eitaa logo
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
1.4هزار دنبال‌کننده
49.7هزار عکس
36.3هزار ویدیو
1.7هزار فایل
#نذر_ظهور ارتباط با ما @Zh4653 @zandahlm1357 سلام خدمت بزرگواران این کانال پیروفرمایشات امام خامنه ای باب فعالیت درفضای مجازی ایجاد شده ازهمراهی شما سپاسگزاریم درصورت رضایت ؛کانال را به دیگران معرفی بفرمایید🍃🍃🍃🍃https://eitaa.com/zandahlm1357
مشاهده در ایتا
دانلود
.......: شخصيتهايي از بزرگان شيعه، مورد ادعاي معتزله واقع شده و نويسندگان معتزلي آنها را از خود دانسته اند. يك نمونه از اين قبيل افراد، دانشمند و متكلم معروف شيعه حسن بن موسي النوبختي، خواهرزاده و معاصر ابو سهيل اسماعيل بن علي النوبختي شخصيت برجسته ي نوبختيان است. (۱۰) - تشيع و معتزليگري در شخصيت واحدي قابل جمع تلقي ده و شخصيتهاي معروف و بزرگي به عنوان كسي كه هم شيعه و هم معتزلي است معرفي و شناسايي شده اند و حتي بعضي از آنان خود نيز همين مدعا را پذيرفته و تكرار كرده و آن را باور داشته اند! يك نمونه از اين قبيل صاحب بن عباد است كه خود در شعري مي‌گويد: لوشق قلبي ليري وسطه سطران قد خُطّا بلا كاتب العدل و التوحيد في جانب و حُبّ اهل البيت في جانب (۱۱) يا: فقلتُ: انّي شيعي و معتزلي.... و اين در حالي است كه عقيده ي متمايز كننده تشيع، امامت اهل بيت (عليهم السّلام) است كه هيچ معتزلي يي آن را نمي پذيرد، و عقيده ي متمايز كننده ي اعتزال، اصل «المنزلة بين المنزلتين» است كه با مسلّمات تشيع، متعارض و منافي است. - بعضي از علماي شيعه يك اصل از اصول خمسه ي معتزله را پذيرفته است بدون آن كه خودش يا ديگري او را معتزلي بداند. مثلاً نجاشي درباره محمّد بن بشر الحمدوني مي‌نويسد: وي مردي خوش اعتقاد بود و به وعيد معتقد بود (نجاشي: ۳۸۱) - بطور كلي كلام شيعه متخذ از معتزله دانسته شده و بخصوص دواصل توحيد و عدل با اين ادعا كه از مكتب اعتزال وارد تشيع شده، دليل بر اين مدعا قلمداد شده است. درد گفتارهاي ملل و نحل نويسان و متكلمين غير شيعي از قديم تا دورانهاي متأخر و نيز در گفتار كساني كه در معلومات خود بيشتر به كتب غير شيعي تكيه كرده اند - مانند مستشرقين - اين سخن بارها و بارها تكرار شده است. حتي در زمان خود مفيد، متكلم و فقيه حنفي معتزلي اهل «صاغان» كه مفيد در المسائل الصاغاينه با عنوان «شيخ گمراه» از او ياد مي‌كند، درباره ي خود مفيد نيز چنين گمان باطلي برده و با اشاره به او مي‌گويد: شيخي در بغداد كه مطالب خود را از معتزله گرفته است چنين و چنان گفته است. (رك: المسائل الصاغانيه ص ۴۱) البته محققين و نويسندگان شيعه - بجز آنان كه همچون مستشرقان، بيشتر، از منابع غير شيعي يا از خود مستشرقان استفاده كرده اند - از اين اشتباه بر كنار مانده اند، و اين از بركات مفيد و كار بزرگي است كه او انجام داده است. (۱۲) با توجه به آنچه گفته شد، اهميت كار شيخ مفيد به عنوان كسي كه مرز بندي مكتب اهل بيت را بر عهده گرفت. آشكار مي‌شود. اين نابغه ي بزرگوار با احساس نياز زمان و با تكيه بر قدرت علمي خود وارد اين ميدان دشوار شد و كار بي سابقه و بس مهم و حساسي را آغاز كرد و به حق بايد اذعان كرد كه از عهده ي اين كار بزرگ بر آمده است. مدعا اين نيست كه پس از كار مفيد هيچكس در فهم محتواي تشيع دچار جهل و گمراهي نشده يا نمي توانسته بشود. بلكه مدعا اين است كه فهم اين مكتب و شناخت حدود و مرزهاي آن براي آن كس كه در طلب آن بوده، ميسر گرديده و در فقه و كلام، مدرسه ي اهل بيت (ع) بي آن كه با نحله ي ديگري مشتبه شود با نشانه‌ها و ويژگيهاي خاص خود همواره در معرض فهم و شناخت پژوهشگران قرار گرفته است. مفيد براي تأمين اين هدف بزرگ، به يك سلسله كار علمي دست زده، كه هر يك درخور بررسي و تحقيقي مستقل است. من به اشاره يي به فهرست اين كارها در دو عرصه ي فقه و كلام بسنده مي‌كنم. در فقه كتاب مقنعه را كه يك دوره ي تقريباً كامل فقه در آن گرد آمده تصنيف كرد و، در آن، صراط مستقيم و خط ميانه ي استنباط فقهي را كه تركيبي از استخدام ادله ي لفظيه و قواعد اصوليه است، و با اجتناب از قياس و استحسان و ديگر ادله ي غير معتبر، پيمود (در اين باره در بحث بعد سخن خواهيم گفت). به علاوه كتاب «التذكرة باصول الفقه» را ابداع كرد و در آن تا آن جا كه با تكيه بر وجود كتاب و نوشته يي بشود گفت، براي نخستين بار قواعد استنباط فقهي را گرد آورد و براساس آن فتوا داد (درباره ي اين كتاب نيز در بحث بعد سخن خواهيم گفت) از اينها گذشته كتاب «الاعلام» در فراهم آورد در ذكر مواردي كه حكمي ميان فقهاي شيعه مجمع عليه است و عدم فتوي به آن، مجمع عليه در ميان فقهاي اهل سنت است يعني هيچ يك از فقهاي اهل سنت به آن فتوا نداده است. تعدادي از ابواب فقه در اين كتاب به منظور نقل اجماع موجود در آن، مورد بحث و تحقيق قرار گرفته است. در باب ترسيم حدود فقهي ميان فقه اماميه و فقه حنفي كتاب: المسائل الصاغانيه نيز كه در جواب اشكالات يك فقيه حنفي بر مسائلي چند از فقه شيعه، به رشته ي تحرير در آمده، اثري قيمتي است. در اين عرصه يكي از كارهاي اصلي مفيد كتاب «النقض علي ابن الجنيد» است كه عنوان آن نمايشگر همان منش مرزباني قاطع او نسبت به حدود و ثغور فقهي مكتب اهل بيت (عليهم السّلام) است. البته قضاوت قطعي درباره ي محتواي اين كتاب به خاطر در دسترس نبودن آن ممكن نيست، ولي آشنايي با
سبك كار مفيد و حجت قوي او در بحث و جدل مذهبي و سعه ي اطلاعات و از منابع ديني و استحكام فكري او در ترتيب مقدمات استدلال عقلاني و موضعگيري قاطع او نسبت به گرايش قياسي اين جنيد كه نمونه ي آن را در المسائل الصاغانيه مي‌شود ديد مقام معظم رهبری https://eitaa.com/zandahlm1357
مفاسد اقتصادي مبارزه ي با فساد، يك جهاد واقعي و البته كار بسيار دشواري است. من خواهش مي‌كنم دوستان در دولت، مسئله ي مبارزه ي با فساد اقتصادي را آن چنان جدي بگيرند كه نوبت به قوه ي قضاييه نرسد. اگر دستهاي سودجو بتوانند فساد اقتصادي را در ميان مسئولان رايج كنند، ضربه يي به آن كشور مي‌خورد كه با هيچ چيز جبران نمي شود. فساد اقتصادي انگيزه ي سرمايه گذاري سالم و مشروع را از بين مي‌برد. قصار نویسنده ؛آیت الله العظمی سید علی خامنه ای(دام ظله) https://eitaa.com/zandahlm1357
5.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | ببینید 🔸سخنان سرکار خانم مریم تاج‌آبادی ابراهیمی مدیر عامل گروه دانش بنیان تک ژن زیست، در دیدار با رهبر انقلاب 🔺صحبت ایشان در حوزه زیست فناوری، موفقیت‌های حاصل شده تا به امروز در این حوزه و نقش با اهمیت زیست فناوری در آینده اقتصادی کشور است. ⚙️ ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
تدبر👆👆👆 پیشی گرفتن بر خدا و رسول👆👆👆 آیا سبک زندگی غربی یک نوع پیشی گرفتن بر خدا و رسول نیست؟!
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تلاوت تصویری نادروقدیمی استادشحات محمدانور
هر روز با امام رضا @zandahlm1357 @HashtominEmam آرشیو مطالب صفحه هرروز با امام رضا (ع)