اطلاعیه ی مراسم تشییع ، تدفین و مجلس ختم والده ی مکرمه ی استاد تابع منش👆
#وقایع_شوال
4 شوال
1 ـ #جنگ_حنین (حُنین)
در این روز در سال 8 هـ بعد از 15 روز از فتح مکّه، غزوه ی حُنین به وقوع پیوست. (1)
تعداد لشکر اسلام 2 هزار نفر از مکّه و ده هزار نفر از مدینه بودند. در این جنگ چهار نفر شهید شدند، و تعداد 300 نفر از کفّار «هوازن» کشته شدند. (2)
در این جنگ امیر المؤمنین علیه السلام جنگجو ترین اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه و آله بودند که قتال می کردند. (3)
یکی از موارد فرار ابوبکر و عُمَر در همین جنگ بوده است. (4)
تاریخ این جنگ را ماه رمضان، و 3 و 5 و 10 و 11 و 15 شوال هم نقل کرده اند. (5)
📚 منابع :
1. مستدرک سفینة البحار : ج 6، ص 65. وقائع الشهور : ص 192.
2. توضیح المقاصد : ص 26. و ... .
3. کنز العمال : ج 10، ص 458. و ... .
4. بحار الأنوار : ج 21، ص 185 ـ 146. الزام النواصب : ص 188. الصحیح من السیرة : ج 5، ص 164. الغدیر : ج 5، ص 209 _ 205. ... صحیح بخاری : ج 5، ص 101. و ... .
5. توضیح المقاصد : ص 26. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
5 شوّال
1 ـ حرکت به سوی #جنگ_صفین (صفّین)
#امیرالمومنین_ع
در سال 36 هـ در چنین روزی امیر المؤمنین علیه السلام برای رفتن به صفّین آماده شدند؛ و ابو مسعود عقبه بن عامر انصاری را در کوفه جانشین خویش قرار دادند. (1)
📚 منابع :
1. بحار الأنوار : ج 32، ص 421. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
#مسلم_بن_عقیل_ع
#وقایع_کوفه
#ورود_مسلم_بن_عقیل_ع_به_کوفه
5 شوّال
2 ـ ورود حضرت #مسلم_علیه_السلام به کوفه
در سال 60 هـ در چنین روزی حضرت مسلم علیه السلام وارد کوفه شدند. (2)
مردم کوفه به خدمتش شتافتند، و نامه ی امام حسین علیه السلام را استماع کردند و هجده هزار نفر با آن حضرت بیعت کردند.
جناب مسلم علیه السلام نامه ای به امام حسین علیه السلام نوشت و بیعت کوفیان را اطلاع داد، و تشریف فرمایی آن حضرت را به کوفه خواستار شد.
📚 منابع :
2. الشهید مسلم بن عقیل علیهما السلام : ص 151. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
#امام_مهدی_عج
#توقیعات_امام_مهدی_عج
#نواب_امام_مهدی_عج
6 شوّال
1 ـ توقیع برای حسین بن روح رَحِمَهُ الله
روز یکشنبه سال 305 هـ اوّلین توقیع امام عصر عجّل الله تعالی فرجه در دوران غیبت صغری، برای جناب حسین بن روح رَحِمَهُ الله صادر شد. (1)
📚 منابع :
1. بحار الأنوار : ج 51، ص 365. و ... .
@zameneashk
#وقایع_شوال
#تخریب_بقیع
8 شوّال
1 ـ ویرانی قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام
در این روز در سال 1343 (1344) هـ قبور ائمه ی بقیع علیهم السلام و نیز قبر حضرت حمزه علیه السلام در اُحد به دست وهابیّون تخریب شد. (1)
علّت و انگیزه ی تخریب این قبور مطهّر در کتب مختلفی که بر رد عقائد ضالّه ی وهابیت تألیف شده، بیان گردیده است.
آنان اضافه بر قبور مطهّر ائمه ی معصومین علیهم السلام، دیگر قبور را هم تخریب نمودند که عبارتند از :
قبر منسوب به فاطمه زهرا علیها السلام، قبر مطهّر فاطمه بنت أسد علیهما السلام مادر امیر المؤمنین علیه السلام، قبر مطهر حضرت امّ النبین علیها السلام، قبر ابراهیم پسر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل فرزند حضرت صادق علیه السلام، قبر دختر خواندگان پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر حلیمه سعدیه مرضعه ی پیامبر صلّی الله علیه و آله و قبور شهدای زمان پیامبر صلّی الله علیه و آله.
وهابیان در سال 1343 هـ در مکّه گنبدهای قبر حضرت عبدالمطّلب علیه السلام، ابی طالب علیه السلام، خدیجه علیها اسلام، و زادگاه پیامبر صلّی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیها السلام و «خیزران» عبادتگاه سرّی پیامبر صلّی الله علیه و آله را با خاک یکسان نمودند. در جدّه نیز قبر حوّا و دیگر قبور را تخریب کردند.
در مدینه گنبد نبوی را به توپ بستند، ولی از ترس مسلمانان قبر شریف را تخریب نکردند. در شوال 1343 با تخریب قبور مطهّر ائمه ی بقیع علیهم السلام اشیاء نفیس و با ارزش آن قبور مطهّر را به یغما بُردند.
قبر حضرت حمزه علیه السلام و شهدای اُحد را با خاک یکسان کردند، و گنبد و مرقد حضرت عبدالله و آمنه پدر و مادر پیامبر صلّی الله علیه و آله، قبر اسماعیل پسر حضرت صادق علیه السلام و دیگر قبور را هم خراب کردند.
در همان سال به کربلای معلّی حمله کردند، و ضریح مطهّر را کندند و جواهرات و اشیاء نفیس حرم مطهّر را که اکثراً از هدایای سلاطین و بسیار ارزشمند و گرانبها بود، غارت کردند و قریب به 7000 نفر از علما، فضلا و سادات و مردم را کشتند.
سپس به سمت نجف رفتند که موفّق به غارت نشدند و شکست خورده بر گشتند. (2)
📚 منابع :
1. مستدرک سفینة البحار : ج 6، ص 66. و ... .
2. کشف الارتیاب : ص 77. و ... .
@zameneashk
#امام_حسین_علیه_السلام
#مرثیه_مقتل
🔵⚪️ قابل توجه شاعران و مرثیه خوانان امام حسین (علیهالسلام) ..
👈🏻 راوی گوید در خدمت حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام بودم كه دربانِ آن حضرت آمد اجازه خواست براى #سيد_حميرى، حضرت فرمود بيايد و خانواده خود را نشاند پشت پرده.
يعنى پرده زد و اهل بيت خود را امر فرمود كه بيايند پشت پرده بنشينند كه مرثيه سيّد را براى امام حسين عليهالسّلام گوش نمايند.
🔹پس سيّد داخل شد و سلام كرد نشست. حضرت امر فرمود او را كه مرثيّه بخواند.
🔹سيّد خواند اشعار خود را:
اُمْرُرْعَلى جَدَثِ الْحُسَيْنِ فَقُلْ لاَِعْظُمِهِ الزَّكيَّه
اَعْظما لازِلْتِ مِنْ وَطْفاءِ ساكِبَةٍ رَوِيَّةِ
«هنگامى که بر بدن حسین علیهالسلام عبورت افتاد، به استخوانهای پاکش بگو: پیوسته از اشک چشمان سیراب خواهى بود»
و اذا مَرَرْتَ بِقَبْرِه فَاَطِلْ بِهِ وَقْفَ الْمَطِيَّة
وَابْكِ الْمُطَهَّرَ لِلْمُطَهَّرِ وَ الْمُطَهَّرَةِ النَّقِيّةِ
كَبُكاءِ مُعْوِلَةٍ اءتَتْ يَوْما لِواحِدِهَا الْمَنِيَّةُ
ما لَذّ عَیش بَعد رَضکَ بالجیاد الأعوجیّة
«هنگامى که بر قبرش گذر کردى، مرکبت را مدت زیادى نگه دار و بر آن امام پاك و بر پدر و مادر پاکش همچون مادرى كه تنها جوان خود را از دست داده است گريه كن و بگو پس از آنکه بدنت را با سم ستوران خرد کردند، زندگى لذت ندارد.»
🔹راوى گوید: پس ديدم اشکهای جعفر بن محمّد عليهالسّلام را كه جارى شد بر صورت آن حضرت و بلند شد صرخه و گريه از خانه آن جناب، تا آنكه امر كرد حضرت به سيّد که دیگر ادامه ندهد.
📚منتهی الامال، ج1، ص1063
#کتاب_شناسی #مرجع_شناسی
#کتب_مقتل #کتب_مرجع
#مضرات_روضه_های_سماعی
#روضه
بسم الله الرحمن الرحیم
فلسفه و حقیقت روضه امام حسین ع ( 4 )
کدام مقتل را بخوانیم ؟
یکی از ابزار مهم مداح امام حسین ع منابع قوی و صحیح است که باید با اطمینان به آن مراجعه کند. معمولا ذاکرین به چند روش روضه می خوانند.
1. روضه سماعی که از شخصی می شنوند و می روند جای دیگر همان روضه را با کم و زیادش می خوانند در روضه سماعی مداح باید اولا توجه داشته باشد که به شخص روضه خوان کاملا اطمینان داشته باشد و از هر کسی نقل روضه نکند . متاسفانه بعضی از عزیزان مداح بسیار خوش باور و احساساتی هستند تا روضه را از کسی شنیدند ، تحت تاثیر قرارمی گیرند و به صدق و کذب روضه کاری ندارند سریعا آن را در مجلس دیگری منتقل می کنند.
حضرت آیة الله العظمی بروجردی رحمة الله علیه فرمودند : تحت تاثیر بزرگی و مقام وابهت علماء قرار نگیریم و درباره موضوع سوال کنیم به صرف اینکه فلان مداح مشهور فلان روضه را خواند قبول نکنیم و رجوع به منبع داشته باشیم.
ثانیا در روضه سماعی شخص اولی که از منبع می خواند تمام مطلب روضه را خط به خط نمی تواند منتقل کند و فرد دوم روضه را ناقص می شنود و قسمتی از آن را هنگام انتقال به دیگری فراموش می کند و وقتی به نفر سوم منتقل می شود و.. دیگر چیزی از اصل روضه باقی نمی ماند و در این انتقال سماعی است که زبانحال های من در آوردی هم اضافه می شود و چیزی ازاصل روضه باقی نمی ماند و وقتی به مقتل رجوع می کنیم می بینیم روضه شباهتی با متن مقتل ندارد.
2. خیـــــلی مهم : شنیدن روضه سماعی از معصوم ، که انسان باید به درجه ای از تقوی و عشق برسد که معصوم برایش روضه بخواند مانند روضه جابر در روز اربعین که امام سجاد برایش روضه خواند و فرمود : ها هنا قتل ابو عبدالله ای جابر همینجا ابا عبدالله کشته شد یا روضه امام زمان عج الله در روز اربعین برای مقدس اردبیلی که این بالاترین مقتل خوانی و بالا ترین آنهاست که آرزوی هر مداحی است که به این درجه برسد. ای کاش هر کدام از ما دعبلی برای امام عصر ع باشیم. شرط شنیدن روضه از معصوم عشق شدید به ولایت و تقوای عظیم است. می گویند مرحوم شوشتری صاحب خصائص الحسینیه همینگونه بوده است.
3. مرحله مهم و اساسی که باید هر مداح به آن توجه داشته باشد رجوع به منابع قوی و صحیح روضه و مقتل است که مداح با آشنا شدن به منابع قوی می تواند روضه های سماعی را ویرایش کند. و روضه صحیح و مورد تائید حضرت زهراء س را بخواند .
4. پاسخ این سوال که کدام مقتل را بخوانیم و چرا منابع قوی و مورد اعتماد هم ، با هم متفاوت هستند به کدام یک از منابع رجوع داشته باشیم. در پاسخ ما در تفسیر قرآن هم با این سوال مواجه هستیم کدام تفسیر را بخوانیم و کدام تفسیر درست است.
در پاسخ به این سوال ، ما با مراجعه به کتب به دو دسته از تفاسیر و مقاتل برخورد می کنیم .
1— تفاسیر و یا مقاتل ضعیف 2- تفاسیر و یا مقاتل قوی و معتبر
چگونه این کتب را از یکدیگر تشخیص دهیم؟
5- مطالب کتب ضعیف شاید 5% یا 10% در صد بی سند و یا قابل درک نباشد و مابقی کتاب بسیار مفید و سودمند است و نباید از آنها گذشت .
برای درک 5% درصد و یا بیشتر مطالب ضعیف کتاب ، ذاکر باید حتما قبلا ده کتاب مقتل معتبر خوانده باشد و بعد این کتب را بخواند و اصلا جائز نیست برای بار اول و در ابتدای مقتل خوانیش از این کتب استفاده کند. زیرا مطالب در ذهنش نهادینه می شود و بیرون کردن آنها از ذهنش کار بسیار دشواری است .پس راه شناخت کتب ضعیف این است که شما قبلا ده کتب معتبر با راهنمایی اهل فن بخوانید تا قوه تشخیص پیدا کنید.
شناخت کتب ضعیف بسیار مهم است و این کار بسیار مهم و مسئولیت آوری است و در شناخت این کتب باید زمانه ی مولف و امکانات مولف و جو سیاسی مولف را در نظرگرفت مثلا ما به زمانی بر خورد می کنیم که دارند اصل مقتل را از بین می برند و مقتل نویس به صدق و کذب مطالب کاری ندارد همه مطالب را می نویسد تا مطالب صحیح از بین نرود و بر عهده اشخاص بعد از اوست که مطالب را ویرایش کنند و جای هزار تشکر از این مقتل نویس است که مطالب را در زمانه خویش حفظ کرده است .بحار الانوار از این نوع کتب است.
@zameneashk
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء
#ملعونین_عاشوراء
#وقایع_شوال
14 شوّال
1 _ مرگ #عبدالمَلِک بن مَروان لع
در سال 86 هـ عبد الملک بن مروان سفّاک بخیل، در دمشق به هلاکت رسید (1)، و بعضی 15 شوّال را ذکر کرده اند. (2)
این در حالی بود که 21 سال و 6 ماه خلافت را غصب کرده بود. او پیش از سلطنت پیوسته ملازمت مسجد را داشت و تلاوت قرآن می نمود و او را حمامة المسجد می گفتند !
وقتی خبر سلطنت به او رسید قرآن را بر هم نهاد و گفت :
«سلام علیک هذا فراق بینی و بینک» : «خداحافظ، این آغاز جدایی بین من و توست» !!
بیماری او که سخت شد طبیب گفت :
اگر آب بخورد می میرد.
ولی تشنگی بر او غالب شد و از پسرش ولید آب طلبید.
او گفت :
اگر آب بیاشامی خواهی مرد !
عبد الملک به دخترش التماس کرد که آب بدهد، امّا ولید پسرش مانع شد.
عبد الملک گفت :
بگذار به من آب بدهند، و گرنه تو را از ولیعهدی خلع می کنم، ولید اجازه داد و عبد الملک آب خورد و مُرد.
از بزرگترین جنایات او به شهادت رساندن امام زین العابدین علیه السلام و مسلّط کردن حجاج ثقفی بر شیعیان امیر المؤمنین علیه السلام بود. (3)
📚 منابع :
1. تتمة المنتهی : ص 105 . و ... .
2. قلائد النحور : ج شوال، ص 94. و ... .
3. منتهی الآمال : ج 2، ص 39. تتمة المنتهی : ص 106.
@zameneashk
هدایت شده از م.خوشگفتار
10.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیان ماجرای حاج احمد پیکان در حرم حضرت زینب سلام الله علیها
#حاج_غلامرضا_سازگار
@zameneashk