eitaa logo
یادداشت‌💌✍
367 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
106 ویدیو
13 فایل
📚۱عملکرد بانوان راوی‌شیعه عصر ابناء الرضا(ع) ۲روش‌های آموزش صید مروارید علم ۳زمزمه‌ قلب من ۴بر دین‌حسین علیه‌السلام ۵ره‌آورد پژوهش۲ ۶تاریخگذاری روایات وحی ✍️نجمه‌صالحی: نویسنده و پژوهشگر، مدرس‌حوزه و دانشگاه سایت شخصی 🌐https://zemzemh.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادداشت‌💌✍
. عاشورا در تاریخ2⃣ ✍نجمه صالحی شهادت امام حسین علیه السلام، نتیجۀ حوادثی بود که تا پیش از آن در
. عاشورا در تاریخ3⃣ گزارش‌های تاریخی زیادی در مورد نقش بنی‌امیه در گسترش فضائل روزه‌ی روز عاشورا وجود دارد. ابوریحان بیرونی(م.442ه.ق) می‌نویسد: که بنی‌امیه پس از شهادت امام حسین علیه‌السلام این روز لباس‌های نو می‌پوشیدند و زینت می‌کردند و سرمه به چشمان می‌کشیدند و آن را عید می‌‌گرفتند و جشن‌ها و مهمانی‌ها به پا می‌داشتند و شیرینی پخش می‌کردند و این رسم در میان اهل‌سنت تا پایان حکومت‌امویان ادامه داشت و پس از آن نیز در میان آن‌ها باقی ماند. مَقریزی(م.845ه.ق) در کتاب خود می‌نویسد: این اقدامات توسط حجاج(م.95ه.ق) رواج پیدا کرد. نقل شده که در قرون اولیه، اهل‌سنت در روز عاشورا لباس‌های نو می‌پوشیدند و غذایی خاص (به نام حبوب) می‌پختند و سرمه به چشمان می‌کشیدند. در بستر تاریخی، روزه عاشورا اهمیت اجتماعی بسیاری داشته و به‌نوعی در تعیین شیعه از غیرشیعه در جامعه مؤثر بوده است. به‌دلیل همین حساسیت و براساس آنچه که در مورد اعتقاد افراد، وضعیت فکری جامعه و محل سکونت راویان، می‌توان گفت که ائمه علیهم‌السلام در بیان حکم روزه در این روز جانب احتیاط و تقیه را رعایت کرده‌اند. روایات روزه عاشورا را با توجه به رویکرد تقیه می‌توان به سه گونه تقسیم‌بندی نمود: گونه اول: روایاتی که در آن‌ها یا فضائلی برای روزه عاشورا بیان شده و یا فرموده‌اند که رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در این روز، روزه می‌گرفتند و تقیه لحاظ شده است. گونه دوم: روایاتی که تنها از روزه در این روز منع کرده و هیچ دلیلی بر این امر نکرده‌اند. گونه سوم: روایاتی که بدون لحاظ تقیه، نه تنها از روزه در این روز منع کرده‌اند، بلکه با تعابیری بسیار شدید اللحن، تشریع روزه در این روز را رد کرده و برای روزه‌گرفتن در این روز عقابی دردناک بیان نموده‌اند. 📚برشی از مقاله‌ی نقش عنصر تقیه در سیر تاریخی بیان احکام توسط معصومان علیهم‌السلام(مطالعه موردی: حکم روزه عاشورا)، فصلنامه علمی پژوهشی تاریخ اسلام، نویسندگان: ، محمد حسین افراخته @zemzemh60
یادداشت‌💌✍
. عاشورا در تاریخ3⃣ گزارش‌های تاریخی زیادی در مورد نقش بنی‌امیه در گسترش فضائل روزه‌ی روز عاشورا وج
. عاشورا در تاریخ4⃣ ✍نجمه‌صالحی در سیرۀ عملی اهل بیت علیهم السلام ذکر شده، بارها و در هر زمان، با یاد شهدای عاشورا می‌گریستند و حتی به شاعران دستور می‌دادند که در شهادت سیدالشهدا علیه السلام برای آن‌ها شعر بخوانند. بازماندگان عاشورا، پس از بازگشت به مدینه، به عزاداری بر شهدای واقعه‌ی پرداخته و امام سجاد علیه السلام برای آن‌ها غذا آماده می‌کردند. امام صادق علیه السلام در روز عاشورا، گریان بودند و غم در چهره ایشان نمایان بود. امام کاظم علیه السلام از ابتدای محرم خندان دیده نمی‌شدند و در روز عاشورا ناراحتی ایشان به اوج می‌رسید. امام رضا علیه السلام فرمودند که مصییت روز عاشورا پلک چشمان اهل بیت علیهم السلام را زخم کرده و اشک چشمان ایشان را سرازیر کرده است. به علاوه، اهل بیت علیهم السلام، بارها به شیعیان دستور داده‌اند که در روز عاشورا و حتی در مناسبت‌های دیگر، بر امام حسین علیه السلام گریسته، همواره و در تمامی لحظات ایشان را یاد کرده، به ایشان از راه دور و نزدیک، سلام داده و هرگاه که توانستند ایشان را زیارت کنند. اهل بیت علیهم السلام به شیعیان دستور می‌دادند که در روز عاشورا ژولیده موی بوده، لباس‌ها را به مانند اهل مصیبت پوشیده و در خانه‌های خود عزاداری کنند. برخی از مجالس عزاداری بر امام حسین علیه السلام در حضور خود ائمه علیهم السلام انجام می‌شده است. با این وجود، به دلیل اختناق حاکم در جامعه اسلامی در دوران بنی امیه و بنی عباس، اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ناگزیر بودند که این مجالس را به صورت غیر علنی برگزار کنند. ➖➖➖➖ 📚ابن قولویه، کامل الزیارات، صص۲۰۸_۲۱۱، ر.ک. شبر، ادب الطف، ج ۱ برقی، محاسن، ج ۲،ص۴۲۰ شیخ صدوق، امالی، ص۱۹۱ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص۸۶. @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از موعود ثقلین
بر دین حسین علیه السلام.pdf
7.88M
🚩 کتاب بر دین حسین علیه السلام؛ اثر دهم 📌 این کتاب بررسی ادعای مدرسی طباطبائی در کتاب مکتب در فرایند تکامل است. مدرسی طباطبائی بر این باور است که عناصر اصلی باور امامتی شیعه در نیمه دوم از قرن دوم شکل گرفته. نویسنده کتاب بر دین حسین علیه السلام اما به روش تاریخی نشان می دهد عناصر اصلی باور شیعه به امامت اهل بیت علیهم السلام به روشنی در روز عاشورای سال ۶١ هجری در میان اصحاب سیدالشهداء علیه السلام وجود داشته و به هیچ وجه برساخته سالهای پسین نیست. 📌برشی از کتاب؛ بر دین حسین علیه السلام، عبارت پرتکرار جمعی از اصحاب حضرت سید الشهداء علیه السلام در رجزهای خویش است (إني عَلی دینِ الحسین) اعتقادی که باور به آن در طول تاریخ، مرام شیعیان امامیه در مقابل تحریف‌های ایجاد شده توسط دشمنان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان بود... ✍️ نویسندگان: محمد حسین افراخته نجمه صالحی مریم امامی شوشتری کوثر وفادار 🔹فایل پی دی اف شامل: ✔️ طرح جلد ✔️ شناسنامه کتاب ✔️ مقدمه ناشر ✔️ مقدمه نویسنده ✔️ پشت جلد کتاب 🔻کاری از مؤسسه موعود ثقلین و انتشارات بین المللی انصاریان 🆔 https://eitaa.com/moudethaqalain 📌برای تهیه کتاب به آیدی زیر پیام دهید @MA_Bagheri71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یادداشت‌💌✍
. عاشورا در تاریخ4⃣ ✍نجمه‌صالحی در سیرۀ عملی اهل بیت علیهم السلام ذکر شده، بارها و در هر زمان، با
. عاشورا در تاریخ5⃣ ✍نجمه‌صالحی عزاداری بر امام حسین علیه السلام افزون بر دوره‌ی حضور ائمه علیهم‌السلام در دوران غیبت کبری نیز در میان شیعیان رواج کامل داشت. در دوران حکومت آل بویه، در سال 352 معز الدولة دستور داد که در شهر بغداد دکان‌ها بسته شود، بازارها و خرید و فروش تعطیل شود، مردم لباس سیاه بپوشند و بر سر در خانه‌ها و مغازه‌ها مُسوح* نصب شود. در همین دوران در مصر و در دوران حکومت فاطمیان، عزاداری بر امام حسین علیه السلام در سال 362 و به دستور المعز لدین الله فاطمی، به صورت علنی برگزار شد. تمامی این آیین‌ها تا پایان حکومت آل بویه در بغداد (سال 448) و حکومت فاطمیان در مصر (سال 567) ادامه داشت.* در دوران حکومت های بعدی نیز گزارش‌هایی در مورد عزاداری بر امام حسین علیه السلام در منابع مختلف گزارش شده است. پس از انقراض حکومت آل بویه، توسط طغرل سلجوقی، عزاداری بر امام حسین علیه السلام در دوران سلجوقیان که تعصب مذهبی شدیدی بر علیه شیعیان داشتند، ممنوع شد. با این وجود، در سال 458 در روز عاشورا یکی از شیعیان از دنیا رفت و شیعیان محلۀ کرخ* به بهانۀ او بر امام حسین علیه اسلام عزاداری کردند. در گزارشی از برگزاری مراسم عاشورا در شهر همچنین در سال 582 شیعیان بغداد در روز عاشورا، با وجود سخت‌گیری حکومت سلجوقی به عزاداری پرداختند. در نسخه‌ای خطی به زبان فارسی که امروزه به شمارۀ 4920 در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود، داستان شهادت تمامی ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده است که بخش عمدۀ آن داستان شهادت امام حسین علیه السلام است. این نسخه بر اساس شواهد در قرن ششم و یا هفتم تألیف شده است. در دوران‌ دولت‌های بعدی نیز عزاداری بر امام حسین علیه السلام همه ساله انجام می‌گرفت. در دوران دولت ایلخانان مغول، نیز شواهدی مبنی بر عزاداری موجود است. در دوران تیموریان است که کتاب روضة الشهدا توسط ملا حسین کاشفی نوشته شد تا چنان که خود نویسنده در مقدمۀ کتاب نیز نوشته است، یک متن جامع فارسی در ذکر مصائب امام حسین علیه السلام موجود باشد. ➖➖➖ *پارچه مسوح، از جنس موی اسب و بز تولید می‌شد و معمولا به رنگ سیاه بوده و پوشیدن آن و یا نصب آن بر در خانه نشانۀ ماتم زدگی بود. *همدانی، تکملة تاریخ الطبری،چاپ شده در ضمیمۀ تاریخ طبری، ج 11، ص 397. *مقریزی، الخطط، ج 2، صص 329 و 436. *محلۀ کرخ از محله های شیعه نشین بغداد بود و تمامی اهالی آن شیعه بوده و هیچ سنی در آن وجود نداشت (حموی، معجم البلدان، ج 4، ص 448). *کاشفی، روضه الشهدا، ص 112‌. @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. قرائت سوره واقعه✔️ طالب جنت شدم نه محض ناز و نعمتش آرزو دارم ببینم آب می‌نوشد حسین... صلی الله علیک یا ابا عبدالله الحسین💔 @zemzemh60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. در میان تیر و نیزه، در میان عطش و تشنگی، صدای غریبی‌ات در گوش زمان ثبت شد تا مظلومیتت را در همیشه‌ی تاریخ، به یاد آوریم و اشک‌هایمان به یاد تو جاری است. در این روز شیرخوارگان حسینی، در حرم امام رئوف ثامن الحجج علیه‌السلام از خداوند متعال می‌خواهیم که به حرمت مظلومیت کوچکترین یار سیدالشهداعلیه‌السلام، حاجات همه دوستان را برآورده به خیر سازد و زندگی‌شان را پر از امید و برکت کند. 🍃نائب الزیاره همراهان گرامی هستم.🍃 @zemzemh60