نظر رهبر فرزانه درباره موسیقی اصیل ایرانی و سنتی و کلاسیک
بعضی خیال میکنند که مرز موسیقی حلال و حرام، موسیقی سنّتی ایرانی و موسیقی غیرسنّتی است، نه، این طوری نیست. آن موسیقی ای که منادیان دین و شرع همیشه در دورههای گذشته با آن مقابله میکردند و میگفتند حرام است همان موسیقی سنّتی ایرانی خودمان است که به شکل حرامی در دربارهای سلاطین، در نزد افراد بی بند و بار، در نزد افرادی که به شهوت تمایل داشتند و خوض در شهوات میکردند اجرا میشده، این همان موسیقی حرام است. بنابراین مرز موسیقی حرام و حلال، عبارت از ایرانی بودن، سنتی بودن، قدیمی بودن، کلاسیک بودن، غربی بودن، یا شرقی بودن نیست. مرز آن چیزی است که انسان را به بیکارگی، ابتذال، بی حالی و وا خوردگی از واقعیتهای زندگی
بکشاند و نیز انسان را از معنویّت، از خدا و از ذکر غافل کند و به شهوترانی تشویق کند. [۱]
فتاوای مراجع عظیم الشأن درباره فرق غِناء و موسیقی
س با توجه به ترویج موسیقی از طرف بعضی از مراکز فرهنگی، وقتی با مردم حتی افراد تحصیل کرده در سطح بالا روبه رو میشویم و به آنها گفته میشود موسیقی مطرب حرام است و گوش ندهید، در جواب میگویند آنچه حرام است غِناء مطرب است و موسیقی اشکال ندارد. اکنون از محضر مبارکتان استدعا دارم فرق بین غِناء و موسیقی را مرقوم فرمایید؟
بسمه تعالی
غِناء خوانندگی مطرب و ملهی متناسب با مجالس عیش و نوش است و موسیقی نوازندگی با همان اوصاف است و در حکم با هم فرقی ندارند و هر دو حرام است.
مقام معظم رهبری
بسمه تعالی
غِناء در باب تلفظ و تعلم است ولی موسیقی مطرب هم مطلقا حرام است.
----------
[۱]: روزنامه جمهوری اسلامی ۱۸/۱۱/۷۷ ۲۱ شوال ۱۴۱۹.
........:
📚موسیقی از دیدگاه قرآن و حدیث
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 کارتون زیبای قلب خورشید 📼 قسمت یازدهم #کارتون #قلب_خورشید https://eitaa.com/zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #تماشایی | #به_روز_با_آقا
1️⃣ فلسطین در رأس مسائل دنیای اسلام
2️⃣ دو نکته مهم در کنار مظلومیت مردم غزه
3️⃣ نشانههای ضربه کاری به رژیم صهیونسیتی
4️⃣ آمریکا، شریک جرم جنایتکاران
📝 یک مرور دو و نیم دقیقهای بر آنچه رهبر انقلاب در دیدار کنگره شهدای لرستان بیان کردند
👌 نسخه مناسب برای اشتراک در شبکههای اجتماعی
💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار
#سلامتی فرمانده صلوات
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | وجدان دنیا تکان خورد
☝ نماهنگی از حضور مردم آمریکا، اروپا و کشورهای اسلامی در راهپیماییهای خیابانی برای حمایت از غزه
✏️ رهبر انقلاب، در دیدار اخیر: دامنه این جنایت👆 به قدری وسیع شد که وجدان عمومی را در دنیا تکان داد.
#سلامتی فرمانده صلوات
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | بیتفاوتی جایز نیست!
✏️ رهبر انقلاب: در قضیّهی غزّه، این [وظیفهی] واکنش بر دوش همهی ما وجود دارد؛ باید واکنش نشان بدهیم؛ عدّهای گرسنهاند، عدّهای زیر بمبارانند، عدّهای دارند صدتا صدتا به شهادت میرسند. در این جبههبندیهای متعدّدی که وجود دارد در سطح جهان، در سطح کشور، عالِم ــ چه عالِم دانشگاه، چه عالِم حوزه ــ باید اوّلاً تلاش کند حق را بشناسد، حق مشخّص بشود، در کنار حق بِایستد؛ بیتفاوتی، نگاه کردنِ بیتفاوت، برای عالِم و دانشمند جایز نیست. ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
#سلامتی فرمانده صلوات
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
معنای آیه شریفه و اما معنای آیه شریفۀ سورۀ نور که شما استشهاد بر له خود نمودید چنین است بنا بر تحقی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آزار دادن عایشه پیغمبر را
امّا موضوع آزار دادن عایشه رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم را-فقط در کتب علماء شیعه نمی باشد.
بلکه اکابر علماء و مورخین بزرگ خودتان نوشته اند که مکرر اسباب زحمت رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و رنجاندن خاطر آن حضرت گردید.
چنانچه امام غزالی در ص ۱۳۵ جزء دوم احیاء العلوم باب ۳ کتاب آداب النکاح چندین خبر در مذمّت عایشه نقل نموده که از جمله مقابلۀ او با رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و قضاوت ابی بکر است که مولی علی متقی هم در ص ۱۱۶ جلد هفتم کنز العمال و ابو یعلی در مسند و ابو الشیخ در کتاب امثال آورده اند که ابی بکر رفت بملاقات دخترش عایشه چون بین پیغمبر و عایشه دلتنگی شده بود ابو بکر را بقضاوت طلبید در وقت سخن گفتن عایشه کلمات اهانت آمیز میگفت ضمنا بآن حضرت عرض میکرد در گفتار و کردارت عدالت را پیشه کن!! چنان این حرف اهانت آمیز در أبو بکر مؤثّر شد که سیلی سختی بصورت دخترش زد که خون بر جامه اش سرازیر شد. و نیز امام غزّالی در همان باب نکاح و دیگران نقل نموده اند که ابی بکر وارد شد بمنزل دخترش فهمید
رسول اللّه از عایشه دلتنگ است گفت آنچه میان شما واقع شده بیان کنید تا من قضاوت نمایم پیغمبر اکرم بعایشه فرمود تکلمین او اکلم تو حرف میزنی یا من حرف بزنم در جواب عرض کرد بل تکلم و لا تقل الا حقا شما حرف بزنید ولی نگوئید مگر حرف حق و راست!!.
و در جملۀ دیگر از کلامش بآن حضرت عرض کرد: انت الذی تزعم انّک نبیّ اللّه توئی آن کسی که گمان میکنی پیغمبر خدا هستی!!.
آیا این جملات طعن بمقام نبوّت نبوده مگر عایشه آن حضرت را پیغمبر بر حق نمی دانست که چنین کلماتی نسبت بآن حضرت اداء مینمود.
از این قبیل اهانتها در کتب شما بسیار رسیده که تماما اسباب آزار و اذیّت و رنجاندن دل آن حضرت بوده.
چرا علماء و مورخین فریقین بلکه بیگانگان در تاریخ اسلام از سایر زوجات رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم حرفی نزدند و انتقادی ننمودند حتّی از حفصه دختر عمر این نوع انتقادات ننمودند-فقط اعمال و رفتار خود عایشه معرّف او به بدی شده ما درباره عایشه همان گوئیم که اکابر علماء خودتان گفته اند.
آیا کتابهای امام غزّالی و تاریخ طبری و مسعودی و ابن اعثم کوفی و دیگران را مطالعه ننموده اید که علمای بزرگ خودتان او را متمرّد أوامر خداوند متعال و رسول اللّه بحساب آورده اند آیا تمرّد امر خدا و رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نمودن موجب سعادت و خوشبختی میشود.
آنگاه گله میکنید که چرا داعی گفتم تاریخ زندگانیام المؤمنین ملکوک است.
کدام لکۀ تاریخی بزرگتر از تمرّد امر خدا و رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم و قیام نمودن در مقابل خلیفه پیغمبر و جنگ کردن با وصی ثابت آن حضرت بوده.
و حال آنکه در آیه ۳۳ سوره ۳۳ (احزاب) خطاب بتمام زنان آن حضرت میفرماید وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لاٰ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجٰاهِلِیَّةِ الْأُولیٰ [۱] .
----------
[۱]: ۱) در خانهایتان بنشینید و آرام گیرید (و بی حاجت و ضرورت از خانه بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خودآرائی نکنید.
تمام زنان آن حضرت اطاعت این امر را نمودند و جز برای امر ضروری از خانه بیرون نمی آمدند حتی أعمش هم روایت میکند.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357