کشتن منصور حلاج
چون هر عضوی از اعضای منصور را از بدنش جدا میکردند، آه نمی گفت و تنها در برابر هر عضو جدا شده میگفت: به حرمت دوستی که زمانه توان تباهی آن ندارد، سوگند که هیچ عضوی از من جدا نشد مگر اینکه یاد شما در آن بود.
و حرمة الود الذی لم یکن
یطمع فی افساده الدهر
ماقد لی عضو و لا مفصل
الا و فیه لکم الذکر
هدایت
تفتازانی و جرجانی در حاشیه کشاف آورده اند، اگر هدایت متعدی به خودش باشد به
معنای ایصال الی المطلوب بوده، مستند به خدا است و متعدی به مفعول دوم میباشد، مانند... لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنٰا... [۱] و اگر متعدی به حرف جر شد، به معنای ارائه طریق بوده و مستند به پیامبر است، مانند إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلیٰ صِرٰاطٍ مُسْتَقِیمٍ [۲]، این مطلب از این دو محقق، به این دو آیه نقض میشود که خداوند در باره ی ابراهیم علیه السلام میفرماید: فَاتَّبِعْنِی أَهْدِکَ صِرٰاطاً سَوِیًّا [۳]، و نیز در باره ی مؤمن آل فرعون فرمود: أَهْدِیکُمْ إِلاّٰ سَبِیلَ الرَّشٰادِ [۴]
در آیه اول، هدایت متعدی به نفس است و به معنای ارائه طریق است و در دومی نیز متعدی به نفس و مستند به غیر خداست.
----------
[۱]: ۱) - عنکبوت، ۶۹.
[۲]: ۲) - شوری، ۵۲.
[۳]: ۳) - مریم، ۴۳.
[۴]: ۴) - مؤمن، ۲۹.
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_272
و قال عليهالسلام
لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَاىَ مِنْ هذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ.
امام عليه السلام فرمود:
اگر در برابر اين لغزشگاهها، گامهايم استوار شود امورى را تغيير خواهم داد.
(و بدعتهايى را كه گذاشتهاند از ميان خواهم برد)
شرح و تفسير
مبارزه با بدعتها
امام عليه السلام در اين گفتار پرمعناى خود به انحرافات و بدعتهايى كه بعد از رسول خدا صلى الله عليه و آله پيدا شده بود اشاره كرده مىفرمايد:«اگر گامهايم در اين لغزشگاهها استوار بماند امورى را تغيير خواهم داد»؛ (لَوْ قَدِ اسْتَوَتْ قَدَمَاىَ مِنْ هذِهِ الْمَدَاحِضِ لَغَيَّرْتُ أَشْيَاءَ) .
«مَداحِضْ» جمع «مِدْحَض» به معناى لغزشگاه است و ريشۀ اصلى آن «دَحْض» و «دُحوض» به معناى لغزش است.
مىدانيم پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در زمان خلفا انحرافى چه در مسائل عقيدتى و چه در احكام روى داد كه غالباً منشأ سياسى يا عدم آگاهى به تعليمات اسلام داشت و امام عليه السلام مترصد بود مسلمانان را از آن انحرافات بازگرداند و به اسلام خالص و راستين زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله سوق دهد؛ ولى متأسفانه جنگهاى داخلى كه يكى پس از ديگرى واقع شد و بىوفايى كوفيان و فعاليت شديد منافقان به آن حضرت مجال نمىداد. ازاينرو فرمود كه اگر اين لغزشگاهها برطرف گردد و آرامش پيدا شود - كه متأسفانه تا آخر عمر مبارك آن حضرت حاصل نشد - امورى را تغيير خواهم داد.
شاهد اين سخن ما خطبهاى است كه حضرت ضمن آن مىفرمايد:
«قَدْ عَمِلَتِ الْوُلاةُ قَبْلِي أَعْمَالاً خَالَفُوا فِيهَا رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله مُتَعَمِّدِينَ لِخِلافِهِ نَاقِضِينَ لِعَهْدِهِ مُغَيِّرِينِ لِسُنَّتِهِ وَ لَوْ حَمَلْتُ النَّاسَ عَلَى تَرْكِهَا وَ حَوَّلْتُهَا إِلَى مَوَاضِعِهَا وَ إِلَى مَا كَانَتْ فِي عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَتَفَرَّقَ عَنِّي جُنْدِي حَتَّى أَبْقَى وَحْدِي أَوْ قَلِيلٌ مِنْ شِيعَتِي؛ زمامداران پيش از من كارهايى انجام دادند كه برخلاف سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله بود.
عامدانه راه خلاف رفتند و نقض عهد آن حضرت كردند و سنتش را تغيير دادند و اگر من مردم را وادار به ترك آنها كنم و آنها را به حال اول و به همان چيزى كه در عهد رسول خدا صلى الله عليه و آله بود بازگردانم، لشكرم از اطراف من پراكنده مىشود تا آنجا كه تنهاى تنها مىمانم و يا كمى از شيعيان من با من مىمانند». ١
اين بدعتها زياد بودند كه به بخشى از آنها اشاره مىشود:
تبعيض ميان عرب و عجم كه در زمان عمر واقع شد و بيتالمال را ميان مسلمانان يكسان تقسيم نكرد.
مخالفت با حج تمتع و ازدواج موقت كه در عبارت معروف از او نقل شده است:
«مُتْعَتانِ كانَتا في عَهْدِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَ أنا أنْهي وَ أُعاقِبُ عَلَيْهِما» كه با تعبيرات متفاوتى در كتب زيادى نقل شده است.
خواندن نماز تراويح (نمازهاى مستحب شب ماه رمضان كه بايد فرادى خوانده شود و او دستور داد به صورت جماعت بخوانند).
گفتن «الصَّلاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ» در اذان صبح كه به گفتۀ ابن ابى شيبه در كتاب مصنف خود، عمر شنيد كه مؤذن او به هنگام اذان صبح مىگويد:«الصَّلاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ»، عمر از اين جمله خوشنود شد و به مؤذن خود گفت:«أقِرّها في أذانِكَ؛ آن را در اذان (صبحِ) خود همواره بگو». ٢
همچنين حذف «حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» از اذان به بهانۀ اينكه اگر مردم نماز را بهترين كار بشمرند ممكن است به جهاد اهميت ندهند. در روايت معروفى آمده است كه عكرمه از ابن عباس سؤال كرد: چرا عمر «حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» را از اذان حذف كرد؟ ابن عباس گفت:«أرادَ عُمَرُ أنْ لا يَتَّكِلَ النّاسُ عَلَى الصَّلاةِ وَ يَدَعُوا الْجِهادَ فَلِذلِكَ حَذَفَها مِنَ الْأذانِ». ١
شوكانى در نيل الاوطار از كتاب الاحكام نقل مىكند:«قَدْ صَحَّ لَنا أنَّ حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ كانَتْ عَلى عَهْدِ رَسُولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله يُؤَذَّنُ بِها وَ لَمْ تُطْرَحْ إلّا في زَمَنِ عُمَرِ؛ در روايت صحيح ثابت شده است كه «حَىِّ عَلى خَيْرِ الْعَمَلِ» در زمان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بود و آن را در اذان مىگفتند؛ ولى در زمان عمر آن را حذف كردند». ٢
سپس در زمان عثمان، بدعتهاى عجيبتر ديگرى گذاشته شد كه از آن جمله تقسيم بيتالمال و مقامهاى حساس حكومت اسلامى در ميان خويشاوندان او و وابستگان به او بود كه همين مطلب سبب شد داد و فرياد مردم به اعتراض بلند شود؛ اعتراضى كه سرانجام منجر به قتل او شد.
امثال اين بدعتها كه در كتب مشروحۀ كلاميه آمده، فراوان است. اميرمؤمنان على عليه السلام مىخواست پس از استقرار حكومت، تمام اين بدعتها را حذف كند و سنتهاى عصر رسولاللّه صلى الله عليه و آله را زنده نمايد؛ ولى متأسفانه مشكلات داخلى كشور اسلام و جنگها اجازه نداد و اين افتخار بزرگ از مسلمانان سلب شد.
19.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کارتون زیبا و معمایی
📼 قضاوت های امام علی علیه السلام
📼 این قسمت : طراران
#کارتون #امام_علی
@zandahlm1357
پوست میوه ها پوست سیب زمینی موز پوست تخم مرغ اشغال سبزی به اندازه تقریبا بیست تا سی سانت زمین را بکنید وپسماند را بریزید وروش را خاک بریزید وکاهی کمی اب بریزد تا بپوسند
#کود
🌸 https://eitaa.com/zandahlm1357
اسطوخودوس ( Lavender ) يکي از خوشبو ترين گياهان دارويي در جهان
لاوندر از جمله گياهان دارويي است که خواص درماني متنوعي دارد.
آرامبخش
ضد استرس و بیخوابی
ضد تشنج
#اسطوخودوس
🌸 https://eitaa.com/zandahlm1357
گل گاوزبان
(تیره گاوزبان)
⭕️ آشنایی
گل گاوزبان بسیار گیاه مقاوم و زیبایی است و رسیدگی چندانی نمی خواهد. این گیاه بدون گل هم زیبا و جذاب است. #کاشت_کپه_ای چند نهال آن در یک جا جلوه بسیار دلپذیری دارد. گل های درشت آن به رنگ آبی و آبی مایل به بنفش در مناطق مختلف از اواسط بهار تا اواسط تابستان می روید.
#گل_گاوزبان
🌸 https://eitaa.com/zandahlm1357
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
🔊 پاسخ استاد به سـوالی با محوریت "#حـســـــابـگـری فـرزنـدان" 🔸پاسخ به سوالات مخاطبین 🔹#پرسمـان_ترب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا