eitaa logo
ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
6.3هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.4هزار ویدیو
875 فایل
السلام علیک یاابا عبدالله کانال ویژه مقتل امام حسین ع با متن عربی و ترجمه از منابع معتبر و پاسخ به شبهات مقتل است ایتا @zameneashk1 تلگرام @zameneashk باب الحسین ع https://t.me/Babolhusein آی دی پاسخ به سوالات @m_h_tabemanesh تبادل @m_h_tabemanesh
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫️آداب عزاداری اباعبدالله الحسین⚫️  1- سیاهپوشی :  از نظر فقهی پوشیدن لباس سیاه مکروه است ولی در عزاداری امام حسین (علیه السلام ) و ائمه معصومین (علیهم السلام ) استثناء شده است زیرا این کار نشانه حزن و اندوه و نمودار شعائر و حماسه ها است . 2- تسلیت گویی : اصل تسلیت گفتن در شرایط مصیبت و اندوهی که بر کسی وارد شده در اسلام مستحب است. پیامبر اکرم (ص) : هرکس مصیبت دیده ای را تسلیت گوید ، پاداشی همانند او دارد. (سفینةالبحار، ج2، ص188 ) - این سنت در بین شیعیان رایج است و  با  جمله « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَکُم » همدیگر را تسلیت می دهند. - امام باقر (ع ) : وقتی شیعیان به هم می رسند در مصیبت ابا عبدالله (ع )این جمله را تکرار نمایند : « اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَین (ع ) وَ جَعَلَنا وَ اِیاکُم مِنَ الطالبینَ بثاره مع وَلیهِ الاِمام المَهدی مِن الِ مُحَمَدٍ علیهمُ السَلامُ.» خداوند اجر ما را به سوگواری و عزاداری بر امام حسین (علیه السلام ) بیفزاید و ما و شما را از خونخواهان او همراه با ولی خود امام مهدی از آل محمد (علیهم السلام ) قرار بدهد . (مستدرک الوسایل،ج2،ص216) 3- تعطیلی کار در روز عاشورا : امام صادق (ع ) : کسی که روز عاشورا را تعطیل کند ، یعنی عقب کسب و کارش نرود و به کوری چشم بنی امیه که روز عاشورا را متبرک می دانستند، اگر کسی برای معیشت روزانه اش هم فعالیتی نکند، خداوند حوائج دنیا و آخرتش را بر آورد و کسی که روز عاشورا روز حزن و اندوه او باشد، در عوض فردای قیامت که برای همه روز هول و ترس است برای او روز شادی خواهد بود.(امالی شیخ صدوق ، ص129) 4- زیارت و زیارت خوانی :  علقمة بن حضرمی از امام باقر (ع ) در خواست نمود که مرا دعایی تعلیم بفرما که از راه نزدیک یا دور و از خانه ام در این روز (روز عاشورا ) بخوانم . امام فرمودند : ای علقمه ! هرگاه خواستی (دعا بخوانی ) دو رکعت نماز بخوان بعد از آن این زیارت (عاشورا ) را بخوان .پس اگر تو این زیارت را بخوانی ، دعا کرده ای به آنچه که ، ملائکه برای زائر حسین (ع ) دعا می کنند و خداوند صد هزار هزار درجه برای تو بنویسد و مثل کسی هستی که با حسین (ع ) شهید شده باشد تا مشارکت کنی ایشان را در درجات ایشان و شناخته نشوی مگر در جمله شهیدانی که شهید شده اند با آن حضرت و نوشته شود برای تو ثواب زیارت هر پیغمبری و رسولی و ثواب زیارت هر که زیارت کرده حسین (ع) را از روزی که شهید شده است . (مصباح المتهجد ، ص714) اگر می توانید زیارت عاشورای معروفه را با صد لعن و صد سلام بخوانید و اگر وقت ندارید برای صد لعن  و  صد سلام ،  زیارت عاشورای غیر معروفه را که در اجر و ثواب با زیارت معروفه یکسان است ، هر روز بخوانید. (هر دو زیارت در مفاتیح الجنان هست.) 5 - تباکی و گریستن : در حدیث قدسی آمده که خداوند به حضرت موسی (ع) فرموند : ای موسی ! هر یک از بندگانم در زمان شهادت فرزند مصطفی (ص) (روز عاشورا) گریه کند یا حالت گریه به خود بگیرد و بر مصیبت سبط پیامبر(ص) تعزیت گوید همواره در بهشت خواهد بود(مستدرک سفینه البحار، ج7، ص235) 6- برگزاری مجالس عزاداری : امام صادق (ع) می فرماید : مجلس گرفتن شما را من دوست می دارم . در مجالس خود « امر ما را » زنده بدارید . خداوند رحمت کند کسی که امر ما را زنده بدارد (وسایل الشیعه، ج10، ص235) 7 – نماز جماعت ظهر عاشورا : سید الشهداء و یاران با وفای او همه کشته راه نماز شدند.از این رو در زیار ت مطلقه امام حسین خطاب به امام می گوییم : اشهد انک قد اقمت الصلاة و اتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر .  8 – تحمل اندکی سختی : بايد مقدارى از لذائذ زندگى را كه از خوردن و نوشيدن و حتّى خوابيدن و گفتن بدست مى‏آيد ترك نموده ( مگر آن كه لازم باشد ) و ديدار با برادران دينى را ترك كرده و آن روز را روز گريه و اندوه خود قرار دهد.و مانند كسى باشند كه پدر يا فرزند خود را از دست داده است‏ . - امام صادق (ع)  : در روز (عاشورا) از کارهای لذتبخش دوری شود و آداب و سنن سوگواری بر پا گردد و تا زوال خورشید از خوردن و آشامیدن خودداری شود و بعد از آن همان غذایی خورده شود که سوگوارن می خورند. (میزان الحکمه ، ج8 ، ص3783) یکی از علما می فرمودند : از روز 7 محرم که آب را بر امام حسین (علیه السلام) بستند تا روز عاشورا سعی کنید آب نیاشامید، نوشیدنی های دیگر بیاشامید ولی به احترام آقا و اهل بیتش آب نیاشامید. 9- رعايت اخلاص: عزاداری را بخاطر رسم و عادت انجام نداده و سعى كنيم اين كارها را با نيتى خالص و براى رضاى خدا انجام داده و در خلوص خود نيز صادق باشيم. زيرا كار كوچكى كه با نيت خالصانه و صادقانه همراه باشد بهتر از كارهاى زيادى است كه خلوص و صداقت در آن نباشد ، حتى اگر چندين هزار برابر باشد. @zameneashk1
2.66M
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 14 #شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء #شرح_سلام_لعن_در_زیارات #ملعونین_زیارت_عاشوراء #دشمن_شناسی_در_زیارت_عاشوراء منظور از لعن اول و دوم… در زیارت عاشورا چه کسانی هستند؟ متن شبهه: آیا می‌دانستید، در زیارت عاشورا وقتی می‌خوانند، اللهم العن الاول و الثانی و الثالث و الرابع، ویزید خامسا… چه کسانی هستند؟ اولی قابیل پسر حضرت آدم، که پایه گذار قتل و فساد بود. دوم قیدار فرزند سالف، قاتل شتر صالح نبی ع است. سومی پادشاه رومانی بیلاطس، قاتل حضرت یحیی ع. چهارمین نفر ابن ملجم مرادی قاتل حضرت علی ع است، که توسط دختری به نام قطام تحریک شد. و پنجمین یزید بن معاویه علیه اللعنه قاتل امام حسین ع است، لطفا منتشر شود تا دشمنان با تفسیر نابجا جهت تفرقه افکنی استفاده ننمایند. (منبع: مجالس المومنین- قاضی نورالله شوشتری(ره) ص ۲۹۱) التماس دعا #خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
پيامبر اكرم (ص) فرمود: «‌ فَطوُبي لِمَنْ كانَ مِنْ اَوْلياءِ الْحُسَيْنِ وَ شيعَتِهِ هُمْ وَ اللهِ الْفائِزوُنَ يَوْمَ الْقِيامَةِ » . « سعادتمندی آنان كه از دوستان و پيروان حسين (ع) هستند. بخدا سوگند ايشان در قيامت پيروز و نيكبخت هستند ». 1- النور / 52 2- بحارالانوار ، 44/ 225 ای دی برای ارسال مطالب و سوالات مقتل در تلگرام و ایتا @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک کانال ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
1.38M
#پاسخ_به_سوالات_و_شبهات 15 #وقایع_عاشوراء #سوره_الفجر #وداع_های_امام_حسین_علیه_السلام #وداع_های_امام_حسین_ع_در_روز_عاشوراء هل من ناصر ینصرنی آیا صحت داره ک امام حسین در روزعاشورا سوگند میخورد ک تا خون ب رکاب اسبش نرسه دست برنمیدارد از جنگ و اینکه ذوالجناح زانو میزند وخون بالا میاد ،و ندا میرسد ک خون ب رکاب رسیده ، یعنی یه جورایی پیام شهادت رو به امام حسین میده. البته در تعزیه هم خوانده میشه ، راهنمایی بفرمایید ، خدا سلامتی به شما عنایت کند. التماس دعا #خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1 ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 لینک مقتل ضامن اشک ، پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک گروه مقتل متضمن البکاء در تلگرام https://t.me/joinchat/CQ5QIjy-YrD-rSAOIK0SWg لینک گروه مقتل متضمن البکاء در ایتا http://eitaa.com/joinchat/979107861C7825264ca2
يعلی عامری گويد : رسول خدا را به طعامی دعوت كردند در راه حسين عليه السلام را مشاهده فرمود : كه با كودكان سرگرم بازی است . پيامبر در برابر مردم ايستاد و دستان خود را [ برای به آغوش كشيدن حسين عليه السلام ] گشود اما كودك از اين سو به آن سو می جست و رسول خدا (ص) او را مي خنداند تا اين كه او را گرفت و يك دست زير چانه و دست ديگر بر پشت گردنش نهاد و دهان بر دهان وی گذارد و او را بوسيد و فرمود:‌ [ حُسَيْنٌ مِنّي وَ اَنَا مِنْ حُسَيْنٍ أحَبَّ اللهُ مَنْ أحَبَّ حُسَيْناً ،حُسَيْنٌ سِبْطٌ مِنَ الْأسْباطِ .] (‌ حسين از من است و من از حسينم خداوند دوست می دارد هر كه حسين را دوست بدارد. حسين نوه ای از نواده ها [ی پيامبران ] است .) كامل الزيارات / 52 – 53 @m_h_tabemanesh1 @m_h_tabemanesh2 کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک کانال ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
حذيفه يمانی گويد : پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم را ديدم كه دست حسين بن علی عليه السلام را گرفته و می فرمايد: [يا ايُّهَا الناسُ هذَالحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ فَاعْرِفُوهُ فَوَالَّذي نَفسي بِيَدِهِ إنَّهُ لَفِي الجَنَّةِ و مُحِبّيهِ فِي الجَنَّةِ وَ مُحِبّي مُحِبّيهِ فِي الْجَنَّةِ] ( ای مردم اين حسين بن علی عليه السلام است او را بشناسيد قسم به آن كه جانم در دست اوست او در بهشت است دوستدارانش در بهشت اند و دوستداران دوستدارانش نيز در بهشت اند .) امالي صدوق / 478 @zameneashk ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
منزل جاي فرود آمدن و استراحت کردن در طول مسافرت، خان، کاروانسرا، توقفگاه.درسفرهاي قديم، هر مرحله و بخشي را که يک فرد يا کاروان در يک روز بصورت پياده‏م ي‏پيمود، «منزل‏» مي‏گفتند.اگر سفر سواره بود، مقداري که به يک مرحله مي‏رسيدند و اسب را عوض مي‏کردند، منزل به حساب مي‏آمد، اين فاصله، گاهي سه فرسخ و گاهي پنج‏ فرسخ بود.البته درباره فاصله دو منزل، نمي‏توان مسافت دقيقي تعيين کرد، ولي بطور متوسط، فاصله دو منزل چهار فرسخ بوده است.[1] . بين مکه و کربلا هم منزلگاههايي بوده است که امام حسين‏ «ع‏» در آنها فرود آمده يا ازآنها گذشته و در برخي از آنها شب را به صبح آورده است.منزلها برخي مشهورتر است. امام حسين‏ «ع‏» و کاروان وي در همه منزلهاي بين راه، بار نمي‏انداخت، بلکه اغلب دو منزل يکي بار مي‏افکند.منزلهاي بين مکه و کوفه به ترتيبي که در «مناقب‏» آمده، چنين ‏است: ذات عرق، حاجز، خزيميه، ثعلبيه، شقوق، شراف، نينوا، عذيب الهجانات، کربلا.[2] ترتيب ديگري در «معجم البلدان‏» آمده که به اين صورت است: صفاح، ذات عرق، حاجز، خزيميه، زرود، ثعلبيه، شقوق، زباله، شراف، ذوحسم، بيضه، رهيمه، قادسيه، عذيب‏ الهجانات، قصر بني مقاتل، نينوا، کربلا. [3] البته منزلگاههاي ديگري هم در متون تاريخي يادشده از قبيل اجاء، قطقطانه، بطن الرمه و جز اينها، که براي توضيح بيشتر درباره هر يک از منازل ياد شده، به عنوان آن در اين فرهنگ مراجعه کنيد. اجمالي از سير حوادث طول راه در اين منزلها از اين قرار است: سيد الشهدا «ع‏»، پس از خروج از مکه به سوي عراق، در منزلگاه ذات عرق در برخورد با بشر بن غالب، از اوضاع‏ کوفه با خبر شد، در منزل حاجز و بطن الرمه، قيس بن مسهر صيداوي را همراه با نامه‏اي به‏سوي کوفيان فرستاد، در منزل زرود، با زهير بن قين ملاقات کرد و او را به پيوستن به ‏خويش فرا خواند، در منزل ثعلبيه، از شهادت مسلم و هاني در کوفه آگاه شد.در منزل‏ زباله، با فرستاده عمر سعد ديدار کرد، در منزل شراف، با سپاه حر برخورد نمود و خطبه ‏خواند، در منزلگاه بيضه، با خطبه‏اي امويان را معرفي کرد و در منزل ذي حسم، در سخنراني خويش، بي وفايي و ناپايداري دنيا را ترسيم نمود.روز اول ماه محرم، در منزلگاه‏ قصر بني مقاتل فرود آمد و پس از آن در سخني از شهادت خويش خبر داد و روز دوم ‏محرم وارد سرزمين کربلا شد. پس از شهادت امام‏ «ع‏» و انتقال اسراي اهل بيت به کوفه، آنان را از کوفه به شام حرکت‏ دادند، پيمودن اين مسير طولاني روي شترهاي بي محمل و با بدرفتاري ماموران و نيز غل ‏و زنجير بر گردن امام سجاد «ع‏» از مصائب اسراي خاندان پيامبر بود.اين مسافت نيز منزلگاههايي داشت که اهل بيت‏ «ع‏» از آنها عبور داده شدند تا به دمشق رسيدند، نام منازل‏ کوفه تا دمشق از اين قرار است: تکريت، موصل، حران، دعوات، قنسرين، سيبور، حمص، بعلبک، حماة، حلب، نصيبين، عسقلان، دير قسيس و دير راهب.در يکي از منابع، خطسير اسرا از کوفه به شام اينچنين آمده است: کنار شط فرات، تکريت، وادي نخله، مرشاد، حران، نصيبين، موصل، حلب، دير نصراني، عسقلان، بعلبک، شام.[4] نام منازل ميان کوفه تاشام به اين صورت نيز نقل شده است: قادسيه، تکريت، موصل، تلعفر، دير عمروه، صليا، وادي نخله، ارمينا، لينا، کحيل، جهينه، نصيبين، دعوات، کفر طاب، سيپور، معرة النعمان، شيزر، حماة، بعلبک، عسقلان.[5] با پخش خبر شهادت امام حسين در کربلا در ميان اقوام و طوايف، عکس العملهاي گوناگون و اعتراض آميزي در مناطق مختلف نقل شده است. بويژه در منزلگاههاي کوفه تا شام، حتي ساکنان دهکده‏هاي مسيحي نشين گاهي با ورود نيزه داراني که سرهاي شهدا را حمل مي‏کردند به آبادي يا قلعه خويش مخالفت مي‏کردند و راه نمي‏دادند.[6] . فرهنگ عاشورا / جواد محدثي [1] فرهنگ تاريخي ارزشها و سنجشها، ابو الحسن ديانت، ج 1، ص 456. [2] مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 97. [3] مقتل الحسين، مقرم، به نقل از معجم البلدان. [4] زندگاني ابا عبدالله الحسين، عماد زاده. [5] وسيلة الدارين في انصار الحسين، ص 368 (با توضيحاتي پيرامون هر منزل). [6] همان، ص 374. کانال مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk لینک کانال ضامن اشک در ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
#مجالس_امام_حسین_علیه_السلام #به_مجلس_امام_حسین_ع_خوش_آمدید ذاکرین سید الشهداء برای دیدن مطالب دوم محرم ورودیه هشتکهای زیر را در کانال مقتل ضامن اشک جستجو بفرمایید. #دوم_محرم_ورودیه #کربلاء #صحن_و_سرای_امام_حسین_ع #ورودیه_کربلاء_شب_دوم_محرم #فضائل_کربلاء #روایت_ام_ایمن #دفن_در_کربلاء #حرم_امام_حسین_علیه_السلام #قبر_امام_حسین_علیه_السلام #استجابت_دعا_در_زیر_قبة_امام_حسین_علیه_السلام #آداب_ورود_به_حرم #تربت_امام_حسین_علیه_السلام #تربت_امام_حسین_ع #نورانیت_امام_حسین_ع #بوی_عطر_امام_حسین_ع #حدیث_قاروره التماس دعا #خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش @zameneashk1
محتشم كاشاني و مقبل اصفهاني در عالم خواب در حضور خاتم الانبياء (ص) مقبل (شاعر اصفهاني) در جواني در نهايت ظرافت و لطافت بود. در ايام محرم به جمعي رسيد كه در عزاي حضرت سيدالشهداء عليه السلام به سينه زني مشغول بودند. وي از روي استهزاء چيزي خواند كه عزاداران ناراحت شدند. مقبل پس از چندي به بيماري جذام مبتلا شد، به طوري كه مردم از او متنفر شدند و وي در آتشخانه ي حمام قرار گرفت. سال ديگر، روزي با دلي شكسته در كنار خرابه اي نشسته بود، جمعي از سينه زنان اين شعر را مي خواندند: چه كربلاست امروز چه پر بلاست امروز سر حسين مظلوم از تن جداست امروز آتش در نهاد مقبل افتاد و با نظر حسرت به آنها نگاه كرد و گفت: روز عزاست امروز جان در بلاست امروز فغان و شور محشر در كربلاست امروز مقبل همان شب، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم را در خواب ديد، ايشان وي را نوازش كردند و از تقصيرش درگذشتند. گويند: نام او «محمد شيخنا» بود و آن جناب او را «مقبل» لقب دادند. لذا شروع به سرودن قضاياي حضرت سيدالشهداء عليه السلام كرد. مقبل گويد: چون واقعه ي شهادت را تمام كردم، شب جمعه بود. چندان خواندم و گريستم تا آنكه در بستر به خواب رفتم. در عالم خواب، خود را در حرم منور حضرت سيدالشهداء عليه السلام ديدم كه منبري گذارده و جناب خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و سلم تشريف داشتند، در آن اثناء محتشم را حاضر كردند. پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: امشب شب جمعه است، بر منبر برو و در مصيبت فرزندم چيزي بخوان. محتشم به امر آن حضرت بر منبر رفت. خواست در پله ي اول بنشيند، ولي حضرت فرمودند: بالا برو، چون به پله دوم رفت، باز فرمودند: بالا برو؛ و همچنان به او فرمودند، تا اينكه بر پله ي آخر منبر نشست و اشعاري خواند تا به اين بند معروف رسيد: پس با زبان پر گله آن بضعه ي بتول رو در مدينه كرد كه يا ايها الرسول اين كشته ي فتاده به هامون حسين توست وين صيد دست وُ پا زده در خون حسين توست اين ماهي فتاده به درياي خون كه هست زخم از ستاره بر تنش افزون حسين توست مقبل گويد: پس از پايان تعزيه داري و سوگواري، حضرت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و سلم خلعتي به محتشم عطا فرمودند. من با خود گفتم: البته اشعار من مورد قبول آن حضرت قرار نگرفته است، زيرا به من دستور خواندن ندادند. ناگاه حوريه اي به خدمت آن حضرت آمد و عرض كرد: حضرت فاطمه ي زهرا عليهاالسلام مي گويند: دستور بفرماييد كه مقبل واقعه اي در مرثيه ي سيدالشهداء عليه السلام بخواند. پس آن حضرت به من امر فرمودند و بر منبر رفتم و بر پله ي اول ايستادم و چنين خواندم: روايت است كه چون تنگ شد بر او ميدان فتاد از حركت ذوالجناح وز جولان نه سيد الشهداء بر جدال طاقت داشت نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت كشيد پا زِ ركاب آن خلاصه ي ايجاد به رنگ پرتو خورشيد، بر زمين افتاد هوا زِ جور مخالف، چو قيرگون گرديد عزيز فاطمه از اسب سرنگون گرديد بلند مرتبه شاهي ز صدر زين افتاد اگر غلط نكنم، عرش بر زمين افتاد ناگاه كسي اشاره كرد كه فرود آي. دختر پيامبر خدا صلي الله عليه و آله و سلم بيهوش گشته است. من از منبر فرود آمدم و منتظر عطاي حضرت خيرالبرايا بودم. ناگاه ديدم ضريح مطهر حضرت سيدالشهداء عليه السلام باز شد و شخص جليل القدري از آن بيرون آمد. اما زخم سينه اش از ستاره افزون و جراحات بدنش از شماره بيرون است. ايشان خلعت فاخري به من عطا فرمودند. عرض كردم: فدايت گردم، شما چه كسي هستيد؟! فرمودند: من حسين عليه السلام هستم. ( سحاب رحمت ص 90 ) 《وقايع الايام ج 1، ص 58》 @zameneashk1
16 باسلام خدمت استاد بزرگوار ودیگر دوستان می خواستم منبع عبارت یوم علی صدرالمصطفی ویوم علی وجه الثری را بدونم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایین. سلام علیکم با تشکر از سوال بسیار زیبای حضرت عالی و عن أم‏سلمة قالت: کان رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم ذات يوم عندي، و قد حمي الوطيس، قد دخل الي بيتي، و فرشت له حصيرا اذا انطرح متکئا، فجاء الحسين، فدخل و هو ملقي علي ظهره، فقال: هنا يا حسين! فوقع علي صدره و جعل يلاعبه، و هو يسبح علي بطنه. قالت أم‏سلمة: فنظرت من شق الباب و هو علي صدره يلاعبه، فقلت: لا حول و لا قوة الا بالله يوم صدر المصطفي، و يوم وجه الثري، ان هذا لعجب، نکته:دوستان دقت کنند این جمله از ام سلمه است نه از رسول خدا که می فرماید از شکاف در نگاه کردم و امام حسین ع بر سینه ی رسول خدا بود و بازی می کرد. گفتم لا حول ولا قوة الا بالله حسین ع روزی بر سینه ی رسول اکرم ص است و روزی روی خاک و این بسیار عجیب است. قالت: ثم غبت عنه ساعة وعدت الي الباب، فرأيت النبي صلي الله عليه و آله و سلم و هو مغموم، و قد غض عينيه عنه، و في وجهه نوع من العبوس، فقلت: لا شک ان الحسين عليه‏السلام قد شط علي النبي لصبوته، فدخلت عليه و في يده شي‏ء ينظر اليه، و هو يبکي، فقلت: بأبي و أمي جعلت فداک يا رسول الله! ما لي أراک باکيا حزينا؟ ما الخبر؟ قال: ان جبرئيل نزل علي في هذه الساعة، و أخبرني أن ولدي هذا سيقتل. فقلت: و کيف؟ و أين؟ قال: بعد أبيه و أمه في أرض تسمي کربلاء، و ان اخترت أن أراک من ترابها قبضة. فغاب عني، و جاءني بهذه القبضة، و قال: هذا من تربته. قال: خذيها و احفظيها عندک في تلک الزجاجة، و انظري اليها فاذا رأيتيها ، قد صارت دما عبيطا فاعلمي ان ولدي الحسين في تلک الساعة قد قتل. قالت أم‏سلمة: ففعلت ما أمرني، و علقتها في جانب البيت حتي قبض النبي صلي الله عليه و آله و سلم و جري ما جري. فلما خرج الحسين من المدينة الي العراق أتيته لأودعه، فقال: يا أم‏سلمة! توصي في الزجاجة. قبقيت أترقبها و أنظر فيها اليوم المرتين و الثلاث، فلما کان يوم العاشر من المحرم قرب الزوال أخذتني سنة من النوم، فنمت هنيئة، فرأيت رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم في منامي، و اذا هو أشعث أغبر، و علي کريمته الغبار و التراب، فقلت: بأبي و أمي، ما لي أراک يا رسول الله مغبرا أشعث، ما هذا الغبار و التراب الذي أراه علي کريمتک و وجهک؟ فقال لي: يا أم‏سلمة! لم أزل هذه الليلة أحفر قبر ولدي الحسين عليه‏السلام، و قبور أصحابه، و هذا أوان فراغي من تجهيز ولدي الحسين عليه‏السلام و أصحابه قتلوا بکربلاء. و انتبهت فزعة مرعوبة، و قمت فنظرت الي القارورة و اذا بها دما عبيطا، فعلمت أن الحسين قد قتل. قالت و الله ما کذبني الوحي و لا کذبني رسول الله. قالت: فجعلت أصيح: وا ابناه! وا قرة عيناه! وا حبيباه! وا حسيناه! واضعيتاه بعدک يا أباعبدالله! قال: و جعلت تصيح حتي اجتمع الناس عندها، فقالوا: ما الخبر؟ فأعلمتهم، فجعلوا ينادون: واسيداه! وا مظلوماه! و الله ما کذبت فؤرخ ذلک اليوم، فکان يوم قتل الحسين عليه‏السلام. [ صفحه 612] السيد هاشم البحراني، مدينةالعاجز، / 282 شيخ مفيد شيخ طوسي و ديگران به سندهاي معتبر از حضرت صادق عليه‏السلام روايت کرده‏اند: روزي ام‏ سلمه صبح گريان از خواب بيدار شد. پرسيدند: «سبب گريه‏ ي تو چيست»؟ گفت: «مي‏بايد فرزند من حسين امشب به شهدا ملحق شده باشد؛ زيرا تا حضرت رسول صلي الله عليه و آله و سلم از دنيا رحلت کرده است، من آن حضرت را در خواب نديده بودم. در اين شب آن حضرت را در خواب ديدم. متغير و غمگين؛ پرسيدم:يا رسول الله اين چه حالت است که در تو مشاهده مي‏کنم؟ فرمود: در تمام اين شب، قبر حسين و قبرهاي اصحاب حسين را مي‏کندم و ايشان را دفن مي‏کردم» ايضا به سند معتبر از ابن‏ عباس روايت کرده‏ اند که گفت: روزي در خانه خوابيده بودم. ناگاه از خانه‏ ي ام‏ سلمه صداي شيون بلندي شنيدم. پس قائد خود را گفتم: «مرا به خانه‏ي ام‏ سلمه ببر.» چون به خانه‏ ي او رسيدم، مردان و زنان مدينه را ديدم که همه در خانه‏ ي او جمع شده بودند. پس گفتم: «يا أم‏المؤمنين! سبب فرياد تو چيست؟» جواب من نگفت و رو کرد به سوي زنان بني‏ هشام و گفت: «اي دختران عبدالمطلب! مرا ياري کنيد و با من موافقت نماييد در گريه و نوحه. به خدا سوگند که بزرگ شما و سيد جوانان بهشت و سبط رسول خدا و گل بوستان آن حضرت، حسين شهيد شده است.» من گفتم: «يا ام‏ المؤمنين! از کجا دانستي اين را؟» گفت: «در اين ساعت حضرت رسالت صلي الله عليه و آله و سلم را در خواب ديدم ژوليده مو و گرد آلود و غمگين. از سبب آن حالت سؤال کردم. فرمود: «فرزندم حسين و اهل بيت او امروز کشت
ه شده‏اند. در اين ساعت از دفن ايشان فارغ شدم.» چون از خواب بيدار شدم، مدهوشانه به خانه دويدم که ملاحظه کنم تربت حسين را که جبرئيل از کربلا براي سيد انبياء آورده بود و حضرت به من داد و فرمود: «هر گاه اين خون شود، بدان که فرزند تو حسين شهيد شده است.» من آن تربت را در شيشه کرده بودم و ضبط مي‏کردم. چون بر سر آن شيشه رفتم و ديدم که آن تربت مقدس همه خون شده است و از سر شيشه مي‏جوشد؟» پس ام‏سلمه آن خون را گرفت و بر روي خود ماليد و ماتم آن حضرت را داشت و نوحه و زاري مي‏کرد تا آن که خبر رسيد که آن حضرت در آن روز شهيد شده بود. عمرو بن ثابت گفت: من چون اين حديث را شنيدم، به خدمت امام محمد باقر عليه‏ السلام رفتم و به آن حضرت عرض کردم. فرمود: «اين حديث حق است و آن تربت، الحال پيش ماست.» مجلسي، جلاء العيون، / 770 – 769 شيخ مفيد به سند معتبر از ام‏ سلمه روايت کرده است: «حضرت رسالت صلي الله عليه و آله و سلم شبي از خانه بيرون رفت و بعد از مدت طولاني مراجعت فرمود؛ ژوليده و غبار آلوده و در دست مبارکش چيزي بود. من گفتم: «يا رسول الله! اين چه حالت است که در تو مي‏بينم؟» فرمود: «در اين وقت بردند مرا به موضعي از عراق که آن را کربلا مي‏گويند و در آن جا محل کشتن فرزند خود حسين را و جماعتي از فرزندان و اهل بيت مرا به من نمودند. از جاي کشتن ايشان مشت خاکي برداشته‏ام و در دست من است. بگير و اين را نگهدار.» چون گرفتم، خاک سرخي بود. پس آن خاک را در شيشه کردم و سرش را محکم بستم و آن را محافظت کردم. چون فرزندم حسين عليه‏السلام از مکه متوجه عراق شد، هر شب و هر روز آن شيشه را بيرون مي‏آوردم و نظر مي‏کردم و مي‏بوييدم و در مصيبت او مي‏گريستم. چون روز دهم محرم شد، در اول روز که به آن شيشه نظر کردم، ديدم که شيشه پر از خون شده بود. پس در خانه فرياد کردم و گريستم، و ليکن از خوف شماتت دشمنان به ايشان اظهار نکردم، تا آن که خبر رسيد که آن حضرت در همان روز شهيد شده بود.» مجلسي، جلاء العيون / 771. نکته :البته شعرا و ذاکرین بعنوان زبانحال حضرت زینب س در گودال هم این مطلب را نقل کرده اند که گریز بسیار زیبایی است. ای دی برای سوالات مقتل @m_h_tabemanesh1 لینک مقتل ضامن اشک پاسخ به شبهات و سوالات مقتل امام حسین ع @zameneashk1