eitaa logo
زمزم احکام
878 دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
334 ویدیو
6 فایل
🔸جهت ️ارتباط‌ با مدیر یا ارسال‌سوالات 👈 @pasokhgoo_ahkam @Amin_r147
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم مسافرت روزه دار در قبل و بعد از ظهر ماه مبارک رمضان چیست؟ 2
حكم حمام كردن در حال روزه چیست؟
در ماه رمضان استمنا مىکردم؛ ولى ازحرمت آن آگاهى نداشتم و نمىدانستم که روزه را باطل می کند تکلیفم چیست؟
روزه خواری در ماه مبارک رمضان
شخص روزه‌دارى در ماه رمضان به صحنه شهوت انگیزى نگاه کرده و جنب شده است. آیا با این کار روزه‌اش باطل مى‌شود؟
کدام دروغ ها روزه را باطل می کند؟
کسی که به خاطر پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد وظیفه اش نسبت به روزه اش چیست؟
کسی که به واسطه ی عذری مثل بیماری، سفر و... نتوانسته روزه های ماه رمضان را بگیرد و پس از ماه رمضان عذرش برطرف شده ولی قضای آن به تأخیر افتاده تکلیفش چیست؟
کفاره جمع یعنی چی؟
کفاره خوردن عمدی روزه ماه رمضان طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی
مسافرت در ماه رمضان برای فرار از روزه گرفتن چه حکمی دارد؟
منظور از یک مد طعام در کفاره روزه
نیّت قطع در روزه یعنی چه وحکم آن چیست؟
سلام علیکم ♦️✨ با سلام و قبول طاعت خدمت اعضا ی محترم گروه و کانال تخصصی فقه و احکام ♦️✨ لطفا قبل از هر گونه سوالی، برای مشاهده احکام روزه به صورت تخصصی به کانال ذیل مراجعه فرمایید: ⭐️💻 https://eitaa.com/ask_ahkamm عزیزان مدیریت کانال سعی دارد کمترین معرفی یا تبادل لینک را با کانال های دیگر به علت اعضای خاص و محتوای تخصصی کانال داشته باشد . لطفا شما مبلّغ کانال بوده و با معرفی کانال در مساجد، اقوام، دوستان و .... و همچنین ارسال محتواهای کانال به گروه هایی که در آنها عضو هستید یا کانال هایی که در آنها مدیریت دارید، دوستان خود را در نشر بیشتر احکام دین یاری فرموده و در ثواب نشر احکام شریک باشید.🌹🙏🌹 ⭐️👌 «با نشر لینک مورد نظر، شما هم در نشر احکام دین شریک باشید.» ⭐️💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ https://eitaa.com/ask_ahkam
ده چيز روزه را باطل مى‏كند: اول: خوردن دوم: آشاميدن سوم : دروغ بستن به خدا و پيغمبر (ص) و جانشينان پيغمبر عليهم السلام چهارم : جماع (نزدیکی کردن با زنان) پنجم:استمنا، و استمنا آن است كه انسان با خود كارى كند كه منى از او بيرون آيد . ( سیستانی ، وحید ، تبریزی : يا ديگري غير از جماع ، كاري كند كه مني از او بيرون آيد.) ششم: باقى ماندن بر جنابت و حيض و نفاس تا اذان صبح هفتم: رساندن غبار غليظ به حلق هشتم: فرو بردن تمام سر در آب ( در رساله آیت الله سیستانی امده که روزه را باطل نمیکند ولی کراهت شدیده دارد ) نهم: اماله كردن (تنقیه:فروکردن چیزی از ناحیه مقعد) با چيزهاى روان دهم: قى كردن (بالا آوردن و استفراغ ، از روی عمد)
⁉️سوال: 🤓😑 چشم من ضعیف است و می ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد،‌ تکلیف من چیست؟ ✅پاسخ: 👥همه مراجع: اگر ترسِ ضرر عقلایی باشد، روزه بر شما واجب نیست و اگر تا ماه رمضان سال بعد بیماری ادامه یافت، قضا هم ندارد و تنها برای هر روز یک مُد طعام به عنوان کفاره به فقیر بدهید. [1] --------------------- ❓سوال: 👀 با روزه گرفتن قدرت بینایی ام کم می شود؛ آیا می توانم روزه بگیرم؟ 👇پاسخ: 👥 همه مراجع: کم شدن قدرت بینایی اگر به معنای ضعف شدن چشم یا شدت یافتن بیماری باشد، روزه واجب نیست، و اگر موقت است و پس از مدتی یا بعد از ماه رمضان برطرف می شود، روزه واجب است. [2] 👥آیات عظام: امام، خامنه ای، سبحانی و مکارم: و چون ضرر دارد،‌ حرام هم است. ------------------------------------- توضیح: صرف «احتمال ضرر» مجوز ترک روزه نیست؛ بلکه لازم است احتمال به حدی برسد که برای انسان «ترس از ضرر» به وجود آید. ------------------------------- 📚 منبع: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1703 و 1744؛ امام، تحریرالوسیله، القول فی شرایط صحه الصوم و وجوبه، ص 534، م 1؛ بهجت، استفتائات، ج2، با استفاده از س 2889؛ خامنه ای،‌اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 749، 752 و 753 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1612 و 1653. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1743؛ امام، استفتائات، ج 1، (احکام روزه)، با استفاده از س 44؛ بهجت، استفتا؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 752، سبحانی، توضیح المسائل، م 1652؛ سیستانی، سایت، استفتائات جدید، (روزه)، با استفاده از س 34. ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
♻️ روزه و کفاره افرد پیر و کهنسال ♻️ 🔺🔺🔺🔺 ❇️ آیت الله خامنه ای: کسی که به واسطه پیری نمی تواند روزه بگیرد یا برای او مشقت دارد، روزه بر او واجب نیست؛ ولی در صورت دوم(مشقت)، باید برای هر روز یک مد که تقریبا ده سیر است گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد. ❇️ آیت الله مکارم شیرازی: مرد و زن پير که روزه گرفتن براي آنها مشکل است مي توانند روزه را ترک کنند، ولي بايد براي هر روز يک مد (تقريبا 750 گرم) گندم يا جو و مانند اينها به فقير دهند و بهتر آن است به جاي گندم و جو نان را انتخاب کنند و در اين صورت احتياط واجب اين است به اندازه اي باشد که گندم خالص آن مقدار يک مد شود. ❇️ آیت الله شبیری زنجانی: اگر به طور کلی از روزه گرفتن عاجز و ناتوان است کفاره ندارد ولی اگر می تواند روزه بگیرد ولی با سختی و مشقت همراه است کفاره واجب است. ❇️ آیت الله وحید: .برکسی کفاره واجب نیست که اصلاً نمی تواند اما کسی که با زحمت ومشقت فراوان میتواند کفاره دارد. آیت الله سیستانی:‌ کسی که به واسطه پیری نمی‌تواند روزه بگیرد یا برای او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نیست، ولی در صورت دوّم ( مشقت ) باید برای هر روز یک مُد طعام ـ گندم یا جو، یا نان یا ماکارونی و مانند اینها ـ به فقیر بدهد. ➖➖➖➖➖ استفتاء از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖ کانال تخصصی فقه و احکام 🆔 telegram.me/ask_ahkam
آيا باطل کردن روزه با جماع با همسر و تکرار ان فقط يه کفاره دارد ؟ 2- نعوذ بالله جماع با غير همسر و حرام و تکرار ان فقط يه کفاره دارد 3- در مورد استمنا چي ؟ آيا تکرار استمنا فقط يه کفاره داره ؟ در همه اين موارد اگه انسان جاهل به حم باشه چه حکم يدارد ؟ آيت الله خامنه اي: ج1-3) به‌طور کلى اگر روزه‌دار، کاري را که باطل کننده‌ي روزه است، در يک روز بيش از يکبار انجام دهد، فقط يک کفاره بر او واجب مي‌شود بلي، اگر اين کار، آميزش جنسي يا استمناء باشد احتياط واجب آن است که بعدد دفعات آميزش جنسي يا استمناء کفاره بدهد. ج4) اگر يادگيرى مسأله کوتاهي شده بنا بر احتياط کفاره مذکور ثابت است. آيت الله وحيد خراساني : اگر روزه دار در يك روز ماه رمضان چند مرتبه جماع يا استمناء كند ، بنابر احتياط براى هر دفعه يك كفّاره بر او واجب است ، و اگر جماع يا استمناء او حرام باشد ، بنابر احتياط براى هر دفعه يك كفّاره جمع بر او واجب مى شود. اگر به چيز حرامى روزه خود را باطل كند چنانچه مي دانسته اين کار روزه را باطل مي کند ولي ميدانسته اين کار حرام است ـ چه آن چيز اصلا حرام باشد مثل شراب و زنا و استمناء، يا به جهتى حرام شده باشد مثل نزديكى كردن با عيال خود در حال حيض ـ بنابر احتياط كفّاره جمع بر او واجب مى شود ، يعنى بايد يك بنده آزاد كند و دو ماه روزه بگيرد و شصت فقير را سير كند ، يا به هر كدام آنها يك مُد طعام بدهد ، و چنانچه هر سه برايش ممكن نباشد ، هر كدام آنها كه ممكن باشد واجب است انجام دهد ، و بنابر احتياط واجب استغفار هم بنمايد و اگر نميدانسته اين کار روزه را باطل مي کند و نميدانسته اين کار حرام است بلکه فکر ميکرده حلال است و فکر مي کرده روزه را باطل نمي کند کفاره بر او نيست. آیت الله مکارم شیرازی :1و2و3ـ اگر روزه دار در یک روز ماه رمضان چند مرتبه جماع کند یک کفّاره بر او واجب است و در صورتى که جماع او حرام باشد یک کفّاره جمع و همچنین اگر در یک روز چند مرتبه کارهاى دیگرى که روزه را باطل مى کند انجام دهد و توجه داشته باشید کارهایى که روزه را باطل مى کند اگر عمداً و با علم و اطّلاع انجام دهد، علاوه بر این که روزه او باطل مى شود و قضا دارد، کفّاره نیز دارد; ولى اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد کفّاره ندارد، ولى قضای آن واجب است و هرگاه به واسطه بى اطّلاعى و ندانستن مسأله، کارى را انجام دهد که مى داند حرام است، ولى نمى دانسته روزه را باطل مى کند، قضا دارد ولى کفّاره ندارد. آيت الله سيستاني : اگر كسى روزه ماه رمضان را به خوردن يا آشاميدن يا جماع يا استمناء يا باقى ماندن بر جنابت باطل كند ، در صورتى كه بداند آن كار روزه را باطل مى كند، علاوه بر قضا ، كفاره هم بر او واجب مىشود. وهمچنين (بنا بر احتياط واجب) قضا و کفاره لازم است بر کسى که جاهل به حکم بوده ولي در جهل خود معذور نبوده , و يا اينکه مطمئن نبوده و احتمال مى داده كه اين کار مبطل روزه باشد. واما کسى که مساله را نمى دانسته و در جهل خود معذور بوده يا مطمئن بوده كه اين كار روزه را باطل نمى كند كفاره بر او نيست و فقط قضا دارد. ولى اگر مى دانسته اين کار مبطل روزه است ولي نمى دانست كفاره دارد در اين صورت بايد قضا کند و كفاره هم بدهد. و اگر در يك روز ماه رمضان چند مرتبه بخورد يا بياشامد ، يا جماع يا استمناء كند ، براى همه آنها يك كفاره كافى است . و اگر روزه دار غير از جماع و استمناء كار ديگرى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد ، و بعد با حلال خود جماع نمايد ، براى هر دو يك كفاره كافى است . و اگر روزه دار كارى كه حلال است و روزه را باطل مىكند انجام دهد ، ـ مثلاً آب بياشامد ـ و بعد كار ديگرى كه حرام است و روزه را باطل مىكند انجام دهد ـ مثلاً غذاى حرامى بخورد ـ يك كفاره كافى است .
➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ⁉️ 54 👇 سوال: . اگر روزه دار در روز محتلم شود: گزینه 1️⃣: روزه صحیح است و واجب است، فورا غسل کند. گزینه 2️⃣: روزه صحیح است و واجب نیست، فورا غسل کند گزینه 3️⃣: - واجب است، فورا هم غسل و هم تیمم نماید گزینه 4️⃣: باید غسل کند، روزه اش نیز باطل است. . . . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز سه شنبه ،24 اردیبهشت ۹8⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
ســوال : درماه رمضان استمنا میکردم؛ولى از حرمت آن آگاهى نداشتم و نمی دانستم که روزه راباطل می کند تکلیفم چیست؟ √ پاسخ: آیت الله خامنه اى : اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمی داده اید، کفاره واجب نیست؛ ولی باید روزه هایى را که با حال جنابت گرفته اید، قضاکنید. آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب باید روزه هایى را که با حال جنابت گرفته اید، قضا کنید؛ ولى کفاره واجب نیست. آیت الله سیستانى: پرداخت کفاره واجب نیست و اگر جهل به حدى باشد که احتمال باطل شدن روزه را نمیداده اید، قضاى روزه ها نیز واجب نیست.
اگر عمل مزبور بر حسب عادت موجب خروج منی نبوده و برحسب اتفاق بدون قصد خارج شده، روزه باطل نمی‌شود و چيزى بر اثر آن بر او واجب نيست ولى اگر تحریک را ادامه دهد تا آنجا كه نزديك است منى خارج شود و خوددارى نكند تا خارج گردد، روزه‌اش باطل است و علاوه بر قضاى آن روز، كفاره هم واجب است. مسأله 1595- اگر روز دار بدون قصد بيرون آمدن مني با كسي بازي و شوخي كند1 در صورتي كه عادت نداشته باشد كه بعد از بازي و شوخي مني از او خارج شود2 اگر چه اتّفاقاً مني بيرون آيد روزه او صحيح است3 ولي اگر4 شوخي را ادامه دهد تا آنجا كه نزديك است مني خارج شود و خودداري نكندتا خارج گردد روزه اش باطل است5. اين مسأله در رساله آيت الله بهجت نيست 1- گلپايگاني، صافي: چنانچه اطمينان دارد كه مني از او خارج نمي شود، اگر چه اتّفاقاً مني بيرون آيد روزه او صحيح است ولي اگر اطمينان ندارد، درصورتي كه مني از او بيرون ايد، روزه اش باطل است. فاضل: و مني از او خارج شود در صورتي كه عادت داشته باشد كه با اين گونه كارها مني از او بيرون مي آمده، روزه اش باطل است و اگر عادت نداشته كه با اين كارها از او مني خارج شود و اتّفاقاً خارج شده باز روزه اش باطل است مگراين كه اطمينان داشته باشد كه مني از او خارج نمي شود. 2- اراكي: و اطمينان داشته باشد كه مني ازاو خارج نمي شود... 3- مظاهری: [پایان مسأله] 4- اراكي: ولي اگر اطمينان به خارج نشدن مني نداشته باشد، يا... 5- اراكي: و بنابراحتياط واجب قضا و كفّاره دارد. ***** خوئي، سيستاني، تبريزي، زنجاني، وحید: مسأله- اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن (زنجاني: بيرون آوردن) مني مثلاً با زن خود بازي و شوخي كند، چنانچه اطمينان دارد كه مني از او خارج نمي شود اگر چه اتّفاقاً مني بيرون آيد روزه او صحيح است ولي اگر اطمينان ندارد درصورتي كه مني از او بيرون آيد روزه اش باطل است. مكارم: مسأله- اگر روزه دار بدون قصد بيرون آمدن مني مثلاً با همسر خود بازي و شوخي كند، در صورتي كه عادت نداشته باشد كه به اين مقدار بازي و شوخي مني از او خارج شود،ولی اتفاقا بیرون آید روزه اش صحيح است. سبحانی: مسأله- اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند اگر مطمئن باشد که بعد از بازی و شوخی منی از او خارج نمی شود اگر چه اتفاقا منی بیرون آید روزه او صحیح است و در غیر این صورت روزه او باطل است.
وارسی_ پاکی از حیض_ قبل از اذان صبح_ و صحت روزه ⁉️ سوال: اگر خانمی وارسی نکرده و بعد از اذان صبح متوجه شود که قبل از اذان پاک بوده، تکلیف روزه اش چیست؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦مقام معظم رهبری: اگر اطمينان به ادامه حيض داشته، روزه اش صحیح است. [1] ♦آیت الله مکارم: زن حائض باید در اوقات نماز خود را وارسی کند. در مورد روزه نیز باید قبل از اذان صبح، وارسی کند. بنابراین اگر در بین روز بفهمد که قبل از اذان صبح، پاک بوده است: الف) اگر عمدا وارسی نکرده حکم بقاء بر حیض را دارد و روزه باطل است ولی کفاره ندارد ب) اگر سهوا وارسی نکرده، چنانچه تا قبل از اذان ظهرمبطلی انجام نداده باید نیت روزه کند و صحیح است و الا باید قضا کند و کفاره ندارد. [2] ♦آیت الله سیستانی: روزه صحیح است. [3] ♦آیت الله شبیری زنجانی: اگر شک دارد از ظاهر پاک شده یا خیر، روزه اش صحیح است و اگر از ظاهر پاک بوده و شک داشته از باطن هم پاک شده یا خیر باید وارسی می کرده و اگر در وارسی نکردن معذور نبوده، روزه اش را باید قضا کند. [4] ♦آیت الله وحید: اگر می دانسته باید وارسی کند و کوتاهی کرده، قضاء و کفاره بر او واجب است و بقیه ی روز باید امساک کند. [5] ♦آیت الله فاضل: در ماه رمضان اگر زن بعد از نماز صبح بفهمد که قبل از اذان از حیض پاک شده بعد از اذان صبح اگر کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، باید حتما نیت روزه کند روزه اش صحیح است و کفاره ندارد . [6] *ء*------------------*ء* 📚 منبع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء:. 1ad5bca84105dae02d1d55f9fc3d4ff0 [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9503260228. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 495848. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 30697. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 20490. ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
تهیه_ غذا_ در ماه _رمضان برای شخص_ معذور و متعمّد ⁉️ سوال:فردی در یک کارخانه آبدارچی است، حکم آماده و تهیه کردن غذا برای کسانی که روزه بجا نمی آورند (چه بصورت عمدی و چه به صورت عذر شرعی) برای او چیست؟   ✅ پاسخ 👇👇 ♦بطور کلی اگر آن شخص، شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعی ندارد ولی در صورتی که معذور نیستند باید آنها را با زبان خوب نهی از منکر نمائید و از تهیه غذا خودداری نمائید. و اگر بعد از نهی از منکر ناچار به این کار باشید برای شما مسوولیتی ندارد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی - makarem.ir ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
غذا_توسط زن برای شوهر_ روزه خوار ⁉️ سوال: همسرم روزه نمی گیرد اگر  برای او غذا درست کنم گناه کرده ام و اگر غذا درست نکنم باعث اختلاف و نزاع خواهد شد. تکلیف من چیست؟   ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: اگر بدون عذر روزه نمی گیرد، آماده کردن غذا اشکال ندارد، اما حتی الامکان مقدمات خوردن ــ مانند پهن کردن سفره و در ظرف ریختن و برداشتن غذا ــ را بر عهده خودش قرار دهید. ♦ آیت الله مکارم: اگر همسرتان شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعي ندارد ولي در صورتي که معذور نيست بايد او را با زبان خوب نهي از منکر نمائيد و از تهيه غذا خودداري نمائيد. و اگر بعد از نهي از منکر ناچار به اين کار باشيد براي شما مسووليتي ندارد. ♦ آیت الله سیستانی: پختن اشكال ندارد ولى به او ندهيد اگر خودش غذا را بكشد بر شما گناهى نيست. ♦ آیت الله وحید: اگر عذر شرعی ندارد و روزه نمی گیرد حرام است برایش غذا درست نمایید در حالِ عادی هم زن وظیفه ی پخت و پز و انجام کارهایِ خانه را ندارد. ♦ آیت الله فاضل: درست کردن و تهیه غذا برای کسی که بدون عذر روزه نمی گیرد گناه است، لیکن اگر زن مجبور به تهیه غذا شود و بدون تهیه غذا اختلاف و نزاع بین آنها پیدا می شود از باب اضطرار اشکال ندارد لیکن باروش خوب باید شوهر را از خوردن روزه منع کند اگر اثر نکرد، زن تکلیفی ندارد. ♦ آیت الله شبیری:‌ جایز نیست مگر اینکه ناچار باشید. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: استفتا از سایت مراجع ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
هدایت شده از زمزم احکام
سلام علیکم ♦️✨ با سلام و قبول طاعت خدمت اعضا ی محترم گروه و کانال تخصصی فقه و احکام ♦️✨ لطفا قبل از هر گونه سوالی، برای مشاهده احکام روزه به صورت تخصصی به کانال ذیل مراجعه فرمایید: ⭐️💻 https://eitaa.com/ask_ahkamm عزیزان مدیریت کانال سعی دارد کمترین معرفی یا تبادل لینک را با کانال های دیگر به علت اعضای خاص و محتوای تخصصی کانال داشته باشد . لطفا شما مبلّغ کانال بوده و با معرفی کانال در مساجد، اقوام، دوستان و .... و همچنین ارسال محتواهای کانال به گروه هایی که در آنها عضو هستید یا کانال هایی که در آنها مدیریت دارید، دوستان خود را در نشر بیشتر احکام دین یاری فرموده و در ثواب نشر احکام شریک باشید.🌹🙏🌹 ⭐️👌 «با نشر لینک مورد نظر، شما هم در نشر احکام دین شریک باشید.» ⭐️💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ✴️ https://eitaa.com/ask_ahkam
بارداری و روزه_ نگرفتن ⁉️ سوال:  کسی که احتمال بارداری می داد و بخاطر ضرر داشتن روزه در ماه های اول بارداری،‌ روزه نگرفته ولی بعد متوجه شده که باردار نبوده است،‌ تکلیف چیست؟   ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: مجرد آنچه ذکر شده مجوز خوردن روزه نیست و حکم افطار عمدی را دارد. ♦ آیت الله مکارم شیرازی: در این زمینه از پزشک متخصص مشورت بگیرید. ♦ آیت الله وحید: باید روزه بگیرید. ♦ آیت الله شبیری زنجانی: اگر می ترسید روزه برای شما یا جنین(در فرض وجودش)، ضرر داشته باشد روزه واجب نیست و برای هر روز باید یک مد(به حساب گندم900گرم) طعام به مسکین بدهید و در صورت توانایی تا ماه رمضان آینده قضا کنید و گرنه یک مد طعام دیگر به مسکین بابت هر روز بدهید. ♦ آیت الله فاضل لنکرانی: چنین نیست که روزه گرفتن درماه اول ضرر داشته باشد ممکن است افراد باهم فرق کنند، تا زمانی که یقین به باردار شدن خود پیدا نکنید و نیز بعد از یقین به بارداری، ضرر داشتن روزه ثابت نشود یا خوف عقلائی برای ضرر روزه نباشد، خوردن روزه عمدا حرام و گناه است و برای هر روز علاوه برقضا کفاره نیز واجب می شود. *ء*------------------*ء* 📚 منبع:  استفتاء از دفاتر مراجع معظم ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # حکم _خون_ دماغ شدن_ در حال روزه ⁉️ سوال: چنانچه فرد روزه دار خون دماغ شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ خون دماغ شدن روزه را باطل نمی کند مگر در صورتی که:  1- خون وارد فضای دهان شود و عمدا فرو ببرد.  2- با بالا گرفتن سر یا بالا کشیدن بینی خون وارد حلق شود. *ء*------------------*ء*   📚 منبع:  استفتاء از دفاتر مراجع معظم ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # حکم_ اجبار به جماع_ در حال روزه   ⁉️ سوال: 1- اگر مردی به اجبار با زنش جماع کند آیا روزه زن باطل می شود؟ 2-کفاره زن بر عهده کیست ؟ 3-آیا اکراه و اجبار با هم فرق دارند ؟ اگر فرق دارند حکم بطلان روزه زن و کفاره زن که بر عهده کیست ؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ آیت الله خامنه ای: 1) اگر با اجباری که زن را بی اراده کرده جماع انجام گیرد روزه زن باطل نمی شود. 2) بر عهده زوج است. 3)در اجبار سلب اختیار است اما در اکراه گاهی سلب اختیار است و گاهی سلب اختیار نیست یعنی زن مکره است اما با اختیار تسلیم می شود در این صورت که با اختیار تسلیم می شود روزه اش باطل می شود اما گناه ندارد بله از جهت حکم که کفاره بر عهده مرد است فرقی بین دو صورت اکراه نیست بنابراین در صورت اجبار و دو صورت اکراه کفاره به عهده مرد است. ♦ آیت الله مکارم شیرازی: ‌ 1و2- هرگاه روزه دار در ماه رمضان با همسر خود که روزه دار است جماع کند چنانچه او را اکراه کرده باشد باید کفاره روزة خود و همسرش، هر دو را بدهد و قضا بر هر دو واجب است؛ و اگر او راضی شده، بر هر کدام یک کفاره واجب می شود، ولی اگر اکراه به مفطرات دیگر کند گناه کرده، اما کفاره بر هیچ کدام واجب نیست، اما آن کسی که روزه اش را خورده باید قضا کند. 3- در فرض سوال تفاوتی در حکم ایجاد نمی کند اما اِكراه به معنای واداشتن كسی با تهدید و زور به كاری می باشد و اجبار عبارتست از اینکه کس دیگری را وادار کند بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک عمل نماید. در حالی که در اکراه دیگری وادار به فعلی می‌شود که از آن کراهت دارد، بنابراین در اکراه شخص مُکره فاقد رضا است ولی در اجبار، شخص مجبور فاقد رضا و اراده می‌باشد. گر چه معمولا این دو، اغلب مترادف به کار می رود. ♦ آیت الله فاضل لنکرانی: چنانچه زن را مجبور كرده باشد، كفّاره روزه خودش و روزه زن را بايد بدهد. اگر زن به جماع راضى بوده بر هر كدام يك كفّاره واجب مى شود . چنانچه در ابتدا زن را مجبور كرده باشد ولى در بين جماع زن راضى شود، بنابر احتياط واجب بايد مرد دو كفّاره و زن يك كفّاره بدهد. عبارت اجبار و مجبور دراین فتاوا تسامح است و در اصل اکراه منظور است. اجبار با اکراه فرق دارد. در جایی که زن را تهدید کنید و با اکراه خودش تن به نزدیکی بدهد روزه باطل می شود، اما اجبار آن است که زن هیچ اختیار نداشته باشد مثلا دست و پای او را بگیرد به زور نزدیکی کند طوری که نتواند مانع شود، دراین فرض روزه زن باطل نمی شود. ♦ آیت الله وحید خراسانی:   اين مسأله چند صورت دارد: صورت اول: اگر زن و مرد هر دو راضی به نزديکی باشند، در اين صورت: ۱ - هر دو گناه کرده اند. ۲ - روزه آنها باطل است. ۳ - بنابر احتياط واجب تا مغرب امساک کنند. [یعنی مبطلات روزه را انجام ندهند]. ۴ - بايد هر کدام کفاره روزه خود را بپردازند. يعنی شصت فقير را سير کنند، يا به هر کدام از آنها ۷۵۰ گرم طعام بدهند و يا شصت روز روزه بگيرند. صورت دوم: اگر مرد همسر خود را اکراه به نزديکی کرده باشد، در اين صورت سه حالت وجود دارد: حالت اول: اجبار مرد به نحوی است که زن هيچ اختياری از خودش ندارد، مثلاً دست و پای او را بسته باشد، در اين حالت روزه زن صحيح است، ولی مرد گناه کرده و روزه‌اش باطل شده و بايد کفاره بدهد. حالت دوم: اکراه مرد به نحوی است که زن قدرت بر تمکين نکردن دارد، ولی به خاطر ترس از غضب شوهر و کتک خوردن و مانند آن مجبور به تمکين میشود، در اين حالت: ۱ - مرد گناه کرده و روزهاش باطل میشود. ۲ - مرد بايد کفاره روزه خودش و بنابر احتياط کفاره روزه همسرش را بدهد. ۳ - زن گناه نکرده ولی روزه اش باطل است. حالت سوم: اگر زن مجبور به نزديکی شده باشد ولی در بين نزديکی راضی شود، در اين حالت بنابر احتياط واجب مرد دو کفاره و زن يک کفاره بدهد. صورت سوم: اگر زن شوهر خود را مجبور به نزديکی کند [گناه کرده و روزهاش باطل است، ولی] واجب نيست کفاره روزه شوهر را بدهد. ♦ آیت الله سیستانی: ١- باطل مى شود وكفاره او بر مرد است ٢- در اكراه هم همين حكم است ٣- اجبار به اين معنى است كه با زور است واكراه به معناى تهديد است. *ء*------------------*ء*   📚 منبع:   استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه واحکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm
❌ # خوردن_سحری_ بعد از اذان صبح   ⁉️ سوال: خوردن سحری بعد از اذان صبح اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند مشغول سحری شود سپس متوجه گردد که وقت اذان صبح گذشته است؛ حکم روزه او چیست؟ ✅ پاسخ 👇👇 ♦ اگر در سحر ماه رمضان بدون این که تحقیق کند صبح شده یا نه، کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، سپس معلوم شود که در آن هنگام صبح شده بوده است، باید قضای آن روز را بگیرد، ولی اگر تحقیق کند و بداند که صبح نشده و چیزی بخورد، و بعد معلوم شود که صبح بوده است قضای آن روز بر او واجب نیست. *ء*------------------*ء*   📚 منبع: رساله آموزشی آیت الله خامنه ای ------------------------ 💻 رسانه تخصصی فقه و احکام ⌨ https://eitaa.com/ask_ahkamm