اگر دنیا به اندازه بال مگسی ارزش داشت، هیچ کافری، شربتی از آب آن نمی آشامید.
قیامت
غزالی در احیاءالعلوم میگوید: قیامت بر دو قسم است. کبری و صغری. مراد از قیامت کبری روز حشر و جزا است.
قیامت صغری نیز حالت مرگ است. چنانکه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرموده است کسی که بمیرد قیامت او آشکار میشود. در این قیامت آدمی تنها است، لذا خدا میفرماید: وَ لَقَدْ جِئْتُمُونٰا فُرٰادیٰ کَمٰا خَلَقْنٰاکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ. ولی در قیامت کبری که دستجات مردم گرد میآیند آدمی تنها نیست. ترس و وحشت قیامت صغری حکایت از قیامت کبری مینماید با این اختلاف که ترس در قیامت صغری ویژه هر فرد است و ترس در قیامت کبری عمومی است.
تو میدانی که از زمین خلق شده ای و بهره تو از خاک، همان بدن توست نه چیز دیگر،
پس بدن، زمین اختصاصی توست و آنچه از زلزله زمین مربوط به تو است، همان زلزله در بدن توست.
استخوانهای بدن تو، کوههای زمین و سر تو، آسمان زمین و دل تو، خورشید زمین و گوش و چشم و سایر اجزاء تو ستارگان آسمان تو هستند. خونی که در رگهای تو جاری است، دریاهای جاری سرزمین تو هستند. اگر کوههای وجود تو از هم بپاشد، کوههای زمین از هم میپاشد، و اگر دل تو خاموش شود، خورشید تاریک شود و همین طور سایر اجزاء.
البته اضطراب و وحشت در قیامت کبری بسیار بیشتر از قیامت صغری میباشد و این مثالها نمونه آن ترسها بود. وقتی این اضطراب با مرگ تو حاصل شود، هرچه بر تو وارد شده بر سایر خلایق هم وارد میشود و نمونه ای از قیامت کبری خواهد بود. وقتی حواس تو از کار افتد مانند این است که ستارگان پراکنده شوند. چرا که روز و شب برای شخص کور، یکسان است. و وقتی کسی سر از دست دهد، مانند این است که آسمان انشقاق یافته باشد. چون آنکه سر ندارد، آسمان ندارد.
نسبت قیامت صغری به کبری، نسبت ولادت صغری یعنی خروج از پشت پدر به رحم مادر، به ولادت کبری، یعنی متولد شدن است و نسبت وسعت عالمی که آدمی با مرگ به سوی آن میرود به دنیا، مثل نسبت دنیا به رحم بلکه وسیع تر و غیر قابل شمارش تر است.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 4 🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زمانه ات را بشناس 5.MP3
5.2M
🔰 سلسله سخنرانی های #زمانه_ات_را_بشناس 5
🌀 بازخوانی تحلیل های مهم #وقایع_تاریخی مقام معظم رهبری
🎬 جلسه 5️⃣
🎤 با تدریس #استاد_عبادی
👈برای آشنا شدن جوانان انقلابی با تحلیل های #تاریخی رهبری عزیز، در نشر این فایلها حتی با لینک خودتان، همکاری بفرمایید
@zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
بررسى علل و عوامل پيمان شكنى طلحه و زبير ۱. عدم تحمّل عدالت و مساوات على (عليه السّلام) اين دو سرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲. قطع اميد از حكومت كوفه و بصره
طلحه و زبير به اعتبار سبقت در بيعت با اميرالمؤمنين (عليه السّلام) يقين داشتند كه در خلافت آن حضرت، مقام هاى درجه اوّل را به دست خواهند آورد. اين دو به ترتيب طمع فرمانروايى بصره و كوفه را داشتند؛ اما با تعيين كارگزاران جديد، آرزوهاى خود را بر باد رفته ديدند.
آنها پس از ناكامى در كسب فرمانروايى كوفه و بصره، نزد اميرالمؤمنين (عليه السّلام) آمدند و اجازه خواستند تا به عمره روند. حضرت به آنها فرمود: شما قصد عمره نداريد. آن دو سوگند خوردند كه جز رفتن به
عمره هدف ديگرى ندارند. اميرالمؤمنين (عليه السّلام) مجدداً فرمود: «شما عمره نمى خواهيد، بلكه قصد خيانت و پيمان شكنى داريد». طلحه و زبير سوگند ياد كردند كه چنين قصدى ندارند و فقط نيت عمره رفتن دارند. على (عليه السّلام) فرمود: پس بيعت خود را با من تجديد كنيد. آن دو تجديد بيعت كردند و عهد و سوگندهاى محكم در اين باره ياد كردند. حضرت امير (عليه السّلام) به آنها اجازه داد، ولى پس از خروج طلحه و زبير به حاضران فرمود: به خدا سوگند ديگر آن دو را نخواهيد ديد مگر در فتنه اى كه در آن به كشتار برخيزند. آن دو پس از آخرين ديدار با اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و بعد از خروج از خانۀ حضرت، در جمع قريش گفتند: اين پاداش ما بود كه على داد. ما بر ضدّ عثمان قيام كرديم و وسيلۀ قتل او را فراهم ساختيم، در حالى كه على در خانه نشسته بود. حال كه به خلافت رسيده است, ديگران را بر ما ترجيح مى دهد. [۱]
----------
[۱]: . نگاه كنيد به: الامامة و السياسة، ج ۱، ص ۵۱ و تاريخ يعقوبى، ج ۲، ص ۱۸۰ و اخبار الطوال، ص ۱۴۱ و تاريخ طبرى، ج ۴، ص ۴۴۴ و شرح نهج البلاغة، ج ۱، ص ۲۳۱.
#تاریخ تشیع
✍️استاد محمد حسین رجبی
https://eitaa.com/zandahlm1357
🔹اصطلاح #چادر به سر کردن در متن زرتشتی منتسب به دوره ساسانیان 🔹
🔸نشر برای نخستین بار
🔻در متن زرتشتی به نام یوشت فریان که به زمان ساسانیان مرتبط دانسته شده است به وضوح چادر به سر کردن آمده است
تکرار می کنیم چادر به سر کردن
🔹در گذشته هم ذکر شد که واژه چادر اساسا واژه عربی نیست
🔻گروه پژوهشی
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
آشفتگي در آذربايجان و گيلان در ماه آوريل ۱۹۲۰ مشكلات متعددي در تبريز پديد آمد. ابتدا سابقه كوتاهي ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در ۲۷ فوريه ۱۹۱۹، وايت مينويسد: «سپهسالار، والي آذربايجان، براي تصدي سمت خود در تبريز، ديروز تهران را ترك گفت. اما از آنجا كه وي قصد دارد براي انجام امور شخصي مدتي را در قزوين بماند، احتمالاً تا شش هفته يا دو ماه آينده به تبريز نخواهد رسيد. يك هفته پيش هشتصد قزاق وارد تبريز شدند اما دشوار به نظر ميرسد كه اين نيروها قادر باشند اوضاع را كنترل كنند... مطلع شدم كه احتمالاً اندكي پس از ورود سپهسالار به تبريز، اعلي حضرت [شاه]، وليعهد را از تهران فراخوانند. » [۵] در تلگراف ۱۴ آوريل وايت ميخوانيم: «در فصل گذشته ولايت آذربايجان شاهد
ناآراميهاي سياسي قابل توجهي بوده است. آشوبگران، كه اساساً عوامل آلمان و تركيه بودند، گسترش ناآرامي در سراسر آذربايجان، تلاش ميكردند... گزارش موثقي حاكي از آن است كه وليعهد در سال گذشته با تركها به توافق رسيده است و به نظر ميرسد حتي پس از شكست مفتضحانه تركها در جنگ، وليعهد همچنان بر اساس خواستههاي آنها عمل ميكرد... گزارشها حاكي از آن است كه سپهسالار، كه به والي گري آذربايجان منصوب شده است، رابطه دوستانه اي با وليعهد ندارد و اين بدين معني است كه حضور هر دوي آنها در تبريز ناممكن خواهد بود. بر همين اساس، گفته ميشود به محض ورود سپهسالار به تبريز، شاه وليعهد را به تهران فرا ميخواند... جداي از نيرويي كه به آذربايجان اعزام شده اند و براي بازگرداندن نظم كافي هستند، ديگر اين
----------
[۵]: گزارش وايت، شماره ۴۸۷، ۱۰۹۰/۰۰. ۸۹۱، مورخ۲۷ فوريه ۱۹۱۹
كه چه كسي والي باشد اهميتي ندارد؛ چرا كه بدون نيروي كافي، والي نمي تواند كاري از پيش ببرد. » [۱]
همانطور كه در فصل ششم توضيح داده شده است، در ۲۳ مي۱۹۱۹، تلاش براي ترور اسماعيل[آقا] سيمكو يكي از رهبران كرد، ناكام ماند. در پي هرج و مرج و خشونت، بسياري از مسيحيان كشته شدند. همانطور كه در فصل دو ذكر شد، سپهسالار به علت همكاري با دموكراتهاي آذربايجان و انتخاب نمايندگان نامطلوب، در سپتامبر ۱۹۱۹ از مسند خود كنار گذاشته شد.
با فرا رسيدن ماه آوريل سال ۱۹۲۰، تبريز از كنترل حكومت خارج شد. كالدول در ۱۰ آوريل ۱۹۲۰ مينويسد: «كنسول پادوك نا آراميهاي بسيار تهديد آميزي را از شمال غرب ايران گزارش ميكند. كفيل ايالت در تبريز كه از جانب دمكراتها و مشروطه خواهان حمايت ميشود به افسر پليس سوئدي تلاش ميكرد تجمعات مخالفان قرارداد را سركوب كند، دستور داده كه فوراً شهر را ترك كند. كفيل ايالت عملاً كنترل حكومت را در اين منطقه به دست گرفته و با حمايت شهروندان با فرهنگ، مشغول اقدامات اساسي است. هنوز هيچگونه هرج و مرجي ديده نمي شود، اما انتظار ميرود در آينده اي نزديك شاهد يك فاجعه باشيم. » [۲] وي جزئيات اين وقايع را چنين شرح
مي دهد: «كنسول ما در تبريز اظهار داشت كه غالب مردم در اين شهر مخالف كابينه فعلي و قرارداد ايران و انگليس هستند. تبريز شهري است كه دولت فعلي در آنجا قدرتي ندارد و هيچ نيروي انگليسي نيز وجود ندارد كه افكار عمومي را در اين شهر كنترل كند. در نتيجه مردم اداره امور آذربايجان را خود در دست گرفته و با انتشار بيانيه اي به دولت مركزي اخطار كرده اند تا زماني كه حكومت مشروطه برقرار نگردد، از دولت اطاعت نخواهند كرد. احتمال از دست دادن يكي از مهمترين ولايات كشور و مشكلاتي كه ملي گرايان آنجا ممكن است در اين منطقه به وجود آورند، زنگ خطري براي كابينه شده است. كابينه كه نگران بقاي خود است، اما با حمايت قدرت و نفوذ هميشگي [انگليسي ها]، همچنان بر سركار است... سيمكو، سركرده كرد، به شدت به احساسات ضد
----------
[۱]: گزارش فصلي وايت، شماره ۳، ۱۰۹۶/۰۰. ۸۹۱، مورخ۱۴ آوريل ۱۹۱۹
[۲]: تلگرام كالدول، شماره ۱۳، ۱۱۴۶/۰۰. ۸۹۱، مورخ۱۰ آوريل ۱۹۲۰
انگليسي دامن ميزند، و در همان حال اشتياق فراوان خود را نسبت به آمريكا آشكار كرده است... افسران روسي كه از تحويل دادن ديويزيون قزاق به انگليسيها سر باز زده و همچنان در پست خود باقي هستند... كنسول ما در تبريز حضور شماري از عوامل آنها را در اين شهر گزارش كرده و مشهور است كه انگلستان مجبور است از هر وسيله ممكن عليه آنها در خراسان استفاده كند......
از قاجار تا پهلوی
✍محمد قلی مجد
https://eitaa.com/zandahlm1357