#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
تجسم عمل آنچه انسان میبیند به علت همراهی آن با عوارض مادیه است که به لباس جسمانی درآمده است و در و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رؤیت
کسانی که رؤیت را انعکاس شیء در بیننده میبینند، انعکاس و انطباع حقیقی را نپذیرفته اند. فارابی در رساله جمع بین نظر افلاطون و ارسطو میگوید: غرض این دسته از فلاسفه این است که بر این ادراک توجهی نموده و تشبیه کرده باشند، نه اینکه واقعاً خروج شعاع و حقیقت انطباع وجود دارد و تعبیر به این الفاظ به خاطر ضعف عبارت بوده است.
بصیرت
یکی از صاحبدلان گفته است مردم میگویند چشمها را بگشایید تا آنچه لازم است ببینید. من میگویم چشمها را ببندید تا آنچه شایسته است ببینید.
.......:
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_250
و قال عليهالسلام
عَرَفْتُ اللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَ حَلِّ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ الْهِمَمِ.
امام عليه السلام فرمود:
خداوند را بهوسيلۀ بَرهم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها
و نقض ارادهها شناختم
بِفَسْخِ الْعَزْمِ وَ نَقْضِ الْهَمِّ لَمّا هَمَمْتُ فَحيلَ بَيْني وَ بَيْنَ هَمّي وَ عَزَمْتُ فَخالَفَ الْقَضاءُ عَزْمي عَلِمتُ أنَّ الْمُدَبِّرَ غَيْري؛ خدا را بهوسيلۀ فسخ اراده و نقض تصميمها شناختم اى بسا تصميم بر كارى گ
رفتم و او ميان من و خواستهام جدايى افكند و عزم انجام برنامهاى را داشتم و قضاى او عزم من را بَرهم زد، از اينجا دانستم كه مدبّر، غير من است».
شرح و تفسير
ارادهاى برتر از ارادۀ ما!
امام عليه السلام در اين كلام نورانىاش به يكى از دلايل توحيد اشاره كرده مىفرمايد:
«خداوند را بهوسيلۀ بَر هم خوردن تصميمها، فسخ پيمانها و نقض ارادهها شناختم»؛ (عَرَفْتُ اللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَ حَلِّ الْعُقُودِ، وَ نَقْضِ الْهِمَمِ) .
اشاره به اينكه، بسيار مىشود انسان تصميم محكمى به انجام كارى مىگيرد، اما ناگهان ارادۀ او تغيير پيدا مىكند بىآنكه عاملى براى آن تغيير بشناسد! اين نشان مىدهد كه ارادهاى از بيرون به آن تعلّق گرفته بود كه ارادۀ اين شخص فسخ شود وگرنه دليلى ندارد كه انسان با داشتن تصميم قوى بر كارى ناگهان منصرف شود. اين تفسير مطابق همان روايت صدوق است كه در شرح سند اين حكمت آمده است.
تفسير ديگرى نيز براى اين كلام نورانى شده است كه بسيار مىشود انسان تصميم محكمى بر كارى مىگيرد؛ ولى تقديرات الهى مانع از آن مىگردد و انسان ناچار عقبنشينى مىكند و از آن چنين مىفهمد كه مافوق ارادۀ او ارادۀ ديگرى است كه اگر تعلق به چيزى گيرد هرچه برخلاف آن است دَرهم مىريزد و از بين مىرود.
كوتاه سخن اينكه اگر انسان، فعّالٌ ما يَشاء بود و هرچه مىخواست مىتوانست انجام دهد ممكن بود در وجود خدا شك كنيم؛ اما اينكه مىبيند مافوق ارادۀ او، ارادهاى است كه در بسيارى از مواقع ارادۀ او را بَر هم مىزند يا مانع تحقق مراد او مىشود مىفهمد عالَم، مدبّر قادر و توانايى دارد كه آن را بر طبق ارادۀ حكيمانهاش تدبير و اداره مىكند.
در اينكه آيا واژههاى «عزائم» و «عقود» و «همم» مترادف است و همه به معناى ارادۀ انسان است يا با هم تفاوت دارد، در ميان شارحان نهجالبلاغه اختلاف نظر است؛ بعضى هر سه را به يك معنا مىدانند و بعضى معتقدند «عزائم» ارادههاى بسيار قوى است و «عقود» مرحلهاى پايينتر و «همم» مرتبۀ نازله است.
در بعضى از منابع لغت،«عزم» را به معناى تصميم محكم گرفتهاند در حالى كه «همم» جمع «همت» را به معناى تصميمى كه انسان گرفته و آن را عمل نكرده ذكر نمودهاند و «عقود» معناى وسيعى دارد كه مىتواند تصميم و غير تصميم را شامل شود، بنابراين بعيد نيست كه تفاوت اين سه واژه با يكديگر بر حسب درجات قوت و ضعف باشد و امام عليه السلام مىخواهد بفرمايد گاهى مىشود ارادههاى عادى و يا ارادههاى قوى بر انجام كارها، بدون عامل شناخته شدهاى فسخ مىشود و اين نشانۀ وجود ارادۀ قوىترى بالاتر از ارادۀ ماست.
بعضى چنين پنداشتهاند كه اين كلام حكيمانه با آنچه در آيات قرآن دربارۀ عزم و اراده آمده سازگار نيست؛ قرآن خطاب به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىگويد: «فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللّهِ» ١ و در نكوهش ترك اولاى آدم مىفرمايد: «وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً». ٢
ولى روشن است كه هيچكس نمىتواند نقش تصميم و ارادۀ انسان را در پيشرفت كارها انكار كند، سخن در اينجاست كه گاه موارد استثنايى پيش مىآيد كه انسان تصميمى مىگيرد و عزم خود را بر انجام كارى راسخ مىكند و ناگهان به علل ناشناختهاى بَر هم مىخورد، در اين موارد استثنايى انسان احساس مىكند كه ارادهاى مافوق ارادۀ او وجود دارد.
البته دلايل خداشناسى بسيار است. آنچه امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه بيان كرده اشاره به نكتۀ تازهاى است كه بسيارى از آن غافلند.
علامۀ شوشترى رحمه الله در شرح نهج البلاغۀ خود مىگويد: كلام امام عليه السلام در اينجا شبيه حديث معروفى است كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله (در كتب بسيارى) نقل شده است كه فرمود:
«ما مِنْ آدَمِىٍّ إلّا وَ قَلْبُهُ بَيْنَ إصْبَعَيْنِ مِنْ أصابِعِ اللّهِ؛ هيچ انسانى نيست مگر اينكه قلب او در ميان دو انگشت از انگشتهاى قدرت پروردگار قرار دارد» ١ و سپس به اين آيۀ شريفه استشهاد مىكند: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ» ؛بدانيد كه خداوند ميان انسان و قلب او حائل مىشود و بدانيد كه بهسوى او باز مىگرديد و محشور مىشويد». ٢
اين سخن در جاى خود صحيح است؛ ولى آنچه را علّامۀ شوشترى رحمه الله آورده ازقبيل پى بردن به معلول از ناحيۀ علت است در حالى كه آنچه امام عليه السلام فرموده ازقبيل پى بردن به علّت از ناحيۀ معلول است.
اين سخن را با كلماتى از امام باقر عليه السلام پايان مىدهيم كه مىفرمايد:«كسى از جدم اميرمؤمنان عليه السلام سؤال كرد با چه وسيلهاى پروردگارت را شناختهاى؟ امام عليه السلام فرمود:
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
💐قلب مریم
بین گل های مناسب فصل بهار ، قلب مریم گیاهی با نام و ظاهری خاص است. قلب مریم بیشتر از اینکه شبیه به یک قلب باشد، شبیه به یک شلوار وارونه است!
گلهای این گیاه زیبا به رنگهای سفید و صورتی هستند که بهصورت خوشهای روی یک ساقه رشد میکنند.
قلب مریم به محیطی نورگیر و سایه نیاز دارد. بهتر است خاک قلب مریم را بیشازحد خیس نکنید و محیطی با زهکشی مناسب را برای آن فراهم کنید.
این گیاه رشد خوبی دارد و نوع بالغ آن تا یک متر نیز رشد میکند.
#قلب_مریم
❓❓❓❓❓❓❓❓
سلام وقت بخیر....چرا سانسوریام داره از پایین جمع میشه و میشکنه.... پاجوشا هم همه خشک شدن😭❓❓❓
🧕پیچ خوردگی برگ در گیاه سانسوریا یکی از نشانه های این هست که شما شرایط درستی برای گیاهتون فراهم نکردید و هرچه سریعتر باید یک تغییر اساسی در نگهداری و نیازهایی که برای گیاه فراهم کردید داشته باشید. مشکل پیش اومده میتونه از آبیاری نادرست تا مشکلات ریشه هم باشه
🧕اگر بخوام به صورت خلاصه در خصوص لوله شدن سانسوریا بهتون بگم اینجوری هست که یا آبیاری زیاد یا کم بوده یا دما و نور دریافتی گیاه خیلی زیاد و شدید هست.
✅ آبیاری رو زمانی انجام بده که خاک به اندازه یک سوم خشک شده باشه
✅ دمای ۱۸ الی ۲۳ درجه سانتی گراد
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
معصومين و طلب حلاليت طلب حلاليت آنچنان اهميت دارد كه معصومين با وجود اينكه كوچكترين گناه و ظلمي از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا