eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.2هزار عکس
35.9هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
- وضعیت سیاسی جامعة اسلامی معاصر امامت امام رضا (علیه السلام) دورة بیست سالۀ امامت امام رضا (علیه السلام) (۱۸۳ ۲۰۳ ه. ق) با دوران حکومت سه خلیفة عباسی یعنی هارون (۱۷۰ ۱۹۳ ه. ق)، امین (۱۹۳ ۱۹۸ ه. ق) و مأمون (۱۹۸ ۲۱۸ ه. ق) مصادف بود که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود. - هارون (۱۷۰ ۱۹۳ ه. ق) هارون، پنجمین خلیفة عباسی بود که در سن ۲۱ یا ۲۲ سالگی به حکومت رسید. [۱] علاقة او به جنگ چنان بود که دربارۀ او گفته شده که: «رشید جنگ را دوست می‌داشت و عادت داشت یک سال به حج و یک سال به جنگ برود. او زرهی بر تن می‌کرد که بر پشت آن کلمة «حاج» و بر جلوی آن کلمة «غازی» نوشته شده بود». [۲] دوران وی، شاهد ناآرامی‌هایی در نقاط مختلف حکومتی بود، از جمله در دوران وی، قیام دو برادر علوی به نام‌های یحیی وادریس، فرزندان عبدالله بن حسن رخ داد که یحیی در مشرق و برادرش ادریس در سرزمین مغرب قیام کرد. هارون توانست یحیی را فریفته و با وعدة امان، او را به بغداد کشانیده و به قتل برساند، [۳] اما ادریس بن عبدالله که به شمال آفریقا و سرزمین مغرب گریخته بود، توانست در آنجا با کمک قبایل بربر در مقابل حکومت هارون ایستادگی کند و هرچند هارون با خدعه توانست وی را نیز با سم به قتل برساند، اما غلام وفادار ادریس یعنی راشد، سرپرستی خانواده اش را به عهده گرفته و با کمک او، فرزند ادریس – که در زمان قتل پدرش هنوز متولد نشده بود و پس از تولد، او را به نام پدرش، ادریس نامیدند- پس از رسیدن به حد حکومت و سلطنت جانشین پدر شد و حکومت بربر را به دست آورد. [۱] در واقع ادریس دوم، بنیانگذار واقعی دولت ادریسیان است. پس از استقلال کامل ادریسیان (ادارسه) و ناامیدی عباسیان از سرکوب آنان، هارون برای آنکه از خطر حملات آل ادریس به قلمرو خلافت در امان بماند، به ابراهیم بن اغلب اجازه داد تا با اختیارات بسیار، برافریقیه (تونس) حکم راند. [۲] پس در دوران هارون، تشکیل نخستین دولت مستقل شیعی یعنی ادارسه، و در پی آن تأسیس دولت نیمه مستقل اغالبه به منظور خنثی کردن اثر دولت ادارسه را شاهدیم. به اعتقاد برخی محققان ونویسندگان معاصر، هارون پس از رهایی یافتن از این دو نهضت بزرگ علوی، با دیدة ترس و نگرانی به فرزندان بیت علوی می‌نگریست و از این رو پیشوایان آنها را دستگیر و به حیاتشان پایان داد که در رأس آنها عبدالله بن حسن و محمدبن یحیی و عباس بن محمد و امام موسی بن جعفر (علیه السلام) بودند. [۳] امام موسی کاظم (علیه السلام) مدت چهار سال (۱۷۹-۱۸۳ه) از عمر شریفش را در زندان‌های هارون الرشید سپری نمود [۴] و سرانجام هارون فرمان قتل امام (علیه السلام) را صادر کرد [۱] و امام (علیه السلام) در سال ۱۸۳ ه. ق به شهادت رسید. [۲] رفتار سرکوب گرانة هارون در این سال‌ها با علویان، شدت تقیۀ امام (علیه السلام) و یارانش را به دنبال داشت که این امر باعث توسعة سازمان وکالت [۳] در زمان امام کاظم (علیه السلام) شده بود تا ازآن طریق، امام (علیه السلام) و شیعیانش باهم در ارتباط باشند، اما این شدت تقیه و از آن طرف زندان‌های طولانی مدت امام (علیه السلام) و سپس شهادت ایشان در زندان، آثار سویی برای شیعه و جامعة شیعی به جای گذاشت که از آن جمله می‌توان به ایجاد بزرگترین انشقاق در جامعة شیعی یعنی تشکیل فرقة واقفه اشاره کرد. چنانکه پیشتر هم بیان شد، عده ای از پیروان و شیعیان امام (علیه السلام) اعم از سودجویان و عده ای از دنباله روان نادان آنها، [۴] برای این غیبت‌های امام (علیه السلام) در طول حیاتش و سپس شهادت ایشان، دلایل وروایات مختلف آورده، و ایشان را مهدی موعود دانستند. پس شرایط سیاسی دورة هارون مقارن با زمان امامت امام موسی کاظم (علیه السلام) تأثیر بسزایی در به ---------- [۱]: ابو جعفر محمدبن جریر طبری، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، الطبعۀ الثانیۀ، دارالتراث، بیروت، ۱۳۸۷/۱۹۶۷، ج۸، ص۲۳۰. [۲]: أبی عبدالله محمد بن عبدوس جهشیاری، کتاب الوزراء و الکُتاب، تحقیق إبراهیم صالح، الطبعۀ الأولی، ابوظبی للثقافة و التراث، ابوظبی، ۱۴۳۰/۲۰۰۹، ص ۳۰۴؛ در مورد جنگ‌ها و روابط خارجی رشید، برای نمونه، ر. ک: محمد سهیل طقوش، دولت عباسیان، ترجمه حجت الله جودکی، چاپ اول، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، قم، ۱۳۸۰، صص ۱۰۵ ۱۱۵. [۳]: برای آگاهی از جزئیات ماجرا ر. ک: ابوالفرج اصفهانی، پیشین، صص ۳۸۸ ۴۰۶. [۱]: ابوالفرج اصفهانی، پیشین، صص ۴۰۶ ۴۰۹. [۲]: احمد رضا خضری، تاریخ خلافت عباسی از آغاز تا پایان آل بویه، چاپ چهارم، سمت، تهران، ۱۳۸۳، ص ۵۶. [۳]: مختار اللیثی، پیشین، ص ۳۹۷. [۴]: اشعری قمی، پیشین، ص۹۳؛ نوبختی، پیشین، صص ۸۴-۸۵. [۱]: محمد بن علی بن طباطبا معروف به ابن طقطقی، الفخری فی الآداب السلطانیة و الدول الإسلامیة، تحقیق عبدالقادر محمد مایو، الطبعة الأولی، دارالقلم العربی، بیروت، ۱۴۱۸/۱۹۹۷، ص ۱۹۶.
[۲]: محمدبن علی بن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، تحقیق لجنۀ من أساتذۀ النجف الاشرف، مطبعۀ الحیدریۀ، نجف، ۱۳۷۶ه، ج۳، ص ۴۳۷. [۳]: در مورد سازمان وکالت در عصر ائمه: ر. ک: جاسم حسین، تاریخ سیاسی غیبت امام دوازدهم«عج»، ترجمه سید محمد تقی آیت اللهی، چاپ دوم، امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۷؛ محمدرضا جباری، سازمان وکالت و نقش آن در عصر ائمه:، چاپ اول، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی«ره»، قم، ۱۳۸۲. [۴]: منظور، کسانی است که از روی جهالت و نادانی، و مثلاً صرفاً به دلیل سابقة خوب قبلی برخی از یاران امام (علیه السلام)، به پیروی از آنها مبادرت ورزیدند. وجود آمدن فرقه ای مهم از درون شیعه به نام واقفیه ایفا کرد و اگر تلاش‌های بی وقفة امام رضا (علیه السلام) نبود، می‌رفت تا تشیع را نابود سازد. ناآرامی‌های حاکم بر بخش‌هایی از حکومت عباسی، تنها ناشی از حرکت‌های علویان نبود بلکه دوران خلافت هارون شاهد شورش‌هایی از قبیل شورش حمزۀ بن عبدالله خارجی (۱۸۱ ه. ق) [۱] معروف به حمزه آذرک- که از نظر نظامی شاید بتوان گفت که خطرناک ترین و گسترده ترین عملیات نظامی خوارج در زمان مورد بحث یعنی دورۀ امامت امام رضا (علیه السلام) (۱۸۳ ۲۰۳ ه. ق) رخ داد بود، و نیز شورش مردم خراسان که سرانجام وقتی رشید، شخصاً در سال ۱۹۲ ق، برای ساماندهی به اوضاع و فرونشاندن شورش مذکور که به رهبری رافع بن لیث انجام گرفته بود، راهی خراسان شد، [۲] در راه به علت بیماری در سال ۱۹۳ ق در توس درگذشت. [۳] سبب شورش مردم خراسان، ظلم و ستم فراوان حاکم آنجا یعنی علی بن عیسی بن ماهان گزارش شده است. [۴] ---------- [۱]: برای آگاهی بیشتر از جریان شورش حمزه آذرک، ر. ک: مؤلف مجهول، تاریخ سیستان، تحقیق ملک الشعرای بهار، چاپ دوم، کلاله خاور، تهران، ۱۳۶۶، صص ۱۵۶ به بعد. [۲]: . ابن اثیر، پیشین، ج۶، ص ۲۰۷؛ ابن العبری، تاریخ مختصر الدول، تحقیق انطون صالحا نی الیسوعی، الطبعۀ الثالثة، دار الشرق، بیروت، ۱۹۹۲، ص ۱۳۰. [۳]: ابن اثیر، پیشین، ص ۲۱۱؛ ابن العبری، پیشین. [۴]: ابوحنیفه احمد بن داود دینوری، الأخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر، منشورات الرضی، قم، ۱۳۶۸، ص ۳۹۱. ✍نعمت الله صفری https://eitaa.com/zandahlm1357
چشم به راه - قسمت دوازدهم.mp3
11.59M
👇👇👇👇👇👇 قابل توجه اعضاء محترم این مجموعه از فایلها تاریخشون به روز نیست @zandahlm1357
26 آبان 1402 - چند دقیقه برای تفکر _ شبکه 4 - ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۲.mp3
13.25M
🔹از "حکم النفس" تا "حکم الله" (سکولاریزم در حوزه) بررسی(اسلام منهای روحانیت و روحانیت منهای اسلام)-حوزه علمیه-۱۳۹۸ چند دقیقه برای تفکر شبکه_چهار 📅 پخش: ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ @zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مجموعه کلیپ های روایتگری 👌 هر روز روایتی از شهدا بشنوید❤️ شماره ۱۲ کاری از گروه راویان سردار شهید حاج عبد الحسین برونسی 🌹
مهمی در امام شناسی بی شک آنچه نقش مهمی در معرفت به ائمه اطهار (علیهم السلام) دارد اطلاع از فضائل، مناقب و معجزات آنان است که در منابع و مصادر غنی و ارزشمند شیعی به وفور ذکر گردیده است. حضرات ائمه اطهار (علیهم السلام) به جهت اهمیت و بنیادی بودن این مقوله در قالب هایِ مناسبات، موقعیت‌ها و محفل‌های گوناگونی به ذکر آن پرداخته اند که از جمله آن هاست فضای زیارت نامه ها؛ که در این گنجینه پربار، فضائل، مناقب، معجزات، مقام، رتبه و حق عظیم خویش را بیان نموده اند. هفتمین زیارت یکی از زیارات امیرالمؤمنین (علیه السلام) که به معجزات، فضائل و مقام ویژه حضرت اشاره دارد، زیارتی است که حاج شیخ عباس قمی در کتاب گرانسنگ «مفاتیح الجنان» از مرحوم «سید بن طاووس» به عنوان هفتمین زیارت از زیارات مطلقه امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل می‌نماید. [۱] در این زیارت نامه، پس از سلام به انبیاء و پیامبر رحمت (علیهم السلام)، در قالب ۵۳ سلام، فضائل و معجزات و مناقب امیرالمؤمنین (علیه السلام) ذکر گردیده است، و پس از اتمام سلام‌ها و دستور به بوسیدن ضریح مطهرِ حضرت، دو مرتبه به فضائلی از فضیلت‌های حضرت اشاره شده است. ---------- [۱]: . مفاتیح الجنان بخش زیارت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، زیارت هفتم به نقل از «مصباح الزائر» سید بن طاووس ۷۵؛ بحار الانوار ۹۷/۳۰۱. https://eitaa.com/zandahlm1357