#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
عز و جل و کل شیء احصیناه فی امام مبین [۱] انتهی. خلاصه امیر المؤمنین علیه السّلام و أئمه معصومین از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقل اخبار اهل تسنن در ندای سلونی دادن علی علیه السّلام
فلذا اکابر علماء خودتان از قبیل ابن کثیر در جلد چهارم تفسیر و ابن عبد البر در استیعاب و سلیمان بلخی حنفی در ینابیع المودة و مؤید الدین خوارزمی در مناقب و امام احمد در مسند و حموینی در فرائد و ابن طلحه در درّ المنظوم و میر سید علی شافعی در مودة القربی و حافظ ابو نعیم اصفهانی در حلیة الاولیاء و محمّد بن طلحه شافعی در مطالب السئول و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و دیگران از محققین شما بعبارات
و الفاظ مختلفه در موارد متعدده نقل نموده اند از عامر بن واثله و ابن عباس و ابی سعید البحتری و انس بن مالک و عبد اللّه بن مسعود از امیر المؤمنین صلوات اللّه علیه که بالای منبر فرمود: أیها الناس سلونی قبل ان تفقدونی فانّ بین جوانحی لعلما جمّا سلونی فانّ عندی علم الاوّلین و الآخرین [۱] .
و ابی داود در ص ۳۵۶ سنن و امام احمد حنبل در ص ۲۷۸ جلد اول مسند و بخاری در ص ۴۶ جلد اول و ص ۲۴۱ جلد دهم صحیح نقل نموده اند مسندا که علی علیه السّلام فرمود سلونی عما شئتم و لا تسئلونی عن شیء الاّ انبأتکم به [۲] .
و شیخ سلیمان بلخی حنفی در ص ۷۴ ضمن باب ۱۴ ینابیع الموده از موفق بن احمد خوارزمی و شیخ الاسلام حموینی بسند خودشان از ابو سعید بحتری نقل
----------
[۱]: ۱) ای مردم سؤال کنید از من (یعنی از آنچه میخواهید) قبل از آن که مرا نیابید پس بدرستی که در سینه من علم فراوانی است سؤال کنید از من که در نزد من است علم اولین و آخرین.
[۲]: ۲) سؤال کنید مرا از هرچه میخواهید و سؤال نمی کنید مرا از چیزی مگر آنکه شما را خبر میدهم بآن.
نموده که گفت:
رایت علیّا رضی اللّه عنه علی منبر الکوفة و علیه مدرعة رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلم و هو متقلّد بسیفه و متعمم بعمامته صلّی اللّه علیه و آله و سلّم فجلس علی المنبر فکشف عن بطنه و قال سلونی قبل ان تفقدونی فانّما بین الجوانح منّی علّم جم هذا سفط العلم هذا لعاب رسول اللّه صلّی اللّه علیه و آله و سلم هذا ما زّقنی رسول اللّه زقّا زقّا فو اللّه لو ثنّیت لی و سادة فجلست علیها لافتیت اهل التوریة بتوراتهم و اهل الانجیل بانجیلهم حتّی ینطق اللّه التوریة و الانجیل فیقولان صدق علیّ قد افتاکم بما انزل فیّ و انتم تتلون الکتاب أ فلا تعقلون [۳] .
----------
[۳]: ۳) دیدم علی را بر منبر کوفه در حالتی که جامه پشمی پیغمبر را پوشیده و عمامه آن حضرت را بر سر و بشمشیر آن حضرت تکیه نموده پس نشست بر روی منبر و شکم مبارک را باز نموده فرمود سؤال کنید از من قبل از آنکه مرا نیابید (چون دعوی خود را مقید بمطلب خاصی ننموده یعنی از هرچه میخواهید سؤال کنید) جز این نیست که در سینۀ من علم فراوان است این شکم من سفط علم است این لعاب رسول خدا میباشد (یعنی اثر آب دهان پیغمبر است) اینست آنچه حضرت بمن دانه علم را خورانیده پس بخدا قسم که اگر مسند برای من پهن شود و متکاء اختیار بر او گذارده گردد و در آنجا بنشینم هرآینه فتوی میدهم اهل توریة را بتوریة آنها و اهل انجیل را بر انجیل آنها تا آنکه خداوند متعال آن کتابها را بنطق آورده بگویند راست گفت علی فتوی داد شما را بآنچه نازل شده در ما.
و نیز شیخ الاسلام حموینی در فرائد و مؤید الدین خوارزمی در مناقب نقل مینمایند که در بالای منبر فرمود سلونی قبل ان تفقدونی فو الذی فلق الحبة و برء النسمة لا تسئلونی عن آیة من کتاب اللّه الاّ حدّثتکم عنها متی نزلت بلیل او نهار فی مقام او مسیر فی سهلام فی جبل و فی من نزلت فی مؤمن او منافق و ما عنی اللّه بهاام عامّام خاصّ [۱] .
ابن کوّای خارجی برخاست و گفت:
اخبرنی عن قوله تعالی الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئک هم خیر البریّة فقال علیه السّلام اولئک نحن و اتباعنا فی یوم القیمة غرّاء محجلین روّاء مرویین یعرفون بسیماهم [۲] .
و نیز امام احمد بن حنبل در مسند و شیخ سلیمان بلخی حنفی در ص ۷۴ ینابیع الموده ضمن باب ۱۴ از ابن عباس نقل مینماید که علی در بالای منبر فرمود:
سلونی قبل ان تفقدونی سلونی عن کتاب اللّه و ما من آیة الاّ و انا اعلم حیث انزلت بحضیض جبل او سهل ارض و سلونی عن الفتن فما من فتنة الاّ و قد علمت من کسبها و من یقتل فیها [۳] .
ابن سعد در طبقات و ابی عبد اللّه محمّد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۵۲ کفایت الطالب که اختصاص بهمین موضوع داده و حافظ ابو نعیم اصفهانی در سطر اول ص ۶۸ جلد اول حلیة الاولیاء مسندا از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل مینماید که فرمود.
----------
[۱]: ۱) سؤال کنید از من قبل از آنکه مرا نیابید قسم بآن خدائی که دانه را شکافته و بشر را آفریده سؤال نمی کنید از من از آیه ای از کتاب خدا مگر خبر میدهم بشما از آنها که چه وقت نازل گردیده شب یا روز در مقام یا در راه در زمین یا در کوه و در چه کس نازل شده در مؤمن با منافق عام است یا خاص.
[۲]: ۲) خبر بده مرا از آیه ای که خدا میفرماید مؤمنینی که عمل صالح نمودند آنها بهترین مردم اند فرمود آنها ما هستیم و اتباع ما که روز قیامت پیشانی سفیدانیم شناخته میشوند آنها بصورتهایشان.
[۳]: ۳) سؤال کنید از من از کتاب خدا قبل از آنکه مرا نیابید نیست آیه ای مگر آنکه من داناترم چگونه نازل گردیده در دامنه کوه یا زمین نرم و سؤال کنید از من از فتنهها پس نیست فتنه ای مگر آنکه من میدانم چگونه برپا شده و کی در او کشته میشود.
و اللّه ما نزلت آیة الاّ و قد علمت فیمن نزلت و این نزلت و علی من نزلت ان ربی وهب لی قلبا عقولا و لسانا طلقا [۱] .
و نیز در همان کتابها نقل مینمایند که امیر المؤمنین علیه السّلام فرمود:
سلونی عن کتاب اللّه فانّه لیس من آیة الاّ و قد عرفت بلیل نزلتام بنهار فی سهلام فی جبل [۲] .
و نیز در مناقب خوارزمی از اعمش از عبایة بن ربعی روایت نموده که گفت.
کان علیّ رضی اللّه عنه کثیرا یقول سلونی قبل ان تفقدونی فو اللّه ما من ارض مخصبة و لا مجدبة و لا فئة تضل مائة او تهدی مائة الاّ و انا اعلم قائدها و سائقها و نائقها الی یوم القیمة [۳] .
و نیز جلال الدین سیوطی در ص ۱۲۴ تاریخ الخلفاء و بدر الدین حنفی در عمدة القاری و محب الدین طبری در ص ۱۹۸ جلد دوم ریاض النضرة و سیوطی در ص ۳۱۹ جلد دوم تفسیر اتقان و ابن حجر عسقلانی در ص ۴۸۵ جلد هشتم فتح الباری و نیز در ص ۳۳۸ جلد هفتم تهذیب التهذیب نقل مینمایند که علی علیه السّلام فرمود: سلونی و اللّه لا تسئلونی عن شیء یکون الی یوم القیمة الاّ اخبرتکم و سلونی عن کتاب الله فو الله ما من آیة الا و انا اعلم أ بلیل نزلتام بنهار فی سهلام فی جبل [۴] .
آیا این بیانات ادعای بغیب نیست و جز عالم بعلم غیب دیگری میتواند چنین ادعائی در مقابل دوست و دشمن بنماید اگر قدری از عادت خارج شوید و با نظر
انصاف بنگرید خواهید دانست که آن حضرت عالم بعلم غیب بوده و در مقام عمل هم ظاهر مینموده و از مغیبات خبر میداده.
----------
[۱]: ۱) بخدا قسم نازل نگردید آیه ای مگر بتحقیق من میدانم در چه کس نازل گردیده و بر چه چیز نازل گردیده خدای من افاضه فرمود بمن قلبی و عقلی کامل و زبانی طلق و گویا و ناطق.
[۲]: ۲) سؤال کنید از من از کتاب خدا پس بدرستی که نیست آیه ای مگر آنکه من میشناسم بشب نازل شده یا روز در زمین نرم یا کوه سخت.
[۳]: ۳) علی (ع) بسیار میفرمود سؤال کنید از من قبل از آنکه مرا نیابید بخدا قسم نیست زمینی پرگیاه یا خشک بی گیاه و نیست گروهی که گمراه کنند صد نفر را یا هدایت نمایند صد نفر را مگر آنکه من بهتر میدانم رئیس و قائد آنها را و خواننده آنها و راننده آنها را تا روز قیامت.
[۴]: ۴) سؤال کنید از من بخدا قسم سؤال نمی کنید مرا از چیزی تا روز قیامت مگر آنکه خبر میدهم شما را (از آنها). سؤال کنید مرا از کتاب خدا بخدا قسم نیست آیه ای مگر آنکه من میدانم در شب نازل گردیده یا روز در زمین نرم یا کوه سخت.
#شبهای_پیشاور
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
@shervamusiqiirani-2 - هنگام سپیده دم.mp3
1.31M
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
🍂🌺🍂
🌺
هنگام سپیده دم خروس سحری
دانی که چرا همی کند نوحه گری
یعنی که نمودند در آیینه صبح
کز عمر شبی گذشت و تو بی خبری
#خیام
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂🌺
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#محبت_درمانی ۲۴ ⚜رزق های بزرگ درراهه... امدادهای خوشگلِ خدا، تو رو احاطه میکنه؛ اگه؛ نظام محبتی ات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محبت درمانی 25.mp3
11.7M
#محبت_درمانی ۲۵
🤗 حشر در قیامت ، بر پایه ی محبته
یعنی با چیزی محشور میشی که دوستش داری.....
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🎥 آغوش #امام_زمان عج همیشه بازه برای پذیرش ما... ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا بعد از ظهور #امام_زمان ارواحنافداه هیچ ظلم و گناهی نمیشود؟
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
#پرسمان_اعتقادی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
❌ شبهه : چرا پیشوای هشتم با وجود داشتن علم امامت ، جام زهر را نوشیدند؟ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 💯@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬حضور در کانال ضد ایرانی در فضای مجازی چه حکمی دارد؟
💠 #استاد_محمدی_شیخشبانی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بعضی میگن کسی که بهشت و جهنم را ندیده.
از کجا معلوم که بهشت و جهنم وجود داشته باشه؟!
🎙 #استاد_محمدی
┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄
💯@zandahlm1357