11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آخرش که چی؟🙁
🔻پاسخی به مهمترین سوال هر انسان در طول زندگی👌
#تصویری
استاد پناهیان
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#لباس_رنگی_پوشیدن_دست_دادن_محارم
🤔#پرسش
❔اگر زنى به ديدار برادرش رفت نبايد لباس #رنگى و شاد بپوشد !!!
🖊در معتبرترين كتاب حديث شيعيان روايتى وجود دارد كه امام صادق بیان میکند زن تنها میتواند ار پس جامه با برادر خود دست بدهد و نباید لباس رنگی بپوشد معنا و مفهوم كاملا مشخص است، بله با پوشيدن لباس رنگى و با دست دادن به برادر، امكان #شهوانى شدن او وجود دارد...
🔴علي بن إبراهيم، عن محمد بن سالم، عن بعض أصحابه، عن الحكم بن مسكين قال: حدثتني سعيدة ومنة اختا محمد بن أبي عميد بياع السابري قالتا: دخلنا على أبي عبدالله (ع) فقلنا: تعود المرأة أخاها؟ قال: نعم، قلنا: تصافحه؟ قال: من وراء الثوب، قالت إحداهما: إن اختي هذه تعود إخوتها، قال: إذا عدت إخوتك فلا تلبسي المصبغة.
🔵دو خواهرِ محمدبنابیعمیر گفتند، ما به نزد ابوعبدالله [امام صادق] رفتیم و پرسیدیم: آیا زن میتواند با برادرش دیدار کند؟
پاسخ داد: بله. ما پرسیدیم: آیا میتواند با او دست بدهد؟ پاسخ داد: بله، امّا از پسِ جامه. یکی از دو خواهر پرسید: آیا این خواهرم نيز میتواند با برادرانش دیدار کند؟ پاسخ گفت: بله👈، امّا هرگاه به دیدار رفتی #لباس رنگی و چشمگیر مپوش👉
📓الكافي نوشته شيخ كلينى ج٥ص٥٢٦
💠#پاسخ💠
👌جایز بودن نشان دادن زینت به محارم و عدم رعایت حجاب در برابر آنها حکمی است که در آیات #قرآن مورد اشاره قرار گرفته است و می فرماید ؛
« به #زنان با ایمان بگو ...#زينت خود را آشكار نسازند مگر براى شوهرانشان يا پدرانشان يا پدر شوهرانشان يا پسرانشان يا پسران همسرانشان يا برادرانشان يا پسران برادرانشان، يا پسران خواهرانشان، ... يا افراد سفيه كه تمايلى به زن ندارند يا كودكانى كه از امور جنسى مربوط به زنان آگاه نيستند، آنها هنگام راه رفتن پاى هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. (و صداى خلخال كه بر پا دارند به گوش رسد) و همگى به سوى خدا بازگرديد اى مؤمنان تا رستگار شويد.»
🔰نور 31
👌در روایات اسلامی نیز تاکید شده است که #وجوب پوشش و رعایت حجاب برای بانوان اختصاص به نامحرمان دارد ؛
📚وسائل الشیعه ج20 ص210 باب 17
🔸بر این اساس دست دادن با #محارم ، بدون این که نیاز باشد ، پوشش و حجابی مانع باشد ، در روایات جایز دانسته شده است ؛
📚الکافی ج 5 ص 525
🔹آنچه ممنوع است ، نشان دادن زینت به نامحرم یا دست دادن با نامحرم است ، چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند .اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش #دوزخ کند»
📚الفقیه ج4 ص6
❕یا در مورد دست دادن با نامحرم پیامبر گرامی فرمود ؛
« کسی که با زن نامحرمی دست بدهد در روز قیامت در حالی که به #زنجیر کشیده شده است محشور می شود و سپس فرمان می رسد که او را راهی دوزخ سازند»
📚وسائل الشیعه ج20 ص198
🔶امام صادق علیه السلام نیز فرمود :
« هر کس با زنی که به او محرم نیست دست بدهد ، بدون تردید به غضب و خشم خداوند روی آورده و این خشم و #غضب را برای خود خواسته است»
📚الفقیه ج4 ص14
🔸تنها در یک صورت دست دادن با نامحرم جایز است که از پس پوشش باشد ، بدون آنکه #مفسده ای بر آن مترتب شود ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
❕ « مرد حق ندارد با زنی که محرم به او نیست مصافحه کند مگر از روی لباس ( و دستکش )»
📚الکافی ج 5 ص 525
👌روایتی که مورد استناد #معاند قرار گرفته است ، اولا سند ضعیفی دارد چرا که تمام راویان آن ذکر نشده است ، لذا علامه مجلسی در ذیل آن می نویسد ؛
« این حدیث #مجهول است »
📚مراه العقول ج 20 ص 355
👌دوما آنکه منظور از #برادر در روایت مذکور ، #برادر_دینی است که انسان نمی تواند در برابر او زینت خود را نشان دهد یا بدون پوشش ، با او دست دهد ، و منظور از برادر ، برادر #تنی نیست ، چنان که مرحوم فیض در ذیل آن نقل می نویسد ؛
« منظور از اخ و برادر در آن روایت ، برادر #دینی است نه برادر نسبی »
📚الوافی ج 22 ص 847
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#خدا_حافظی_یا_علی
🤔#پرسش
❔آیا این مطلب صحت دارد درباره علت به کار بردن لفظ «یا علی» هنگام خداحافظی از پیامبر سؤال شد: یا رسول الله ما وقتی صحبتمان، و حرفمان با یکی تمام می شود، پایان کلاممان، او را به خدا میسپاریم، به بیان پارسی میگوییم: خداحافظ و به زبان عربی میگوییم: فی امان الله. اگر بدون خداحافظی کردن، در وسط سخن گفتن از او جدا بشویم، نوعی بی ادبی میپنداریم شما وقتی در معراج با خدا همصحبت شدید، پایان جمله که نمیتوانستید به ذات خدا عرضه بدارید: تو را به خدا میسپارم آخرین جمله رد و بدل شده، بین شما و خدا چه بود؟ آنحضرت فرمود: در پایان صحبت، خداوند سبحان به من «یا علی» گفت، من نیز به خدای خود «یا علی» گفتم. این آخرین جمله بین من و ذات مقدس خدا بود ❕❕
💠#پاسخ💠
👌حکایت مربوطه در روایتی نیامده است ، آنچه در مورد علی علیه السلام در #معراج آمده است موارد دیگری است که از جمله آن دو حکایت زیر است .
❕امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر گرامی می فرماید ؛
« زمانی که به #معراج رفته بودم ، در دل عرش ملکی را دیدم که در دستانش شمشیری از نور است که با آن شمشیر بگونه ای حرکت انجام می داد که علی بن ابی طالب با ذو الفقار انجام می داد ، فرشتگان هر گاه مشتاق علی بن ابی طالب می شدند به صورت آن ملک نگاه می کردند ، من گفتم پرودگارا آیا این فرد ، علی بن ابی طالب است ؟ پرودگار مرا مخاطب قرار داد که ای محمد این فرشته ای است که او را به صورت علی خلق کرده اند و حسنات و تسبیح و تقدیس او را تا روز قیامت برای علی بن ابی طالب می نویسم »
📚عیون الاخبار ج2 ص131
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« فرشتگان از محبتشان به علی نزد خدا شکایت کردند ، خداوند نیز آن ملک را از نور به صورت علی ( برای آنها ) آفرید ...»
📚ارشاد القلوب ج2 ص233
👌در نقل دیگری آمده است که از پیامبر گرامی پرسیده شد خدا در شب معراج چگونه با تو #سخن گفته و تو را مخاطب قرار داد؟
👌 آنحضرت فرمود: «مرا به زبانی مانند زبان على بن ابیطالب مخاطب قرار داده سپس به من الهام کرد که بگو: پروردگارا ، تو با من سخن میگویی یا على. سپس فرمود: اى احمد .من چیزى هستم ولى از همه چیزها فاصله دارم مانند چیزهاى دیگر نیستم و من به مردم قیاس نمیشوم و به موجودات تعریف نمیشوم. تو را از نورم آفریدم و على را از نور تو آفریدم او را به رازهاى نهانى دل تو آگاه کردم من کسى را به سوى دل تو دوستتر از على بن ابیطالب پیدا نکردم سپس با زبان على با تو سخن گفتم تا #دلت آرام بگیرد».
📚بحار الانوار ج38 ص312
📚کشف الغمه ج1 ص106
📚الطرائف ج1 ص155
👌البته باید توجه داشت که منظور از سخن گفتن خدا سخن گفتن با زبان نیست زیرا سخن گفتن با زبان و از طریق تارهای صوتی از عوارض جسم است و درباره خداوند که منزه از جسم وجسمانیت است مفهوم ندارد بلکه منظور سخن گفتن به وسیله ایجاد امواج صوتی در فضاست چرا که خدا قادر است بر اینکه امواج صوتی را در فضا بیافریند و این امواج را به گوش انبیا و پیامبرانش برساند و پیام خود را از این طریق به آنها ابلاغ کند آنچنان که قرآن درمورد تکلم با موسی بن عمران در وادی ایمن گواهی میدهد که امواج صوتی درآن درخت مخصوص ایجاد شده وموسی را به سوی خود فرا خوانده است
📚تفسیر نمونه ج2 ص478
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#ایرانیان_یاران_مهدی
🤔#پرسش
❔تمام ياران حضرت مهدي(عج) #ايراني اند» آيا اين حديث واقعيت دارد؟ چرا ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یاران امام زمان علیه السلام تمام انسان های حقیقت جو و آزاده ای هستند که از اقصی نقاط جهان برای یاری دین الهی گرد هم جمع می شوند و اختصاص به یک #منطقه خاصی ندارند ، اگر چه سهم عجم ها و غیر عرب و ایرانیان از یاران امام عصر ، سهم #چشمگیری است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هیچ می دانی که قم را چرا قم نام نهادند ؟ برای آن که اهل آن با قائم خاندان محمد جمع شوند ، و با او قائم و مستقیم باشند و او را #نصرت دهند »
📚تاریخ قم ص278
📚بحار الانوار ج60 ص216
👌و فرمود ؛
« اهل قم انصار و #یاوران قائم هستند »
📚بحار الانوار ج57 ص219
👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« گویی گروهی را می بینم که در شرق ( منطقه #ایران ) در پی حق قیام می کنند ، اما آن را به ایشان نمی دهند ، دوباره آن را می طلبند اما به آنها داده نمی شود ، پس چون این وضعیت را می بینند ، شمشیرهایشان را بر گردن خود می نهند و آنچه را خواسته بودند به ایشان می دهند اما دیگر آن را نمی پذیرند تا این که قیام می کنند و آن را جز به صاحبتان نمی سپرند ، کشتگان آنها شهیدند ، من اگر آن زمان را درک کنم ، خود را برای صاحب این امر نگاه می دارم »
📚الغیبه نعمانی ص273
📚بحار الانوار ج52 ص243
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« خراسانیان ( ایرانیان ) یاوران قائم اند »
📚الاختصاص ص325
📚دلائل الامامه ص459
👌در نقل دیگری از علی علیه السلام آمده است که فرمود ؛
« گروه هایی از #عجم و قبیله هایی از #عرب با مهدی الفت می گیرند »
📚کنزالعمال ج14 ص591
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« از قوم عرب تعداد اندکی از آنها همراه #قائم اند »
📚الکافی ج1 ص370
❕از این روایات استفاده می شود که همه مناطق زمین سهمی در یاوری امام عصر علیه السلام دارند ، اگر چه سهم عجمیان و ایرانیان بیشتر است .
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #ببینیم¦ جواب خدا به جوونی که بهش گفت: ولم کنی، میرم گناه میکنم، گناه میکنم، گناه میکنم 😭😭
🎤حجةالاسلام والمسلمین حاج حسین انصاریان
😍خیلی دلچسبه، حتما ببینید چون عاشق خدا میشیداااااا😍
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈
#اعتقادی
#محرم_نامحرم_در_بهشت
🤔#پرسش
❔میخواستم بدونم در آخرت و در برزخ و قیامت هم محرمیت و نامحرم وجود دارد به چه #شکل است ❕
💠#پاسخ💠
🗯باید توجه داشت که همه چیز سرای آخرت با دنیا فرق دارد.آن جا جهان دیگری است با #قوانین خاص خودش چنان که پیامبر گرامی فرمود:
« مانند بهشت هیچ چشمی ندیده و به قلب هیچ #بشری خطور نکرده است»
📚#بحار_الانوار ج8 ص86
👌این تفاوت قوانین آن عالم با این جهان از روایاتی که می گوید در آنجا انسان نیاز به قضائ حاجت ندارد بلکه موارد زائد بدن به صورت بوی #خوش از انسان خارج می شود بیشتر آشکار می شود
📚#همان_مدرک ص102
🗯بنابراین نباید توقع داشت که تمام احکامی که در دنیا #حاکم بوده است در برزخ و یا در بهشت هم حاکم باشد .
👌البته برخی احکام و قوانین که حسن و قبح عقلی و حکم قطعی عقل را دارد ، در دنیا و آخرت یکسان است و تفاوتی نمی کند .
🗯مثلا دیدن خداوند #محال است زیرا مستلزم جسمانیت و محدود بودن خداوند است چه می خواهد در دنیا باشد و چه در برزخ و چه در سرای آخرت در هر حالتی خداوند #دیده نمی شود .
👌و یا در رابطه با حجاب داشتن در برزخ و بهشت می توان بیان داشت که از آنجا که پوشش بدن از نظر عقلی امری ممدوح است و نوعی کمال برای انسان محسوب می شود می توان گفت #حجاب در بهشت هم وجود دارد ولی نحوه و حدود آن برای ما مشخص نیست .برای نمونه و تایید این که حجاب در بهشت نیز نوعی کمال محسوب می شود می توان به این ایه استناد جست که خداوند در مدح #حوری های بهشتی می فرماید:
« بهشت دارای زنان بهشتی است که در سراپرده های خود #مستورند»
📓#الرحمان 72
🔶در رابطه با احکام محرم و نامحرم در برزخ و بهشت هم می توان همین نکته را بیان کرد که این احکام ریشه در حکم عقلی و حسن و قبح #ذاتی دارد و احکام عقلی در هیچ حالتی تغییر نمی کند .
👌بر پایه همین حکم #عقلی است که خداوند در وصف بهشتیان می فرماید ؛
« آنها را با حور العین #تزویج می کنیم »
🔷#دخان 54
👌در حالی که اگر همه در بهشت محرم بودند ، نیازی به تزویج نبود و همه بر هر کسی که می خواستند وارد می شدند و #لذت می بردند.
❕و یا در وصف #حوریان بهشتی می فرماید ؛
« در باغ های بهشتی زنانی هستند که جز به همسرانشان عشق نمی ورزند »
🗯#الرحمان 56
👌در حالی که اگر در بهشت همه به هم محرم بودند و روابط آزاد بود ، یک همسر بهشتی باید به همه عشق می ورزید و با #همگان ارتباط می گرفت .
👌از امام #صادق علیه السلام سوال شد که اگر مرد مومنی با همسر دنیوی اش هر دو بهشتی شدند ، آیا در آخرت هم به تزویج یکدیگر هستند ؟
🔷امام پاسخ داد که هر کدام از آن دو که مقامش بالاتر باشد مخیر میشود که یا با همسر دنیوی اش باشد یا همسر دیگری انتخاب کند .
📚#بحار_الانوار ج8 ص106
❕اگر در بهشت همه با هم محرم بودند و محدودیتی نبود ، نیاز به انتخاب همسر و مخیر بودن و ...نبود و همگان کاملا #آزاد بودند .
🗯در این جا پاسخ دیگری نیز است و آن اینکه ؛
🔴درجات و مقامات بهشتیان متفاوت است . در آنجا هر کس بر اساس اعمال خودش در بهشتی اختصاص خود قرار دارد و یک بهشت نیست که همگان در آنجا جمع شده باشند و بحث #محرم و نامحرم پیش بیاید .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« نگویید بهشت یکی است ( بلکه برای هر کس بهشتی است ) و نگویید درجه واحدی است چرا که خداوند فرموده است درجاتی است بعضی بالاتر از دیگری و این به خاطر تفاوت اعمال آنهاست ، دو #مومن وارد بهشت می شوند اما مقام یکی از دیگری بالاتر است ، و او می خواهد این دیگری را دیدار کند ، آن که بالاتر است می تواند از بهشت خود پایین بیاید ،( و دیگری را ببیند ) اما آنکه پایین تر است نمی تواند بالا برود ( و وارد بهشت دیگری شود ) زیرا به آن مکان نمی رسد البته اگر دوست داشتند و خواستند همدیگر را دیدار کنند روی تخت ها دیدار می کنند »
📚#مجمع_البیان ج9 ص318
👌پیامبر #گرامی نیز فرمود ؛
« در بهشت صد درجه است ، که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله آسمان و زمین است و فردوس #بالاترین آنها است »
📚#بحار_الانوار ج8 ص89
#پرسمان_اعتقادی
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈•
💕 @YaAlaah👈
💕 @YaAlaah👈