eitaa logo
یادداشت‌💌✍
365 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
106 ویدیو
13 فایل
📚۱عملکرد بانوان راوی‌شیعه عصر ابناء الرضا(ع) ۲روش‌های آموزش صید مروارید علم ۳زمزمه‌ قلب من ۴بر دین‌حسین علیه‌السلام ۵ره‌آورد پژوهش۲ ۶تاریخگذاری روایات وحی ✍️نجمه‌صالحی: نویسنده و پژوهشگر، مدرس‌حوزه و دانشگاه سایت شخصی 🌐https://zemzemh.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌💌✍
#یادداشت_علمی 🔰به بهانه نفس‌های آخر یک مسجد تاریخی/نجمه صالحی ☝️عکس هوایی مسجد هفتشویه در حال تخر
🔰به بهانه‌ نفس‌های آخر «یک مسجد تاریخی» ✍️نجمه صالحی، دانشجوی دکتری تاریخ اسلام معماری ایرانی با ورود اسلام، باورهای اعتقادی و اصولی تازه‌ای را به نمایش گذاشت و معماری ایرانی_اسلامی را در عِداد الگوی معماری قرار داد، الگویی که در سیر تاریخی تکامل یافت و به شاخصه‌های گاه منحصر به فرد معماری ایرانی_اسلامی تبدیل شد. تک تک آثاری که با تکیه بر معماری اسلامی بنا شده‌اند، به عنوان یک سنت تاریخی مهم و به مثابه بخشی از هویت معماری در ایران اسلامی شناخته می‌شوند. معماری به عنوان نمونه بصری می‌تواند اساسی‌ترین بستر اصلی فرهنگ یک ملت باشد. واکاوی آموزه‌های معنوی پنهان در هویت حکمت و هنر معماری گذشته ایرانی می‌تواند نقش بسزایی در معناگرایی معماری اسلامی داشته باشد. در دنیای کنونی بی‌اهمیتی و کم‌توجهی به ریشه‌های اصلی معماری ایرانی_اسلامی، سبب بیگانگی معماری عصر امروز با بنیادهای مفهومی آن شده است. با تأمل در آثار و معماری پیشین، اصول و تفکر خاص پنهان در حکمت اسلامی ایران آشکار می‌شود. با تلفیق این اصول با ضرورت‌های زندگی امروز می‌توان در کنار حفظ ارزش‌های معماری ایرانی به رویکردی نوین در طرح معماری دست یافت. معماری ایران در دوران اسلامی به مثابه کارآمدترین ابزار خلق فضا توانسته آثار درخشان و مانایی را در شهرسازی به وجود آورد. خلق آثار شاخص معماری اسلامی در ایران، از قرون اولیه اسلامی آغاز شد و در دوران آل بویه، سلجوقیان و ایلخانان به شکوفایی و در عصر صفویه و پس از آن به نقطه اوج خود رسید. بناهای به‌جامانده از این دوران با وجود اینکه از نظر هنری و زیبایی بصری، در درجه والایی قرار داشتند؛ اما «زخرف» هم نداشتند به این معنا که تزیینات بی‌ارتباط و منافی تقدس مکان در آن بناها استفاده نمی‌شد و متناسب با قدسیت مکان، بناها آراسته می‌شدند. متأسفانه معماری و شهرسازی سنتی ایران در دوران معاصر و با گسترش ارتباط با جهان غرب، از تفکرات و سبک‌های مدرن تأثیر پذیرفته است؛ به این معنا که حتی مساجد جدید با تزیینات نامتناسب ساخته می‌شوند و از معماری اصیل ایرانی فاصله گرفته‌اند. به دیگر سخن در عصر حاضر، تزیینات در معماری به تأسی از این جریان مشوش و بی‌هویت شده است و نمی‌توان در بسیاری از آن‌ها اثری از مفهوم سرزمینی، ملیت و هویت را بازیافت. همه این موارد توجه به احیای هویت تزییناتِ معماریِ ایرانی اسلامی را ضروری می‌نمایاند. افزون بر معماری زیبای بسیاری از آثار تاریخی نظیر مساجد، بقعه‌ها، بارگاه‌ها، قدمگاه‌ها و آرامگاه‌ها، که شایسته توجه هستند؛ کتیبه‌هایی در این بناها وجود دارد که از یک‌سو متناسب با فضای قدسیت مکان بوده و از سوی دیگر بسیاری از باورهای عمومی مردم یا باورهای مورد قبول حکومت بر آن‌ها حکاکی شده است؛ از این رو می‌توان بسیاری از اعتقادات و ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه آن دوران را به عنوان مستند تاریخی کشف کرد. به عنوان نمونه در برخی از منابع مکتوب تاریخی شهر اصفهان را تا دوران صفویه، مرکز تشیع و شهر شیعه‌نشین نمی‌دانستند؛ بنابر این وجود مسجد جامع اصفهان و کتیبه بسیار زیبا و منحصر به فرد آن همچنین مسجد جامع هفت شویه و کتیبه موجود که در آن صلوات کبیره و صلوات بر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) حک شده و بقعه پیر بکران که حاوی صلوات کبیره و نام چهارده معصوم(علیهم السلام) و حضرت خدیجه(سلام الله علیها) است، دلیل قاطعی برای رد نظریه یادشده هستند. نکته در خور نگاه این است که مسجد جامع هفت‌شویه اصفهان مربوط به سده ۷ ه‍.ق و متعلق به دوره سلجوقی، در سال ۱۳۴۱به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است؛ اما هم اکنون در اثر غفلت متولیان حفظ آثار کهن، بخش عمده آن یعنی گنبد مسجد فروریخته و دیوارهایش آسیب بسیاری دیده‌ است. باید دانست که با نابودی این بنا، بخشی از هویت اصیل ایرانی و یادگار پیشینیان، به فراموشی سپرده خواهد شد و بایسته است اهتمام بیشتری برای حفظ این اماکن صورت گیرد. لینک یادداشت 👇 https://serajonline.com/News/OnlineNewsItem/15989 ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @zemzemh60
⛔️خودخوری ممنوع راهکار رفع خودخوری،نوشتن! ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 نبض و حس حس و روح شنونده نبض قلب گوینده روی واژه‌ها راه می‌روند نبض‌‌ها... ✍️نجمه صالحی ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
13.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃یا صاحب الزمان السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ اللَّهِ فِي خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نُورَاللَّهِ الَّذِي يَهْتَدِي بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَلِيُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْنَ الْحَيَاةِ ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
🌱تاریخ عشق به تاریخ عشق ورق زدن صفحاتش عشق به گذشته عشق به زدودن خاک عشق به پردازش عشق به روایت و عشق، جاذبه‌ای دست نیافتنی در کتابخانه، تنهایی و سکوت چه خوب در کنار هم عجین شده‌اند! پ.ن: امروز یک گلدان زیبا از دوست جانم هدیه گرفتم و میزم طراوت بیشتری گرفت. 🍃الحمدلله علی کل حال🍃 ✍️نجمه صالحی دی ماه ۴۰۱ @Ghalamzaniii ـــــــــ❁●❁●❀❀●❁●❁ـــــــــــ @javal60
هدایت شده از ✍️قلم زنی✒️
از زمانی که‌ خودم را شناختم عاشق کتابخانه و محیط دلچسبش بودم؛ سکوتش را، آرمشش را، حس مطالعه و پژوهشش را، بوی میز و صندلی چوبی اش را، اصلا هوای پر از انرژی مثبتش را، همه چیز ش را دوست داشتم… گاهی از خود می پرسم؛ کجای این کره خاکی اینچنین می توانی فارغ از عالم روزمرگی شوی، جدای از تمام ناخوشایندی ها شوی، در سکوتی متفکرانه مهمان شوی… جانم به فدای امیرالمومنین علی علیه السلام که فرمودند: هر که خویش را با کتابها سرگرم سازد آرامش می یابد… و اکنون خدای جبران کننده ی تمام کاستی ها، حسرت روزهای جدایی مرا از جویندگی علم، برایم جبران کرده…در کنار دوستانی سرشار از انرژهای معنوی، روزهایم می گذرد… شوق پژوهشم سیراب می شود و امیدم به روزهای بهتر مضاعف می شود. الحمدالله علی کل نعمت ✍🏻 فاطمه شکیب رخ @Ghalamzaniii @javal60
چرا این همه دعوا بر سر حجاب؟ ✍️مریم‌منصوری، عضو تحریریه مجتهده امین اساسا مساله‌ی پوشش، مساله‌ی به تصویر کشیده شدن ساحت فرهنگ و زبان هویت انسانی در قالب تصویر به عنوان قوی‌ترین عرصه‌ی ارائه‌ی نوع تفکر درباره‌ی هویت خویش است. ✅مقوله‌ی حجاب یک بُعد اجتماعی و یک بُعد سیاسی مهم دارد: مساله‌ی نوع پوشش بر بزرگترین دعوای تاریخ یعنی دعوای غریزه و فطرت ایستاده است و این دعوا نه کلامی و فلسفی و مبتنی بر استدلالات، که در موثرترین ساحت، یعنی ساحت «تصویر» در حال رقم خوردن است و لذا به عنوان کلان‌نماد انسان، و ابرنماد زن باید از آن سخن گفت. نحوه‌ی مواجهه با بدن، در پوشش زنان_ به مثابه‌ی موجودی که بدن او به دلایل مختلفی از جمله تولید مثل- به لحاظ تاریخی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به اوج تصویرسازی کشیده می‌شود چرا که تلاش می‌شود تا با پوشانندگی در حوزه‌ی عمومی، دعوا با غلبه‌ی فطرت و عقلانیت پایان یابد و لذا، مقو‌له‌ی پوشش زن، اساسا زنانه نیست. نظریه‌ی پوشش انسان به طور عام و پوشش زن به طور خاص، خارج از گفتمان قدرت، بر پوشیدگی بدن ، به عنوان قوام انسان بر عقلانیت غیرجنسی و غیرجنسیتی در حوزه ی عمومی پایبند است و در حال نظم دهی به حیات انسانی، فارغ از امیال، رانه‌ها و غرایز است . هرچند که در نگاه اسلامی، متفاوت با منطق مسیحیت، توضیح امیال و غرایز طبیعی انسان بر پایه‌ی سرکوب نیز شکل نمی‌گیرد و آن‌ها را به حوزه‌ی خصوصی و خانواده می‌راند. لذا زیست جنسی انسان حوزه‌مند میشود، نه سرکوب و نه همگانی! و اساسا ما در تدبیر پوشش ذیل نظریه‌ی حجاب، با نوعی از نظم‌دهی مبتنی بر حیثیات انسانی - در مقابل حیثیات نباتی و حیوانی- مواجهیم و اساسا مساله، مساله‌ی نظم و نوع این نظم است که در حجاب، بر ابعاد انسانی این نظم، یعنی عقلانیت در چارچوب فطرت قوام می‌یابد. نظریه‌ی حجاب دعوایی سیاسی است؛ به این معنا که انقلاب اسلامی، گفتمان نوع معنادهی مدرن و پست مدرن و نظم دنیای تجدد را در ساحت نماد به چالش می‌کشد و با زبان تصویر، در تلاش برای اثبات ادعای فطرت گزینی به جای غریزه گزینی در تمدن است. و حجاب، نه به عنوان یک ابزار ایجاد قدرت ، که به عنوان نماد مقاومت علیه آن چه دنیای غرب در سلطه‌ی میل رقم زده، مبدل شده است. که اگر انقلاب اسلامی میخواست با پوشش زنان بر اریکه‌ی قدرت تکیه زند، حجم انبوه ثروت تولید شده از طریق بدن زنان و سکسوالیته را رها نمی کرد. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا