#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلامًُ علیکم. مرجع : حضرت آیت الله مکارم
... بعد از دستشوئی هردو پا را آبکشیده، واز روی فرش عبور کرده، بعدا" آثارِ باقیمانده جرمی را روی پا مشاهده نموده. آیا فرش ها را باید آب کشند؟ تشکر از جنابعالی.
پاسخ👇
سلام علیکم
اگر یقین به نجاست آن جرم دارید و آبت به آن رسیده است، فرش نجس شده و باید تطهیر شود.
#احکام
#احکام_طهارت
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام وقت بخیر
من نمیدونم روزه ی قرضی دارم یانه؟ تا جایی ک یادم میاد روزه های قرضیمو بجا آوردم البته شایدم داشته باشم امروز روزه گرفتم به نیت روزه قرضی بزارم یا مستحبی؟ آیا روزه م درسته یاخیر؟
باتشکر مرجع : رهبری
پاسخ👇
سلام علیکم
زمانی که انسان یقین ندارد روزه قضا به عهده اش است یا خیر، وظیفه ای ندارد یعن یروزه ای واجب نیست.
در این گونه موارد می توانید نیت مافی الذمه داشت که در صورت داشتن روزه قضا برای روزه قضا حساب می شود و در صورت نداشتن روزه قضا، به عنوان روزه مستحبی محاسبه م یشود.
#احکام
#احکام_روزه
#نیت_روزه
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام علیکم طاعات و عبادات تون قبول درگاه حق ان شاءالله.
سوالی داشتم از حضورتون.
پسرم دیروز روزهء مستحبی گرفته بود .همسرم هم در جریان بود که روزه س .
بهش یه قاشق غذا تعارف کرد و گفت بیا این یه قاشق رو بخور .دارم بهت غذا تعارف میکنم دیگه .خواهش میکنم بخور .و پسرمم خورد .آیا بااین علم که همسرم میدانست پسرم روزه ست و بهش تعارف کرد آیا باز هم ثواب روزه رو میبره؟
پاسخ👇
سلام علیکم
بله
#احکام
#احکام_روزه
#روزه_مستحبی
#پاسخ_به_سؤال_اعضای_کانال
#سؤال_شرعی
سؤال👇
سلام
کفاره بیماری روچطور حساب میکنن میشه توضیح بدید ببخشید توضیحات من درسته
اگه بخواهیم کفاره روزه روبدیم مثلا نان روزی750گرم 30روزمیشه22/5کیلو /پس22/5کیلونان بدیم فقیر
پاسخ👇
سلام علیکم
بله
#احکام
#احکام_کفاره
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
به کوروش به آرش به جمشید قسم
به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم
ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت
گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت
بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد
چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد
صفحه
شاعران ایران زمین
.......:
@zandahlm1357
شهریار گفت: شنیدم که رایِ هند را ندیمی بود هنرپرور و دانشپرست و سخنگزار که هنگامِ محاوره درّ در دامنِ روزگار پیمودی و هر دو ظرفِ زمان و مکان بظرافتِ طبع او پر بودی و از سبک روحی و محبوبی چون حبّهٔالقلب در پردهٔ همه دلها گنجیدی و از مقبولی و بهنشینی چون انسانالعین در همه دیدهاش جای کردندی. روزی در میانِ حکایات از نوادر و اعاجیب بر زبانِ او گذشت که من مرغی دیدهام آتشخوار که سنگ تافته و آهن گداخته فرو خوردی. ندماءِ مجلس و جلساءِ حضرت جمله برین حدیث انکار کردند و همه بتکذیبِ او زبان بگشودند و هر چند ببراهینِ عقل و دلایلِ علم جوازِ این معنی مینمود، سود نمیداشت و چون حوالت بخاصّیّت میکرد که آنچ از سرِّ خواصّ و طبایع در جواهر و حیوانات مستودع آفریدگارست، جز واهبِ صور و خالقِ موادّکس نداند و هرک ممکن از محال شناخته باشد، اگرچ وهم او از تصوّرِ این معنی عاجز آید، عقلش بر لوحِ وجود بنگارد، این تقریرات هیچ مفید نمیآمد. با خود اندیشه کرد که حجابِ این شبهت از پیشِ دیدهٔ افهامِ این قوم جز بمشاهدهٔ حسّ بر نتوان گرفت، همان زمان از مجلسِ شاه بیرون آمد و روی بصوبِ بغداد نهاد و مدّتی دراز منازل و مراحل مینوشت و مخاوف و مهالک میسپرد تا آن جایگه رسید که شترمرغی چند بدست آورد و در کشتی مستصحبِ خویش گردانید و سویِ کشور هندوستان منصرف و توفیقِ سعادت راه او آمد تا در ضمانِ سلامت بنزدیکِ درگاه شاه آمد. شاه از آمدنِ او خبر یافت، فرمود تا حاضر آمد. چون بخدمت پیوست، رسمِ دعا و ثنا را اقامت کرد. رای پرسید که چندین گاه سببِ غیبت چه بودست؟ گفت: فلان روز در حضرت حکایتی بگفتم که مرغی آتشخوار دیدهام، مصدّق نداشتند و از آن استبداعی بلیغ رفت، نخواستم که من مهذارِ گزافگوی و مکثارِ بادپیمای باشم و دامنِ احوالِ من بقذرِهذر آلوده شود و نامِ من در جملهٔ یاوهگویانِ دروغ بافِ ترفندتراش برآید که گفتهاند : اِیَّاکَ وَ اَن تَکُونَ لِلکَذِبِ وَاعیِاً وَ رَاوِیا فَأِنَّهُ یَضُرُّکَ حِینَ تَرَی اَن یَنفَعُکَ ؛ برخاستم و ببغداد رفتم تا ببدرقهٔ اقبالِ شاه و مددِهممِ او بقصد رسیدم و با مقصود باز آمدم و اینک مرغی چند آتشخوار آوردم تا آنچ از من بخبر شنیدند، بعیان بینند و نقشی که در آیینهٔ عقل ایشان مرتسم نمیشد، از تختهٔ حسِّ بصر برخوانند. رای گفت: مرد که بپیرایهٔ خرد و سرمایهٔ دانش آراسته بود، جز راست نگوید، لیکن سخنی که در اثباتِ آن عمرِ یکساله صرف باید کرد، ناگفته اولیتر. این فسانه از بهر آن گفتم تا همگنان خاصّه خواصِّ مجلسِ ملوک بردأبِ آدابِ خدمت متوفّر باشند و از تعثّر در اذیالِ هفوات متیقّظ. تمام گشت بابِ دادمه و داستان. بعد ازین یاد کنیم بابِ زیرک و زروی و درو باز نمائیم که چون کسی را علوِّ همت از مغاکِ سفالت بافلاکِ بزرگی و جلالت رساند و زمامِ فرماندهی بدستِ کفایت و سیاستِ او دهد و کلاهِسری و سروری بر تارکِ اقبالِ او نهد، وجهِ ترقّی او در کارِ خویش و توقّی از موانع پیشبردِ آن چیست و طریقِ تمشیت و سبیلِ تسویت کدام. وَ اللهُ المُوَفِّقُ لِلرَّشَادِ فِی المَعَاشِ وَ المَعَادِ. ایزد، عَزَّاسمُهُ وَ تَعَالَی : همه اقدامِ جاه و جلالِ خداوند ، خواجهٔ جهانرا در مراقیِ منزلت (راقی) داراد و طرازِ مفاخر و مآثرش بر آستینِ دین و دولت باقی ، بِمُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الاَطیَبِینَ الاَکرَمِینَ .
https://eitaa.com/zandahlm1357
« داستان مرد بازرگان با زن خویش
animation.gif
7K
یکی از آثار ارزنده نثر فنی فارسی مرزبان نامه بازنگاشته خامهٔ نویسنده و گوینده و ادیب توانا سعدالدین وراوینی است که در میانهٔ سالهای ۶۱۷ الی ۶۲۲ ه.ق (و پس از دویست و اندی سال که از تاریخ تألیف آن توسط مزربان بن رستم یکی از شاهزادگان طبرستان می گذشت) از گویش طبری باستان به زبان پارسی دری، آراسته به صنایع لفظی و معنوی و اشعار تازی و پارسی و امثال و اخبار، برگردانیده شد. این کتاب از لحاظ شیوه نثر نویسی پیرو سبک نصرالله بن عبدالحمید منشی مترجم کلیله و دمنه از عربی به فارسی است.
متن این کتاب به همت آقای سیاوش جعفری از روی دکتر خلیل خطیب رهبر در گنجور در دسترس قرار گرفته است.
مرزباننامه
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه امر به معروف و نهی از منکر
.......:
@zandahlm1357
#پرسش_و_پاسخ
⁉️آیا ما می تونیم جواب سلام گناهکار رو ندیم؟
(برای اینکه اون فرد رو متوجه خطا و اشتباهش کنیم
و با #جواب_سلام ندادن به اون فرد بفهمانیم که از اون کار بدش ناراحتیم) 👇
✅همه مراجع می فرمایند که بله، می شود.
💢درسته که جواب سلام واجبه
ولی امر به معروف و نهی از منکر هم واجبه...
👈باب تزاحم و بحث #اَهَم و #مهم کردن پیش میاد
و همه می فرمایند که امر به معروف و نهی از منکر، مهمتر است از جواب سلام.
👌لذا می فرمایند که اشکالی ندارد و جایز است که اگر می بینید که با جواب سلام ندادن، اون فرد متوجه می شود که چرا جواب سلامش رو ندادید (بخاطر اون #فعل_حرامی که انجام داده بوده)
اشکالی ندارد و می توانید جواب سلام ندهید.
#استاد_علی_تقوی
#دوره_احکام_فراموش_شده
🍀
https://eitaa.com/zandahlm1357
#نکته
📌افرادی هستند که کارهای اشتباه و یا انجام بعضی از گناهانشان را با #ضرب_المثل
«خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو» #توجیه می کنند! 👇
❌یعنی اگر کاری #متفاوت از رفتار عمومی مردم انجام بدهیم رسوا خواهیم شد...
یا اینکه باید با #عرف_جامعه هماهنگ بشویم و از اکثریت #تبعیت کنیم❗️
اما #همرنگی با کدام جماعت و به چه قیمتی؟ 🤔
⚠️گاهی ممکن است جماعتی میل به باطل و رفتارهای ناهنجار (خلاف شرع و قانون) داشته باشند.
⭕️یکی از آفت های عقل انسان، تسلیم شدن در برابر اکثریّت کمّی جامعه است.
در صورتی که اسلام، تابع #اکثریّت_کیفی است، نه اکثریّت کمّی!
🔸بر اساس آیه 100 سوره مائده؛ زیاد بودن طرفداران باطل، دلیل درستی رفتارشان نیست.
🔹در آیه 116 سوره انعام میخوانیم:
اگر از بیش تر کسانى که در روى زمین هستند اطاعت کنى، تو را از راه خدا گمراه مى کنند.
✴️ در صورتی که خداوند، انسانها را دعوت به #اثرپذیری از #رنگ_الهی کرده است.
«صِبْغَةَ اللَّهِ و مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» (بقره/138)
✅ پس باید گفت:
خواهی نشوی رسوا، #همرنگ_حقیقت شو
👈 به عبارتی باید همرنگ جماعتی شویم که رنگشان خدایی است.
🍀
https://eitaa.com/zandahlm1357