#مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
شوقی شوقی غم شوخ دلستانی داری گر پیر شدی چه غم جوانی داری شمشیر کشیده قصد جانها دارد خود را برسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
.......:
دل توانگر
جز خدا هیچ نیست در دل ما
آفرین بر دل توانگر ما
علاقه به ماه
علاقمند به ماهی هستم که از روشنی کامل برخوردار است، هرکه به وصل او نرسیده آن را کتمان نموده است. هرگاه قصه ی خود بگویم، افسانه ی مرا نمی شنود، آری میترسد هرگاه به سخن من گوش دهد رقتی در دل او ایجاد شود.
اهوی قمراً به البها قد جمعا
کم خیب من بوصله قد کتما
لا یسمع قصتی اذا فهت بها
یخشی من ان یرق لی ان سمعا
*
به ماهی علاقمندم که مرا گرفتار خود نموده و دل گرفتارم آسایشی ندارد. چه بسیار نزد او به شکایت رفتم، به خاطر لذت قرب که بهره ی من میشد، شکایتم را فراموش کردم.
اهوی قمراً اسلمنی للبلوی
ما عنه لقلبی المعنی سلوی
کم جئت لاشتکی فمذا بصرنی
من لذة قربة نسیت الشکوی
#کشکول شیخ بهاء
https://eitaa.com/zandahlm1357
کی مثل علی
به جان رسیده است کسی
کی همچو علی
رنج کشیده است کسی
تاریخ گواه است که
در روی زمین
مظلوم تر از علی
ندیده است کسی
#شهادت_امام_علی(ع)🥀
#تسلیت_باد🥀
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
صفحه
من نهج البلاغه میخوانم
https://eitaa.com/zandahlm1357
🌴#کلمات_قصار_نهج_البلاغه
🌹#حکمت_شماره_201
و قال عليهالسلام
إِنَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدَرُ خَلَّيَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ،
وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ.
امام عليه السلام فرمود:
همراه هر انسانى دو فرشته است كه وى را (از خطرات) محافظت مىكنند،
اما هنگامى كه روز مقدّر فرا رسد او را در برابر حوادث رها مىسازند
و (بنابراين) اجل و سرآمد زندگى (كه از سوى خداوند تعيين شده)
سپرى است محافظ و نگهدار.
شرح و تفسير
اجل همچون سپرى محافظ است
امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به حقيقتى اشاره مىكند كه بسيارى از آن غافلند، مىفرمايد:«همراه هر انسانى دو فرشته است كه وى را (از خطرات) محافظت مىكنند، اما هنگامى كه روز مقدّر فرا رسد او را در برابر حوادث رها مىسازند و (بنابراين) اجل و سرآمد زندگى (كه از سوى خداوند تعيين شده) سپرى است محافظ و نگهدار»؛ (انَّ مَعَ كُلِّ إِنْسَانٍ مَلَكَيْنِ يَحْفَظَانِهِ، فَإِذَا جَاءَ الْقَدْرُ خَلَّيا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ، وَ إِنَّ الْأَجَلَ جُنَّةٌ حَصِينَةٌ).
از مجموع آيات قرآن و روايات اسلامى به خوبى استفاده مىشود كه انسان داراى دو اجل و سرآمد عمر است: يكى اجل معلق يا مشروط كه اگر در برابر آن دقت شود مىتوان از آن پرهيز كرد، مانند انواع بيمارىهاى قابل علاج، خطرات رانندگى كه بر اثر بىاحتياطى پيش مىآيد، خطرات زلزلهها و طوفانها كه بر اثر سستى ساختمان خانهها دامن انسان را مىگيرد تمام اينها از امورى است كه ممكن است به زندگى انسان پايان دهد ولى در عين حال قابل اجتناب است.
در حديث معروفى از اميرمؤمنان عليه السلام مىخوانيم كه در زير ديوار كجى نشسته بود. هنگامى كه چشمش به وضع ديوار افتاد از زير آن ديوار بلند شد و در جاى امنى نشست. كسى عرض كرد:«يا أميرَالْمُؤمِنِينَ تَفِرُّ مِنْ قَضاءِ اللّهِ؟؛ از قضاى الهى فرار مىكنى؟» امام عليه السلام فرمود:
«أفِرُّ مِنْ قَضاءِ اللّهِ إلى قَدَرِ اللّهِ ؛من از قضاى الهى به قدر الهى فرار مىكنم». اشاره به اينكه قضاى الهى در اينجا مشروط به اين است كه من در زير اين ديوار بمانم ولى قدر و اندازهگيرىها به من مىگويد: نمان.
در واقع اين يك قضاى مشروط بود كه امام عليه السلام با تقدير دادن شرط آن قضا را منتفى كرد. ١
ولى اجل حتمى سرآمدى است كه قابل اجتناب نيست و خواه ناخواه دامن انسان را مىگيرد؛ مثلاً مىدانيم قلب و عروق و مغز يك انسان توان محدودى دارند، هرچند تمام دستورات حفظ الصحة را رعايت كند زمانى كه به آخر برسد اين چراغ خاموش مىشود و زندگى پايان مىگيرد و يا اينكه خداوند مقرر كرده است فلان قوم و جمعيت بر اثر كارهايشان به فلان بلا مبتلا شوند در اينجا به مصداق «فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا يَسْتَقْدِمُونَ» ٢ مرگشان حتمى است.
در داستان قوم لوط مىخوانيم كه ابراهيم عليه السلام دربارۀ آنها شفاعت كرد. از سوى خدا به او خطاب شد: «يا إِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَ إِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذابٌ غَيْرُ مَرْدُودٍ» ؛(گفتيم) اى ابراهيم! از اين (درخواست) صرف نظر كن، كه فرمان پروردگارت فرا رسيده؛ و به يقين عذاب بدون بازگشت (الهى) به سراغ آنها مىآيد». ٣
از آيات قرآن نيز استفاده مىشود فرشتگانى هستند كه به فرمان خداوند خطرات را از انسان دفع مىكنند «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللّهِ» ٤ و به راستى اگر آنها نباشند انسان از زمان كودكى آماج انواع بلاها و خطرات است ولى عنايت پروردگار او را حفظ مىكند؛ ولى هنگامى كه اجل حتمى انسان فرا رسد اين فرشتگان او را رها مىسازند و كلام امام عليه السلام در واقع از اين آيه برگرفته شده است.
در روايتى از امام باقر عليه السلام مىخوانيم كه در تفسير آيۀ فوق فرمود:
«يُحْفَظُ بِأمْرِ اللّهِ في أنْ يَقَعَ في رَكْىٍ أوْ يَقَعُ عَلَيْهِ حائِطٌ أوْ يُصيبُهُ شَيءٌ حَتّى إذا جاءَ الْقَدَرُ خَلَّوْا بَيْنَهُ وَ بَيْنَهُ يَدْفَعُونَهُ إلَى الْمقاديرِ وَ هُما مَلَكانِ يَحْفَظانِهِ بِاللَّيْلِ وَ مَلَكانِ بِالنَّهارِ يَتَعاقِبانَهُ ؛آنها به فرمان خداوند انسان را حفظ مىكنند از اينكه در چاهى سقوط كند يا ديوارى بر او بيفتد يا حادثۀ ديگرى برايش رخ دهد تا زمانى كه مقدرات حتمى فرا رسد در آن هنگام آنها كنار مىروند و او را تسليم حوادث مىكنند. دو فرشتهاند كه انسان را در شب حفظ مىكنند و دو فرشته كه در روز به طور متناوب اين وظيفه را انجام مىدهند». ١
اين سخن را با آيۀ ديگرى از قرآن مجيد ادامه مىدهيم: «وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا وَ هُمْ لا يُفَرِّطُونَ» ؛و اوست كه بر بندگان خود تسلط كامل دارد و مراقبانى بر شما مىگمارد تا هنگامى كه مرگ يكى از شما فرا رسد؛(در اين هنگام،) فرستادگان ما جان او را مىگيرند؛ و آنها (در نگهدارى حساب عمر و اعمال بندگان،) كوتاهى نمىكنند». ٢
البته هيچ كدام از اين آيات و روايات مفهومش اين نيست كه انسان، بر اثر بىاحتياطىها خود را در كام مرگ فرو برد و در پرتگاهها بدون رعايت احتياط گام بگذارد، چرا كه همۀ اينها از قبيل اجل مع
لق يا مشروط است كه اگر انسان رعايت موازين كند خطر از او فاصله مىگيرد و اگر رعايت نكند گرفتار مىشود.
آنچه امام بيان فرموده دربارۀ اجل حتمى است كه «جُنَّةٌ حَصينَةٌ» و «سپر محافظ» است. اين سخن را با حديث ديگرى از اميرمؤمنان كه مرحوم كلينى در كافى آورده است پايان مىدهيم: امام صادق عليه السلام مىفرمايد:
«إنَّ أميرَ الْمُؤمِنينَ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْهِ جَلَسَ إلى حائِطٍ مائِلٍ يَقْضى بَيْنَ النّاسِ فَقالَ بَعْضُهُمْ: لا تَقْعُدْ تَحْتَ هذَا الْحائِطِ فَإِنَّهُ مُعْوِرٌ ؛اميرمؤمنان عليه السلام زير ديوار كجى نشسته بود و در ميان مردم قضاوت مىكرد.
بعضى عرض كردند: زير اين ديوار منشين كه معيوب است». امام عليه السلام فرمود:
«حَرَسَ امْرَأً أجَلُهُ فَلَمّا قامَ سَقَطَ الْحائِطُ ؛اجل (حتمى) از هر كسى پاسدارى مىكند (امام عليه السلام اين سخن را گفت و از زير ديوار برخاست) هنگامى كه برخاست ديوار سقوط كرد».
كوتاه سخن اينكه گر چه ما بايد از مظان خطر بپرهيزيم و فقها فتوا دادهاند كه به هنگام خطر و طوفان سوار كشتى شدن حرام است و اگر كسى از جادۀ خطرناكى برود نماز او تمام خواهد بود، زيرا سفر، سفر معصيت است؛ ولى با اين حال اقدام ما براى پرهيز از خطر تنها اجل معلق را از ما دور مىسازد و اگر اجل حتمى فرا رسيده باشد هيچ راه فرارى ندارد تا آن اجل فرا نرسيده انسان محفوظ است و هنگامى كه آن فرا رسيد دفاع از آن امكانپذير نيست.
قرآن مجيد در آيۀ ١٥٤ سورۀ آل عمران دربارۀ كسانى كه (بعد از حادثۀ احد) گمانهاى نادرستى به خدا مىبردند و مىگفتند: اگر بنا بود ما پيروز شويم در اينجا كشته نمىشديم مىفرمايد: اى پيغمبر! به آنها بگو «لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلى مَضاجِعِهِمْ» ؛اگر شما در خانههايتان هم بوديد آنهايى كه مقرر بود كشته شوند قطعاً بهسوى قتلگاه خود بيرون مىآمدند - و به قتل مىرسيدند».
بنابراين توجه به تقسيم اجل به حتمى و غير حتمى پاسخى است براى سؤالاتى كه پيرامون اين كلام حكمتآميز و روايات مشابه آن عنوان مىشود.
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سکانسی از سریال امام علی(ع) با بازی مرحوم حسین پناهی
مقدمه جنگ امیرالمومنین با خوارج چگونه شکل گرفت؟
“عبدلله ابن خباب” از مریدان امیرالمومنین خطاب به خوارج:
در روزگار علی زنده باشی و نفس بکشی و ارادتمند مرامش نباشی به چه می ارزی؟
هدایت شده از #مجله_مجازی_تازنده ایم_ رزمنده ایم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صفحه
گلدان من🌳🌳🌳🌳
با ما همراه باشید👇👇👇
.......:
@zandahlm1357
#یوکا_باغچه_ای
یوکا
یوکا درختچه ای است که دو نوع متفاوت دارد. نوع اول آن، گیاه آپارتمانی است که در داخل ساختمان نگهداری می شود و نوع دوم، یوکای باغچه ای است که در باغچه یا گلدان در فضای باز پرورش می یابد. یوکا به آب کم احتیاج داشته و باید زمانی به آن آب بدهیم که خاک، خشک باشد. این گیاه فضای زیادی را اشغال نمی کند و در قسمت پایین ساقه به صورت غده دارای مواد غذایی است که باعث می شود در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاوم باشد و برای استفاده در بالکن، گیاه مناسبی است.
https://eitaa.com/zandahlm1357