🔰 پاسخ به یک شبهه همیشگی
✍️احسان عبادی
✳️ می گویند مگر صدا و سیما و قوه قضائیه زیر نظر رهبری نیست ؟ پس چرا این قدر نواقص دارند و ...
1️⃣ اولا این جمله که این دو نهاد ، زیر نظر رهبری هستند ، یک غلط محض هست ، در هیچ جای قانون اساسی چنین واژه و لغتی به کار برده نشده است ،
آنچه که در قانون آمده است این می باشد که رئیسان این دو نهاد توسط رهبر تعیین می شوند، و این قطعا به معنی زیر نظر بودن رهبری نیست
2️⃣ این را بدانید در نهادهایی مثل صدا و سیما و قوه قضائیه، نهادی مشورتی وجود دارد برای تصمیم گیریها و برنامه ها، نه اینکه فقط رئیس همه کاره باشد،
مثلا در صدا وسیما شورای نظارت داریم و در قوه قضائیه هم شورای قضائی
3️⃣ قوه قضائیه برای تمام برخوردهای خودش باید طبق قانون عمل کند ، و این قوانین در مجلس شورای اسلامی تصویب می شود، نه در درون خود قوه قضائیه ، دقت شود
حال سوال می کنم خود ما در مواقع رای دادن، چقدر به این موضوع دقت کرده ایم که نمایندگانی را انتخاب کنیم که سواد حقوقی بالایی داشته باشند تا قوانین خوب و سختگیرانه ای در این باره تصویب کنند؟
4️⃣ صدا و سیما هم از نظر بودجه ، بسیار وابسته به دولت هست و وقتی دولت ها به هر بهانه ای بودجه را کم می کنند یا نمی دهند، قطعا آنها هم نمی توانند آن اثرگذاری مطلوب را داشته باشند.
👈 ما از افراد غیرانقلابی انتظار نداریم اما از افراد مذهبی و انقلابی انتظار داریم از به کار بردن عباراتی مثل زیر نظر رهبری بودن صدا وسیما و قوه قضائیه پرهیز کنند ، چون واقعا این نهادها زیر نظر رهبری نیست و فقط رئیسش را رهبر انتخاب می کند .
👈 اما در مورد نیروهای مسلح وضع به صورت دیگر است و چون رهبری معظم ، فرمانده کل قوا هم هستند ، این نیروها زیر نظر رهبری هستند البته باز هم در اینجا استثنائی وجود دارد و آن هم نیروهای انتظامی هستند که چون مسئولیت برقراری نظم داخلی کشور را دارند، رهبری این نیروها را زیر نظر وزارت کشور قرار می دهد
البته توجه کنید که رهبری می تواند در مواقعی ، این وظیفه را به کسی دیگر تفویض کند همانطور که در ابتدای جنگ ، امام این وظیفه را به بنی صدر داده بود.
✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسالتهای اهل رسانه از زبان دکتر ازغدی:
اهل رسانه باید از بقیه چیزی بیشتر داشته باشند!
https://eitaa.com/zandahlm1357
یک جنگ تمام عیار در سایه انفجار بیروت
بلافاصله بعد از وقوع انفجار بیروت، جریانهای رسانهای با تمام توان دستبه کار شدند و تلاش کردند عرصه جنگ روایتها در لبنان و منطقه را به نفع خود بچرخانند.
🔻معادلاتی که در سایه یک شوک پیش میروند
در مسائل سیاسی و بینالمللی مفهومی تحتعنوان دکترین شوک داریم که «نائومی کلاین» اولین بار در کتابش مطرح کرد. خلاصه آن این است که برخی سیاستمداران وقتی میخواهند اقدامی انجام دهند یکی از سیاستهایشان این است که یک اتفاق بزرگ سیاسی-رسانهای را رقم میزنند و مردم و افکار عمومی و حتی سیاسیون ذیل آن شوک فعالیت مدنظر خودشان را انجام میدهند.
🔻نوک پیکان روایتها به سمت یک هدف نشانه رفت
بهمحض وقوع انفجار شاهد بودیم روایتهای مختلفی در این زمینه مطرح شد که متأسفانه اکثر آنها حزبالله را نشانه میگرفت. همانطور که در اخبار هم مشاهده کردید هشتگی تحت عنوان «#امونیا_حزب_الله_تحرق_بیروت» (آمونیاک حزبالله بیروت را به آتش کشید) بهسرعت توسط کاربران عربستان در توییتر داغ شد تا این خط رسانهای را دنبال کند.
🔻سیدحسن نصرالله چگونه دکترین شوک را شکست؟
تاسفانه ضعف رسانهای جبهه مقاومت باعث شد در این زمینه روایتی ارائه نشود و فقط همه تا سخنرانی روز شنبه سیدحسن نصرالله منتظر ماندند؛ که ایشان خودش پای کار آمد و شخص دبیرکل حزبالله بهمثابه یک جریان رسانهای وارد میدان شد و با صحبتهای معقول و منطقی و حتی با زبان بدن بهعنوان یکی از ابزارهای رسانهای قوی، ماجرا را به سمتی برد که بگوید اولا حزبالله هیچ نقشی در این ماجرا نداشته است؛ دوما اساسا تأمین سلاح حزبالله از طریق این بنادر نیست. سوما؛ مهمترین نکتهای که گفت و یک موج رسانهای گسترده ایجاد کرد این بود که حزبالله اساسا کاری به مسائل داخلی لبنان به این شکلی که مطرح میشود، ندارد. نصرالله تأکید کرد حواس مقاومت لبنان، فقط به دشمن است و با این کار یک هشدار جدی هم به اسراییل داد.
🔻این سه جریان، در جنگ روایتهای لبنان حضور فعال دارند
فضای جنگ روایتها در لبنان سه وجه دارد؛ که دو وجه با همدیگر همپوشانی دارد و یک وجه دیگر متنافر است.
وجه اول، وجه سعودی است. وجه دوم رسانههای غرب هستند. وجه سوم جریان حزبالله است.
✅متن کامل این مصاحبه خواندنی را در سایت عصر هوشمندی به آدرس asrehooshmandi.ir بخوانید.
👈روایتهایی هدفدار از یک اتاق خبر پویا
👈انفعال ما در برابر یک خط رسانهای هدفمند و از پیش طراحیشده
👈وظیفه رسانههای جریان مقاومت چیست؟
👈یک حرکت هماهنگ برای احیای استعمار و...
پاسخ به شبهات ، شایعات
https://eitaa.com/zandahlm1357
#روایات_مشهور_غلط (شماره 19)
🔰 یکی از داستان های مشهوری که به پیامبر (ص) نسبت می دهند داستان زیر است :
👈 می گویند در زمان حضرت رسول یك مادر همراه كودك خردسالش آمد پیش آن حضرت و گفت یا رسول الله من از دست این بچه عاجز شده ام ! این بچه رطب را خیلی دوست دارد و زیاد می خورد و حالا هم حالش خوب نیست ولی حرف مرا نمی شوند و هر چه سفارش می كنم كه خرما نخورد باز هم گوش نمی دهد. چون شما پیغمبر هستید و حرف شما اثری دارد ، امروز او را آورده ام اینجا كه نصیحتش كنید و بفرمائید از خوردن رطب پرهیز كند، پیغمبر فرمود: بسیار خوب، شما امروز بروید و فردا كودك را بیاورید تا نصیحت كنم.
مادر، بچه را برد و فردا آورد و پیغمبر با زبان خوش با كودك صحبت كرد و در میان حرفها او را نصیحت كرد كه به حرف مادرش گوش بدهد و از خوردن رطب پرهیز كنید تابیماریش خوب شود و بعد بتواند بیشتر رطب شیرین بخورد و بازی كند و مادرش از او راضی باشد كودك قبول كرد
وقتی حرفها تمام شد مادر از حضرت تشكر كرد و پرسید : حالا كه كار به این آسانی بود آیا ممكن است بفرمائید چرا دیروز او را نصیحت نكردید ؟ مگر دیروز و امروز چه تفاوتی داشت ؟ حضرت فرمود : دیروز و امروز با هم فرق نداشت ولی من دیروز خودم خرما خورده بودم و شایسته این بود روزی دیگران را منع كنم كه خودم خرما نخورده باشم. حرف خوب وقتی اثر دارد كه خود گوینده هم به آن عمل كرده باشد.👉
💠 خدمت شما باید بگویم که این داستان هیچ اصل و سندی ندارد ودر هیچ منبع حدیثی وجود ندارد و اگر کسی ادعا دارد چنین چیزی داریم، سندش را حتما برای ما بفرستد تا ما این پست را حذف کنیم، البته سند حدیثی و روایی
💠 نکته بعدی اینکه برخی از این روایت جعلی استفاده می کنند که وقتی خودمان یک کار معروف را انجام نمی دهیم، نباید امر به معروف کنیم ، یا اینکه اگر خودمان گناهی را مرتکب هستیم، نباید به دیگران نهی از منکر کنیم،
که باز هم باید خدمت شما عرض کنم که این مطلب غلط محض هست
در فقه و در بحث امربه معروف و نهی از منکر نگفته اند که حتما باید آن کار معروف را انجام دهید تا بعد دیگران را نصیحت کنید یا فلان گناه را نکنید و بعد مردم را نهی کنید.
شرایط امربه معروف هم در کتب فقهی آمده و اصلا این شرط در آنها نیامده است
✳️ نظر مقام معظم رهبری در این باره:
در امر به معروف و نهی از منکر شرط نیست که امر و نهی کننده به آنچه امر میکند عمل نماید و از آنچه نهی میکند اجتناب ورزد 👈 یعنی امر و نهی بر شخص گناهکار هم واجب است و او نمیتواند به عذر این که گناه میکند خود را از این وظیفهی بزرگ تبرئه سازد. 👉(این که در منابع دینی از افرادی که خود عمل نمیکنند و دیگران را به عمل وامیدارند و یا خود گناه میکنند و دیگران را از گناه باز میدارند مذمت و نکوهش بسیار شده برای این است که چرا خود عمل به وظیفه نکردهاند نه برای این که چرا امر و نهی کردهاند). منبع : https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=27746
🌀 ان شاءالله که قدرت تحقیق خود را بالا ببریم و اولا چیزی را به دروغ به اهل بیت نسبت ندهیم و ثانیا با برداشت غلط ، یک واجبی را ترک نکنیم.
✍️ احسان عبادی / مدرس مهدویت و پژوهشگر علوم حدیث و تاریخ
(36) توشه بر دوش به سوي آخرت!
زهري مي گويد:
در شبي تاريك و سرد، علي بن حسين عليه السلام را ديدم كه مقداري آذوقه به دوش گرفته، مي رود. عرض كردم:
- يابن رسول الله! اين چيست، به كجا مي بريد؟
حضرت فرمودند:
- زهري! من مسافرم. اين توشه سفر من است. مي برم در جاي محفوظي بگذارم (تا هنگام مسافرت دست خالي و بي توشه نباشم!)
گفتم:
- يابن رسول الله! اين غلام من است، اجازه بفرما اين بار را به دوش بگيرد و هر جا مي خواهي ببرد.
فرمودند:
- تو را به خدا بگذار من خودم بار خود را ببرم، تو راه خود را بگير و برو با من كاري نداشته باش!
زهري بعد از چند روز حضرت را ديد، عرض كرد:
- يابن رسول الله! من از آن سفري كه آن شب درباره اش سخن مي گفتي، اثري نديدم!
فرمود:
- سفر آخرت را مي گفتم و سفر مرگ نظرم بود كه براي آن آماده مي شدم!
سپس آن حضرت هدف خود را از بردن آن توشه در شب به خانه هاي نيازمندان توضيح داد و فرمود:
(3/11)
- آمادگي براي مرگ با دوري جستن از حرام و خيرات دادن به دست مي آيد.(47)
.......:
داستانهای بحار الانوار
https://eitaa.com/zandahlm1357
(37) حرمت شوخي با زن نامحرم!
ابوبصير رحمة الله مي گويد:
در كوفه بودم، به يكي از بانوان درس قرائت قرآن مي آموختم. روزي در يك موردي با او شوخي كردم!
مدت ها گذشت تا اينكه در مدينه به حضور امام باقر عليه السلام رسيدم. آن حضرت مرا مورد سرزنش قرار داد و فرمود:
- كسي كه در حال خلوت گناه كند، خداوند نظر لطفش را از او برمي گرداند، اين چه سخني بود كه به آن زن گفتي؟
از شدت شرم، سرم را پايين انداخته و توبه نمودم. امام باقر عليه السلام فرمود:
- مراقب باش كه تكرار نكني.(48)
.......:
داستانهای بحار الانوار
https://eitaa.com/zandahlm1357