هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_136
الصَّلاَةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِيّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِيف. وَلِکُلِّ شَيْء زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ.
امام(عليه السلام) فرمود:
نماز وسيله تقرب هر پرهيزگارى است و حج، جهاد هر ضعيف، و براى هر چيز زکاتى است و زکات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايسته اوست.
شرح و تفسير: بهترين وسيله قرب به خدا ج-۱۳
امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به فلسفه و آثار چند حکم از احکام مهم الهى اشاره فرموده که به صورت بسيار گسترده تر در حکمت 252 نيز آمده است. مى فرمايد: «نماز موجب تقرب هر پرهيزگار و حج جهاد هر ضعيف است و براى هر چيز زکاتى است و زکات بدن روزه است و جهاد زن شوهردارى شايسته اوست»; (الصَّلاَةُ قُرْبَانُ کُلِّ تَقِيّ، وَالْحَجُّ جِهَادُ کُلِّ ضَعِيف. وَلِکُلِّ شَيْء زَکَاةٌ، وَزَکَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ، وَجِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّلِ).
شک نيست که نماز بهترين وسيله تقرب به پروردگار است که از آن در روايات به معراج مؤمن تعبير شده است(1) که تعبيرى بسيار گويا و رسا در تأثير نماز براى قرب الى الله است; ولى امام(عليه السلام) شرط آن را تقوا شمرده تقوايى که سبب مى شود انسان با بال و پر نماز به آسمان ها و ملکوت پروردگار پرواز کند. همان گونه که در قرآن مجيد در داستان قربانى فرزندان آدم(عليه السلام) آمده است: «(إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ); خداوند تنها، (قربانى را) از پرهيزگاران مى پذيرد».(2)
«قربان» به چيزى گفته مى شود که به وسيله آن تقرب مى جويند; خواه اين وسيله، عبادتى از عبادات مانند نماز و روزه و حج باشد يا گوسفندان و ساير حيوانات قربانى يا صدقه اى در راه خدا. بعضى گفته اند «قربان» مصدر از ماده «قُرب» است ولى با توجه به اين که در محل کلام ما معناى وصفى دارد (چيزى که مايه قرب مى شود) بايد پذيرفت که مصدرى است که به معناى وصفى به کار رفته است.
اما اين که در مورد حج آن را جهاد هر ضعيفى شمرده ازاين رو است که حج هم جهاد با نفس است و هم آثار جهاد با دشمن را دارد، زيرا مايه وحدت ميان مسلمانان و اتحاد صفوف آنها مى شود و پشت دشمن را مى لرزاند، بنابراين افرادى که توان حضور در ميدان جهاد با دشمن را ندارند با حضور در مناسک حج به بخشى از فلسفه جهاد با دشمن فعليت مى بخشند و حتى جوانانى که در حج شرکت مى کنند با تحمل مشقات حج و گاه پياده روى هاى طولانى و محروميت از خواب و استراحت، براى ميدان جهاد تمرين مى کنند.
امام در مورد روزه مى فرمايد: زکات بدن است، زيرا روزه چيزى از بدن مى کاهد; ولى بر برکات آن مى افزايد همان گونه که زکات مال ظاهرا چيزى از آن مى کاهد; اما برکات غير قابل انکارى دارد. در جهان نباتات نيز اين موضوع در مورد بسيارى از درختان عملى مى شود که شاخه هاى زيادى از آن را مى برند ولى بعداً درخت نمو فوق العاده اى پيدا مى کند.
به گفته شاعر:
زکات مال به در کن که شاخه رَز(3) را *** چون باغبان ببُرد بيشتر دهد انگور!
امام(عليه السلام) مى فرمايد: جهاد زن شوهردارى شايسته است به سبب آن که در ميدان جهاد مشکلات فراوانى است: هم بذل مال است (در زمانى که مجاهدان هزينه هاى خود را از سلاح و مرکب و غذا مى پرداختند) و هم بذل جان و هم جدايى از زن و فرزند و بستگان و در بسيارى از موارد، جراحات سخت جسمى. زن ها نيز هنگامى که در برابر مشکلات خانه دارى و گاه اعتراضات و زخم زبان هاى شوهر قرار مى گيرند اگر تحمل و بردبارى نشان دهند جهاد مهمى را انجام داده اند.
«اصبغ بن نباته» که از ياران خاص على(عليه السلام) است از آن حضرت نقل مى کند که فرمود: «کَتَبَ اللهُ الْجِهادَ عَلَى الرِّجالِ وَالنِّساءِ فَجِهادُ الرَّجُلِ بَذْلُ مالِهِ وَنَفْسِهِ حَتّى يُقْتَلَ في سَبيلِ اللهِ وَجِهادُ الْمَرْأَةِ أنْ تَصْبِرَ عَلى ما رَأى مِنْ أذى زَوْجِها وَغَيْرَتِهِ; خداوند جهاد را بر مردان و زنان واجب کرده است. جهاد مرد در اين است که مال و جان خود را انفاق کند تا آنجا که در راه خدا شهيد شود و جهاد زن در اين است که در برابر آزارى که از شوهرش مى بيند و در برابر تعصب ها و حساسيت هاى او صبر پيشه کند».(4)
در حديث ديگرى که در کتاب در المنثورِ «سيوطى» آمده است مى خوانيم که «اسماء» از طائفه انصار نزد پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) آمد در حالى که پيامبر در ميان اصحابش نشسته بود. عرض کرد: پدر و مادرم به قربانت باد من به عنوان نماينده زنان خدمت شما آمده ام. جانم به فدايت باد بدان هيچ زنى در شرق و غرب نيست که آمدن مرا نزد تو شنيده باشد مگر اين که او هم همين رأى و نظر مرا دارد. خداوند تو را به حق به سوى مردان و زنان مبعوث کرده ما به تو و خدايى که تو را فرستاده ايمان آورده ايم; ولى ما زنان در حقيقت در محاصره و گرفتار محروميت هايى هستيم: بايد در خانه بنشينيم و خواسته هاى مردان را به جاى آوريم، فرزندان شما را متولد مى سازيم و شما گروه مردان بر ما برترى پيدا کرده ايد در جمعه و جماعات و عيادت بيماران و تشييع جنازه و حج بعد از حج و از همه اينها بالاتر جهاد در راه خداست. هنگامى که يکى از شما به عنوان حج يا عمره يا شرکت در جهاد خارج م
ى شود ما اموالتان را حفظ مى کنيم، براى شما لباس مى بافيم و اولاد شما را پرورش مى دهيم. اى رسول خدا! در چه پاداشى با شما شريک هستيم؟
پيغمبر(صلى الله عليه وآله) با تمام صورت به سوى اصحابش برگشت سپس فرمود: سخن اين زن را شنيديد؟ هرگز بهتر از اين سؤال در امر دين از کسى شنيده ايد؟ همگى عرض کردند: اى رسول خدا! ما باور نمى کرديم زنى به چنين مطالبى برسد (و چنين سخن بگويد) آن گاه پيغمبر(صلى الله عليه وآله) رو به او کرد و فرمود: «اِنْصَرِفي أيَّتُهَا الْمَرْاَةَ وَأعْلَمِي مَنْ خَلْفَکَ مِنَ النِّساءِ أنَّ حُسْنَ تَبَعُّلِ إحداکُنَّ لِزَوْجِها وَطَلَبَها مَرْضاتَهُ وَاتِّباعَها مُوافَقَتَهُ يَعْدِلُ ذلِکَ کُلِّهِ; بانو برگرد و به زنانى که پشت سر تو هستند (و از طرف آنها آمده اى) اعلام کن که شوهردارى يکى از شما به صورت شايسته و به دست آوردن خشنودى او و پيروى از موافقتش معادل تمام اين اعمال خير است».
«فَأدْبَرَتِ الْمَرْأَةُ وَهِىَ تُهَلِّلُ وَتُکَبِّرُ اسْتِبْشاراً; آن زن باز گشت و از روى شادى تکبير و لا اله الا الله مى گفت».(5)
(1). مستدرک سفينة البحار، ج 6، ص 343.
(2). مائده، آيه 27 .
(3). «رز» به معناى درخت انگور است.
(4). کافى، ج 5، ص 9، ح 1.
(5). در المنثور، ج 2، ص 153 ذيل آيه 34 سوره نساء.
نکته ج-۱۳
فلسفه احکام
به يقين تمام احکام الهى فلسفه و حکمت هايى دارد که به ما باز مى گردد. خداوند حکيم است; نه بى حساب به چيزى فرمان مى دهد و نه بى دليل از چيزى نهى مى کند و از آنجا که او هستى کامل و بى عيب و نقص است، فلسفه هاى اين احکام به ذات پاکش بر نمى گردد، بلکه همگى براى تربيت نفوس انسان هاست. اين مطلبى است که هر کس کمترين توجهى به حکيم بودن خداوند داشته باشد آن را درک مى کند; ولى با نهايت تأسف جمعى در ميان مسلمانان پيدا شده اند که تبعيت احکام را از مصالح و مفاسد و حسن و قبح زير سؤال برده اند و اين در حالى است که هم در قرآن مجيد و هم در روايات اسلامى به طور گسترده اشاره به فلسفه بسيارى از احکام شده است و اين نشان مى دهد که ما حق داريم از فلسفه احکام جستجو کنيم که در کلام حکيمانه بالا به بخشى از آن اشاره شده است و فايده مهم آن تشويق همه مکلفان به اطاعت از اين احکامِ داراى چنين فوائد بزرگى است; درست مثل اين که طبيب آثار شفابخش داروهاى خود را براى بيمارش شرح دهد تا او را تشويق سازد از دل و جان به نسخه اش عمل کند.
شرح بيشتر درباره اين مطلب را ذيل حکمت 252 خواهيم داد إن شاءالله، و در ذيل خطبه 110 نيز بحث مبسوطى در اين زمينه بيان داشتيم.
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
لینک کانال را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا با دنبال کردن حکمت ها و
انشالله با عمل به حکمت ها ،
🌹 مرام علی پررونق تر از نام علی بشه
https://eitaa.com/zandahlm1357
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#گیاه_آپارتمانی
لیندا (پافیلی)
💧آبیاری : خشک شدن کامل خاک گیاه
مه پاشی هفته ای یکبار
☀️نور : نور کامل و نیم سایه
🌡دما: دمای آپارتمان
https://eitaa.com/zandahlm1357
#گیاه_آپارتمانی
آگلونما
💧آبیاری : هفته ای یکبار
مه پاشی هفته ای دوبار
☀️نور : غیر مستقیم و متوسط
🌡دما: دمای آپارتمان
https://eitaa.com/zandahlm1357
#گیاه_آپارتمانی
دیفن باخیا
💧آبیاری:هفته ایی یک الی دوبار
☀️نور: غیر مستقیم پشت پنجره
🌡دما: دمای آپارتمان
https://eitaa.com/zandahlm1357
فصل دوازدهم : در آداب غسل جمعه و ساير اغسال
بدانكه غسلهاى واجب ، بنابر مشهور ميان علما، شش غسل است ، جنابت و حيض و استحاضه و نفاس ومس ميت و غسل ميت .
مستحب است كه در وقت غسل جنابت اين دعا را بخواند: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبى وَ زَكِّ عَمَلى وَ تَقَبَّلْ سَعْى وَ اجْعَلْ ماعِنْدَكَ خَيْرا لى اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنَ التَّوابينَ وَ اَجْعَلْنى مِنَ الْمُتِطَهِّرينَ و اگر اين دعا بخواند بهتر است : اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبى وَ اشْرَحْ صَدْرى وَ اَجْرِ عَلى لِس انى مَدْحَكَ وَالثَّناءَ عَلَيْكَ، اَللّهُمَّ اجْعَلْهُ طَهُورا وَ شِفآءً وَ نُورا اِنَّكَ عَلى كُلَّ شَيْى ءٍ قَديرٍ و بعضى اين دعا را بعد از غسل ذكر كرده اند.
در تقسير حضرت امام حسن عسگرى عليه السلام مذكور است كه : هر كه بعد از وضو يا غسل جنابت اين دعا بخواند گناهان او بريزد، چنانچه برگ از درختان ميريزد و بهر قطره از قطرات وضو و غسل او، حقتعالى ملكى خلق فرمايد كه تسبيح و تهليل و تقديس الهى كند وصلوات بر محمد و آل محمد بفرستد و ثوابش از او باشد و گناهانش آمرزيده شود دعا اينست : سُبْحانَكَ اللّهُمَّ وَ بِحَمْدِكَ اَشّهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاّ اَنْتَ اَسْتَغْفِرُكَ وَ اَتوُبُ اِلَيْكَ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَّمَدا عَبْدُكَ وَ رَسُولُكَ وَ اَشْهَدُ اَنَّ عَلِيّا وَلِيُّكَ وَ خَليفَتُكَ بَعْدَ نَبِيِّكَ عَلى خَلْقِكَ وَ اَنَّ اَوْلِيآئَهُ خُلْفآوُكَ وَ اَوْصِيآئَهُ اءَوْصِيائُكَ. اما غسلهاى سنت شصت و دو غسل است ، از جمله آنها غسل جمعه است و بعضى از علماء واجب ميدانند و احوط آنست كه تا مقدور باشد ترك نكنند.
در احاديث معتبره وارد شده است كه : غسل جمعه واجب است برمردان و زنان در سفر و حضر، مگر آنكه رخصت داده اند زنان را كه ترك كنند در سفر براى كمى آب .
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : غسل جمعه پاكيزه كننده و كفاره گناهانست از جمعه تا جمعه ديگر.
در حديث ديگر، از آنحضرت منقول است كه : هر كه غسل جمعه بكند و بگويد:اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلاّ اللّهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اَللّهُمَّ صَلِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنى مِنَ التَّوابينَ وَ اجْعَلْنى مِنَ الْمُتَطَهِرينَ، اين غسل و دعا پاك ميگرداند او را تا جمعه ديگر و بهتر آن است كه اين دعا را نيز بخواند: اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَ طَهِّرْ قَلْبى وَ اَنْقِ غُسْلى وَ اَجْرِ عَلى لِسانى و باز بگويد: اَللّهُمَّ طَهِّرْنى وَ طَهِّرْ قَلْبى مِنْ كُلِّ آفَةٍ تَمْحَقُ بِها دينى وَ تُبْطِلُ بِها عَمَلى ، و در فقه الرضا مذكور است كه : چون از غسل فارغ شودى ، بگو: اَللّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبى وَ اَنْقِ غُسْلى وَ اَجْرِ عَلى لَسانى ذِكْرَكَ وَ ذِكْرَنَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَى اللّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ اجْعَلْنى مِنَ التَّوابينَ وَالْمُتَطَهَّرينَ و وقت آن از صبح صادق روز جمعه است تا پيشين و مشهور آنستكه : هر چند نزديكتر است به پيشين بهتر است كه اگر خوف داشته باشد: كه در روز جمعه آب يافت نشود، در روز پنچشنبه ميتواند كرد و اگر فوت شود، بعد از وقت پيشين تا شام روز جمعه ميتواند كرد و نيت قضا در كار نيست و از صبح روز شنبه تا شام بقصد قضا ميتواند كرد و در فقه الرضا مذكور است كه : در روزهاى ديگر هفته هم ميتواند كرد و ظاهرا كسى از علماء قائل نشده است اينرا. سنت است غسل در شبهاى طاق ماه مبارك رمضان ، خصوصا در شب اول پانزدهم و شب هفدهم و آن شبيستكه مؤ منان و كافران در بدر جمع شدند و در روزش ، اعظم فتحهاى اسلام واقع شد وشب نوزدهم و آن شبى است كه تقديرات سال در آن نوشته ميشود بنابر بعضى احاديث ، شب بيست كه ويكم و آن شبى است كه اوصياء انبياء در آنشب شهادت يافتند و حضرت عيسى در آنشب بآسمان رفته است و حضرت موسى از دنيا رفته و احتمال قوى دارد كه شب قدر بوده باشد و شب بيست وسيم و آن شب قدر است بر احتمال قوى و قول اكثر و در آنشب دو غسل ميكند يكى مقارن غروب آفتاب و ديگرى در آخر شب ، در بعضى از روايات وارد شده است كه : در شبهاى دهه آخر هر شب غسل بكند.
سنت است غسل در شب عيد فطر و روزش و روزعيد قربان و اظهر آنست كه در اين دو روز غسل را تا شب ميتوان كرد ولكن افضل آنست كه پيش از نماز عيد واقع سازد، روز هشتم ذيحجه و روز عرفه نزد زوال و شب نيمه رجب .
منقول است از رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله وسلّم هر كه ماه رجب را دريابد و غسل كند در اول ماه و ميان ماه و آخرماه از گناهان بِدَر آيد، مثل روزيكه از مادر متولد شده است و روز مبعث و آن بيست و هفتم رجب است و اكثر علماءِ گفته اند، اگر چه حديثى بخصوص بنظر نرسيده است و شب نيمه شعبان و روز غدير خم كه هيجدهم ذى حجه است و روز مباهله كه بيست و چهارم ذيحجه است و بعضى گفته اند روز بيست و پنجم و روز دحوالارضى بنا بر مشهور و آنروز بيست و پنجم ذى القعده است و در اين رو
ز غسل نيز حديثى بنظر نرسيده است و روز نوروز، بنابر مذهب بعضى و حديث معلى بن خنيس بر آن دلالت دارد و مشهور آنست كه روزيست كه آفتاب ببرج حمل منتقل مى شود و همچنين سنت است غسل براى احرام حج يا عمره و بعضى واجب ميدانند و احوط آنست كه ترك نكند، غسل زيارت حضرت رسول صلّى اللّه عليه وآله وسلّم و ائمه معصومين صلوات اللّه عليهم اجمعين از نزديك و دور و غسل استخاره مطلقا، خصوصا نمازهاى خاص استخاره و براى نمازهاى مخصوص كه در طلب حاجت وارد شده است و غسل توبه از گناهان .
سنت است غسل از براى قضاى نماز كسوف ، هرگاه عمدا ترك كرده باشد و تمام قرص گرفته باشد و بعضى گفته اند: واجب است و احوط آنست كه ترك نكند، بعضى گفته اند بواسطه قضا غسل ميكند اگر عمدا ترك كرده باشد، اگر چه تمام قرص نگرفته باشد و اين قول قوى است و سنت است غسل از براى داخل شدن مكه معظمه و از براى داخل شدن خانه كعبه و از براى طواف و از براى داخل شدن حرم مدينه و از براى داخل شدن شهر مدينه مشرفه و از براى داخل شدن مسجد رسول و از براى كشتن هَدى و غسل فرزندى كه متول شود چنانچه گذشت و غسل روز ولادت حضرت رسول ، بنابر قول بعضى و آن هفدهم ماه ربيع الاول است و آنچه بنظر رسيده است غسل از براى زيارت در آنروز سنت است و غسل براى نماز طلب باران ، و از براى ديدن كسيكه چلپاسه و غسل بعد از كشتن است و همچنين هرگاه شخصى برود از براى ديدن كسيكه او را دار زده باشند غسل سنت است بعد از ديدن و بعضى واجب دانسته اند و اكثر علماء گفته اند كه هرگاه سعى بعد از سه روز باشد سنت است خواه بحق او را كشته باشند يا بباطل و خواه بطريق شرغى او را كشته باشند يا غير آن و بعضى از علماء گفته اند كه سنت است اعاده غسل ، هرگاه بعنوان ناقصى بروجه ضرورت بعمل آمده باشد مثل جبيره و تقيه و همچنين گفته اند: هرگاه جامه ميان دو كس مشترك باشد و منى درآن بيابد و معلوم نباشد كه از كدام يك بوده است ، هر دو را غسل كردن سنت است و براى كفن كردن ميت نيز گفته اند كه سنت است و ظاهر آنست كه همان غسل مس ميت است كه سنت است پيش از كفن كردن بجا آورد و همچنين سنت است غسل ، هرگاه كسى مرده را بعد از غسل دست بمالد و بعضى گفته اند كه هر گاه شخصى جنب مرده باشد سنت است كه غسل جنابت بدهند او را، پيش از غسل ميت ، يا بعد از آن و از حضرت امام جعفر صادق منقول است كه چون خواهى غسل عيد فطر بجا آورى ، در زير سقفى بجا آور و چون خواهى شروع كنى بگو اَلّلهُمَّ اِيْمانا بِكَ وَتَصْديقا بِكِتابِكَ وَاِتّباعَ سُنَّةِ نَبّيِكَ مُحَمَّدٍ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم و چون از غسل فارغ شوى بگو اَلّلهُمَّ اجْعَلْهُ كَفّارَةً لِذُنُوبى وَطُهْرا لِدَنَسى اَلّلهُمَّ اءَذْهِبْ عَنّى الرِّجْسَ و بدانكه تفاصيل اغسال و احكام آنها را اين رساله گنجايش ندارد انشاءِ اللّه در كتاب عبادات نوشته خواهد شد و اللّه الموفق .
حلیة_المتقین
https://eitaa.com/zandahlm1357
#پرسش_پاسخ
#مشاوره
خانم #شاکری مشاور ارشد خانواده
#پرسش
سلام، خیلی دلم گرفته احساس میکنم من وشوهرم یه خورده از هم دورشدیم
دوست دارم همینطور که من به شوهرم پیام میدم اونم بهم پیام بده ولی اصلا حوصله این کار نداره
چه کار بکنم که اینطوربشه
واگر من جایی باشم شوهرم بیشتر پیام وزنگ بزن.
در دوران عقد این کارارو خیلی انجام می داد.
#پاسخ
سلام عزیزم، معمولا مردها توی نوشتن و پیامک دادن تنبل هستند، خییییلی اهلش نیستند!
توی دوران عقد، برای جلب توجه و ربودن دل و جان معشوق تنبلی تعطیل میشه 😄😄
و رابطه رو داغ نگه می دارند، الحمدلله.
اما بعد از ازدواج، اون عشق و محبت، داغ و آتشین نیست بلکه گرم و ملایم میشه ،
یه گرمای لذت بخش که تا عمق وجودت رو روشن میکنه،، این گرمای زندگی بخش، شخصیت هردو نفرتون رو پخته و زلال میکنه،،
این خاصیت عشق واقعیه بانو!
✅اول داغ و آتشین و بعد گرم و روشن کننده...✅
توقع برگشت روزهای داغ دوران عقد یا ارتباط پرهیجان اولیه،، منطقی و عقلانی نیست.
هر دو نفر تون به یه سکون و آرامش رسیدین که بتونید همدیگه رو کامل کنید.
با همه این مقدمات،،، روشن کننده، گرم کننده و ریحانه خونه شوهرتون، شما هستید.
کم نیارین،، تا میتونید به همسرتون محبت کنید، زندگی زناشویی بده بستان نیست.
با عشق ادامه بدین حتما همسرتون هم همونطور میشن که میخواین!
https://eitaa.com/zandahlm1357
4_5895239906824816381.mp3
12.73M
🌹#مشاوره_درخواستی
🎀 چگونه همسرم رو راضی به معاشرت با خانواده خودم کنم؟!
🎤 دکتر محسن_محمدی_نیا
https://eitaa.com/zandahlm1357
#مشاوره_درخواستی_اعضا
باسلام خدمت مشاور عزیز
من خانمی ۲۶ساله هستم , شوهرم یکسری عیب ونقصها داره , اما من هر وقت به آرامی عیبهاشو بهش میگم و ازش میخوام که بذاره کنار , خیلی عصبانی میشه و داد و حوار راه میندازه باور کنید من خیلی محترمانه و به آرامی بهش میگم ولی ایشون اصلا انتقاد پذیر نیست و همش فکر میکنه که همه ی کارهاش درسته و نباید کسی چیزی بهش بگه یا ازش انتقاد کنه! خودشو عقل کل میدونه و خطاها و عیب و ایرادهاشو نمیپذیره. به نظرتون چکار کنم ؟؟
#پاسخ_مشاوره ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
#پاسخ
✅با درود خدمت شما؛
البته که ایشون چندان انتقاد پذیر نیست و نمیخواد عیبهاشو بپذیره اما به خاطر داشته باش که انتقاد پی در پی و گسترده نسبت به همسر کار درستی نیست و ایشون رو نسبت به شما بدبین و دلسرد میکنه. اینقدر در پی عیب و ایرادها و اصلاح ایشون نباش ، بذار باور کنه که حس خوبی بهش داری و در نظر شما آدم بی نقصی هست. اعتماد به نفس لازم رو بهش بده , بیشتر خوبیهاشو ببین و ازش تعریف و تمجید کن و فقط بعضی وقتها و به جا و به موقع به صورت درست بهش یه جورایی بفهمون که اگه اونطوری عمل کنه بهتره.
هیچگاه بهش نگو که باید اونجور باشی و نباید فلان رفتار رو داشته باشی!!
همیشه سخن خودت رو به صورت درخواست بیان کن و ابتدا خصلتهای خوبشو ذکر کن و بعد بگو اگه اونجوری باشه که خیلی بهتر میشه و نظایر این...
نقاط منفی و نقصهاشو چندان برجسته و بزرگ نکن که حالت ناامیدی بهش دست بده ، چون هرچقدر فکر کنه که عیبهاش زیاد به چشم نمیاد امیدوارانه تر عمل میکنه و خودشو بیشتر باور خواهد داشت و سعی میکنه زودتر ایرادهاشو رفع کنه.
شدت ایرادگیری ، مردها رو گریزان و دلزده میکنه. همانطور که خودت هم بارها امتحان کردی و نتیجه نگرفتی , از این به بعد هم اگه با این رویه پیش بری نتیجه نخواهی گرفت و تازه کار خرابتر میشه و باعث ایجاد شکاف و اختلاف بین شما خواهد شد.
پس طوری رفتار کن که حس کنه ایشون رو قبول داری و براش احترام و ارزش قایل هستی و فقط در برخی موارد ریز ازش انتظارات و توقعاتی داری که میخوای خودش به اون نتایج برسه و متوجهش کن که اگه در صدد رفع برخی رفتارهاش بربیاد زندگیتون زیباتر و عاشقانه تر خواهد شد و شخصیت ایشون هم فراتر خواهد رفت.
روش انتقاد پذیری نباید تند و شدید باشه ، باید محترمانه و با لحن آرام و زیبا بیان بشه و ابتدا به طرف مقابل امیدواری داده بشه و با مقدمه چینی درست نشون بدی که ایشون رو قبول داری و قصد و قرَض بدی نداری!!
باید حواست باشه که باعث تخریب طرف مقابل نشی و حس دلسردی و بدبینی بهش دست نده.
ضرورتی نداره که مدام در پی رفع و اصلاح همه ی رفتارهای بزرگ و کوچیکش بربیای...
فقط بعضی وقتها که فرصت رو مناسب میدونی با روش درست و منطقی نسبت به رفع برخی ایرادهاش اقدام کن , طوری که باعث ناراحتی و دلشکستگی ایشون نشه و همیشه شما رو به عنوان یک دوست خوب و خیرخواه ببینه.
شادکام و سرافراز باشید🌺☘
https://eitaa.com/zandahlm1357
📓📕📗📘📙📔📒📕
#داستان روزگار من (۴۸)
محسنم قرار بود با عباس بره
چون باهم تقاضا داده بودن
اصلا دلم نمیخواست روز جدایی برسه
همش خدا خدا میکردم که یه ماجرایی بیاد وسط یا به هر طریقی رفتنش لغو بشه
خیلی سعادت میخواد که مثل مادر وهب باشی تا بی چون و چرا خودت جگر گوشه ات رو راهیه میدان جنگ کنی
شاید مخالفت های من بخاطر قوی نبودنه ایمانم بود
در غیر این صورت باید با دستای خودم سربند یا فاطمه س به پیشونیش می بستم
قران تو جیبش میذاشتم و بند پوتین هاشو محکم می بستم و
موقع رد کردن از زیر قران
میگفتم : برو به سلامت شیر مرد من خدا پشت و پناهت
برای پیروزیت دعااا میکنم
ولی متاسفانه نمی تونستم بارها شد که پنهانی گریه کردم هنوزم دلم رضا نبود
یه روز مونده بود به اعزام
همه خونه ما بودن مامانش،اینا و مامانم و عمو اینا
سعی میکردن یه جوری غیر مستقیم با حرفاشون دلداریم بدن که صبور باشم غصه نخورم
اما از روی حواس پرتی حرفاشونو متوجه نمیشدم
اونا حرف میزدن و من تو عالم دیگه بودم
فکرم پیش روز اعزام بود و روزایی که بدون عباس باید میگذروندم
سخت ترین جای افکارم شهید شدن عباس بود
مامان ـ فرزانه... دخترم
حواست اینحاست
هاااا ..اره ...اره ..
یه لبخند زدمو گفتم دارم گوش میکنم . عین دیوونه ها شده بودم همش تو خونه اینورو اونور
میرفتم با کارهای الکی خودمو مشغول میکردم نمیخواستم
پیششون گریه کنم
مامان رو به معصومه خانم گفت
خیلی براش نگرانم چرا اینجوری میکنه بمیرم براش که غصه اش و ریخته تو خودش نمیخواد ما
بدونیم
زینب ـ فرزانه الکی خودت و خسته نکن دختر ، بیا بشین
نه کلی کار دارم میخوام برم ساک عباس و ببندم
رفتم تو اتاق در کمد و باز کردم
ساک و برداشتم تو بغلم فشار دادم بغضم ترکید
😭😭😭😭
ساک به بغل کنج دیوار تو اتاق تاریک نشستم و گریه کردم
😭😭😭😭😭
معصومه خانم ـ زینب ...مامان جان برو پیشش تنها نباشه
چشم مامان
زینب اروم در اتاق و باز کرد
فرزانه رو دید که تو تاریکی اتاق نشسته و گریه میکنه
زینب ـ رفتم جلو و بغلش کردم منم گریم گرفت فرزانه تورو خدا چرا اینجوری میکنی چرا خودت و اذیت میکنی ابجی جونم 😭😭😭😭
فرزانه با گریه و هق هق کنان گفت : زینب تو که شاهد بودی من چقدر ناراحتی کشیدم رسیدن به عباس برام معجزه بود
مثله رسیدن به ارزوم
اما حالا رهاش کنم بره ...
نمی تونم ...😭 والا نمیتونم
یه دقیقه دوام بیارم
درکم کنید...😭😭😭😭😭
ادامه دارد....
نویسنده 📝 انارگل🌹 📝
بامــــاهمـــراه باشــید🌹
https://eitaa.com/zandahlm1357
📗📘📙📔📕📓📒📘
#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
#کارگاه_خویشتن_داری ۲۴ 💢 کنترل " گوش " به عنوان مهمترین و موثرترین ورودی نفس، مقدّم بر سایر مراقبته
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کارگاه خویشتن داری_25.mp3
15.08M
#کارگاه_خویشتن_داری ۲۵
🔥 شیطان گاهی زیرکانه، میان انسانها تفویض وظایف میکند، مثلا مسئولیت حمله از عقب (یادآوری گذشته) و سرزنش کسی را، به من یا شما، محول میسازد!
اگر چنین کنیم؛ دقیقا مطابق دستور شیطان عمل کردهایم. ×
▫️هرچه انسان در تمرین خویشتنداری، موفق تر عمل کرده باشد؛ در چنین شرایطی، سطح مقاومتش، برای همراه نشدن با شیطان، بالاتر خواهد بود.
https://eitaa.com/zandahlm1357