اَلسَّلامُ عَلی قالِعِ الصَّخْرَةِ وَ قَدْ عَجَزَ عَنْها اَلرِّجالُ الأشِدّاء (سلام بر کَننده صخره در حالی که مردان تنومند از جابجایی آن عاجز بودند)
اشاره
علاوه بر احادیثی که در فراز قبلی - مبنی بر جابه جا نمودن صخره ای عظیم از ناحیه حضرت - گذشت، اینک به تناسبِ سلامِ فوق، حدیثی از معاجز حضرت در همین زمینه ذکر میشود.
حدیث صخره
از عبدالله بن خالد بن سعید بن عاص روایت شده است که گفت:
همراه امیرالمؤمنین (علیه السلام) بودم در حالی که از کوفه بیرون میرفت و به یک بلندی در دو فرسخی کوفه رسید که به آن «النخله» گفته میشد.
پنجاه مرد یهودی از آن بیرون آمدند و گفتند: تو علی بن ابی طالب (علیه السلام) امام هستی؟ فرمود: بله خودم هستم.
گفتند: ما صخره ای داریم که در کتب ما ذکر شده و نام شش نفر از پیامبران بر آن است به دنبال این صخره هستیم و آن را نمی یابم، اگر تو امام هستی صخره را برای ما بیاب.
حضرت فرمود: دنبال من بیایید.
عبدالله بن خالد میگوید:
مردم پشت سر امیرالمؤمنین (علیه السلام) رفتند تا این که به زمین همواری رسیدند، ناگهان کوهی بزرگ از شن را دیدند. حضرت فرمود: ای باد شن را از روی صخره پراکنده کن به حق اسم اعظم «الله».
زمانی نگذشته بود که شنها پراکنده شد و صخره نمایان گشت. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: این هم صخره شما.
گفتند: طبق آن چه شنیده ایم و در کتابهای مان خوانده ایم نام شش نفر از پیامبران بر آن است، ولی بر روی آن نمی بینیم.
حضرت فرمود: نامهایی که بر آن حک شده در قسمتی از صخره که بر روی زمین است میباشد، آن را برگردانید.
هزار مرد از کسانی که حضور داشتند جمع شدند اما نتوانستند آن را برگردانند. امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: از آن کنار بروید، دستش را به طرف آن برد و برگرداند و نام شش نفر از پیامبران را که اهل شریعت بودند بر روی آن یافتند: آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و محمد:.
یک نفر از یهودیان گفت: شهادت میدهیم که خدایی جز الله نیست و محمد (صلی الله علیه و آله) فرستاده خداست و تو امیرالمؤمنین و سرور وصیین و حجت خدا در زمینش هستی. هر کس تو را بشناسد سعادت و نجات یابد و هر کس با تو مخالفت کند گمراه شده و در آتش افتد. مناقب تو فراتر از تعیین است و نشانههای صفات تو از شمارش خارج است. [۱]
علامه سید هاشم بحرانی در کتاب قیّم «مدینه المعاجز» در قالب ۶ باب ۹ حدیث پیرامون این موضوع و موضوع قبلی از عامه و خاصه نقل مینماید. [۲]
----------
[۱]: . الیقین ۲۵۲؛ نوادر المعجزات ۴۰؛ عیون المعجزات ۲۴؛ الروضه ۱۹۶؛ الفضائل ابن شاذان ۷۳؛ مدینة المعاجز ۱/۵۰۵؛ بحار الانوار ۴۱/۲۵۷؛ الدر النظیم ۲۹۶.
[۲]: . مدینة المعاجز ۱/۴۸۵-۵۰۶.
#هفتمین_زیارت
#فاطمه_سادات_درچه_ای
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
سخن حاکم حکیمی گوید: هرگاه حاکم به زیردستانش بگوید بیاورید، یعنی بگیرید. ایمان قلبی بادیه نشینی پ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بندگی
زاهدی جگوید: اگر در قیامت مرا مخیر کنند بین بهشت و آتش، آتش را انتخاب میکنم.
چرا که از رفتن به بهشت حیا میکنم. این سخن به جنید رسید و او گفت: بنده را اختیار نیست.
نام مال
حکیمی گفته است: مال را از آن جهت مال نامیدند که انسان را از اطاعت خدا متمایل میسازد.
سه روز صبر
ابن عباس میگوید: هرکه سه روز دنیا او را حبس کند و او از خدا در آن سه روز خشنود باشد، اهل بهشت است.
خودستایی
معاویه از کسی پرسید بزرگ قوم تو کیست؟ گفت: خودم. معاویه گفت: اگر چنین بود نمی گفتی.
بیعت با یزید
در مجلسی که معاویه از مردم برای فرزندش یزید بیعت میگرفت، احنف ساکت بود.
معاویه گفت: تو چرا حرف نمی زنی ای ابابحر؟ احنف گفت: راست بگویم از تو میترسم، دروغ بگویم از خدا در هراسم.
پند، ارزش دنیا
واعظی به حاکمی گفت: اگر سخت تشنه باشی، جرعه ای از آب را به چه مبلغ میخری؟ حاکم گفت: به نیمی از خلافتم، پرسید اگر ادرار تو بند آمد، برای خلاصی از آن چه مبلغی میدهی؟ حاکم گفت: به نیم دیگر آن. واعظ گفت: خلافتی که ارزش آن جرعه ای آب و قطره ای ادرار باشد تو را مغرور نکند.
دنیا
واعظی گوید: دنیا، خود را به تو نمی بخشد تا تو را خوشحال سازد، بلکه میخواهد تو را مغرور سازد.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
۱۷- آثار و برکات عبودیّت و بندگی تفسیر نماز » آثار و برکات عبودیّت و بندگی ۱- احساس غرور و افتخار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۴- عامل تربیت
گرچه نماز یک ارتباط روحی و معنوی است و هدف از آن یاد خداست، اما اسلام خواسته این روح را در قالب یک سلسه برنامههای تربیتی پیاده کند و لذا شرائط زیادی را برای آن قرار داده
است، شرائط صحیح بودنِ نماز، شرائط قبولی و شرائط کمال.
پاک بودن بدن و لباس، رو به قبله بودن، درست خواندن کلمات، مباح بودنِ مکان و لباس نمازگزار از شرائط صحّت نماز است که مربوط به جسم نمازگزار است نه روحِ او.
اما اسلام عبادت را در این لباس قرار داده تا به مسلمین درس نظافت و پاکیزگی، استقلال، و مراعات حقوق دیگران بدهد.
چنانکه توجه و حضور قلب، پذیرفتن رهبری امامان معصوم و ادای واجباتِ مالی چون خمس و زکوة، شرط قبولی نماز است و انجام آن در اوّل وقت، در مسجد، به جماعت، با لباس تمیز و عطر زده، مسواک زده و رعایت نظم صفوف و امثال آن از شرائط کمال نماز است.
دقت در این شرائط بخوبی میرساند که هر یک از آنها نقش مؤثری در تربیت انسانها دارد.
در نماز به هر سو بایستیم رو به خداست، زیرا قرآن میفرماید: «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ» [۱] اما بخاطر آنکه بفهماند جامعه اسلامی باید یک جهت داشته باشد و درس وحدت و هبستگی بدهد، دستور میدهد همه به یک جهت بایستند. اما چرا آن جهت، کعبه باشد؟
زیرا کعبه اولین نقطه ای است که برای عبادت مردم وضع شده است: «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبارَکاً» [۲]
و از طرفی بنیانگذار و تعمیرکنندگانِ آن در طول تاریخ، انبیا بوده اند. پس رو به کعبه ایستادن یک نوع همبستگیِ مکتبی در طول زمان است.
از سوی دیگر کعبه رمز استقلال است، زیرا تا وقتی مسلمین رو به بیت المقدس، قبله یهود و نصاری نماز میخواندند، آنها منّت مینهادند و میگفتند: رو به قبله ما ایستاده اید پس از خود استقلالی ندارید.
قرآن با صراحتِ کامل میفرماید:
----------
[۱]: ۳۷) سوره بقره، آیه ۱۱۵.
[۲]: ۳۸) سوره آل عمران، آیه ۹۶.
«لِئَلّا یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیکُم حُجَّة» [۱]
ما قبله شما را کعبه قرار دادیم تا مردم بر شما حجّتی نداشته باشند.
خلاصه آنکه قبله رمز استقلال، وحدت و همبستگی است و اینها درسهای تربیتیِ نماز است.
۵ - احضار ارواح!
امروزه بازار هیپنوتیزم و احضار ارواح در دنیا رونق پیدا کرده است، ولی هدف ما آن بحثها نیست. هدف ما این است که روحِ فراری خود را از طریق نماز نزد خالق احضار و این شاگرد فراری را سر کلاس حاضر کنیم. یکی از برکات نماز احضار نفس سرکش وفراری در محضر خداست.
امام زین العابدین علیه السلام در مناجات الشّاکین، از نَفس خود به درگاه خداوند ناله میکند و میگوید: خداوندا من از نفسی به تو گلایه دارم که میل به هوسها دارد و از حق فراری است.
این نفس است که گناه را در نزد انسان شیرین و آسان جلوه میدهد و اینگونه توجیه میکند که بعداً توبه میکنی و یا دیگران نیز این کارها را کرده اند. نفس مثل کودک بازی گوشی است که اگر پدر از او مراقبت نکند دست خود را از دست پدر بیرون کشیده و به هر
سو که بخواهد میرود و هر لحظه خطری او را تهدید میکند.
بهترین راه کنترل این نفسِ سرکش آنست که انسان روزی چند مرتبه آن را در نزد خداوند احضار و غفلت زدائی کند تا از غرق شدن در منجلاب مادیات نجاتش دهد.
۶- ولایت بر هستی!
از برکاتِ نماز و عبادت آن است که انسان بتدریج و گام به گام بر هستی تسلّط پیدا میکند.
گام اوّل: قرآن میفرماید: تقوی برای انسان نورانیت و بصیرت میآورد یعنی به انسان دیدی میدهد که حق را از باطل تشخیص دهد، «إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یَجْعَل لَّکُمْ فُرْقَاناً» [۱] و در جای دیگر میفرماید: «یَجْعَل لَّکُمْ نُوراً» [۲] پس تقوی که در رأس آن بندگی خدا و نماز است گامی به سوی نورانی شدن و بصیرت پیدا کردن است.
----------
[۱]: ۳۹) سوره بقره، آیه ۱۵۰.
[۱]: ۴۰) سوره انفال، آیه ۲۹.
[۲]: ۴۱) سوره حدید، آیه ۲۸.
#تفسیر_نماز
✍محسن قرائتی
https://eitaa.com/zandahlm1357
🎨 نماز؛ همچون روح برای انسان
✍ رهبر انقلاب در پیام به سیامین اجلاس سراسری نماز:
نماز را نمیتوان در شمار نیازهای جاریِ فرد و جامعهی مسلمان دانست. این فریضهی بزرگ بسی فراتر از این نیازها نقش میآفریند. آن را باید همچون روح برای اندامهای بدن انسان یا همچون هوا در مقایسه با دیگر نیازهای مادّی انسان دانست. ۴۰۲/۱۰/۱۵
#نماز
https://eitaa.com/zandahlm1357
🔶راههای آموختن و گزاردن نماز را برای نسل نو هموار کنید
👤رهبر معظم انقلاب در پیامی به سیامین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
✍️بخشی از متن پیام رهبر معظم انقلاب:
✏️بسم الله الرّحمن الرّحیم
والحمدلله رب العالمین و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی العالمین ارواحنا فداه.
🔹خدای متعال را بر ادامهی سُنّت مبارک و نیکوی بزرگداشت نماز سپاس میگویم و از جناب حجةالاسلام قرائتی عالم مجاهد و روشنبین که پایهگذار این حرکت پر برکتند صمیمانه تشکر میکنم.
🔹ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان، کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن است.
https://eitaa.com/zandahlm1357
Panahian-Clip-AmoozeshNmaz BeFarzandan.mp3
2.45M
برنامه ریزی برای انس کودک با نماز
🔸چگونه فرزندانی نمازخوان تربیت کنیم؟
🎙استاد پناهیان
@zandahlm1357
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ شکیات نماز
⁉️حکم شک در نماز دو رکعتی چگونه است؟
❓آیا نباید به شک خود اعتنا کنیم؟🧐
💠 #استاد_فلاح_زاده
@zandahlm1357