علی علیه السّلام عالم بظاهر و باطن قرآن بوده
از جمله حافظ ابو نعیم اصفهانی در ص ۶۵ جلد اول حلیة الاولیاء و محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۷۴ کفایت الطالب و سلیمان بلخی در ص ۷۴ ضمن باب ۱۴ ینابیع الموده از فصل الخطاب مسندا از عبد اللّه بن مسعود کاتب الوحی نقل نموده اند که گفت انّ القرآن انزل علی سبعة احرف ما منها حرف إلاّ و له ظهر و بطن و انّ علیّ بن أبی طالب عنده علم الظاهر و الباطن [۱] .
----------
[۱]: ۱) قرآن نازل گردیده بر هفت حرف و هر حرفی از آنها ظاهری دارد و باطنی و نزد علی بن أبی طالب علیه السّلام علم ظاهر و باطن قرآن میباشد.
پیغمبر هزار باب از علم در سینۀ علی بازنمود
اکابر علماء خودتان در کتب معتبرۀ خود تصدیق دارند که علی علیه السّلام صاحب علم لدنّی بوده چون مرتضای از خلق بعد از رسول اللّه بوده که از جمله آنها حجة الاسلام ابو حامد غزّالی است که در کتاب بیان علم لدنی نقل نموده که علی علیه السّلام فرمود رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم زبان خود را در دهان من گذارد پس برای من از لعاب دهان آن حضرت هزار باب از علم باز شد که از هر بابی هزار باب دیگر باز میشود.
و نیز خواجه کلان سلیمان بلخی حنفی در ص ۷۷ ضمن باب ۱۴ ینابیع الموده از أصبغ بن نباته نقل میکند که گفت شنیدم از امیر المؤمنین علی علیه السّلام که میفرمود انّ رسول اللّه (ص) علّمنی ألف باب و کل باب منها یفتح ألف باب فذلک ألف ألف باب حتّی علمت ما کان و ما یکون الی یوم القیمة و علم المنایا و البلایا و فصل الخطاب [۱] .
و نیز در همان باب از ابن مغازلی فقیه شافعی نقل مینماید بسند خودش از ابی الصباح از ابن عباس از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم که فرمود لمّا صرت بین یدی ربّی کلّمنی و ناجانی فما علمت شیئا الاّ علّمته علیّا فهو باب علمی [۲] .
و نیز همین خبر را از موفق بن احمد خوارزمی اخطب الخطباء باین طریق نقل میکند که آن حضرت فرمود اتانی جبرئیل بدر نوک من الجنّة فجلست علیه فلمّا صرت بین یدی ربّی کلّمنی و ناجانی فما علمت شیئا الاّ علمته علیّا فهو باب علمی ثم دعاه الیه فقال یا علیّ سلمک سلمی و حربک حربی و انت العلم فیما بینی و بین امّتی [۳] .
در این باب اخبار بسیاری از اکابر علماء خودتان مانند امام احمد بن حنبل و محمّد ابن طلحه شافعی و اخطب الخطباء خوارزمی و ابو حامد غزّالی و جلال الدین سیوطی
و امام احمد ثعلبی و میر سید علی همدانی و دیگران رسیده که بطرق مختلفه و الفاظ و عبارات متفاوته نقل نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم هزار باب از علم که از هر بابی هزار باب دیگر باز میشود در سینه علی علیه السّلام بودیعه گذارد.
----------
[۱]: ۱) بدرستی که رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله یاد داد بمن هزار باب که از هر بابی از آنها باز میشود هزار باب پس این میشود هزار هزار باب تا آن که دانستم آنچه شده و آن چه میشود تا روز قیامت و دانستم علم بلایا و منایا و فصل الخطاب را.
[۲]: ۲) چون شب معراج بمقام قرب حق رسیدم خداوند با من حرف زد و نجوی نمود پس آنچه یاد گرفتم یاد دادم بعلی پس علی است باب علم من.
[۳]: ۳) جبرئیل پیش من آمد با گلیمی از بساطهای بهشت پس من بر او نشستم تا رسیدم بخانه قرب حق پس حقتعالی با من حرف زد و نجوی نمود آنچه از خدا گرفتم بعلی یاد دادم پس او است باب علم من آنگاه علی را خواند و فرمود یا علی صلح و سلم با تو صلح و سلم با تو صلح و سلم با من است و جنگ با تو جنگ با من است و توئی علم بین من و بین امت من.
و نیز حافظ ابو نعیم اصفهانی در حلیة الاولیاء و مولی علی متقی در ص ۳۹۲ جلد ششم کنز العمّال و ابو یعلی از کامل بن طلحه از ابن لهیعه از حی بن عبد مغافری از ابو عبد الرحمن حبلی از عبد اللّه بن عمر روایت نموده اند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم در مرض موت خود فرمود ادعوا الیّ اخی فجاء ابو بکر فاعرض عنه ثم قال ادعوا الیّ اخی فجاء عثمان فاعرض عنه ثم دعی له علیّ فستره بثوبه و اکبّ علیه فلمّا خرج من عنده قیل له ما قال لک قال علّمنی ألف باب کلّ باب یفتح ألف باب [۱] .
حافظ ابو نعیم احمد بن عبد اللّه اصفهانی متوفی سال ۴۳۰ قمری در ص ۶۵ جلد اول حلیة الاولیاء در فضائل علی علیه السّلام و محمد جزری در ص ۱۴ أسنی المطالب و محمد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۴۸ کفایت الطالب مسندا از احمد بن عمران بن سلمة بن عبد اللّه نقل نموده اند که گفت نزد رسول خدا بودیم پس سؤال شد از علی أبی طالب حضرت فرمود قسّمت الحکمة عشرة اجزاء فاعطی علیّ تسعة اجزاء و الناس جزءا واحدا [۲] .
و نیز ابو المؤید موفق بن احمد خوارزمی در مناقب و متقی در ص ۱۵۶ و ۴۰۱ جلد پنجم کنز العمّال از بسیاری از اکابر علماء نقل نموده و ابن مغازلی فقیه شافعی در فضائل و سلیمان بلخی حنفی در باب ۱۴ ینابیع الموده با همین اسناد از عبد اللّه بن مسعود (کاتب الوحی) و محمد بن طلحه شافعی در ص ۲۱ مطالب السئول نقلا از حلیه از علقمة بن عبد اللّه روایت نموده اند که از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم از علی علیه السّلام سؤال شد
فرمود قسمت الحکمة علی عشرة اجزاء فاعطی علیّ تسعة اجزاء و الناس جزءا واحدا و هو اعلم بالعشر الباقی [۱] .
و نیز در ینابیع المودة در همان باب از شرح رساله (فتح المبین) ابو عبد اللّه محمد بن علی الحکیم ترمذی از عبد اللّه بن عباس (امام المفسرین حبر امت) نقل مینماید که العلم عشرة اجزاء لعلیّ تسعة اجزاء و للناس عشر الباقی و هو اعلمهم به [۲] .
و متقی هندی در ص ۱۵۳ جلد ششم کنز العمال و خطیب خوارزمی در ص ۴۹
----------
[۱]: ۱) بخوانید برای من برادرم را پس ابو بکر آمد حضرت روی از او گردانیده باز فرمود برادرم را بخوانید پس عثمان آمد باز روی مبارک از او گردانید (در اخبار دیگر دارد که بعد از ابو بکر عمر آمد و بعد عثمان) پس علی را خواندند (همین که علی آمد) حضرت او را بجامۀ خود پوشانیده و بر او خم شد پس چون از نزد آن حضرت بیرون رفت گفتند یا علی پیغمبر با تو چه فرمود گفت مرا هزار باب از علم آموخت که از هر بابی هزار باب باز میشود.
[۲]: ۲) حکمت بده قسمت تقسیم گردید نه جزء آن بعلی عطاء شد و یک جزء دیگر بجمیع مردمان.
[۱]: ۱) حکمت را بده قسمت نمودند نه جزء آن را اختصاصا بعلی عطاء نمودند و یک جزء را بتمام مردمان دادند و علی بآن یک جزء نیز اعلم میباشد.
[۲]: ۲) علم ده جزء است نه جز آن اختصاص بعلی دارد یک جزء برای همه مردم و علی بآن یک جزء از همه مردم داناتر میباشد.
مناقب و ص ۴۳ جلد اول مقتل الحسین و دیلمی در فردوس الاخبار و سلیمان بلخی حنفی در باب ۱۴ ینابیع الموده نقل مینمایند که رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فرمود اعلم امتی من بعدی علی بن أبی طالب [۳] .
----------
[۳]: ۳) داناترین امت من بعد از من علی بن أبی طالب است.
#شبهای_پیشاور
@zandahlm1357
@shervamusiqiirani-13 - تصنیف : دوش دوش.mp3
665.6K
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
دوش دوش دوش که آن مه لقا
خوش ادا با صفابا وفا
از برم آمد و بنشست
برده دین و دلم از دست
باز بار مرا سوی خود
می کشد می برد می خرد
با دو چشم با دو چشم مست
ابرویش ابرویش پیوست
آتش اندر دلم برزد
زان رخ همچو آذر زد
سوخت همه خرمنم
یکسره جان و تنم
کشته عشقت منم
ای صنم ، بد مکن ،
پیش از این ظلم بی حد مکن
دوش دوش دوش که آن گرد ،
گرد گنبد مینا
آبله گون شد دوچشم من زثریا
تند تند تند و غضبناک سخت و سرکش و توسن
از در مجلس در آمد آن بت رعنا
روی سپیدش برابر مه گردون
موی سیاهش ، پسر عم شب یلدا
لعبت شیرین اگر ترش ننشیند
مدعیانش طمع بزند كه حلوا
#علی_اکبر_شیدا
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🆔 @zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#محبت_درمانی 19 🎓فریب شأن و مقام معنوی و اجتماعی خود را نخورید.. هر چه از شئونات دنیای و آخرتی خال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محبت درمانی 20.mp3
9.98M
#محبت_درمانی 20
❤️تا خــدا میگه؛ ان الله یحب...
قند توی دل دوستاش آب میشه...
آخه اینا کسانی اند که؛
همش دنبال یه راهــی میگردن ، تا خــدا بیشتر دوسشون داشته باشه!
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 #امام_زمان(عج) غایب از چشم خواص نیست، غایب از دیگران است. 👤آیت الله بهجت @zandahlm1357👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 صیانه آرایشگر فرعون در زمان رجعت حضرت حجت (عج) برمی گرده⁉️
🔺بررسی زندگی یکی از رجعت کنندگان زمان ظهور #امام_زمان (عج)
@zandahlm1357👈
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 کلاه برداری به اسم ذکر مجرب دروغین!!! 🔺چند کلمه عربی (که حتی بلد نیست صحیح بخواند) میآورند با یک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ چرا خدا بعضی آدمارو پولدار و بعضی رو فقیر کرده؟!
چرا بعضی باهوش و بعضی کم هوش خلق شدن؟!
🎙استاد محمدی
@zandahlm1357
21.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✡ مستند #برنامه_شیطان
🎯 قسمت پانزدهم: تروریسم (٢)
📚 مقالات مرتبط:
📖 اسلام و تروریسم تاریخی یهود
👉 https://jscenter.ir/judaism-and-islam/jewish-intrigue/3582
📖 تروریستهایی که نخستوزیر اسرائیل شدند!
👉 https://jscenter.ir/slave-jews/israel/6829
📖 طرح یهود برای عقیم کردن ۴۰میلیون آلمانی
👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/18225
📖 قومکشی یهود
👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-politics/6807
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
موعود جهاني تصور نكنيد كه اين تآترها منحصر به اروپا و امريكا و خاورميانه است در شرق دور نيز از اين
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا