#استفتائات
🔸 معیار در تحقق عنوان #کثیر_الشک
❓پرسش:
فرمودهاید «اگر کسی در سه نماز پی در پی حداقل یک بار شک کند صدق کثیرالشک بر او میشود» آیا شک کردن در این سه نماز باید عین هم باشد؟ مثلاً برای اینکه کسی کثیر الشک در صحت قرائت نماز شود باید چند بار در تلفظ یک کلمۀ خاص شک کند یا اینکه اگر هر بار در تلفظ کلمهای -غیر از کلمۀ دفعۀ قبل- شک کند نیز کثیرالشک است؟
✍️پاسخ:
اگر در سه نماز پی در پی شک کند کثیرالشک است و لازم نیست شکها عین هم باشد. البته در فرض سوال، اگر در یک کلمه زیاد شک میکند نسبت به صحت قرائت همان کلمه بی اعتنا باشد، لذا اگر در کلمۀ دیگری شک کرد باید به دستور شک عمل نماید.
و اگر شک از روی وسواس باشد به هیچ وجه نباید اعتنا کند چه در یک کلمۀ خاص و چه در کلمات مختلف.
#شک #نماز #وسواس
🔺استفتائات (آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی)، ج1، م1807
@zanjani_net
🔹صفویه و فرصت نشر معارف اهلبیت (ع) برای علمای شیعه
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمیشد. شاه سلیمان موقوفهای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتابهای مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
در سال 1098 شاه سلیمان تصمیم میگیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه اینگونه تعابیر از زبان شاهان بهندرت خارج میشد. همچنین نوشته است كه هندیها در دولتخانه شاهی بت میپرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمیكردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود میكرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
شاهان قاجار و صفویه، بیدین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی میخواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار میگرفتند یا كوتاه میآمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمیكردند، عثمانی غلبه میكرد. (20 آبان 1383ش)
#صفویه #علامه_مجلسی
📚جرعه ای از دریا، ج4، ص394
@zanJani_net
#حدیث_روز
#اخلاق_کارگزاران
🔹سختگیری در مراقبت از #بیت_المال و بهرمندی همگان از اموال عمومی
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام شخصی بهنام مصقلة بن هبیره را به فرمانداری یکی از شهرهای فارس منصوب کرد. به حضرت گزارش داده شد که وی اموال بیتالمال را بىحساب و کتاب، به قوم و قبیله خود مىدهد. آنگاه امام(علیه السلام) نامهای به این مضموی برای وی نوشت و او را سخت بر این کار ملامت نمود:
« به من درباره تو گزارشی رسیده که اگر درست باشد و این کار را انجام داده باشی، پروردگارت را به خشم آوردهای و امامت را نافرمانی نمودهای.
خبر رسیده که تو غنايم مسلمانان را که باشمشیر زدن و اسب تاختن و اهدای خونهایشان بهدست آوردهاند، بین افراد قبیلهات تقسیم میکنی!
سوگند به کسی که دانه را زیر خاک شکافت و انسان را آفرید، اگر این گزارش درست باشد، خود را نزد من خوار و بىاعتبار خواهى يافت.
حق پروردگارت را سبک مشمار و دنیایت را با نابودی دینت آباد مکن، که از زیانکارترینِ مردم خواهی بود!
آگاه باش! حق مسلمانانی که نزد من و نزد تو هستند در تقسیم غنایم مساوی است. همه آنها باید نزد من بیایند و سهم خود را دریافت کنند.»
[بَلَغَنِي عَنْكَ أَمْرٌ إِنْ كُنْتَ فَعَلْتَهُ فَقَدْ أَسْخَطْتَ إِلَهَكَ وَ عَصَيْتَ إِمَامَكَ؛ أَنَّكَ تَقْسِمُ فَيْءَ الْمُسْلِمِينَ الَّذِي حَازَتْهُ رِمَاحُهُمْ وَ خُيُولُهُمْ وَ أُرِيقَتْ عَلَيْهِ دِمَاؤُهُمْ فِيمَنِ اعْتَامَكَ مِنْ أَعْرَابِ قَوْمِكَ. فَوَالَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَئِنْ كَانَ ذَلِكَ حَقّاً لَتَجِدَنَّ لَكَ عَلَيَّ هَوَاناً وَ لَتَخِفَّنَّ عِنْدِي مِيزَاناً، فَلَا تَسْتَهِنْ بِحَقِّ رَبِّكَ وَ لَا تُصْلِحْ دُنْيَاكَ بِمَحْقِ دِينِكَ فَتَكُونَ مِنَ الْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا. أَلَا وَ إِنَّ حَقَّ مَنْ قِبَلَكَ وَ قِبَلَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي قِسْمَةِ هَذَا الْفَيْءِ سَوَاءٌ، يَرِدُونَ عِنْدِي عَلَيْهِ وَ يَصْدُرُونَ عَنْه]
📚نهجالبلاغه، نامه43
@zanJani_net
💠 سنجاق كن، نبرند!
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب #الکلام_یجر_الکلام مینویسد:
📝...يكى را نقل كردند كه در ربودن يك شلوار از دوش مردى دستفروش، نهايت مهارت به خرج داده بود و آن اين بوده كه از پشت آمده، پاى شلوار را كه در دوش آن مرد بود، با سنجاق قفلى بر سينه خود سنجاق كرده بود. بعد يواشى آن را از دوش وى بلند كرده، به دوش خود انداخته بود!
هماندَم مرد، ملتفت شده، به عقب نگاه كرده، گفته بود: كی شلوار را از دوش من بلند كرد؟ اين مرد گفته بود: عموجان! مثل من سنجاق كن، نبرند! آن برگشته، به سراغ دزد خيالى دويد و اين با كمال فراغت، شلوار را برده.
اين دزد گرچه مال او را به شيرينكارى برد، ولى در مقابل آن، حرفى به او ياد داد كه ارزش آن بيشتر است از آنچه از او برد! گفت سنجاق كن، نبرند!
كلمه خوبى است. درست است كه بايد سنجاق كرد تا نبرند، ولكن نه مانند او كه مال مردم را سنجاق كرد و برد! و نه مانند ثروتمندان عصر كه در بانكها سنجاق مىكنند! بلكه بايد با دستور پیامبر اکرم (صلیاللهعلیه وآله) سنجاق كنند؛ چنان كه فرموده: « حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزكاة» يعنى: مالهاى خودتان را با پرداخت زكات وارد حصار امن كنيد؛ چون زكات، قوتى است براى فقرا كه در اموال اغنيا قرار داده شده است.
اغنيا بايد به شكرانه اين نعمت كه خداوند قوت آنها را در اموال ديگران قرار نداده، بلكه قوت ديگران را در اموال آنها قرار داده، قيام به وظيفۀ اداى حقوق فقرا بنمايند تا چشم آنها سير شده، دنبال مال اغنيا نيفتد. وقتى كه چشم فقرا دنبال مال اغنيا نشد، اين خود حصارى است بر اموالِ آنها.
#زکات #فقیر
@Zanjani_net
#حدیث_روز
● تفتيش ممنوع!
ابوبصیر میگوید: حضرت صادق "علیهالسلام" به من فرمودند:
🔹 «لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ عَنْ أَدْيَانِهِمْ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيق»
🔸 در عقايد مردم جستجو و كنجكاوى نكن كه بىرفيق خواهى ماند.
📚 تحف العقول، ص: 370
👉@zanjani_net
#استفتائات
🔸اجاره بها در دوران #کرونا
❓پرسش:
ساختمانی را برای استفادۀ مهد کودک اجاره کردهایم. حکم اجاره در ایامی که مهد به دلیل شیوع کرونا به دستور متولیان امر تعطیل است، چیست؟
✍️پاسخ:
اگر بر اثر بروز مشکل مزبور، مستأجر به هیچ وجه -هرچند با تغییر کاربری- نتواند از مورد اجاره استفاده ببرد، اجاره باطل است و اگر این مشکل تنها نسبت به قسمتی از زمان اجاره پیش آمده، اجاره نسبت به آن مقدار باطل بوده و نسبت به بقیۀ آن، مستأجر اختیار فسخ دارد.
ولی اگر عدم استفادههای دیگر از مکان مزبور، بهجهت تنبلی یا سستی و مانند آن باشد، حق فسخ ندارد.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
👉@zanjani_net
💠 روغنِ ريخته!
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «#الکلام_یجر_الکلام» مینویسد:
📝...خداوند روزىده، نظر به حكمت بالغهاى كه در نظم اين عالم به كار برده، بعضى را غنى و بعضى را فقير قرار داده. و قوت فقرا را در اموال اغنيا قرار داده. اگر اغنيا، قوت آنها را مطابق قانون اسلام دادند، خداوند بركات خود را بر اموال آنها عطاء مىفرمايد؛ و اما اگر ندادند، قطع بركت از اموال آنها مىكند؛ چنانكه از حضرت رسول «صلیاللهعلیه وآله» نقل شده كه «وقتى كه زكات منع گرديد، زمين نيز بركات خود را منع مىكند.»
ولى آنهایی كه منع زكات مىكنند، منع بركات را حالى نمىشوند. در حالتى كه خودشان در منع بركات غوطه مىخورند. مثلاً ايران، سرزمين غلّه است ولى اهالى، مع ذلك در غالب سنوات، گرفتار گرانى و كمىِ نان مىشوند! و همه هم گناه اين را به گردن خارجىها مىگذارند و مىگويند آنها غلّه را حمل به خارجه مىنمايند و اين گرانى در اثر آن است. بلى، گرانى غلّه فرضاً در اثر حمل به خارجه است، اما كاه كه به خارجه حمل نمىشود؛ آن چرا گران شده؟! خارجىها گندم اين مزارع را بردند، اما کاهَش را كه نبردند! كاه چرا گران مىشود؟ پس معلوم مىشود كه زمين، بركات خود را منع كرده، اين است كه زراعت، هم از دانه و هم از كاه، كم به عمل مىآيد. اعانت(کمک) مردم به فقرا منحصر شده به نانِ زنگ زده و ميوۀ پلاسيده و لباس مندرس!
❖ــــــــــــــ❖
يكى از مسألهگوهاى قم از يكى از علما نقل كرد كه يكى از پيغمبرها عرض كرد بارالها! من مىخواهم ذخيرۀ تو را تماشا كنم! از مصدر جلال الهى به ملائكه مأمورينِ ذخيره، امر شد كه درِ ذخيرۀ الهى را باز كرده، به او نشان بدهند.
وقتى كه درِ ذخيره باز شد، پيغمبر نظر كرد و ديد هر چه در اين جا هست از اجناس كهنه و پژمرده و پوسيده و پلاسيده است! مثلاً كفش كهنه، پيراهن پاره، کلاه پوسيده، پوستينِ پشم ريخته، جامۀ تاروپود از هم رفته، گوشت گنديده، نان زنگ زده، تهديگ سوخته و ميوۀ پلاسيده! خلاصه، جنس موجودى ذخيره، همه از اين پوسيده و ژوليده و از هم رفته است.
عرض كرد خدايا! اين چه ذخيره اى است؟! خطاب رسيد اينها اجناسى است كه بندگان من در راه من دادهاند! و من آنها را براى آنها ذخيره كردهام!
بلى، عطاياى مردم، نوعاً از قبيل «روغن ريخته وقف حضرت عبّاس (علیه السلام) است»! فقرا هم خورشِ گرسنگى را دارند! و هر چه به آنها مىدهند، با خورشِ گرسنگى مىخورند.
خلاصه، ارباب ثروت، اسم حقوق فقرا و مستمندان را نوعاً از دفاتر خود ساقط نموده، اين است كه زمين، بركات خود را منع نموده، يعنى نماء و زيادى خود را.
#زکات #برکت
👇
@Zanjani_net
🔸امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند :
«شيعَةُ عَلِيٍّ عليهالسلام هُمُ الَّذينَ يُؤثِرونَ إخوانَهُم عَلى أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ»
شيعيان امیرالمؤمنین على عليهالسلام، کسانی هستند كه برادرانشان را بر خودشان مقدّم مىدارند، هرچند خودشان نیازمند باشند.
🔺 بحارالأنوار، ج65، ص162
✨ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام را محضر مبارک فرزند گرامیشان حضرت ولیعصر «عجلالله فرجه الشریف» و همه موالیان و محبین آن حضرت تبریک و تهنیت میگوییم.
@zanjani_net
#استفتائات
🔸 جبران خسارت بیکاری علاوه بر دیه شرعی
❓پرسش:
شخصی حرفه نجاری دارد و در اثر ضربتی که به عمد، به او وارد شده، ده روز در بیمارستان بستری میشود، آیا وی علاوه بر دیه شرعی که طبق قانون به وی پرداخت شده، میتواند منافع یا أجرت ده روز را از ضارب بگیرد؟ چنانچه این فرد در مدت مذکور أجیر برای کاری نباشد، باز هم میتواند خسارت محرومیّت از کار خود را از ضارب بگیرد؟ مقدار ضمان چقدر است آیا باید اجرت المثل را بپردازد یا همان اجرت المسمی که به آن مبلغ اجیر شده بود؟
✍️پاسخ:
در هر دو صورت اجرت متعارف این فرد در صورتی که در فرض عدم آسیب کار میکرد بنا بر احتیاط پرداخت شود.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#دیه #خسارت #بیکاری
👉@Zanjani_net
#السلام_علیک_یا_اباعبدالله
🚩
بی حب تو کسی به سعادت نمیرسد
رمز نجات اهل زمانه ولای توست
@zanjani_net
#حدیث_روز
● غافلگیر شدن گناهکار با تأخیر عقوبت!
حضرت امام صادق عليهالسّلام فرمود:
🔸بهراستى چون خداوند، خوبی بندهاى را بخواهد و آن بنده گناهى مرتكب شود، خداوند بهدنبال آن، او را كيفری دهد و استغفار را به ياد او آورد
و چون بد بندهاى را بخواهد و آن بنده گناهى كند، بهدنبال آن، خداوند به او نعمتى دهد تا استغفار را از ياد او ببرد و به آن گناه ادامه دهد و اين است معنى کلام خداوند در قرآن که «بهتدريج و آهستگى آنها را غافلگير كنيم از راهی كه ندانند»(اعراف/182)» يعنى بهوسيلۀ نعمت دادن هنگام ارتكاب گناه!
[قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَيْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَةٍ وَ يُذَكِّرُهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَةٍ لِيُنْسِيَهُ الِاسْتِغْفَارَ وَ يَتَمَادَى بِهَا وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ -سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ- بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِي]
📚 كافي؛ج2؛ ص452
👉@zanjani_net
🔹 وجدان
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... دربارۀ شیوۀ استدلال مرحوم حاج شیخ [عبدالکریم حائری] از مرحوم آقای داماد شنیدم كه میفرمود:
مرحوم آقای حاج شیخ از وجدان به برهان میرسید؛ یعنی فطریات اولیه خودش را در نظر میگرفت، بعد آن را مستدل میكرد، و اینگونه نبود كه به سبب انس با مباحث علمی رایج، از فطریات اولیهاش دست بردارد و در آنها تصرّف كند.
در مباحث علمی باید خالیالذهن و بدون پیشفرض، ادراكات اولیه را در نظر گرفت و بر اساس آن استدلال كرد.
📚جرعه ای از دریا، ج4، ص504
@zanJani_net
💠 هدیۀ اموات
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «#الکلام_یجر_الکلام» دربارۀ انجام خیرات و فرستادن پاداش اعمال نیک برای اموات، مینویسد:
📝... یکى از اساتید ما از مرحوم آقاى آقا سید کاظم یزدى طباطبایى، صاحب عروةالوثقى، متوفّى در 27 شهر رجب سنه 1337 که از مراجع تقلید بود، نقل کرد که او فرمود:
«چون اموات و ذويالحقوق ما زیادند و من مجال نمىکنم که براى هر یک از آنها یک سوره قرآن بخوانم، یک سوره قرآن که براى یکى از آنها مىخوانم، ثواب هبۀ ثواب آن را به یکى دیگر واگذار مىکنم و ثواب این هبه را نیز به سومى و ثواب هبه سومى را به چهارمى واگذار مىکنم و هکذا.»
بلى، این طریقه سهلى است براى استرضاى خاطر اموات و اداى بعضى از حقوق ارباب حقوق؛ چون ارباب حقوق هم زیاد است و اختصاص به اقارب و همسایهها و اساتید ندارد. ارباب خیرات که احداث پل یا قنات یا آبانبار یا مسجد و مدرسه نمودهاند که شخص از آنها استفاده مىنماید، در ذمّۀ شخص حقّ دارند و باید به جهت اداى حقّ او، او را شریک دعاى خیر بنماید.
❖ــــــــــــــ❖
مرحوم حاج میر بهاءالدین زنجانى، متوفّى در سنه 1311، از ارباب خیر بوده. وی در زنجان، قنات و پل و مسجد و آب انبار و غیره احداث نموده و یک پل هم در انگوران، روى سفیدرود ساخته است.
آن موقعى که مشغول ساختن پل سفیدرود بوده، یک نفر گفته بود او این بنا را به جهت شهرت و بلند کردن اسم خود مىسازد. این حرف به گوش وى رسیده بود، او در جواب گفته بود «بر فرض اینکه من قصد قربت نداشته باشم و بدین وجه، از ثواب اصل بنا محروم گردم، امّا دعاى آنهایى که از این بنا استفاده مىنمایند، براى شهرت نیست. ممکن است من از دعاى آنها که طلب مغفرت مىنمایند استفاده نمایم».
واقعاً به نکته خوبى برخورده و بلکه اختصاص به آنهایى که از آن بنا استفاده مىنمایند ندارد، بلکه در شرق و غرب عالم، دعاى خیری که براى بانیان خیر مىنمایند، شامل او مىگردد.
#اموات #خیرات
@zanjani_net
#حدیث_روز
● مانند ماه شب چهارده!
حضرت امام باقر عليهالسّلام فرمودند:
🔸هر که بهدنبال طلب رزق در دنیا برود براى این که دست خواهش و نیاز به سوى کسى دراز نکند و اهل و عیال او در آسایش باشند و بتواند به همسایگان خود محبت و رسیدگی نماید، او در روز قیامت در حالی خداوند را ملاقات میکند که چهرهاش مانند ماه شب چهارده میدرخشد.
[عَنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: مَنْ طَلَبَ الرِّزْقَ فِي الدُّنْيَا اسْتِعْفَافاً عَنِ النَّاسِ وَ تَوْسِيعاً عَلَى أَهْلِهِ وَ تَعَطُّفاً عَلَى جَارِهِ لَقِيَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ مِثْلُ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ]
📚 كافي؛ج5، ص78، ح5
👉 @zanjani_net
آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 هدیۀ اموات ❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «#الکلام_یجر_الکلام» دربارۀ انجام
💠حقداران!
📝... بارى، از جمله ارباب حقوق، صاحبان اخلاق و عادات و سنن حسنه مىباشند که انسان از آنها سرمشق برمىدارد، و نیز ارباب سیف و قلم مىباشند که انسان در سایۀ تأمین آنها در خانه خود، راحت مىخوابد، و ارباب تصانیف مىباشند که شخص از کتب و مصنّفات آنها فایده مىبرد.
همه آنهایی که فواید وجود آنها عاید شخص گردیده، در ذمّۀ آن شخص حق دارند و باید شخص براى اداى پارهاى از حقوق آنها، آنها را شریک در دعا و احسان و اعمال خیر خود بنماید. «سعدیا! مرد نکونام نمیرد هرگز»؛ چون آثار خیر و اخلاق پسندیدۀ وى، او را محبوب دلها و مذکور خاطرها مىنماید. بدین جهت، همواره با ذکر خیر زنده است. صورت نیکو، بیننده را جلب مىنماید و سیرت نیکو، شنونده را نیز:
من ندیدم در جهان جستوجو
هیچ خصلت بهتر از خلق نکو
#الکلام_یجر_الکلام
@zanJani_net
#استفتائات
🔸پورسانت
❓پرسش:
دریافت #پورسانت در مقابل معرفی مشتری یا فروش کالا و خدمات چه حکمی دارد؟
✍️پاسخ:
گرفتن چیزی بهعنوان حق دلالی (پورسانت) در قبال کار مشروع مانعی ندارد اما در بسیاری از موارد این عنوان محقق نمیشود مانند آن جا که خلاف قرارداد کاری با کارفرما باشد. و از همین قبیل است اگر خلاف مصلحت کارفرما باشد. (توضیح اینکه در مواردی که امکان تأمین نیازهای کارفرما با مبلغ کمتر وجود دارد، دریافت پورسانت توسط کسی که از سوی او وکیل تأمین نیازها شده، خلاف رعایت مصلحت بوده و در معمول موارد، وکالت شامل آن نمیشود.)
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
#حدیث_روز
● محاسبه!
رسول اكرم صلّى الله عليه و آله فرمودند:
🔹 « إِنَّ اللَّهَ (تَبَارَكَ وَ تَعَالَى) لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَ لَا إِلَى أَمْوَالِكُمْ وَ لَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَ أَعْمَالِكُمْ.»
🔸 خداوند متعال به چهرهها و داراییهای شما نگاه نمىكند بلكه به دلهای شما و اعمال شما مینگرد.
📚امالى (طوسى) ص 536
👉 @zanjani_net
🔹 صلاحیت منصب!
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... گاهی وظیفه افراد صالح یا حکومت صالح این است که از ورود برخی از افراد در مناصب جلوگیری کنند.
عموی اعلای آقای بروجردی مرحوم حاج میرزا محمود بروجردی «صاحب المواهب السنیة فی شرح الدرّة النجفیة» عالم فوقالعادهای بود. وی بسیار ملّا و متنفّذ و مصداق «و لا یخافون لومة لائم» بود و در نهی از منکر و اجرای حدود، خیلی اهتمام داشت. صاحب المآثر و الآثار درباره وی نوشته است:
«در امر به معروف و نهی از منکر قلبی قوی داشت و از این جهت چند بار به دربار گردونمدار احضار گردید.»
آقای دوانی از مرحوم آقای #بروجردی نقل کرده بود: حاج میرزا محمود در اواخر عمر به فکر افتاد به نجف برود تا در آنجا از دنیا برود و در مقبرة عمّ اعلایش سید بحرالعلوم دفن گردد.
در آن روزگار رفتن به نجف بسیار دشوار بود. وقتی وارد نجف شد، در بدو ورود اطلاع پیدا کرد که یکی از پسرانش متصدی افتاء و قضاء شده است که از شؤون مجتهدین و فقها است. حاج میرزا محمود که او را صالح برای این کار نمیدانست و از طرفی فرستادن پیغام را نیز نافع نمیدید، با اینکه پیر و کهنسال و خستۀ سفر بود، وظیفۀ شرعی خود را نهی از منکر پسرش تشخیص داد و از همانجا عزم بازگشت به بروجرد نمود.
آقای بروجردی میفرمود: من در آن وقت کودکی هشت – نُه ساله بودم و با پدرم به منزل حاج میرزا محمود رفته بودیم. هنوز صدای حاج میرزا محمود در گوش من است که داد میزد: «بروید به او بگویید: این کار را کنار بگذار! این کارها را رها کن، به تو نیامده».
خلاصه حاج میرزا محمود بر میگردد و پسرش را از این مهلکه نجات میدهد. به نظرم در بروجرد هم دفن میشود.
آقای بروجردی میفرمود: من فکر نمیکنم صفحات غرب (غرب ایران) دیگر کسی مانند وی را ببیند!
📚جرعه ای از دریا؛ ج4/ ص549؛ ج3/ص299
👉 @zanjani_net
💠 تیپ خدا!
❖مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب ارزشمند "أربعینیات" دربارۀ اخلاص و اهتمام به رعایت حقوق الهی مینویسد: 🔻
حضرت رسول صلیاللهعلیه وآله فرمود: «هر که از امّت من، صبح کند در حالتی که اندوهش غیر خدا باشد، از خدا نیست».
یعنی از تیپِ خدا نیست. مقصود اینست که همِّ او منحصر به غیر خدا باشد. هر قدمی که برمیدارد برای خاطر غیر بردارد، بیآن که خدا را منظور بدارد. حتّی عبادتی که بجا میآورد، در آن نیز نظر به غیر خدا داشته باشد. این از تیپ خدا نیست. عبادتش در حساب خدا نیست، بلکه عقاب هم بار خواهد آورد؛
چون مولی، بنده را وقتی به تیپ بندگان داخل و در حساب آنها وارد میکند که او خود را به بندگی و مولا را به مولایی شناخته و حقّ بندگی را ادا نموده باشد؛ و ادای حقّ بندگی حضرت حقّ تعالی به اینست که عبادتش را که حقّ اربابی است، به خود ارباب تسلیم نماید و مثقالی از آن به دیگری ندهد.
اکنون اگر بنده، امر مولی را به نحوی که خود او خواسته اطاعت نکند، بلکه از راهی که نهی کرده انجام دهد؛ البتّه از مولی نخواهد بود، بلکه از جهت مخالفت این نهی هم، باری روی بارش افزوده خواهد بود. پس:
شعر ناگفتن به از شعری که گویی نادرست
بچه نازادن به از ششماهه بفکندن جنین
❖ــــــــــــــ❖
[البرقی فی المحاسن، بسنده عن أَبي عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ أَصْبَحَ مِنْ أُمَّتِي وَ هَمُّهُ غَيْرُ اللَّهِ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ»]
📚 المحاسن ؛ ج1 ؛ ص204
اربعینیات(اربعین اول، حدیث 33)؛ ص90
#اخلاص #تیپ_خدا #عبادت
@zanjani_net
#استفتائات
🔸جبران خسارت بیکاری علاوه بر دیه شرعی
❓پرسش:
شخصی حرفه نجاری دارد و در اثر ضربتی که عمداً به او وارد شده، ده روز در بیمارستان بستری میشود، آیا وی علاوه بر دیه شرعی که طبق قانون به وی پرداخت شده، میتواند منافع یا أجرت ده روز را از ضارب بگیرد؟ چنانچه این فرد در مدت مذکور أجیر برای کاری نباشد، باز هم میتواند خسارت محرومیّت از کار خود را از ضارب بگیرد؟ مقدار ضمان چقدر است آیا باید اجرت المثل را بپردازد یا همان اجرت المسمی که به آن مبلغ اجیر شده بود؟
✍️پاسخ:
در هر دو صورت اجرت متعارف این فرد در صورتی که در فرض عدم آسیب، کار میکرد بنا بر احتیاط پرداخت شود.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
🗓تقویم شیعه؛
☑️ 27ربیع الثانی سالروز وفات آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری "ره" (27 ربیعالثانی 1405 برابر با 30 دی 1363)
❖ آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در کتاب «جرعهای از دریا» (ج3، ص 625) درباره تقوای خارقالعاده آن فقیه عالیمقام گفتهاند:🔻
«آقای حاج سید احمد خوانساری خیلی از «من» گفتن پرهیز داشت و وقتی مطلبی از وی میپرسیدند، رأی و نظر خودش را با عبارتی از بزرگان بیان میکرد. مثلاً میفرمود:
«شیخ مرتضی انصاری چنین میفرماید، صاحب جواهر چنین عقیدهای دارد و ...»، و از تعبیری که «من» در آن بود، مجتنب بود. حتّی از معارف معاصر خودش نقل قول میکرد، مثلاً: آقای بروجردی چنین نظری دارد، یعنی من هم همین عقیده را دارم. شنیدم در درس خودش از کتاب مصباح الهدی تألیف حاج شیخ محمد تقی آملی استفاده میکرد با اینکه خودش از آقای آملی ادقّ نظراً بود.»
@zanjani_net
#حدیث_روز
● رو به خانهای دیگر!
حضرت امام صادق علیه السلام به حمّاد بن عیسی فرمودند:
اى حمّاد! از جمله اندرزهاى لقمان به فرزندش اين بود كه گفت:
فرزندم! تو از همان روزى كه به دنيا آمدی، پشت به دنيا و رو به آخرت كردهاى. پس، خانهاى كه به سويش در حركت هستى نزديكتر به توست از خانهاى كه در حال دور شدن از آن هستى.
فرزندم! با عالمان و دانشمندان همنشينى كن و زانو به زانوى آنان بزن، ولی با آنان مجادله مكن كه دانش خود را از تو دريغ كنند.
از دنيا به قدر كفاف برگير و به كلّى آن را دور مينداز تا سر بارِ مردم باشى و آن چنان هم به دنيا مپرداز كه به آخرتت زيان رسانَد.
[و كانَ فيما وَعَظَهُ بهِ ـ يا حَمّادُ ـ أن قالَ : يا بُنَيَّ، إنّكَ مُنذُ سَقَطتَ إلَى الدُّنيا استَدبَرتَها و استَقبَلتَ الآخِرَةَ ، فدارٌ أنتَ إلَيها تَسيرُ أقرَبُ إلَيكَ مِن دارٍ أنتَ عَنها مُتَباعِدٌ . يا بُنَيَّ جالِسِ العُلَماءَ و زاحِمْهُم برُكبَتَيكَ ، لا تُجادِلْهُم فيَمنَعوكَ ، و خُذْ مِن الدُّنيا بَلاغا و لا تَرفُضْها فتَكونَ عِيالاً علَى النّاسِ ، و لا تَدخُلْ فيها دُخولاً يُضِرُّ بآخِرَتِكَ]
📚 بحار الأنوار؛ج13، ص411
👉@zanjani_net
🔹 صاحب تفسیر «مجمعالبیان»؛ طَبَرْسی یا طَبْرِسی؟!
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... نویسندۀ تاریخ بیهق همان شارح نهجالبلاغه است به نام بیهقی فرید خراسان (م565)، که از علمای مهم و معاصر امینالإسلام طبرسی، صاحب تفسیر «مجمع البیان» (م548) است.
در تاریخ بیهق ذكر شده است كه امینالإسلام طبرسی در آن وقت، ساكن سبزوار بود و این قدیمیترین مصدری است كه از امینالإسلام نام برده است. در آن كتاب آمده است كه امینالإسلام اهل روستایی بین قم و اصفهان یعنی تفرش بود. طبق این گزارش باید ضبط صحیح، «طَبْرِسی» باشد، نه «طَبَرْسی»؛ چون این منطقه مكانی به نام «طَبَرس» ندارد. البته صاحب «احتجاج»، از طبرستان مازندران است.
اصل واژه تفرش، «تپرش» است كه در عربی به «طَبْرِس» تبدیل شده است؛ نظیر «تشت» كه به «طست» تعریب میشود.
شاعری مخالف، به پادشاهی خطاب میكند و از او میخواهد كه اهل قم و شهرهای شیعهنشین مجاور را از بین ببر:
خســـروا هست جای باطنیان
قـــــم و كاشان و آبه و «تَپرِش»
احتـــــرام چهـــــار یـــــار بـــــدار
اندرین چهــــار شـــهر زن آتِش
پس فراهان بسوز و مَسلَحكان
تا چهارت همی بگردد شِش
«مَسلَحكان» نام محلّهای در ری بوده است.
❖ــــــــــــــ❖
مرحوم آیةاللـهزاده مازندرانی، اصرار داشت كه صاحب «مجمعالبیان» اهل مازندران بوده و «طَبَرْسی» صحیح است و اگر كسی خلاف این مطلب را میگفت، ناراحت میشد. وی چون با مرحوم والد رفیق بود، نامهای به ایشان نوشت و نظر ایشان و مرا درباره این موضوع پرسید. مرحوم والد با من صحبت كرد و به این نتیجه رسیدیم كه وی اهل تفرش و «طَبْرِسی» صحیح است.
ایشان برای این كه مرحوم آیةاللـهزاده ناراحت نشود، خیلی ادیبانه و ظریف خطاب به وی نوشتند: «ما هر چه كردیم كه تمیمۀ او را از چوبهای جنگل مازندران تهیه كنیم، فراهم نشد!» تمیمه به چوبهایی میگویند كه بهعنوان حِرز برای بچهها استفاده میشود.
[مقبره شیخ طبرسی در مشهد مقدس و در نزدیکی حرم امام هشتم علیهالسلام قراردارد.]
📚جرعه ای از دریا؛ ج4/ ص361و363
👉@zanjani_net
#السلام_علیک_یا_زینب
🚩
امّالکتاب صبر و رضا کیست؟ زینب است
فصلالخطاب کرب و بلا کیست؟ زینب است
فریاد خون خون خدا کیست؟ زینب است
آیینۀ حسین نما کیست؟ زینب است
او آن فهیمهای که ندیده مفهِّمه
از کودکی است عالمهی بیمعلّمه
@zanjani_net
#حدیث_روز
●انکار نعمت!
حضرت امام صادق (علیهالسلام) از پدرش و از جدّش (علیهماالسلام) درباره آیۀ «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» نحل/83 (نعمت خدا را میشناسند اما آن را انکار میکنند)نقل فرموده است که:
وقتی آیۀ ولایت: «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» مائده/55 (ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند؛ همان کسانی که نماز برپا میدارند و در حال رکوع زکات میدهند) نازل شد، گروهی از اصحاب پیامبر (صلیاللهعلیه وآله) در مسجد مدینه جمع شدند و به یکدیگر گفتند: درباره این آیه چه میاندیشید؟
گفتند: اگر این آیه را انکار کنیم، به تمام قرآن کافر میشویم و اگر به آن ایمان بیاوریم و آن را بپذیریم، باید آن هنگام که علی بن ابیطالب (ع) بر ما مسلّط شد از او اطاعت کنیم. میدانیم که محمد (ص) هر چه میگوید راست و حقیقت است. ما از او اطاعت میکنیم، اما امر او درباره علی (ع) را نمیپذیریم.
سپس این آیه نازل شد «يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ اللَّهِ ثُمَّ يُنْكِرُونَها» یعنی نعمت ولایت علی بن ابیطالب (علیهالسلام) را میشناسند «وَ أَكْثَرُهُمُ الْكافِرُونَ» و با این حال بیشتر آنان، این نعمت را انکار میکنند.
📚كافي، ج1، ص427، ح77
#نعمت #ولایت #امیرالمؤمنین ع
@zanjani_net