.......:
حاج آقا قرهی:
شیطان به امثال ما میگوید: شما صف اوّل نماز جماعت هستید، قرآنتان را هم میخوانید، حالتان هم به صورت ظاهر حال خوشی است، امّا خودمان میبینیم که وقتی به خانه میرویم، زبانمان، زبان نیشداری میشود، فحش میدهیم، بداخلاقی میکنیم و ... . لذا میدانید شیطان آن طرف میرود چه میگوید؟! میگوید: اینها نمازخوان هستند، ببین چطوری برخورد میکنند، پس تو هم دیگر نماز نخوان.
من جوانی را سراغ دارم که پیش من آمده بود و میگفت: چرا مردم را نصیحت نمیکنید؟ گفتم: من که خیلی از موارد را تذکّر میگویم، دیگر چه بگویم، نمیتوانم که مستقیم بگویم. امّا او میگفت: من یک مدتّی به واسطه همین که پدرم به مسجد میآید و نماز میخواند، امّا رفتار مناسبی ندارد؛ یک مدّت اصلاً نماز هم نمیخواندم!
شیطان، خوب فریب میدهد، همزات این است دیگر! یاد میدهد، میگوید: این پدرت است، این مادرت است، اهل نماز است، اهل جماعت است، اهل دعاست، اهل زیارت عاشورا است، تا اذان میشود، میدوند که بروند نماز اوّل وقت بخوانند که اینها خیلی عالی و از فضائل است، امّا در خانه زبانش بد کار میکند، فحش میدهد و ... .
لذا باید توجّه کرد که اوّلاً که این فضائل هیچ جایی را نمیگیرد، ثانیاً شیطان به همین واسطه، سراغ یک عدّه دیگر میرود و آنها را به وسیله رذائلی که شما دارید و با وجود آن به سراغ فضائل میروید، وسوسه میکند، «وَسواسِ الخَنّاس ألذی یُوَسوِسُ فی صُدُورِ النّاس» و میگوید: این نمازخوانها چه کسانی هستند؟! یا نعوذبالله میگوید: آن کسی که آن نوشیدنی کوفتی - که اسمش را نیاورم - میخورد، بهتر از این نمازخوانها است. این نمازخوان اینطور است، امّا آن، حدّاقل خوش اخلاق است.
برای همین ابتدا باید رذائل از بین برود وإلّا فضائل به درد نمیخورد. عزیزان! بدانید اگر رذیلهای باشد و سراغ فضیلتی بروید، آن فضیلت، دیگر فصیلت نیست، بلکه شیطان آن را همراه با آن رذیلهای که در درون من و تو هست، در چشم دیگران جلوه میدهد و میگوید: این شخص را ببین که دارای این رذیلت و پستی و ا زشتی و عمل بسیار بد است، حالا همین آقا یا خانم، مؤمن هم هست، حالا دیدید مؤمنین چه کسانی هستند؟!
لذا علّت العللی که اولیاء خدا اوّل از همه بحث تخلیه را میگویند، همین است که لازم است در ابتدا رذایل از بین برود. اولیاء خدا از جمله شیخنا الاعظم بیان میکنند: باید روی این مسائل خیلی دقّت کرد، لذا زود نگویید تخلیه، تحلیه و ...! بلکه در ابتدا مفصّل بگویید رذائل چیست و ...، چون اگر رذیله وجود داشته باشد، هیچ یک از فضائل هم فضائل نیست و شیطان هم آن را طوری جلوه میدهد که مردم از فضائل هم بدشان میآید.
https://eitaa.com/zandahlm1357
▪️خوشا بحالت ای بقیع!
جای جای تربت پاک تو ، از قدم های آن مردی نشانه دارد که همه در انتظار اویند.
خوشا بحالت که او بیش از هرجای دیگری در آغوش تو گریسته.
خوشا به حال تو و خوشا آن روزی که به دستانش دوباره آباد شوی!
⚫️ #هشتم_شوال سالروز تخریب مزار ائمه بقیع(علیهم السلام) به دستور وهابیون آل سعود
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🙏
#بقیع
https://eitaa.com/zandahlm1357
اَلسَّلامُ عَلَيْكُمْ يا اَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ وَمُخْتَلَفَ الْمَلاَّئِكَةِ وَمَهْبِطَ الْوَحْىِ وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَخُزّانَ الْعِلْمِ وَمُنْتَهَى الْحِلْمِ وَاُصُولَ الْكَرَمِ وَقادَةَ الاُمَمِ.
سلام بر شما اى خاندان نبوت و جايگاه رسالت و مركز رفت و آمد فرشتگان و جاى فرود آمدن وحى (الهى) و معدن رحمت(حق) وگنجینه داران دانش و سرحد نهائى بردبارى و اصول و اساس كرم و بزرگوارى و پيشوايان ملتها.
4_5967302341290885335.mp3
4.29M
🏴 «هشتمشوال سالروز تخریب حرمهای بقیع، بر دلداگانِ حریمِ ولایت تسلیتباد»
https://eitaa.com/zandahlm1357
مطلبی مهم درباره سرشماره #پیامک #۱۱۰۱۹۷
🔴روز گذشته اعلام یک شماره تماس برای ارسال گزارش های مردمی با موضوع "کشف حجاب و اعمال منافی عفت عمومی" باعث شد که واکنش های بسیاری در فضای مجازی به راه بیفتد.
♦️سردار رحیمی همان ابتدای کار، وجود هر نوع نسبت بین اعلام یک شماره و پلیس را رد کرد و اظهار داشت پلیس هیچ نقشی در این ماجرا ندارد.
♦️اما سرپرست "دادسرای ارشاد" اظهار داشت این شماره متعلق به این دادسرا و برای نظارت مردم بر جلوگیری از جرائم منافی عفت و همکاری مردم با #قوه قضائیه _ است. موضوعی که چندی پیش غلامحسین محسنی اژه ای نیز از آن سخن گفته بود.
♦️سرپرست این دادسرا از شهروندان اخلاق مدار تهرانی خواسته است که به محض مشاهده هرگونه «کشف حجاب در خودرو»، «کشف حجاب یا سرو مشروبات یا برگزاری مراسم مختلط رقص در اماکنی همچون سفره خانه، کافه، رستوران، مراکز خرید، باغ تالار و...»، «اطلاع از برگزاری پارتیهای شبانه یا خانههای فساد و فحشا»، «انتشار مطالب خلاف عفت در اینستاگرام و ...» موضوع را پس از جمع آوری مستندات لازم با ذکر کامل مشخصات محل و زمان وقوع جرم
به شماره👈 ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴
در پیام رسانهای سروش، ایتا و... ارسال نمایند.
♦️آنطور که محمد مهدی حاج محمدی -سرپرست دادسرای ارشاد تهران- گفته است این اقدام برای تسریع در برخورد با هنجارشکنیها با استفاده از ظرفیت مردم و شهروندان دغدغهمند است.
او که این مستندات را شخصا بررسی و رسیدگی میکند، به شهروندان تهرانی اطمینان خاطر داده است که گزارشات واصله در سریعترین زمان ممکن رسیدگی و با اعمال مجرمانه برخورد میشود.
حاج محمدی در این رابطه توضیح داد:
مردم وقتی با هنجارشکنیها مواجه میشوند،علاقه دارند آن را گزارش کنند؛ اما نمیدانند از چه طریق باید این اقدام صورت گیرد و ارسال گزارش به پلیس و وصول آن به دادسرا نیز ممکن است با مقدار زمان بیشتری مواجه شود.
لذا بر آن شدیم تا با ورود به این موضوع از ناحیه دادسرا، به برخورد با #مظاهر علنی جرائم منافی اخلاق و عفت_ تسریع بخشیم.
♦️سرپرست دادسرای ارشاد در رابطه با هدف از ایجاد این بستر برای ارسال گزارشات مردمی، تصریح کرد:
قصد داشتهایم شرایطی را برای مردم فراهم کنیم که اگر فردی با هنجارشکنی مواجه شد و مایل بود که آن را در راستای اصلاح وضعیت جامعه گزارش کند، بتواند به یک مرجع مشخص اطلاع دهد و در اصلاح آن مورد مشارکت داشته باشد.
♦️اما همزمان با اعلام این خبر و موج ارسال "گزارش های مستند" به این دادسرا، رسانه های معاند -از جمله بی بی سی- تلاش می کنند تا با حمله به این طرح اثر گذار قوه قضائیه، آن را زیر سوال ببرند. همزمان با معاندان، رسانه هایی چون روزنامه مردم سالاری و هفت صبح نیز با حمله به این طرح، مخالفت خود را با آن نشان دادند!
♦️هفت صبح در اقدامی عجولانه توپ خود را به زمین نیروی انتظامی انداخته و گفته: اگر قرار باشد مردم به این شماره گزارش کنند، پس پلیس 110 برای چیست؟!
حال آن که سر پرست دادسرای ارشاد در همان توضیحات اولیه اشاره کرده که این امر مربوط به جرائم منافی عفت عمومی است، نه همه جرائم؛ و برای تسریع در رسیدگی و نظارت مردم در این امر است.
♦️روزنامه مردم سالاری اما کار را از انتقاد به هتاکی کشانده و داستان "مار کبری و گزارش بی حجابی" را بیان کرده و بدون هیچ منطقی نتیجه گرفته که این کار باعث سوء استفاده می شود.
حال آن که تأکید سرپرست دادسرا - از همان ابتدا- به شهروندان تهرانی "ارائه مستندات دقیق" بوده است تا راه هر گونه سوء استفاده ای بسته شود.
♦️فارغ از عناد برخی از رسانه های اصلاح طلب با این طرح جدید و انقلابی، باید گفت
🌿 این اتفاق نو در سیستم قضایی کشور می تواند - در صورت اجرای صحیح - راه بسیاری از بی بند و باری ها را در فضای فرهنگی و اجتماعی کشور بسته و آرامش را به خانواده ها باز گرداند. انشاءالله 🌸
https://eitaa.com/zandahlm1357
مخترعان و دانشمندان بزرگ مثل ادیسون بهشتی یا جهنمی؟!
⁉️سوال:👇👇👇
آیا مخترعان و دانشمندان بزرگ مثل ادیسون که با اختراع و دانش خود خدمت کرده اند به جهنم میروند و عذاب میشوند؟
✅پاسخ : 👇👇👇
1️⃣ در ابتدا اين نكته حائز اهميت است كه ما معتقد نيستيم تنها شرط ورود در بهشت مسلمان بودن است زيرا مشكل كفر و دوري از اسلام مربوط به افرادي است كه حقانيت دين اسلام بر آن ها آشكار و واضح گشت، ولي از روي تعصب و يا عناد و يا هواي نفس و يا عوامل ديگر از حق پيروي نكردند. اين افراد قطعا در قيامت در عذاب خواهند بود.
▫️اما كساني كه در كشف حقيقت كوتاهي نكردند، ولي دين حق را نيافتند و يا اصلا در محيطي بودند كه امكان دسترسي به دين حق نداشتند و يا خوب به آن ها معرفي نشده، به آنان منكر و مخالف اطلاق نميشود كه مستحق عقوبتي باشند.
📌اين گروه در فرهنگ دين به عنوان مستضعفان فكري و فرهنگي شناخته ميشوند. اگر واقعاً و حقيقتاً به دنبال حقيقت و دين حق بودند، اما به دلايلي بر آن دست نيافتند، ولي بر اساس باورهاي فطري و عقلي و يا ديني كه داشتند، مؤمن بودند و انسان هاي درستكار بودند، مورد عفو الهي اند.
2️⃣ در قرآن هم خداوند ميفرمايد: ما از هر كس بيش از اندازه وسع و توانش تكليف نميخواهيم (بقره، آيه 282)، پس محاسبه اعمال آنان، و بهشتي بودن يا نبودن و رتبه آنها در بهشت بر پايه عدل خداوندى به نسبت توانشان و ميزان مطابقت اعمال و كردار آنها با امور وجداني و فطري و عقلاني بشري و علم و باورهاي ديني آن ها صورت ميگيرد.
🔅لذا اگر مخترعان مورد اشاره در جست و جوی حقیقت و رسیدن به سعادت بوده اند ولی به مقصود نرسیده اند میتوان آن ها را به دور از عذاب جهنم دانست.
3️⃣ اما یادآوری این مقدمه در مورد مقصرانی که اعتقاد ندارند و تنها با هدف دنیوی شخصی عملی را انجام میدهند ضروری است که قرآن کریم شرط ورود به بهشت را ایمان و عمل صالح میداند (آیاتی مانند 25 و 85 سوره بقره) و هیچکدام را به تنهایی برای کسب رضای الهی و نیل به ثواب اخروی کافی نمیداند.
▫️کسی کار و یا کشف و اختراعی کند که خدمت به تمام مردم باشد؛ اما به نیت کسب شهرت و ثروت و مانند آن و اصلا خدا و قیامت و بهشتی را در نظر نداشته باشد مانند کسانیکه برای ریا مدرسه و... میسازند، بیتردید در ازای کار او (به شرطی که دیگر عوامل تحقق خواسته او نیز مساعدت کنند) آنچه به دنبالش بوده نصیبش خواهد شد؛ نه ثواب اخروی و بهشت برین.
▫️دسته دیگری از افراد که ایمانی به آخرت ندارند اما به دلیل حس انسان دوستی بطور خالص به خدمت به خلق میپردازند. این افراد تخفیف در عذاب اخروی خواهند داشت البته چون شرط ایمان را نداشته اند بحث ثمره کامل و بخشش کامل و رفتن به بهشت شامل حالشان نیست اما از این تخفیف الهی در عذاب بینصیب نیستند.
🔅بر اساس اين نگرش فعاليت و خدمات غير مسلمانان مثل افرادي كه اعمال نيكي را انجام داده اند همچون مخترعان و مكتشفان و خادمان به بشريت که همان دسته ی سومند، اگر هم پاداش اخروی داشته باشد تخفیف در عذاب آنها است.
📌شهيد مطهري بعد از بررسي آيات و روايات درباره وضع مخترعان و مكتشفان غير مسلمان مينويسد: «افرادي اينچنين كه البته در همه زمانها كم يا بيش پيدا ميشوند، حداقل اين است كه در عذاب آنها شاید تخفيف داده شود.» (عدل الهي،شهید مطهری، ص 347)
📌از پيامبر اكرم(ص) دربارة عبدالله بن جدعان كه از مشركان معروف جاهليت و از سران قريش بود، نقل شده : «كم عذاب ترين اهل جهنم ابن جدعان است، سؤال كردند: چرا؟ فرمود: گرسنگان را سير ميكرد.» (محدث نوري، ميرزا حسين، مستدرك الوسايل، موسسه آل البيت، قم، 1408ه.ق، ج7، ص247.)
4️⃣ در نتيجه هرچند در صدق عنوان عمل صالح براي رفتارهاي غير مسلمانان تاملاتي وجود دارد، اما در هر حال كارهاي نيك آنان مورد توجه قرار ميگيرد ولی موجب بهشتی شدن آنها نمیشود عمده ثمر آن برای آنان همان نیّتی است که داشته اند یعنی رسیدن به آن نیت دنیایی که داشتند و نهایتا تخفیف در آخرت خواهند داشت.
https://eitaa.com/zandahlm1357
⁉️ سوال: 👇👇👇👇👇
🔰 آيا شخصي که خودکشي ميکنه تا روزي که قيامت بشه از جايگاهي آويزان ميماند؟ و عذابش از کي شروع ميشود؟
نماز شب وحشت ميتواند از عذابش کم کند و خداوند او را ميبخشد؟
✅ پاسخ:👇👇👇
✅خودکشی یکی از از کارهایی است که قرآن وعده قطعی جهنم را به صاحب آن داده است .
«وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللّه َ کانَ بِکُمْ رَحیما، وَمَنْ یَفْعَلْ ذلک عُدْوانا وَظُلْما فَسَوْفَ نُصْلیهِ نارا»؛ «و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است. و هر کس این عمل را از روی تجاوز و ستم انجام دهد، به زودی او را در آتشی وارد خواهیم کرد.»
أبی ولاّد می گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ مُتَعَمِّدا فَهُوَ فی نارِ جَهَنَّمَ خالِدا فیها؛ هر کس عمدا خودکشی بکند، همیشه در آتش دوزخ خواهد بود.»
اما این که عذاب او از کی شروع می شود ؟
عذاب او از همان لحظه که می میرد شروع می شود چرا که او بی ایمان به خدا و رسول و دین او مرده است و وعده های آنها را در رهایی از گرفتاری و نصرت خدا نا دیده گرفته است و جان خود را سلب کرده و پرونده عمل خود را با یک گناه بزرگ بسته است.
اولین عذاب او همین رویت این حقیت است که فرد می بیند دیگر کار از کار گذشته و هیچ راه برگشتی نیست و دیگر توبه معنایی نخواهد داشت چرا که به دست خود جان را از تن بیرون می کند هیچ وقتی برای توبه به خود نداده است.
و از آن بد تر هنگام سوال شب اول قبر است که ملکین از خدا و پیامبر وامام او سوال می کنند و چون او باید با حقیقت وجودی اش جواب دهد و به حقیقت خدایی و پیامبری و امامی را باور نداشته که خودکشی کرده است بنا بر این عذاب او بنا بر روایات جهنم برزخی است.
و این عذاب ادامه دارد تا قیامت بر پا شود و بنا بر آیات و روایات در جهنم جاویدان خواهد بود.
پیامبر می فرماید: کسی که بوسیله آهن خودکشی کند پس آهن پاره بدست که (قسمتی از آن) به شکمش فرو رفته آورده می شود، و وارد آتش جهنم می گردد. ودر آن بطور أبد و همیشگی خواهد سوخت، و کسی که با خوردن سمّ خودکشی کند، پس سمّ در دست به آتش جهنم انداخته می شود و در آن بطور دائم خواهد سوخت، و کسی که خود را با پرت کردن از کوه به قتل برساند، پس به آتش جهنم پرت می شود و در آن تا أبد خواهد ماند.»
مگر این که این خودکشی او بر اثر قطع اسباب ارادی بوده باشد و فرد اراده اش بر اثر برخی از مسائل به کلی سلب شده باشد(به شرط این که خود در قطع اسباب ارادی مقصرنباشد) خدا از فضل و کرم راهی برای برون رفت او از عذاب مقرر خواهد داشت.
از امام معصوم (ع) پرسیده شد که آیا مومنان جنّ به بهشت می روند ؛ فرمودند: نه ؛ ولی برای خدا جایگاههایی است بین بهشت و جهنّم که مومنان جنّ و فسّاق شیعیان در آن خواهند بود.»(بحار الأنوار ؛ج60 ؛ص 291 )
اما درباره نماز وحشت و خیرات کردن برای فردی که خود کشی کرده:
آیت الله مکارم شیرازی در این باره می گوید: «خودکشى به یقین از گناهان کبیره است و مالکیت انسان نسبت به نفس خویش، نمى تواند دلیلی بر خودکشى شود. همان گونه که مالکیت انسان نسبت به اموالش، نمى تواند مجوز آتش زدن آن گردد. البته باید تمام مراسم را براى این گونه افراد مانند مسلمان عادی انجام داد، و براى نجات آن ها دعا کرد، شاید مشمول عفو الهى واقع شوند.»
نماز خواندن و خیرات کردن برای این افراد به امید رسیدن ثوابی به آنها نه تنها مشکلی ندارد می تواند باعث درجاتی برای آنها و خود انسان نیز بشود چرا که از امید و فضل خدا هیچ گاه نباید نا امید بود.
#اعتقادی
https://eitaa.com/zandahlm1357
ایجاد مسجد جمکران بعد از انقلاب برای درآمد زایی!
⁉️ متن شبهه: 👇👇👇👇
مسجد جمکران چه انتسابی به امام زمان دارد؟ بعد از انقلاب ایجاد شده و هر روز آن را گسترش میدهند تا بتوانند پول بیشتری از قبال آن به دست آورند.
✅پاسخ اجمالی:👇👇👇
1️⃣ شبهه کننده تاریخ ایجاد مسجد را به بعد از انقلاب بر میگرداند، حال آنچه مسلَّم است (طبق روایات و تایید علما) تاریخچهی این مسجد به بیش از هزار سال پیش بر میگردد. مسجد مقدس جمکران، روز هفدهم رمضان 373 هجری به فرمان حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، در کنار روستای جمکران تاسیس شد.
آیت الله مرعشی درباره اعتبار سند این مسجد میفرمایند: مسجد جمکران از اوایل غیبت صغرای حضرت بقیه الله (روحی له الفداء) است.
2️⃣ قداست داشتن مسجد در دین اسلام امری مسلم است.
همانطور که حسینیه محلی برای توسل شیعیان به امام حسین(ع) است و شیعیان در آن محل برای توسل به امام حسین(ع) تجمع میکنند پس آن مکان منتسب میشود به امام حسین(ع) و نزد شیعیان به عنوان محل توسل به آن حضرت قداست دارد. این موضوع فارغ از سندیت وجود نصّ و دلیل بر قداست یا عدم وجود نص یا روایت خاص است. یعنی بدون وجود روایت هم این مکان مسجد است و قداست دارد و محل توسل و اجتماع منتظران است پس به آن حضرت منتسب میشود.
3️⃣ شبهه کننده مسجد را محل جمع کردن پول دانسته یعنی گاهی به نوعی سوال میکنند که گویی تا کنون به این مسجد نیامده اند و تصورشان این است که در این مسجد ضریحی است که مردم در آن پول میاندازند! با آنکه این مسجد تنها مسجد و محل خواندن نماز استغاثه به امام زمان(عج) است و تمام آن نام و یاد خدا و توحید است و هیچ محلی در آن برای انداختن پول در نظر گرفته نشده است.
4️⃣ برای مطالعه ماجرای ایجاد مسجد جمکران و همچنین حدیثی از امیرالمونین(ع) به پاسخ تفصیلی مراجعه کنید.
✅پاسخ تفصیلی: در پست بعدی👇👇👇
✅ پاسخ تفصیلی 👇👇👇
(قسمت اول)
۱. نکته مهم و قابل توجه قداست داشتن مسجد در دین اسلام امری مسلم است و مسجدی که محل تجمع عاشقان و دلدادگان حضرت صاحب الزمان(عج) شده است و شیعیان در آنجا به حضرت متوسل میشوند و استغاثه میکنند علاوه بر قداست انتساب آن به حضرت صاحب الزمان بیاشکال می باشد. همانطور که حسینیه محلی برای توسل شیعیان به امام حسین علیه السلام است و شیعیان در آن محل برای توسل به امام حسین علیه السلام تجمع میکنند پس آن مکان منتسب میشود به امام حسین علیه السلام و نزد شیعیان به عنوان محل توسل به آن حضرت قداست دارد. این موضوع فارغ از سندیت وجود نصّ و دلیل بر قداست یا عدم وجود نص یا روایت خاص است. یعنی بدون وجود روایت هم این مکان مسجد است و قداست دارد و محل توسل و اجتماع منتظران است پس به آن حضرت منتسب میشود.
۲. شبهه کننده تاریخ ایجاد مسجد را به بعد از انقلاب بر میگرداند. در حالیکه مسجد مقدس جمکران، روز هفدهم رمضان 373 هجری به فرمان حضرت بقیةالله، ارواحنا فداه، در کنار روستای جمکران تاسیس شد. تاریخچه ی این مسجد به دست شیخ صدوق (متوفای 381 هجری) در کتاب« مونس الحزین» بیان گردیده و کیفیت نماز تحیت مسجد و نماز استغاثه به حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، در ضمن آن آمده است.
آنچه مسلَّم است تاریخچه ی این مسجد به بیش از هزار سال پیش بر میگردد و از تاسیس این مسجد بیش از هزار سال گذشته است.
۳. در بحث انتساب این مکان به امام زمان عج باید اشاره کرد به کتابی از علامهی بزرگوار، میرزا حسین نوری، (متوفای 1320 هجری) یعنی کتاب ارزشمند « نجم ثاقب »- که در ارزش این کتاب لازم است اشاره کنم به تقریظ میرزای شیرازی که از آن ستایش فراوان کرده و نوشته: «برای تصحیح عقیده ی خود، به این کتاب مراجعه کنند تا از لمعان انوار هدایتش، به سر منزل یقین و ایمان برسند» این تفریظ در ابتدای کتاب نجم الثاقب با دستخط میرزای شیرازی آمده است.
در این کتاب ارزشمند تاریخچه ی تاسیس مسجد مقدس جمکران را مرحوم میرزا حسین نوری به طور کامل بیان میکنند به این اختصار که: شیخ عفیف صالح حسن بن مثلهی جمکرانی شب سه شنبه، هفدهم ماه مبارک رمضان ۳۷۳ هجری محضر حضرت صاحب الزمان در مکان فعلی مسجد جمکران شرفیاب میشود با کیفیتی که در این کتاب نقل شده است.
حضرت به وی میفرمایند برو به حسن بن مسلم بگو: تو، چند سال است که این زمین را عمارت میکنی و ما خراب میکنیم. پنج سال زراعت کردی و امسال دوباره شروع کردی، اجازهی اینکار برای تو نیست که دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هر چه از این زمین منفعت برده ای، برگردانی تا در این موضع مسجد بنا کنند.
همچنین حضرت فرمودند به حسن بن مسلم بگو: این جا، زمین شریفی است و حق تعالی این زمین را از زمینهای دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته ای به زمین خود ملحق کرده ای! خداوند، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبه نشده ای! اگر از این کار بر حذر نشوی، نقمت خداوند، از ناحیه ای که گمان نمیبری بر تو فرو میریزد.
در بخش دیگری از این داستان آمده است که حضرت فرمودند: مردم را بگو تا به این موضع را عزیز بدارند و چهار رکعت نماز در این جا بگذارند: دو رکعت تحیت مسجد، در هر رکعتی، یک بار «سوره ی حمد» و هفت بار سورهی « قُلْ هُوَ اللّهُ أَحَدٌ » بخوانند و تسبیح رکوع و سجود را، هفت بار بگویند.
و دو رکعت نماز صاحب الزمان بگذارند، بر این نسق که در هنگام خواندن سوره ی حمد چون به « إِیّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیّاکَ نَسْتَعینُ » برسند، آن را صد بار بگویند، و بعد از آن، فاتحه را تا آخر بخوانند. رکعت دوم را نیز به همین طریق انجام دهند. تسبیح رکوع و سجود را نیز هفت بار بگویند. هنگامی که نماز تمام شد، تهلیل (یعنی، لا اله الا الله) بگویند و تسبیح فاطمه ی زهرا علیها السلام را بگویند. آن گاه سر بر سجده نهاده، صد بار صلوات بر پیغمبر و آلش، صلوات الله علیهم، بفرستند.
و این نقل، از لفظ مبارک امام علیه السلام است که فرمود: «فمن صلاهما، فکانما صلی فی البیت العتیق؛ هر کس، این دو رکعت [ یا این دو نماز ] را بخواند، گویی در خانهی کعبه آن را خوانده است.»
https://eitaa.com/zandahlm1357
ادامه پاسخ تفصیلی 👆👆 (قسمت دوم)👇👇
همچنین حضرت فرمودند: «در گلهی جعفر کاشانی – چوپان – بزی است، باید آن بز را بخری. اگر مردم پولش را دادند، با پول آنان خریداری کن، و گرنه پولش را خودت پرداخت کن. فردا شب آن بز را بیاور و در این موضع ذبح کن. آن گاه روز چهارشنبه هجدهم ماه مبارک رمضان، گوشت آن بز را بر بیماران و کسانی که مرض صعب العلاج دارند، انفاق کن که حق تعالی همه را شفا دهد.
آن بز، ابلق است. موهای بسیار دارد. هفت نشان سفید و سیاه، هر یکی به اندازه ی یک درهم، در دو طرف آن است که سه نشان در یک طرف و چهار نشان در طرف دیگر آن است.
حسن بن مثله میگوید به نزد سید ابوالحسن الرضا رفتیم، خادمانش گفتند: «شما از جمکران هستید؟». گفتم: «آری». گفتند: «از اول بامداد، سید ابوالحسن درانتظار شما است.»
پس وارد شدم، پیش از آن که من سخن بگویم، او سخن گفت: «ای حسن بن مثله! من خوابیده بودم. شخصی در عالم رؤیا به من گفت: شخصی به نام حسن بن مثله، بامدادان، از جمکران پیش تو خواهد آمد. آن چه بگوید، اعتماد کن و گفتارش را تصدیق کن که سخن او، سخن ما است. هرگز، سخن او را رد نکن.» از خواب بیدار شدم و تا این ساعت در انتظار تو بودم.
حسن بن مثله، داستان را مشروحا برای او نقل کرد. سید ابوالحسن، دستور داد بر اسبها زین نهادند. سوار شدند. به سوی ده (جمکران) رهسپار گردیدند.
چون به نزدیک ده رسیدند، جعفر شبان را دیدند که گله اش را در کنار راه به چرا آورده بود. حسن بن مثله، به میان گله رفت. آن بز که از پشت سر گله میآمد، به سویش دوید. حسن بن مثله، آن بز را گرفت و خواست پولش را پرداخت کند که جعفر گفت: « به خدا سوگند! تا به امروز، من این بز را ندیده بودم و هرگز در گلهی من نبود، جز امروز که در میان گله، آن را دیدم و هر چند خواستم که آن را بگیرم، میسر نشد».
پس آن بز را به جایگاه آوردند و در آن جا سر بریدند.
سید ابوالحسن الرضا به آن محل آمد و حسن بن مسلم را احضار کرد و منافع زمین را از او گرفت. به ساخت مسجد پرداختند.
۴. مونس الحزینِ شیخ صدوق مثل دهها کتاب دیگر او به دست ما نرسیده است اما نقل کردن از آن توسط معاصرین شیخ صدوق که برخی ثقه هستند دلیل بر اعتبار آن هست.
اگر بخواهیم برخی از سندهای حکایت فوق را که آن را به اجمال نقل کردیم بگوییم از مهمترین اسناد آن کتاب مونس الحزین فی معرفة الحق و الیقین شیخ صدوق میباشد از آنجا که شیخ صدوق متوفی ۳۸۱ هجری است این داستان در عصر وی بوده است و اولین راوی این اتفاق است. همچنین حسن بن محمد بن حسن قمی هم که هم عصر شیخ صدوق است در کتاب تاریخ قم این واقعه را نقل کرده است.
الذریعه، ج 3، ص 276 و ریاض العلماء، ج 1، ص 319 این داستان را نقل نموده اند.
متن عربي کتاب تاریخ قم، به دست مرحوم محمّد باقر مجلسي، (متوفّاي 1110 هجري) نرسيده، ولي ترجمه ي فارسي آن به دست ايشان رسيده (بحار، ج 1، ص 42) و احاديث مربوط به قم را در جلد «السّماء و العالم» از آن روايت کرده است. (بحار، ج 60، ص 208 – 221)
همچنین شايسته ي تأمّل است که آقا محمّد علي کرمانشاهي، فرزند وحيد بهبهاني، (متوفّاي 1216 هجري) به متن عربي تاريخ قم دسترسي داشته و در حاشيهي خود بر کتاب نقد الرجّال تفرشي، شرح حال «حسن بن مثله» و خلاصهي داستان تأسيس مسجد مقدّس جمکران را به نقل از متن عربي آن آورده است. (بحار، ج 53، ص 234)
آیت الله مکارم شیرازی در این باره میفرمایند: مسجد جمکران، مطابق روایت موجود به فرمان حضرت مهدی مولانا صاحب العصر و الزمان برای هدف بزرگی در این منطقه خاص از شهر تاریخی مذهبی قم ساخته شده و حسن بن مثله جمکرانی که مردی پاک دل و پاک سرشت بود، در بیداری (و نه در خواب) این دستور را دریافت کرده و با تشریفات خاصی این مسجد را بنا نمود. (مجله حوزه 44 – 43، ص 140)
ادامه پاسخ تفصیلی بالا👆(قسمت سوم)👇👇👇
آیت الله مرعشی نجفی درباره اعتبار سند این مسجد میفرمایند: مسجد جمکران از اوایل غیبت صغرای حضرت بقیه الله (روحی له الفداء) است، و در نوشتجات قدیمه سه اسم دارد:
۱. مسجد جمکران.
۲. مسجد حسن بن مثله.
۳. مسجد صاحب الزمان.
و هر کدام از این سه اسم به مناسبتی گفته شده.
مسجد جمکران میگویند؛ چون متصل به قریه ی جمکران یکی از قراء شهر مذهبی قم است.
مسجد شیخ حسن بن مثله میگویند؛ نظر به این که در زمان او و به همت او این مسجد ساخته شده است.
مسجد صاحب الزمان میگویند! نظر به این که وجود مبارک امام زمان در آنجا مکرر دیده شده.
و این مسجد شریف مورد احترام کافه شیعه بوده است از غیبت صغراء (از شب سه شنبه ۱۷ ماه مبارک رمضان سال ۳۹۳ که امام زمان (عجل الله تعالی و فرجه الشریف) دستور تاسیس آن را به شیخ حسن بن مثله داده تا به امروز که حدود یک هزار و بیست و دو سال میشود. (میرعظیمی، جعفر، مسجد مقدس جمکران تجلیلگاه صاحب الزمان، ص۴۶)
همچنین آیت الله بهجت رحمت الله علیه هم در دیدار خادمان مسجد مقدس جمکران در سال ۷۸ هم در کتاب پرسش های شما و پاسخ های آیت الله بهجت سند این حدیث را تایید میکنند.
۵. شبهه کننده مسجد را محل جمع کردن پول دانسته یعنی گاهی به نوعی سوال میکنند که گویی تا کنون به این مسجد نیامده اند و تصورشان این است که در این مسجد ضریحی است که مردم در آن پول میاندازند! با آنکه این مسجد تنها مسجد و محل خواندن نماز استغاثه به امام زمان عج است و تمام آن نام و یاد خدا و توحید است و هیچ محلی در آن برای انداختن پول در نظر گرفته نشده است که شبهه کننده نگران شود که این مکان برای کسب پول است.
۶. محمد بن محمد بن هاشم حسینی رضوی در كتاب ارزشمندی که در سال ۱۱۷۹ هـجری تألیف كرده است، خبری از وجود مقدس علی علیهالسّلام در رابطه با مسجد جمكران آورده است كه ما خلاصه آن حدیث را در این جا میآوریم و شیخ صدوق دركتاب مونس الحزین از علی علیهالسّلام نقل میكند كه فرمود: «ای پسر یمانی، در اوّل ظهور خروج نماید قائم آل محمد(عج) از شهری كه آن را قم میگویند و مردم را دعوت كند به حق و همه خلایق ازشرق و غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد… كه كوه سفید به نزدیك دهی كهن در جنب مسجد است و قصری كهن كه قصر مجوس است آنجاست و آن را جمکران خوانند كه از زیر یك مناره آن مسجد بیرون آید. (المشعشعین، ج۱، ص۱۹۷)
همانطور که از متن و نص حدیث واضح است این مطلب با بحث قیام و آغاز دعوت عمومی که در احادیث مسجد کوفه و مکه ذکر شده است ندارد و بحث خروجِ ابتداء ظهور است.
مقصود اینکه پیشینه ی مسجد مقدس جمکران در کتب دارای قدمت شیعه واضح و روشن است هرچند طبق پاسخ اول اگر مستشکل این پیشینه را نپذیرد در اصل قداست این مسجد و انتساب آن به امام زمان (عج) همانطور که اول بحث بیان شد اشکالی وارد نیست.
https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ قاطعانه محمدعلی کِلی در مورد حجاب زنان !
محمدعلی یکی از اولین چهره های مطرح در آمریکا بود که با مسلمان شدنش توجه بسیاری از رسانه ها را به خود جلب کرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توضیحات جالب محمدعلی کلی در مورد حجاب برای دخترش
28.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قصه دختری است که در دوران نوجوانی و اوایل جوانی علایق و رفتارش به مُدگرایی ، آرایش های غلیظ و پوشش های جلوگرانه معطوف می شد، اما ماجرایی عاشقانه مسیر زندگی او را تغییر می دهد.
باشه قبول.🖐..بی حجاب بی دین نیست...اما قبول داری که حجاب از ضرورت های
بارز دینه؟!
حالا چجوری میشه که قلب پاک از اجرای حکم دین سرپیچی می کنه؟
این قلب از چه چیز پاکه؟ از گناه یا از اطاعت؟!
نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْض رو واسه همین دل پاکا گفتن دیگه
قلب پاک که داری؛ پس چرا آلودگی جامعه و از هم پاشیدگی بنیان خانواده ها رو
هیزم جهنم میکنی؟!
حالا نمیشه قلب و ظاهرت با هم پاک باشه؟
حرف من نیستا!
امام علی(علیه السلام) فرمودند: ایمان به قلب و زبان و عمل است.
حواست به عملت باشه
❌انــــدکے تــفکـر❌
https://eitaa.com/zandahlm1357