.......:
۳۸- صراط مستقیم، در روایات
پرتوی از اسرار نماز » صراط مستقیم، در روایات
امام عسکری علیه السلام درباره این جمله نماز، میفرماید:
نمازگزار با این کلام، توفیق اطاعت و بندگی را در آینده هم همچون گذشته میطلبد و صراط مستقیم، راهی است که از کوتاه فکری بالاتر و از بلند پروازی و غلّو، پائین تر باشد. (۳۲۵)
امام صادق علیه السلام میفرماید: راه مستقیم آنست که انسان را به محبّت خدا و دین او سوق دهد و مانع هواپرستی شود و از پیروی سلیقهها و آراء شخصی در دین، جلوگیری کند. (۳۲۶)
در کتاب بحارالانوار، ۵۶ حدیث در این باره است که راه مستقیم، ائمّه اطهار و اولیاء معصوم خداوند و پیروان واقعی آن بزرگواران است. چرا که آنان، تجسّم راه حق اند و قهر و مهر و جنگ و صلح و عبادت و کار و فکر و عملشان، طبق فرمان خدا و در راه مستقیم است. و تبعیّت از آنان نیز در این دنیا، کاری دشوار و پر مسئولیت است، مثل آن صراط آخرت که بر روی جهنم است و از مو باریک تر و از شمشیر، تیزتر. (۳۲۷) صراط آخرت
نیز، تجسّمی از صراط دنیاست. کسی که در این دنیا، در صراط مستقیم حق بوده، عبورش از آن صراط هم، آسان و سریع خواهد بود. و افرادی که اهل افراط و تفریط باشند، آنجا هم کارشان مشکل میشود. دیگری حتّی به درخت و سیمان، ریسمان میبندد و حاجت میطلبد، یکی در دنیا غرق میشود، دیگری رهبانیّت برمی گزیند. یکی آنقدر خرج میکند که خود، به فقر گرفتار میشود، دیگری دچار بخل میگردد. یکی از فرط غیرت، حتّی نام همسرش را نمی برد، دیگری زنش را بی حجاب به خیابان میفرستد.
اسلام، مردم را به راه راست و صراط مستقیم دعوت میکند، که راهی میانه و طریق وسط و اعتدال در همه امور است، حتی در مورد عبادت هم، در احادیث، بابی تحت عنوان «الاقتصاد فی العباده» (میانه روی در عبادت) مطرح است.
علی علیه السلام، سیمای کسانی را که با انحراف از صراط مستقیم، به افراط و تفریط کشیده شده اند، چنین ترسیم میفرماید:
در آرزو، چنان تند میرود، که گویا طمع دارد.
و در طمع، چنان که گویا حریص است.
همین که مأیوس میشود، از تأسف میمیرد.
هنگام ناراحتی، خشمش طوفان میکند.
هنگام شادی، بد مستی میکند.
پولداری، یاغی اش میسازد.
ناگواری او را به جَزّع وامی دارد. هر کمبودی برایش زیانمند و هر زیاده روی، برای او تباهی ساز است. (۳۲۸)
و اینگونه افراط و تفریط، از جهل سرچشمه میگیرد که آن حضرت فرموده است: «لاتری الجاهل الاّ مُفرِطاً او مُفَرِّطا» (۳۲۹)
البتّه تشخیص افراط و تفریط، دشوار است و هر کس روش خود را عادلانه و عاقلانه میداند و دیگران را به تندروی یا کوتاهی متهم میکند و در همین نسبت دادن هم دچار افراط و تفریط میشوند. ولی اولیاء خدا و تربیت شدگان مکتب انبیاء حتی در قضاوت هایشان هم با معیار حق عمل میکنند.
نمونههایی از افراط و تفریط
در احادیث، موارد متعددّی از عدول از صراط مستقیم بیان شده، که در اینجا به چند نمونه از افراط و تفریط اشاره میکنیم:
۱- حضرت علی علیه السلام در باره ستایش دیگران میفرماید:
ستایش بیش از اندازه استحقاق، چاپلوسی و تملّق است، و کمتر از آن، حسادت! (۳۳۰)
۲- درباره زیاده روی در سرزنش، میفرماید:
زیاده روی و افراط در ملامت، آتش لجاجت را برمی افروزد. (۳۳۱)
۳- قرآن، درباره میزان انفاق، میفرماید:
#پرتویی از نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
8.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شکار لحظهها در مراسم جشن فرشتهها😂
+نمازت باطل شد چرا نمیری سجده؟
-نماز خودتم باطل شد! تو چرا نمیری سجده؟😐😂
صد معماى نماز و احکام.pdf
234.1K
#معما
#چیستان
صد معمای احکام نماز
🔹 #عموانصاری
🔹 مجری #جشن_تکلیف
✅ محتوای#رایگان مدارس کشور
👇👇
https://eitaa.com/zandahlm1357