafakor
⁉️ *«لیلة الرغائب» سنّت یا بدعت؟!*
چند سالی است به مدد تبلیغات، اعمال «لیلة الرغائب» و بجا آوردن آن میان مردم بهویژه نسل جوان، خیلی رایج شده؛ امّا این اعمال، سندیّت درستی ندارد که در این متن، مختصراً به آن میپردازیم؛
ظاهراً حدیث لیلة الرغائب از منابع اهل تسنن به منابع شیعی وارد شده و رجال سندی این حدیث از رجال ضعیف اهل تسنن میباشند.
بحث لیلة الرغائب در میان عوامّ اهل سنّت رواج دارد؛ امّا حتی بسیاری از خود علمای اهل سنّت با آن مخالفت داشته و سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی بزرگ شمردهاند.
با بررسی سندی این روایت، میتوان نتیجه گرفت که چنین حدیثی معتبر نیست و نمیتوان مستحبّ بودن اعمال لیلة الرغائب را اثبات کرد.
جالب است که خود علامه مجلسی(ره) در کتاب «زاد المعاد» خویش که شبیه «مفاتیح الجنان» است، مینویسد:
به دلیل(عدم اعتماد به سند) ما نماز مشهور لیلة الرغائب را در این رساله نیاوردیم، علاوه بر این(اشکال) که از راه عامّه(اهل تسنّن) هم نقل شدهاست!
مشروعیّت این اعمال و نماز، وابسته به مبنای فقیه در «قاعدهٔ تسامح در ادلّهٔ سنن» است.
در قاعده «تسامح در ادلّه سنن» با روایت ضعیف هم میتوان، حکم مستحب یا مکروه را ثابت کرد.
اگر مجتهدی (یا مقلّدی عن تقلیدٍ) این قاعده را قبول دارد، میتواند چنان نمازی را مستحبّ و مشروع بداند؛ ولی اگر این قاعده را اجتهاداً (و در مورد مقلّد، تقلیداً) قبول ندارد، به دلیل ضعف سند و اشکالات موجود در این روایت، چنان نمازی مستحبّ و مشروع نیست و ادای آن «به قصد ورود (نه رجاءً)» قطعاً حرام و بدعت است.
امّا از آنجا که عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نمیشوند و پس از فراگیرشدن تبلیغات رسانهای، این اعمال را به گمان مستحب بودن انجام میدهند، باید تا آنجا که میشود مردم را آگاه کرد تا مبادا بدعتی چون لیلة الرغائب وارد دین شود و سالها بعد، رنگ سنّت به خود بگیرد!
زیرا بدعت، چیز عجیب و غریبی نیست که با اصول منافات داشته باشد؛ بلکه بدعت یعنی داخلکردن چیزی در دین، که جزء دین نیست. پس حتی نماز و روزه خاصی که در دین نیست، اگر وارد دین شود، بدعت است.
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
❔ *چند پرسش و پاسخ:*
1⃣ دامنزدن به ردّ و طعن چنین مستحبّاتی، غیر از کوتاهکردن دست مؤمنان از مناجات و توسّل، ثمرهٔ عملی دیگری ندارد!!
پاسخ:
قرار نیست دست مؤمنان از دعا کوتاه شود؛ بلکه باید آگاه شوند و با تبلیغ درست دین، بهجای دعاهای جعلی یا ضعیفالسند، به سوی دعاها و اعمال معتبر تشویق شوند. آیا در جامعه ما، «صحیفه سجّادیّه» با آن دعاهای گرانقدر، مهجور نیست؟
2⃣ چگونه هنگامی که برخی از علما این حدیث را نقلکردهاند، شما آن را ردّ میکنید؟! یعنی آن بزرگان، متوجّه ضعف و اشکالات آن نبودهاند؟!
پاسخ:
بزرگان و علمای شیعه بهجای خویش محترماند؛ امّا گاهی اشتباههای علمی نیز رخ میدهد که کتابهای علمی و تاریخ هر علم، گواهِ آن است. ما تابع دلیل هستیم (نحن أبناء الدلیل) و هر عالِم هر چند که موثّق باشد، باید سخنش به شیوهٔ علمی بررسی شود.
3⃣ مستحبّات را میتوان بنا بر مبنای «تسامح در ادلّهٔ سنن» انجام داد و نیازی به «سند معتبر» نیست. این نماز هم ایراد و مشکلی جز در سند ندارد و بر طبق احادیث «من بلغ» اگر کسی انجام داد، مأجور است.
پاسخ:
اشکال شما مبنی بر قاعدهٔ «تسامح در ادلّه سنن» و اخبار «من بلغ» است که نمیتواند استحباب شرعی را ثابت کند و مورد پذیرش همهٔ فقهاء نیست.
اخبار «من بلغ» نمیتواند استحباب نماز لیلة الرغائب را اثبات کند؛ حتّی به فرض اینکه بتواند، نماز لیلة الرغائب، دائر مدار میان بدعت و استحباب است و مقتضای احتیاط، ترک این نماز به قصد ورود است؛ زیرا در صورت انجام آن، احتمال حرمت و ارتکاب بدعت وجود دارد، به خلاف صورت ترک؛ زیرا ترک این نماز، حدّاکثر ترک عمل مستحبّ است؛ و ترک عمل مستحبّ، مانعی ندارد.
و در پایان اینکه ما «عبادت مباح» نداریم! عبادت نیازمندِ «امر وجوبی یا استحبابی» است.
مشکلِ گریبانگیر، زمانی درک خواهد شد که کار از کار گذشته باشد و این مناسک «جزء دین» شمرده شود و این، چیزی جز بدعت نیست. سادهگیری در این امور و بزرگنمایی اجتماعیِ هر عبادت و منسکی که استنادِ آن به دین، معلوم نیست و بیم آن میرود که در اذهان مردم، «جزء دین» شمرده شود، ضررش برای دین، بیش از «دینستیزی و دینزدایی آشکار» است.
•┈┈••✾❀✾••┈┈•
👌🏻 قابل ذکر است ماه رجب به خودی خود دارای فضیلت است و انسان هر عملی را در این ماه مبارک انجام دهد از آثار مضاعفی برخوردار است. از طرفی شب جمعه نیز دارای فضیلت است و به عبادت در این شب سفارش شده است. و تلفیق شب جمعه با ماه رجب، فضیلت شبهای جمعه ماه رجب را دو چندان میکند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فردا روز پدره⁉️
وداع دخترانِ شهید #سعید_انصاری با پدر😔
@zamanetafakor
6.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چقدر تلاش کرد که اشک نریزه اما....
[پسرِ شهیدِ حزب الله لبنان، جمیل فقیه در مراسمی که پدرها از جبهه برگشتند و اما پدر اون شهید شده]
@zamanetafakor
شب اول قبر که تنها شدی ، میفهمی اولویت با رفع عیوب خودت بود یا عیوب دیگران.
خطبههای آقای علمالهدی روی زندگی شما تأثیر نداره
اما حرفهای آقای واعظی مبنی بر بالاپایین کردن عمدی نرخ ارز در دولت روحانی حتما روی زندگیتون تأثیر داره.
اینکه برای اولی غیرتی میشید و به دومی واکنش نشون نمیدید ینی دارید الکی ادای حالبدا رو درمیارید!
☫ دقایقی برای تَفکُّر ☫
خطبههای آقای علمالهدی روی زندگی شما تأثیر نداره اما حرفهای آقای واعظی مبنی بر بالاپایین کردن عم
با غیر حزباللهیها کاری ندارم؛ اما بچههای انقلاب اگر فرصت کردند و رفتند اصل جملات #علم_الهدی را خواندند؛ اگر پیش خودشان خجالت کشیدند؛ در این ماه رجب، یک استغفاری بین خودشان و خدای خودشان بکنند....
پ.ن: این پیام ربطی به غیرحزباللهیها ندارد.