💠 اهلُ الله
❇️ ای دوست! بلالِ حبشی میگفت: «اَشهَدُ أَنْ لا اِله الا الله» به سين میگفت و به شين نمیتوانست گفت. پس سيد صلی الله عليه و آله گفت: ««سينُ بلال عَنْدَاللهِ شينٌ.» اما بوجهل و بولهب اَشْهَد راست بتوانستندی گفت. [حال] چه گويی اهل قرآن! اهلُ اللّه بوجهل بود يا بلال؟
📚 نامه هاى عين القضات همدانی
📖 ص ۴۹
🆔http://eitaa.com/zekra114
⚜جوان
امام موسی صدر عقیده داشت: محبت خدا با دوست نداشتن انسانها هرگز جمع نمیشود.
✅ او میگفت: من وقتی من به جوانان مینگرم، چشمی را میگشایم و دیگری را میبندم!
✅ او میگفت: آرزوی من این است که جوانان همواره مورد لطف و حسن ظن جامعه خود باشند، زیرا آنان رکن، اساس، شریان حیاتی و گلِ خوشبوی کشورند و همواره رایحهای از بهشت همراه خود دارند.
✅ او جوانان را تشویق میكرد که «از تنگ نظری قدیمیان و از تندروی امروزیان که نتیجهی آن باز هم تنگنظری خواهد بود، بر حذر باشند و بدانند ایمان و اعتقادی منشأ اثر است که انسان از ورای قلهی علم بدان بنگرد».
📚 بیداری و بین الملل اسلامی با مروری بر نقش داعیان قرآنی دوسده اخیر
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📑 ص ۱۴۴
🆔 http://eitaa.com/zekra114
AUD-20230304-WA0003.mp3
2.59M
🕋 تلاوت آیات ۶ تا ۱۰ سوره قاف
🎙 محمد صدیق المنشاوی
🆔 http://eitaa.com/zekra114
❇️ مفهوم حمل قرآن
🔘 مفهوم لغوی حمل، با خود بردن، در بر داشتن، به همراه داشتن، و مانند آن می باشد و حامل قرآن کسی است که قرآن را با خود دارد و به هر جا که می رود، قرآن با او است.
روشن است که مقصود از همراهی با قرآن و همراه داشتن آن، صرفاً وجود الفاظ و عبارات قرآن در حافظه انسان نمی باشد، بلکه قرآن این حالت را سخت نکوهش می کند:
📖 مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (جمعه:۵)
↩️ به موجب نصّ این آیه ی شریفه، حمل نکردن کتاب آسمانی به معنی «تکذیب» آیات الهی - و نه تنها عمل نکردن به آنها - و سرانجام مصداقی بارز از «ظلم» خواهد بود.
🔘 جهت گزینش تعبیر یا ترکیبی فارسی، معادل «حامل قرآن»، میتوان ترکیب «قرآن دان» را اختیار نمود، با هر دو معنایی که این ترکیب میتواند داشته باشد، قرآندان به معنای عالم و دانای قرآنی، به معنای کسی که علم قرآن دارد و نیز به مفهوم کسی که قرآن در اوست: با عنایت به مفهوم ظرفیت در پسوند «دان» در زبان فارسی در ترکیباتی نظیر عطردان و گلابدان. چنانکه «دانش» نیز در نهایت از همین ریشه و به معنی حمل علم در قلب است.
📚 حمل قرآن (پژوهشی در روششناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید)
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📖 ص۲۲و۲۳
🏫 انتشارات حوزه و دانشگاه
🆔http://eitaa.com/zekra114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 تلاوت آیات ۵۰ و ۵۱ سوره اعراف
🎙 محمد صدیق المنشاوی
🆔 http://eitaa.com/zekra114
⚜ ضرورت آموزش زبان قرآن به قرآن با مروری بر شکل گیری تجربه آموزش مستقیم زبان در قرون اخیر
📋 چکیده
بنا بر تعالیم قرآن و اهلبیت، فهم قرآن با قرآن، راه دقیق فهم این کتاب است. روشن است که این روش از فهم معانی مفردات آغاز میشود.
✅ مقاله در پی تأکید بر این راه با تبیین ارتباطات میان مفردات و عبارات قرآنی با استفاده از روابط نهفته در اجزای زبان قرآن، و اقتراح تدوین «روشی برای آموزش مستقیم زبان قرآن» است.
✅ اغلب این نمونهها را میتوان همگام با آموزش روانخوانی در سنین ابتدایی از طریق تلقین و تکرار برای فعالسازی هوش قرآنی قرآنآموزان و توجه ایشان به «کُنتراستِ»های تفاوتها و استخراج نظم میان اجزای زبان قرآن به کار گرفت.
✅ برخی از این راهها عبارتاند از: عبارات تبیینگر، جایگزینی، نظام تقابل مفردات و مفاهیم، قبض و بسط، ترکیب و استیناف، ترادف، استعمالات گوناگون ریشه، تعیین مصداق، سیاق و موقعیت. تاکید مقاله با توجه به محدودیت مجال بر شش راه نخست است.
✅ بشر در تجربیات زبانآموزی خود به برخی از این راهها دست یافته که مقاله بر این موضوع نیز مروری فشرده دارد.
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📔 مجله پژوهشهای قرآن و حدیث، دوره ۵۵، شماره ۱، مهرماه ۱۴۰۱
🌐 لینک مشاهده و دریافت اصل مقاله: https://jqst.ut.ac.ir/article_89347.html
🆔 http://eitaa.com/zekra114
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 تلاوت آیات ۲۱ تا ۲۴ سوره فجر
🎙 محمد صدیق المنشاوی
🆔 http://eitaa.com/zekra114
✴️ كيفيت قرائت و اقراء پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله وسلم
🔶 در یك كلام ميتوان گفت كه شيوه تلاوت پيامبر اكرم (ص) عبارت بوده است از: «ترتیل آیات کلام الله»
و حضرت بر مبنای «وَ رَتِّل ِ القُرآنَ تَرتِيلا» (مزمل: ۴)، آیات را به شیوه «ترتیل» میخواندند.
اما «ترتیل» در مکتب پيامبر اكرم (ص) معنای خاصی دارد كه با آنچه ما امروزه به
عنوان «تلاوت ترتيل» ميشناسيم متفاوت است.
🔸 در روایات آمده است كه پيامبر اكرم (ص) قرآن را بسيار زیبا، واضح، آرام و آهسته
ميخواندند به گونه ای كه گویی تلاوت یك سوره ی متوسط به اندازه خواندن یك
سوره ی بلند طول می یافت.
برخی از صحابه، تلاوت ایشان را كشيده همراه مدّ توصيف كردهاند.
🔸 این آرام خواندن و پرهيز از عجله در تلاوت آیات، مجالی را فراهم می آورد كه صحابه همه حروف و كلمات و حركات را كاملاً آشکار و واضح تلاوت كنند به گونهای كه هر شنوندهای كاملاً ميتوانست حروف و حركات و كلمات را بشناسد و حتی بشمارد و اگر خواست، تکرار كند و به خاطر بسپارد.
این «تلاوت حرف به حرف» و كلمه به كلمه، بسيار ساده و حتی از آهنگ و نغمه نيز پیراسته بود.
🔸 حضرت بر سر همه ی آیات، وقف و مکث ميكردند.
تلاوت ایشان لبریز از خشيت الهی بود و هر شنونده ای را متوجه «كلام الله» بودن قرآن مینمود.
📚 حمل قرآن (پژوهشی در روششناسی تعلیم و تحفیظ قرآن مجید)
🖋 دکتر ابوالفضل خوشمنش
📖 ص ۲۴ و ۲۵
🏫 انتشارات حوزه و دانشگاه
🆔 http://eitaa.com/zekra114
📣 دانشکده تربیت و آموزش علوم تربیتی دانشگاه دولتی اسلامی جاکارتا برگزار میکند:
💠سمینار بینالمللی: مسجد به عنوان مرکز آموزش اسلامی
📆 چهارشنبه: ۲۴ اسفند ۱۴۰۱
⏰ ساعت: ۱۱:۳۰ تا ۱۵ (به وقت ایران)
🎙 با سخنرانی جناب آقای دکتر ابوالفضل خوشمنش
عضو هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران
🖋 موضوع ارائه دکتر خوشمنش: مروری بر جایگاه و کارکردهای «مسجد»؛ از «بیت الله الحرام» تا مساجد روزگار ما
🕦 ساعت ارائه دکتر خوشمنش: ۱۳:۳۰ تا ۱۴ (به وقت ایران)
✅ برگزاری سمینار در بستر اپلیکیشن زوم
🌐 لینک شرکت در همایش:
https://zoom.us/j/97194492830?pwd=VDJqSEJhTUpFTzY4dy9YU0FROXZMQT09
Meeting ID: 971 9449 2830
Passcode: seminar
🆔 http://eitaa.com/zekra114