🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷
🔷 نیت روزه های قضای سال های گذشته
❓ سؤال: آیا نیت کلی روزه قضا برای روزه های سال های گذشته صحیح است یا باید آن را مشخص کنم؟
✅ پاسخ: 👇👇
✳️ امام خامنه ای: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هر کدام را که اول بگيرد مانع ندارد، ولی اگر وقت قضای آخرين ماه رمضان تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه #رمضان باقی مانده باشد در اين صورت احتياط آن است که قضای رمضان آخر را بگيرد. [1]
✳️ آیت الله مکارم: چنانچه نیت کنید روزه های قضایی که بر عهده شما است را بجا می آورید، کفایت می کند. اما توجه داشته باشید، اگر از چند ماه رمضان روزه قضا بر ذمّه دارد قضاى هر كدام را اوّل بگيرد مانعى ندارد، ولى اگر وقت براى قضاى رمضان آخر تنگ شده باشد بايد بنابر احتياط واجب اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد. [2]
✳️ آیت الله سیستانی: اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضای هرکدام را که اوّل بگیرد مانعی ندارد، ولی اگر وقت قضای رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد، و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بهتر آن است که اوّل قضای رمضان آخر را بگیرد. اگر قضای روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد و در نیت معین نکند روزه ای را که میگیرد قضای کدام ماه رمضان است، قضای آخرین سال حساب نمیشود که کفاره تأخیر از او ساقط شود. [3]
✳️ آیت الله وحید: اگر در ماه رمضان به واسطه #عذرى روزه نگيرد و بعد از ماه رمضان عذر او بر طرف شود واجب است بنابر احتیاط تا ماه رمضانِ سالِ بعد قضاء روزه آن روزه ها را بگیرد و اگر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرد مانعى ندارد ولى اگر وقت قضاى ماه رمضانِ آخر، تنگ باشد، مثلا پنج روز از ماه رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به ماه رمضان مانده باشد، بنابر احتياط واجب اوّل قضاى ماه رمضان آخر را بگيرد. [4]
✳️ آیت الله فاضل: اگر از چند سال روزه قضا داشته باشید و وقت روزه قضای سال آخر زیاد باشد قضاى هر كدام را كه اوّل بگيرید مانعى ندارد، اگر در نيّت معيّن نكنید که روزه کدام سال باشد، روزه اى را كه مى گيرید، قضاى سال اوّل حساب مى شود و اگر تنها از سال قبل روزه قضا دارید همین مقدار که نیّت روزه قضا کنید و روزه بگیرید روزه قضای سال قبل حساب میشود. [5]
#نیت_روزه_قضاء
#سالهای_گذشته
============
✅ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 645441.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501290188.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 470129.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 18311.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9500275.
____________________
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 تخیل صحنه های شهوت انگیز
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 #شب_جمعه
سلام می دهیم از راه دور در این شب جمعه...
السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام و رحمة الله و بركاته
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷🔹🔵🔷
🔷 قرار دادن عکس دوران کودکی در معرض دید نامحرم
❓ سوال:
آیا خواهرم می تواند عکس بی حجاب دوران کودکی خود را در اتاقی که در معرض دید نامحرم است قرار دهد؟
🔻 پاسخ ⬇⬇
◀ امام خامنه ای: اگر مفسدهاى نداشته باشد اشكال ندارد. [1]
◀ آیت الله مکارم: اگر مفسده داشته باشد جایز نیست. [2]
◀ آیت الله سیستانی: اگر عکس بخاطر تغییر پیدا کردن چهره زن بعد از بلوغ با وی مطابقت نداشته باشد فی نفسه جایز است ولی اگر مطابق او باشد بنابر احتیاط ترک شود.[3]
◀ آیت الله فاضل: اگر عکس بی حجاب دوران کودکی او در معرض دید نامحرم مفسده نداشته باشد اشکال ندارد. [4]
#عکس_کودکی
#دیدن_نامحرم
—------------—
پی نوشت: 🔻
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 288341.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 174_11_09_91.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 48299.
____________________
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 مصرف اموال کسی که خمس پرداخت نمیکند
---------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 نمازهای آیات خوانده شده با بسم الله بعنوان جزء سوره
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
⚪️▫️⚪️▫️⚪️▫️⚪️
✅ حکم نماز در صورت عدم امکان طهارت
⚪️ سؤال:
کسانی که در کشورهای #خارجی و در #کمپ_مهاجرین زندگی می کنند به دلیل نبود #آب در #دستشویی و عدم امکان #تطهیر در #حمام آیا برای #نماز با #بدن و #لباس_نجس، #تیمم نمایند یا #وضو بگیرند؟
✔️⚫️ پاسخ: ⬇️⬇️
☑️ امام خامنه ای: در صورتی که امکان تطهیر بدن وجود ندارد باید با بدن نجس نماز بخوانند و اگر امکان تطهیر لباس وجود ندارد ولی می توانند لباس #پاکی برای نماز تهیه کنند و اختصاص بدهند به نماز باید همین کار را بکنند و در غیر این صورت باید بدون لباس و به دستور نماز #برهنگان که در توضیح المسائل آمده است نماز بخوانند و نیز باید وضو بگیرند. [1]
☑️ آیت الله مکارم شیرازی: #مخرج #غائط ( #مدفوع ) را مي توان با آب #شست، يا با سه قطعه #کاغذ يا #سنگ يا #پارچه يا مانند آن تميز کرد، مگر در صورتي که از حد معمول تجاوز کرده و اطراف مخرج را #آلوده نموده باشد، يا نجاست ديگري مانند #خون با آن بيرون آيد، يا از خارج نجاستي به آن برسد، که در اين حال فقط با آب پاک مي شود. اما مخرج #بول ( #ادرار ) تنها با آب پاک مي شود و در تطهير با آب لوله کشي و همچنين آب #قليل، يک مرتبه کافي است هر چند بهتر است با آب قليل دوبار باشد. در جایی که ناچار است با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جایی گرفتار شده که لباس او نجس است و قابل تبدیل نیست یا وقت برای تطهیر آن تنگ است در اینجا از باب ضرورت نماز با لباس و بدن نجس صحیح است. [2]
☑️ آیت الله سیستانی: اگر امکان تطهیر نباشد با همان وضع نماز بخوانند. [3]
☑️ آیت الله شبیری زنجانی: باید وضو بگیرند. [4]
☑️ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر تطهیر مخرج نجاست در وقت نماز در حمام عمومی امکان دارد باید حتما خود را تطهیر کنند و اگر هیچ راهی برای تطهیر وجود نداشته باشد، به مقداری که امکان دارد با وسایلی مانند دستمال کاغذی و امثال آن عین نجس را برطرف کنند و از سرایت نجاست به جاهای دیگر خودداری کنند و تا زمانی که تطهیر بدن ممکن نباشد با همان بدن نجس نماز را بخوانند و هر زمان تطهیر بدن ممکن شد خود را تطهیر کنند. ضمنا رفتن به این کمپها که امکان تطهیر نباشد، بدون اضطرار جایز نیست. [5]
#حکم_نماز در صورت
#عدم_امکان_طهارت
—------------—
◽️ پی نوشت: ⬇️
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 625391.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9411160069.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 445087.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 26710.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9404409.
____________________
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 گوشت و چرم و سایر اجزاء حیوانات
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 استفاده از سهم اینترنت دیگران
💠 سؤال: آیا استفاده از #اینترنت_بی_سیم دیگران، جایز است؟
با ذکر این نکته که مالک آن با وجود اینکه می تواند بر روی آن رمز بگذارد اما این کار را نکرده و فرکانسی است که در فضا منتشر است و ما بدون زحمت می توانیم از آن استفاده کنیم.
✅ جواب: بدون علم یا اطمینان به #رضایت_مالک، این کار جایز نیست و مجرد قرار ندادن رمز، مجوز انجام این کار نیست.
#حق_الناس
#استفاده_از_اموال_دیگران
#اینترنت_وایرلس
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
____________________
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
🔶🔸🔶🔸🔶
🔶🔸 فروش چک حقوق به قیمت کمتر از مبلغ آن
❓ سؤال: آیا می توان چکی را که بابت حقوق ماه های گذشته بوده و برای چند #ماه_آینده صادر شده، به قیمت کمتر فروخته و نقد کرد؟
💢 پاسخ: 👇👇
🔴 امام خامنه ای: فروش چک #مدت_دار اگر چک خودش برای قرض گرفتن نباشد و دین باشد؛ به دیگری به کمتر یا بیشتر از #مبلغ_مندرج در چک، مانع ندارد. [1]
🔴 آیت الله مکارم: در صورتي که چک مربوط به معامله اي باشد و سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد. [2]
🔴 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد. [3]
🔴 آیت الله وحید: بنابر إحتیاطِ واجب، معاوضه آن به کمتر جایز نیست. [4]
🔴 آیت الله فاضل: فروش چک بدهکار توسط طلب کار که سند بدهکاری شخص است و چک صوری نباشد، به شخص ثالث به مقدار کمتر از محتوای چک اشکال ندارد. بنابر اگر حقوق شما را چک داده و چک را به شخص دیگر نقدا به قیمت کمتر بفروشید اشکال ندارد. [5]
#فروش_چک_حقوق
#قیمت_کمتر_از_آن
—------------—
✔️ پی نوشت: 👇
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: y67Y0FIILu4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9612070006.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50991.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9612190102.
____________________
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 سجده بر مهر سیاه
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam
📚 شرط بندی در بازی رایانه ای
-------------------------
زمزم احکام
https://eitaa.com/zamzame_ahkam