13.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 همراهی اجنه با امام عصر(عج)
➕ و رویت جنیان بعد از ظهـور
🎤 #استاد_شفیعی_سروستانی
https://eitaa.com/zandahlm1357
دانلود آهنگ جدید محمد سلیمانی بنام انتظار.mp3
4.85M
❤️ انتظار
🎤🎤 محمد سلیمانی
🌺 #امام_زمان عج
🌺 #صلوات
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕برنامه هفتگی کانال
مجله تازنده ایم رزمنده ایم📰👓
#شنبه📖آیه گرافی📚نهج البلاغه🌳گل وگیاه🌍 صفحه حوادث
👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#یکشنبه📖آیه گرافی📝احکام 📡امر به معروف 👨👩👧👦اتاق مشاور📂داستان
#دوشنبه 📖آیه گرافی👼فرزند سالم 🔬پزشکی📜اولیاء الله📂داستان
#سه شنبه📖آیه گرافی 💑همسرداری🎓موضوع بصیرتی🖋کلاس مربی📂داستان
#چهارشنبه📖آیه گرافی⏱نماز💅حجاب🔍پرسش و پاسخ📂داستان
#پنج شنبه📖 آیه گرافی🌍تدبر در قرآن⚰معاد شناسی
تست هوش💠آیه درمانی📂داستان
#جمعه 📖آیه گرافی☀️مهدویت 💻آیا می دانید😂لبخند📂داستان
با ما همراه باشید👇👆
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
.......:
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
💠💠💠💠💠💠💠
🌹 #کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌴 #شماره_38
☘وقال عليه السلام, لابنه الحسن عليه السلام :
يَا بُنَيَّ، احْفَظْ عَنِّي أَرْبَعاً وَأَرْبَعاً، لاَ _يَضُرَّكَ مَا عَمِلْتَ مَعَهُنَّ: إِنَّ أَغْنَى الْغِنَىُ الْعَقْلُ، وَأَكْبَرَ الْفَقْرِ الْحُمْقُ، وَأَوحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ وَأَكْرَمَ الْحَسَبَ حُسْنُ الْخُلُقِ. يَا بُنَيَّ، إِيَّاكَ وَمُصَادَقَةَ الاََْحْمَقِ، فَإِنَّهُ يُريِدُ أَنْ يَنْفَعَكَ فَيَضُرَّكَ. وَإِيَّاكَ وَمُصَادَقَةَ الْبَخِيلِ، فَإِنَّهُ يَقْعُدُ عَنْكَ أَحْوَجَ مَا تَكُونُ إِلَيْهِ. وَإِيَّاكَ وَمُصَادَقَةَ الْفَاجِرِ، فَإِنَّهُ يَبِيعُكَ بِالتَّافِهِ وَإِيَّاكَ وَمُصَادَقَةَ الْكَذَّابِ، فَإِنَّهُ كَالسَّرَابِ يُقَرِّبُ عَلَيْكَ الْبَعِيدَ، وَيُبَعِّدُ عَلَيْكَ الْقَرِيبَ.☘
امام عليه السلام اين سخنان را به فرزندش حسن عليه السلام فرمود:
فرزندم!
چهار چيز، و چهار چيز، را از من داشته باش! كه با آن هر كارى بكنى به تو زيان نخواهد رسيد:
_بالاترين سرمايه ها عقل است.
_بزرگترين فقر حماقت است.
_بدترين تنهائى و وحشت، خود بينى است.
_و برترين حسب و نسب اخلاق نيك است.
فرزندم!
_ بر حذر باش از دوستى با احمق كه مى خواهد به تو منفعت برساند, زيان مى رساند.
_بر حذر باش از دوستى بخيل چرا كه بهنگام شديدترين حاجت تو را رها مى سازد.
_بر حذر باش از دوستى با انسان فاجر و فاسق چرا كه ترا به چيز كمى مى فروشد.
_بر حذر باش از دوستى دروغگو چرا كه او مثل سراب است دور را در نظرتو نزديك و نزديك را در نظر تو دور مى سازد!
امام عليه السلام در اين گفتار پربار حكمتآميزش خطاب به فرزندش امام حسن مجتبى عليه السلام و در واقع خطاب به همه انسانها مىفرمايد
«فرزندم! چهار چيز و چهار چيز را از من حفظ كن كه با آن هر كار كنى به تو زيان نخواهد رسيد»
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه امام عليه السلام چرا نفرمود من هشت چيز را به تو توصيه مىكنم، بلكه فرمود:
پاسخ سؤال اين است كه امام مىخواهد بدين وسيله مخاطب را متوجه تفاوت اين دو را با هم سازد،
✅ زيرا چهار قسمت اول ناظر به صفات «اخلاقى» است
✅ و چهار قسمت دوم ناظر به امور «رفتارى» و اضافه بر اين چهار قسمت اول از باب اوامر است و چهار قسمت دوم از باب نواهى.
امام در چهار قسمت اول نخست مىفرمايد
👈 «(فرزندم) بالاترين سرمايهها عقل است»؛ (إِنَّ أَغْنَى الْغِنَى الْعَقْلُ).
انسانى كه داراى عقل كافى است هم از نظر معنوى غنى است و هم از نظر مادى؛
از نظر معنوى عقل، او را به سوى خدا و اعتقاد صحيح و فضايل اخلاقى واعمال صالحه دعوت مىكند
زيرا عواقب شوم رذايل اخلاقى را به خوبى درك مىنمايد و او را از آن باز مىدارد و در امور مادى با حسن تدبير و همكارى صحيح با ديگران و تشخيص دوست و دشمن و درك فرصتها و استفاده صحيح از نيروى ديگران به فوايد و بركات مادى مىرساند، بنابراين سرمايه پيروزى در دنيا و آخرت عقل است.
استثنايى كه بعضى از شارحان به اين اصل كلى زدهاند كه منظور از عقل، آنجاست كه از طريق مشورت نتوان كارى كرد صحيح به نظر نمىرسد،
زيرا در مورد مشورت نيز عقل است كه انسان را به استفاده از افكار ديگران و عمل كردن به نتيجه مشورت دعوت مىكند. 👌
در حديثى از رسول خدا صلي الله عليه وآله مىخوانيم:
«قِوَامُ الْمَرْءِ عَقْلُهُ وَلاَ دِينَ لِمَنْ لاَ عَقْلَ لَهُ؛ اساس كار انسان عقل اوست و آنكس كه عقل ندارد دين ندارد».
مطابق آنچه مرحوم مفيد در كتاب اختصاص آورده در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
«إنَّ عيسَى بْنَ مَرْيَمَ قالَ: دَاوَيْتُ الْمَرْضَى فَشَفَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَأَبْرَأْتُ الاَْكْمَهَ وَالاَْبْرَصَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَالَجْتُ الْمَوْتَى فَأَحْيَيْتُهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَالَجْتُ الاَْحْمَقَ فَلَمْ أَقْدِرْ عَلَى إِصْلاَحِه؛
حضرت عيسى بن مريم گفت: من بيماران (غير قابل علاج) را مداوا كردم و آنها را به اذن خدا بهبودى بخشيدم.
نابيناى مادرزاد و مبتلا به بيمارى برص را
به اذن خدا شفا دادم حتى مردگان را به اذن خدا زنده كردم
ولى به سراغ معالجه احمق رفتم و نتوانستم او را اصلاح كنم. ❌
در ذيل حديث بالا تفسيرى براى احمقِ غير قابل علاج آمده؛ هنگامى كه از آن حضرت سؤال كردند احمق كيست گفت
احمق كسى است كه تنها به رأى خود و شخص خود عقيده دارد و تمام فضيلت را براى خود روا مىدارد وچيزى بر ضد خود قائل نيست،
حق را به طور كامل براى خود مىشمرد و هيچ حقى براى ديگرى بر خود روا نمىداند
اين همان احمقى است كه راهى براى درمان او نيست
از تفسيرهايى كه براى احمق در بالا ذكر شد روشن مىشود كه چرا احمق هم دين خود را از دست مىدهد و هم دنياى خود را
در تواريخ داستانهاى زيادى از افراد احمق نقل شده كه نشان مىدهد تا چه اندازه آنها از نظر اعتقاد و مسائل اجتماعى ناتوان هستند.
در شرح نهجالبلاغه علّامه شوشترى آمده است كه
👈 روزى يكى از خلفا در عيد فطر يا قربان به سوى مصلّا مىرفت،
طبلها در مقابل او مشغول به زدن بودند و پرچمها در بالاى سر او در اهتزاز.
مرد نادانى حضور داشت سر به آسمان بلند كرد و عرض كرد: «أللّهُمَّ لا طَبْلَ إلّا طَبْلُکَ؛ خداوندا طبل تنها طبل توست!»
كسى به او گفت: اين سخن را نگو. خدا طبل ندارد.
گريه كرد و گفت: پس فكر مىكنيد او هنگامى كه مىآيد تك و تنهاست نه طبلى جلوى او مىنوازند و نه پرچمى بالاى سر اوست. در اين صورت او از خليفه زمان ما هم پايينتر است.
در عيون الاخبار «ابن قتيبه دينورى» طبق نقل علّامه شوشترى آمده است شخص احمقى مىگفت من اسم گرگى كه يوسف را خورد مىدانم؛ اسمش فلان
بود.
به او گفتند: يوسف را گرگ نخورد. گفت: پس اين اسم، اسم همان گرگى است كه يوسف را نخورد.
«بدترين تنهايى و وحشت خودبينى و خودپسندى است» (وَأَوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ).
«وحشت» در لغت هم به معناى تنهايى آمده است و هم به معناى ترس وناراحتى ناشى از آن و به يقين، افراد خود بزرگ بين دوستان خود را به زودى از دست مىدهند،
زيرا مردم حاضر نيستند زير بار چنين افراد خودبين وخودخواهى بروند و به اين ترتيب در زندگى تنهاى تنها مىمانند.
در حديثى از اميرمؤمنان عليه السلام كه در غررالحكم آمده مىخوانيم:
«آفَةُ اللُّبِّ العُجْبُ؛ آفت عقل خودبينى و خودپسندى است».
سرانجام در چهارمين دستور انسانساز مىفرمايد:
«برترين حسب و نسب اخلاق نيك است»؛ (وَأَكْرَمَ الْحَسَبِ حُسْنُ الْخُلُقِ).
حسب در لغت هم به شرافتهاى ذاتى و صفات برجسته اطلاق شده و هم به شرافت پدران و اجداد، بنابراين منظور امام اين است كه بالاترين شرافت ذاتى واكتسابى از پدران و اجداد دارا بودن حسن خلق است، زيرا بيش از هر چيز جاذبه دارد و قلوب را متوجه انسان مىكند و شرافتهاى ديگر تا اين حد توان ندارند.
درباره اهميت حسن خلق آيات و روايات فراوانى وارد شده تا آنجا كه قرآن