eitaa logo
آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
4.6هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
80 ویدیو
0 فایل
تنها کانال رسمی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی «مدّ ظلّه» در ایتا □ ارتباط با مدیر کانال: @Mh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 مجلس عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی🔺 پنج‌شنبه 1400/10/16 @zanjani_net
سخنرانی آقای جوانمرد 14001016.MP3
6.69M
🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین آقای جوانمرد ◼️ مجلس عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها - پنج‌شنبه 1400/10/16 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
مداحی آقای حیدرزاده 14001016.MP3
5.99M
🎤 آقای حاج عباس حیدرزاده ◼️ مجلس عزاداری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها - پنج‌شنبه 1400/10/16 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
💠 گزارشی از داستان ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 🔻 📝 اين ماه دی است. هفدهم دى سنه 1314 مطابق روز منحوس 13 شوال 1354، روزى بود كه زن شاه كه ملكه‏‌اش ناميده بودند، با دو تا دختر شاه، بدون حجاب به دانشسرا رفتند؛ امّا ملكه در عين حال، در حجاب بود؛ چنانچه در عكسى كه همان روز برداشته بودند، فقط يك قسمت از صورتش پيدا بود و بقيّه مستور بود؛ مثل اينكه آثار جبر و اكراه، در پيكرش نمايان بود؛ ولى دخترانش در نهايت لاقيدى، مثل اينكه اصلاً تقيّد به آئين اسلام ندارند. ● ... اين آژان‏‌هاى شهربانى‌‏ها، چه آتشى روشن كردند. اینکه در کوچه‌ها، چادر از سر زن‌ها برداشتند و روسری‌ها پاره کردند، به جاى خود؛ در خانه‌‏ها، از صندوق‌‏ها و در حمّام‏‌ها، از بقچه‌‏ها نيز چادر بيرون آورده، بردند. يكى از ارباب اطّلاع نقل كرد كه شهربانى مشهد، به مركز راپورت داده بود كه هجده هزار روسرى در شهربانى جمع شده، تكليف آن چيست؟ چه زن‌‏هاى عفيف در حالتى كه چون بيد مى‏‌لرزيدند، جلب به شهربانی‌ها كردند و در دادگسترى‏‌ها، جرم و حبس نوشتند؛ در صورتى كه اصلاً چنين قانونى نبود كه آن‌ها را مخالف آن قانون قرار داده باشد. چه قدر زن، از ترس بچّه سقط كرد و چه قدر زهره چاك شد، سر به خاك فنا نهادند، شماره‌‏اش را خدا مى‏‌داند. اسم اين، نهضت بانوان بود، با اينكه بيچاره زن‏ها، در زير اين شكنجه‌‏ها، سخت در فشار بودند. ● خوشم آمد از يك زنى كه عازم مشهد بوده، همين كه به دروازه مشهد رسيده بود، آژان كه مأمور دروازه بود جلو او را گرفته بود كه بايد سرت را باز كنى، او قبول نكرده بود. آژان هم راه نداده بود. هر چه خواسته بود با پول و التماس، دست تعرّض او را كوتاه نمايد، نشده بود. با اينكه آژان، نوكر پول است و قانون به هر مهمّى را فداى پول مى‌‏كند، نمى‏‌دانم چه طور شده بود كه پول نيز حلّ اين مشكل را نكرده بود. زن از همان جا، رو به گنبد شريف كرده، عرض كرده بود: «السلام عليك يا علىّ بن موسى الرضا!» من از راه دور، (گويا از تبريز يا اصفهان آمده بود) به قصد آستان‌بوسى تو آمده‌‏ام؛ ولى شريعت جدّت اجازه نمى‌‏دهد كه من با هيئت زشت وارد آستانه‌ات بشوم. همين عرض سلام مرا از اينجا قبول كن و مرا مرخّص كن. اين عرض را كرده، پس ماشين را برگردانيده، وارد مشهد نشده بود. واقعا مردانگى كرده! از اين مقوله زن، خيلى سراغ دارم كه از آن تاريخ كه آژان‌‏ها دست تعرّض به چادر آن ها دراز نمودند، از خانه قدم بيرون ننهادند. ● از انصاف نگذرم، همه آژان‌ها، بد جنس نبودند، آژان‏‌هاى نجيب و اصيل هم زياد است. خيلى از آن‌ها بودند كه خودشان را مورد مؤاخذه قرار مى‏‌دادند؛ ولى دست به طرف ناموس مردم دراز نمى‌‏كردند. جميع طبقات همين طورند؛ خوب هم دارند، بد هم دارند. همه را يك كاسه نمى‌‏شود حساب كرد. هستند اشخاصى كه در لباس تقوا و پرهيزگارى مى‌‏باشند؛ ولى در باطن، از هيچ گونه نافرمانى خدا فروگذار نمى‌‏كنند؛ گرگ‌اند در صورت ميش. و بالعكس، اشخاصى هم هستند در جامه نظامی؛ ولى در نهايت پرهيزگارى. @zanjani_net
● شکرگزاری 🔸 ابو هاشم جعفرى مى‌گويد: گرفتارى شديدى به‌من روى آورد. نزد امام هادی عليه‌السّلام رفتم. ایشان اجازه ورود دادند. آن‌گاه كه نشستم، فرمود: اى ابو هاشم! مي خواهی كدام نعمت از نعمتهایى را كه خدا به‌تو بخشيده است شكر بگویى؟ چهره درهم كشيدم و خاموش ماندم و نمی‌دانستم در جواب چه بگویم. حضرت خود سخن آغاز کرد و فرمود: «خداوند به تو ايمان عطا كرد و از این‌رو بدن تو بر آتش حرام خواهد بود، و نيز سلامتی به تو بخشيد و کمک کرد که بتوانی اوامر او را اطاعت کنی، و قناعت را روزیت کرد و آبروى تو را حفظ نمود. اى ابو هاشم! من اين‌گونه گفتم، چون قصد شكايت از كسى را داشتى كه به تو چنين نيكى كرده است. و اما فرمان دادم صد اشرفى به تو بدهند. آن‌ها را بگير.» [عَنْ أَبِي هَاشِمٍ الْجَعْفَرِيِّ قَالَ: أَصَابَتْنِي ضِيقَةٌ شَدِيدَةٌ فَصِرْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه‌السلام فَأَذِنَ لِي فَلَمَّا جَلَسْتُ قَالَ يَا أَبَا هَاشِمٍ أَيُّ نِعَمِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ تُرِيدُ أَنْ تُؤَدِّيَ شُكْرَهَا قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَوَجَمْتُ فَلَمْ أَدْرِ مَا أَقُولُ لَهُ فَابْتَدَأَ ع فَقَالَ رَزَقَكَ الْإِيمَانَ فَحَرَّمَ بِهِ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ وَ رَزَقَكَ الْعَافِيَةَ فَأَعَانَتْكَ عَلَى الطَّاعَةِ وَ رَزَقَكَ الْقُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَّبَذُّلِ يَا أَبَا هَاشِمٍ إِنَّمَا ابْتَدَأْتُكَ بِهَذَا لِأَنِّي ظَنَنْتُ أَنَّكَ تُرِيدُ أَنْ تَشْكُوَ إِلَيَّ مَنْ فَعَلَ بِكَ هَذَا وَ قَدْ أَمَرْتُ لَكَ بِمِائَةِ دِينَارٍ فَخُذْهَا] 📚 الأمالی (صدوق ره)؛ ص412 @zanjani_net
🗓تقویم شیعه؛ ۸جمادی الثانی سالروز وفات آیت‌الله سید عبدالحسین شرف الدین "ره" صاحب کتاب المراجعات (م1377ق) 🔹کلام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی درباره ایشان🔺 @zanjani_net
💠مناظرات مرحوم شرف الدین [به مناسبت هشتم جمادی الثانی سالروز وفات آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین عاملی "قدّس سرّه" صاحب کتاب المراجعات (م1377ق)] از بیانات آیت الله العظمی شبیری زنجانی "مدّ ظله":🔻 🔸مرحوم حاج آقای والد می‌فرمود: وقتی مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری تازه وفات کرده بود و هنوز چهلم وفات ایشان فرا نرسیده بود، مرحوم آقای شرف الدین وارد قم شد و ما از ایشان دیدن کردیم. آقای شرف الدین آدم با ذوقی بود، مخصوصا در مسائل کلامی ظرافت‌های مخصوصی داشت. 🔸مرحوم شرف الدین با شیخ سلیم بشری – شیخ الأزهر – درباره شیعه بحث داشته و به سؤالات او درباره تشیع پاسخ داده بود. این نوشته‌ها در ماجرای جنگ بین فرانسوی‌ها و مسلمانان در لبنان از بین رفت و خسارات مهمّی به ایشان وارد شد، ولی مرحوم شرف الدین مضمون آن سؤال و جواب‌ها را مجدّداً نوشت، هرچند عین الفاظ شیخ الأزهر و عین پاسخ‌های خود او نبود. کتاب المراجعات مضمون آن سؤال و جواب‌ها است. آقای شرف الدین دارای حافظه‌ای قوی بود. 📚جرعه ای از دریا، ج3، ص477 @zanjani_net
در هیچ پرده نیست، نباشد نوای تو عالم پر است از تو و خالی است جای تو @zanjani_net
● راهزنان خوبی‌ها حضرت امام صادق «علیه السلام» فرمودند: «خداوند راهزنان نيكى را لعنت كند.» سوال شد: راهزنان نيكى چه كسانى هستند؟ فرمودند: «كسى كه به او خوبی شود، و او ناسپاسى كند، در نتيجه نيكوكار را از نيكى به ديگران باز دارد.» [لَعَنَ اللّه قاطِعى سُبُلَ المَعروفِ، قيلَ: وَ ما قاطِعوا سُبُل المَعروفِ؟ قالَ: اَلرَّجُلُ يُصنَعُ إلَيهِ المَعروفَ فَيَكفُرُهُ، فَيَمتَنِعُ صاحِبُهُ مِن أن يَصنَعَ ذلِكَ إلى غَيرِهِ] 📚 كافى، ج4، ص33، ح1 @zanjani_net
💠 بارِ منّت ❖ مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب می‌نویسد: 🔻 📝یکی از اساتید کتب مقدّماتی ما نقل کرد که یک نفر از زندان‌خانۀ حکومتی فرار کرده، آمده در مدرسه متحصّن و در حجرۀ ما ساکن گردید. مدّتی همینطور بود. یک روز دیدیم که از مدرسه بیرون رفته. سراغ گرفتیم، گفتند باز به زندان‌خانه رفته، زنجیر به گردن نهاده! سبب پرسیده‌اند که چرا باز خود را گرفتار حبس و زنجیر نمودی؟ جواب داده بود که زنجیرِ منّت، چندین بار سنگین‌تر از زنجیر حکومت است! تازه فهمیدم که من از باران به زیر ناودان فرار نموده بودم؛ این است که دوباره از زیر زنجیر منّت گریخته، به زنجیر حکومت پناهنده شدم. آن استاد ما گفت که معلوم شد که من در اثنای محاوره، منّتی به وی، گذاشته‌ام که او نتوانسته بر خود هموار نماید. این است رفته، گردن به زیر زنجیر کشیده، خود را آسوده داشته! ❖ همینطور هم هست؛ زنجیرِ منّت، سنگین‌تر از زنجیر حکومت است. پس به کسی که نمودی، آن را با ، باطل و ضایع مکن تا نهال احسانت بار محبّت و اجر آخرت بیاورد؛ والاّ، نه اینکه تنها شکوفۀ محبّت را نشکفته، می‌ریزد بلکه به جای آن، بار عداوت می‌آورد. امّا اگر احسانت را اظهار نکردی، پس اگر در این معامله، منظورت خدا بوده، او خودش می‌داند، محتاج اظهار تو نیست و روش بنده‌پروری را هم خوب می‌داند و اگر منظورت همان کس است که احسان در حقّش کرده‌ای، او نیز در مقام تشکّر و قدردانی، اگر شخص شاکر و حقّ‌گزار باشد، از بیان واقع فرو‌گزار نخواهد بود؛ چون همانطوری که بر تو اظهار احسان، قبیح و نارواست، از او هم پنهان کردن، قبیح و نارواست و اگر با زبان، از اظهار نعمتِ مُنعم فروگذاری نماید، با عمل باید فروگذار نباشد. @zanjani_net
▫️اتقان مباحث علمی شیخ انصاری [به‌مناسبت 18 جمادي الثانیة سالروز وفات مرجع بزرگ شیعه، استاد الفقهاء آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری «رضوان الله علیه»] ❖ از بیانات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: 📝... آقای آ‌قارضی شیرازی ( نوه میرزای شیرازی)، با واسطه از میرزا نقل می‌كرد: میرزای شیرازی در درس روز چهارشنبه مطلب شیخ را رد كرده و قرار می‌شود بعد از تعطیلات در روز شنبه بحث دیگری را شروع بكند، اما وقتی شنبه می‌آید، می‌گوید: مطلب همانی است كه شیخ انصاری گفته است و ما نمی‌توانیم از مطلب ایشان عدول كنیم. رابطۀ شما با شیخ به واسطۀ كتاب‌های ایشان است، اما ما خود شیخ را دیده‌ایم و شیخ كسی نیست كه ما به راحتی بتوانیم فرمایش ایشان را رد كنیم. این‌طور نیست كه شیخ دو جمله پشت سر هم بیان بكند و مقصودش در هر كدام یك چیزی باشد، بلكه نكته‌ای در بیان ایشان وجود دارد. 📚جرعه ای از دریا ج4، ص440 @zanjani_net
🔸میلاد با سعادت سرور زنان عالم، دخت رسول مکرّم، أمّ الأئمة النجباء حضرت فاطمه زهرا «سلام الله علیها» را محضر فرزندشان امام عصر «عجل الله فرجه الشریف» و عموم محبین و موالیان خاندان رسالت تبریک و تهنیت می‌گوییم. @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشا به حال پیمبر چه مادری دارد درون خانه بهشت معطری دارد... 📹 ویژه ولادت با سعادت حضرت صدیقۀ کبری سلام‌الله‌علیها س س ✳️ امام محمد باقر علیه‌السلام @zanjani_net
🔸ارسال پیام‌های تبلیغاتی به صفحات خصوصی اشخاص ❓پرسش: من بازار یاب هستم و برای کارم پیام‌های تبلیغاتی به صفحه خصوصی افراد در شبکه‌های اجتماعی می‌فرستم. آیا باید مطمئن باشم که افراد راضی به این کار هستند یا همین که اطمینان به عدم رضایت آن‌ها ندارم کافی است؟ ✍️پاسخ: ارسال پیام مذکور، اگر عرفا موجب ایذای آن‌ها نباشد، مانعی ندارد. 🔺دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
الا ستارۀ موعودِ گرم و عالمتاب! به دشت تيرۀ هستى چو آفتاب بتاب @zanjani_net
▪️ إنّا لله و إنّا إلیه راجعون رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام)، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) را به محضر امام زمان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصا بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم. آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموز‌ه‌های مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت. خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است. خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیاء و اولیای الهی محشور گرداند. دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
◼️ ▪️در پی در گذشت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(ره)، شب گذشته (۱۲بهمن۱۴۰۰) آیت الله العظمی شبیری زنجانی با حضور در دفتر ایشان، رحلت آن فقیه فقید را به بیت معظم ایشان تسلیت گفتند و غفران و رحمت الهی را برای آن عالم بزرگوار مسالت نمودند. @zanjani_net
🔸 شِبل حيدر سبط پيغمبر خَديو انس و جان مخزن علم‌النبيّين کاشف سرّ و عَلن حضرت باقر ضياى ديدۀ خيرالنسا حامى شرع رسول‌الله هوادار سُنَن کوى او چون خانۀ حق قبلۀ اهل يقين اسم او چون اسم اعظم دافع رنج و مِحَن 🌺 سالروز ولادت با سعادت حضرت امام محمّد باقر (سلام‌‌الله‌علیه) را به محضر مقدس ‌حضرت صاحب‌الأمر امام زمان(عجل‌الله فرجه‌الشریف) و عموم مؤمنین و محبین خاندان رسالت (علیهم‌السلام) تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @zanjani_net
🏴السلام علیک یا اباالحسن یا علی بن محمد الهادی النقی ◾️مجلس سوگواری شهادت جانسوز حضرت امام هادی علیه السلام ▫️سخنران: حجت الاسلام والمسلمین آقای حائری قزوینی ▫️با مرثیه‌سرایی: آقای انصاریان زمان: شنبه (۱۶ دی۱۴۰۰)، ساعت ۱۰:۴۵ مکان: دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی 🔻این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می گردد و بطور زنده از صفحه رسمی دفتر در اینستاگرام (zanjani_net) پخش خواهد شد. @zanjani_net
سخنرانی ...شهادت امام هادی ع.MP3
6.65M
🎤 حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حائری قزوینی ◼️ مجلس عزای شهادت حضرت امام هادی سلام‌الله علیه - شنبه 1400/11/16 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
مرثیه‌خوانی شهادت امام هادی ع.MP3
2.82M
🎤 آقای انصاریان ◼️ مجلس عزای شهادت حضرت امام هادی سلام‌الله علیه - شنبه 1400/11/16 🔺دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔸ماه عشق و عبادت (نوشتار ویژۀ ماه رجب) ▫️از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه وآله) نقل شده که فرمودند: خداوند متعال در آسمان هفتم فرشته‌اى را گمارده است که به او «داعی» گفته می‌شود. هنگامی که ماه رجب فرا می‌رسد، آن فرشته در هر شب از آن تا صبح ندا می‌دهد: «خوشا به حال ذاکران! خوشا به حال اطاعت کنندگان!» و خداوند متعال می‌فرماید: «من هم‌نشین کسی هستم که همنشین من باشد ...» ▫️از حضرت امام صادق علیه‌السلام نیز نقل شده که: روز رستاخیز سروشی از درون عرش ندا می‌دهد: اهل رجب کجایند؟ گروهی برمی‌خیزند که چهره‌شان براى مردم محشر می‌درخشد ...» این ویژه نامه را که دربارۀ فضیلت و اعمال ماه بزرگ است، می‌توانید در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی مطالعه کنید:🔻 https://b2n.ir/b85989 ✳️ @zanjani_net
🔸ادعای «سلونی ...» ❖مرحوم آیت‌الله‌ حاج سید احمد زنجانی در می‌نویسد: 🔻 📝... در جلد سيّم شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد، صفحه 217 نوشته كه: در زمان الناصر لدين‌اللّه عبّاسى، مردى بود، به مردم موعظه مى‏‌كرد. در پاى منبر او، جمع كثير از عوام و بلكه از فضلاء نيز جمع مى‌‌شد. روزى ادّعا كرد و گفت: «سلوني قبل أن تفقدوني»؛ يعنى از من پرسش نماييد، پيش از آن كه مرا گم كنيد. اين را تكرار كرد. احمد بن عبدالعزيز الكزي كه بالخصوص به جهت سرافكنده كردن وى، در مجلس نشسته بود، گفت: من نشنيده‌‏ام كه اين كلمه را كسى گفته باشد به جز از علىّ بن ابى‌طالب (علیه السلام)، و تمام خبر نيز معلوم است. و مقصود وى از تمام خبر اين بود كه آن حضرت (عليه‏‌السلام)، بعد از فرمودن اين كلمه، فرمود كه بعد از من كسى اين حرف را نمى‏‌گويد مگر به ادّعا؛ يعنى حرفش، محض ادّعا است. واعظ خواست فضيلت فروشى نموده، از اطّلاعات رجالى دم بزند، گفت: علىّ بن ابى‌طالب كيست؟! آيا علىّ بن ابى‌طالب بن مبارك نيشابورى است يا علىّ بن ابى‌طالب اسحاق مروزى است يا علىّ بن ابى‌طالب عثمان قيروانى است يا علىّ بن ابى‌طالب بن سليمان رازى است؟ همين‏طور، هفت يا هشت نفر از اصحاب حديث را شمرد كه همه‌‏شان، على بن ابى‌طالب بودند. كزى، با دو نفر از چپ و راست بلند شدند. كزى گفت: آقاى من، آن على بن ابى‌طالب (علیه السلام)، شوهر فاطمه (س)، سيّدۀ زن‌هاى عالم است. اگر باز نشناختى‏‌اش، او، آن كسى است كه حضرت رسول (صلّى‌‏الله‌‏عليه ‏و‏آله)، هنگامى كه در ميان اتباع خود، طرح برادرى انداخت، او را با خود برادر كرد و اثبات كرد كه او نظير و مانند او است. خواست واعظ حرف بزند؛ آن شخص كه در دست راست بلند شده، گفت: آقاى من، محمّد بن عبداللّه، در ميان نام‌ها زياد است؛ ولكن در ميان آن‌ها، كسى نيست كه حقّ تعالى در شأن او فرموده باشد «ما ضلّ صاحبكم وما غوى وما ينطق عن الهوی إنْ هو إلّا وحي يوحى». و هم چنين، در ميان نام‌ها، علىّ بن ابى‌طالب زياد است؛ ولكن در ميان آن‌ها كسى نيست كه حضرت رسول (ص) درباره وى فرموده باشد كه: «أنت منّي بمنزلة هارون من موسى إلّا أنّه لا نبيّ بعدي». واعظ خواست حرف بزند، آن شخص كه از جانب چپ بلند شده بود، گفت: آقاى من، حقّ تو اين است كه او را نشناسى و معذور هم هستى؛ چون نابينا اگر كسى را نديده، معذور است. پس، مجلس مضطرب شد و مردم به هم ريختند و دست به يخه يكديگر كردند. واعظ از منبر به زير آمد و رفت به خانه و در به روى خود بست. گماشتگان خليفه آمده، مردم را آرام كردند و خليفه نيز در آخر همان روز، احمد بن عبد العزيز كزی را با آن دو نفر گرفته، توقيف كرد تا اينكه نايره فتنه خاموش شد؛ آن گاه، رهاشان كرد. نگارنده، اگر در آنجا حاضر بودم، از وى مى‏‌پرسيدم كه اين كلمه را يعنى كلمه «سلوني قبل أن تفقدوني» را پيش از تو كسى گفته يا نه؟ و اگر گفته، به آخر اين جمله چه الحاق نموده؟ حال از دو شقّ خالى نبود: يا مى‌‏دانست يا نمى‏‌دانست. اگر نمى‌‏دانست، جهلش ثابت مى‌‏شد و اگر مى‏‌دانست، ناچار بود بگويد كه علىّ بن ابى‌طالب (ع) آخر آن جمله، فرموده: «لايقولها بعدي إلّا مدّعٍ». يعنى بعد از من نمى‌‏گويد اين كلمه را مگر مدّعى كه محض ادّعا كرده باشد. در اين صورت، مدّعىِ محض بودنِ خودش ثابت مى‌‏شد. به هر صورت، مشتش باز مى‌‏شد، گرچه پيش مردانِ باطن‌بين، مشت اين قبيل اشخاص كه در روى اصولِ خودفروشى قدم بر مى‌‏دارند باز است، هر چند اين‌كه از علم هم بهره كامل داشته باشند؛ چون علم آن‌ها، مشوب به اغراض فاسده است؛ و عملى كه مشوب به اغراض فاسده شد، چراغ هدايت به مبدأ اعلى نمى‌‏شود؛ بلكه دلالت به همان اغراض فاسده مى‌‏كند. عملى كه مجادله را سبب است، او خود، چراغ ابى‌لهب است. علم در سينه آن‌ها، مانند چراغى است در دست دزد. «چو دزدى با چراغ آيد، گزيده‏ تر برد كالا». @zanjani_net