dars masnavi 29.mp3
19.68M
☘️#درس_مثنوی
قسمت 9⃣2⃣
ابیات ۴۹۵ تا ۵۲۵
#استاد_رنجبر
dars masnavi 30.mp3
19.75M
☘️#درس_مثنوی
قسمت 0⃣3⃣
ابیات ۵۲۶ تا ۵۵۳
#استاد_رنجبر
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
باب يازدهم ديه جنايتي كه باعث تغيير رنگ پوست يا تورم ميشود ماده ۴۸۴ ديه ضربتي كه در اثر آن رنگ پوس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باب دوازدهم ديه سقط جنين
ماده ۴۸۷ ديه سقط جنين به ترتيب زير است
۱ ديه نطفه كه در رحم مستقر شده بيست دينار.
۲ ديه علقه كه خون بسته است چهل دينار.
۳ ديه مضغه كه به صورت گوشت درآمده است شصت دينار.
۴ ديه جنين در مرحله اي كه به صورت استخوان درآمده و هنوز گوشت نروييده است هشتاد دينار.
۵ ديه جنين كه گوشت و استخوان بندي آن تمام شده و هنوز
روح در آن پيدا نشده يكصد دينار.
تبصره در مراحل فوق هيچ فرقي بين دختر و پسر نمي باشد.
۶ ديه جنين كه روح در آن پيدا شده است اگر پسر باشد ديه كامل و اگر دختر باشد نصف ديه كامل و اگر مشتبه باشد سه ربع ديه كامل خواهد بود.
ماده ۴۸۸ هرگاه در اثر كشتن مادر، جنين بميرد و يا سقط شود ديه جنين در هر مرحله اي كه باشد بايد بر ديه مادر افزوده شود.
ماده ۴۸۹ هرگاه زني جنين خود را سقط كند ديه آن را در هر مرحله اي كه باشد بايد بپردازد و خود از آن ديه سهمي نمي برد.
ماده ۴۹۰ هرگاه چند جنين در يك رحم باشند به عدد هر يك از آنها ديه جداگانه خواهد بود.
ماده ۴۹۱ ديه اعضاي جنين و جراحات آن به نسبت ديه همان جنين است
ماده ۴۹۲ ديه سقط جنين در موارد عمد و شبه عمد بر عهده جاني است و در موارد خطاي محض بر عاقله اوست خواه روح پيدا كرده باشد و خواه نكرده باشد.
ماده ۴۹۳ اگر در اثر جنايت چيزي از زن
ساقط شود كه منشا انسان بودن آن طبق نظر پزشك متخصص ثابت نباشد ديه و ارش ندارد لكن اگر در اثر آن صدمه اي بر مادر وارد شده باشد برحسب مورد جاني محكوم به پرداخت ديه يا ارش خواهد بود.
#قوانین_کیفری
https://eitaa.com/zandahlm1357
🔴 برای تغییر اسم و نام چه شرایطی لازم است؟
🔸به موجب مادّهی (۲۰) قانون ثبت احوال و تبصرههای آن، مصوّب ۱۳۵۵/۴/۱۶ با اصلاحات ۱۳۶۳/۱۰/۱۸ به شرح ذیل می باشد:
۱- نامهایی که، موجب هتک حیثیّت مقدّسات اسلامی میگردد.
۲- اسامی مرکّبی که، عرفاً یک نام محسوب نمیشوند.
۳- عناوین – اعمّ از عناوین لشکری و یا کشوری، و یا ترکیبی از اسم و عنوان
۴- القاب – اعمّ از ساده و مرکّب.
۵- اسامی زننده (نام هایی که بر حسب زمان، مکان یا مورد، به دلایل و جهات زیر برای دارندهی آن زننده و مستهجن باشد، و مراتب به تأیید شورای عالی ثبت احوال برسد)
۶- اسامی نامتناسب با جنس
۷- حذف کلمات زاید و غیر ضروری در نام اشخاص
۸- تصحیح اشتباهات املایی در نام اشخاص که به دلیل عدم آشنایی مامور با لهجهها و الفاظ و معانی محلّی و یا ناشی از تلفّظ اظهار کننده پیش آمده است.
۹- هم نام بودن فرزند با پدر و یا مادر در یک خانواده
۱۰- هم نام بودن برادران و یا خواهران در یک خانواده
۱۱- تغییر نامها از صورت عربی به شکل فارسی.
۱۲- تغییر نام کسانی که، با تأیید مراجع ذی صلاح به دین مبین اسلام مشرّف میشوند.
۱۳- تغییر نام کسانی که، نام آنها اسامی ایّام هفته باشد.
۱۴- تغییر نام کسانی که، تغییر جنسیّت داده و دادگاه صالحه، حکم به تغییر نوع جنس در اسناد سجلّی و شناسنامهی آنان صادر نموده است.
#تغییر_نام
#تغییر_اسم
#سازمان_ثبت_احوال
#قانون_ثبت_احوال
vakil
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
اشعار ابن ابی الحدید در مدح ابو طالب ۳-از جمله دلائل اشعاری است که عزّ الدین عبد الحمید بن ابی الحد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اقرار ابو طالب دم مرگ به لا اله الاّ اللّه
و اما جواب اشکال دوم شما خیلی بارز و آشکار است زیرا اقرار بتوحید و نبوّت و اعتراف بمبدا و معاد حتما نباید با کلمات نثر مانند گفتن اشهد ان لا اله الاّ اللّه و اشهد انّ محمّدا رسول اللّه باشد بلکه اگر فرد بیگانۀ از دین اشعاری بگوید که مستلزم اقرار و اعتراف بوحدانیّت حق و مقام رسالت حضرت ختمی مرتبت باشد قطعا کفایت میکند-پس وقتی جناب أبی طالب فرمود یا شاهد اللّه علیّ فاشهد-انّی علی دین النبیّ احمد-حکم همان اقرار بکلمات نثر را دارد.
ولی علاوه بر اشعار-حین موت با کلمات نثر هم اقرار نمود چنانچه سید محمّد رسولی برزنجی و حافظ ابو نعیم و بیهقی نقل نموده اند که در مرض موت جمعی از صنادید کفار قریش از قبیل أبو جهل و عبد اللّه بن ابی امیّه بعیادت جناب ابو طالب رفتند در آن حال رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود بعمّش ابو طالب بگو کلمه لا اله الاّ اللّه تا من بر آن شاهد باشم در نزد پروردگار متعال [۱] فوری ابو جهل و ابن ابی امیّه گفتند ای ابو طالب آیا برمی گردی از ملت عبد المطلب و پیوسته این کلمات را تکرار نمودند تا آنکه فرمود بدانید أبو طالب بر ملت عبد المطلب میباشد آنها
خوش حال بیرون رفتند آثار موت بر آن جناب ظاهر شد برادرش عباس (که بالای سر برادر نشسته بود) دید لبهای وی حرکت میکند گوش داد دید میگوید: لا اله الاّ اللّه عباس رو برسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نمود عرض کرد برادر زاده و اللّه لقد قال اخی الکلمة الّتی امرته بها بخدا قسم برادرم (ابو طالب) گفت آن کلمه ای را که تو باو امر کرده بودی«ولی چون عباس اسلام نیاورده بود کلمه شهادت را بر زبان جاری ننمود»انتهی.
وقتی ما قبلا ثابت نمودیم که آباء و اجداد پیغمبر همگی موحد بودند متوجه میشوید که جناب ابو طالب در این جمله سیاستی بکار برد که فرمود من بر ملت عبد المطلب هستم ظاهرا آنها را ساکت و خوش حال نمود ولی در معنی اقرار بتوحید بود چه آنکه جناب عبد المطلب بر ملت ابراهیم و موحّد بود-علاوه بر آنکه صریحا کلمه طیّبه لا اله الاّ اللّه را بر زبان جاری نمود.
----------
[۱]: ۱) البته این تلقین رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله عم اکرمش ابو طالب را دلالت بر کفر آن جناب (العیاذ باللّه) ندارد بلکه ما دستور داریم که هر مسلمان مؤمنی را در وقت مردن تلقین و یادآوری بنمائیم بگفتن لا اله الاّ اللّه تا شیطان بر او غلبه نکند-و آن مؤمن در وقت مردن با تجدید کلمۀ توحید موحد از دنیا برود-فلذا رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله روی مهر و محبت و اداء وظیفه عم اکرمش را تلقین مینمود بگفتن لا اله الا اللّه-تا آنکه موفق شد و آن جناب در لحظات آخر عمر با تجدید کلمه طیبه لا اله الا اللّه از دنیا رحلت نمود.
اگر قدری آقایان از عادت خارج و منصفانه بتاریخ حالات جناب ابی طالب بنگرید بی اراده تصدیق بایمان آن جناب خواهید نمود.
#شبهای پیشاور....
https://eitaa.com/zandahlm1357